Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.109.2017.2.AN
z 28 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca będzie członkiem Zarządu Spółka Akcyjna z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Spółka”) pełniącym swoją funkcję na podstawie powołania do Zarządu Spółki.

Statut Spółki przewiduje realizację programu motywacyjnego dla członków Zarządu, Rady Nadzorczej, pracowników i osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (dalej: „Osoby Uprawnione”), („Program motywacyjny”).

Program motywacyjny polega na przyznaniu Osobom Uprawnionym, które spełnią określone warunki dotyczące własnego rozwoju zawodowego oraz rozwoju biznesowego Spółki, prawa do objęcia akcji Spółki.

Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki w formie uchwały upoważniło zarząd Spółki do podwyższenia jej kapitału zakładowego w granicach kapitału docelowego poprzez emisję akcji zwykłych na okaziciela, w szczególności w celu realizacji Programu motywacyjnego.

Zgodnie z uchwałą, osobami uprawnionymi do objęcia akcji Spółki w ramach Programu motywacyjnego są członkowie Zarządu, Rady Nadzorczej, pracownicy i współpracownicy Spółki. Ponadto uchwała Walnego Zgromadzenia Spółki stanowi, że Osoby uprawnione, w celu objęcia akcji Spółki w ramach Programu motywacyjnego, zobowiązane są zawrzeć ze Spółką umowy precyzujące zasady objęcia tych akcji, a także zawierające postanowienia dotyczące ograniczenia w ich dysponowaniu. Uchwała stanowi także, że cena emisyjna akcji nie może być niższa niż 0,10 zł (10 groszy).

Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę uczestnictwa w Programie motywacyjnym, wyrażając tym samym zgodę na udział w Programie motywacyjnym. W konsekwencji, Wnioskodawca po spełnieniu ściśle określonych w tej umowie warunków, będzie mógł objąć akcje Spółki nowej emisji w określonej liczbie, za cenę równą ich wartości nominalnej.

Objęcie akcji w ramach Programu motywacyjnego następowało będzie na mocy umowy objęcia akcji, z której wynikać będzie, że na podstawie i w wyniku realizacji upoważnienia udzielonego mocą uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, na podstawie uchwały zarząd Spółki, za zgodą Rady Nadzorczej, podwyższy kapitał zakładowy Spółki w drodze emisji akcji zwykłych na okaziciela o określonej wartości nominalnej 0,10 zł każda, w drodze subskrypcji prywatnej z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy.

Cena, po jakiej Wnioskodawca obejmować będzie akcje Spółki w ramach Programu motywacyjnego będzie niższa od ich wartości rynkowej.

Zarząd Spółki - w granicach upoważnienia udzielonego mu mocą postanowień Statutu przyjętych uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia i w wyniku jej realizacji - podejmie uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki, w celu umożliwienia objęcia akcji przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego. Analogiczne uchwały Zarząd Spółki będzie podejmował dla kolejnych podwyższeń kapitału zakładowego Spółki w celu realizacji Programu motywacyjnego, w którym uczestniczy Wnioskodawca.

Do momentu objęcia akcji w Spółce Osoby Uprawnione, w tym Wnioskodawca, nie będą miały w stosunku do tych akcji żadnego zbywalnego prawa. Innymi słowy, Program motywacyjny nie przewiduje wydawania instrumentów finansowych (opcji) uprawniających do objęcia ww. akcji. Podstawą objęcia akcji będą: statut Spółki, uchwała Walnego Zgromadzenia Spółki upoważniająca jej Zarząd do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w ramach kapitału docelowego, umowa uczestnictwa w Programie motywacyjnym oraz umowy objęcia akcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego fakt przystąpienia do Programu motywacyjnego oraz objęcia akcji w Spółce po cenie niższej od ich wartości rynkowej, po stronie Wnioskodawcy spowoduje powstanie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy późniejsze zbycie akcji objętych przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak, to na jakich zasadach dochód z tego tytułu będzie opodatkowany?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, fakt przystąpienia do Programu motywacyjnego oraz objęcie akcji w Spółce po cenie niższej od ich wartości rynkowej, po stronie Wnioskodawcy, nie spowoduje powstania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, późniejsze zbycie akcji objętych przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30b updof, tj. dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu stawką 19%, jako dochód z odpłatnego zbycia akcji. W takim przypadku Wnioskodawca będzie zobowiązany samodzielnie obliczyć, zadeklarować i wpłacić podatek.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 24 ust. 11 updof, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Jak stanowi art. 24 ust. 12 updof, zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Należy również zaznaczyć, że zarówno ust. 11, jak i ust. 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osobę uprawnioną z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 24 ust. 12a updof).

Zestawiając ze sobą ust. 11 oraz ust. 12 powyższego zacytowanego przepisu oraz mając na uwadze użyty przez Ustawodawcę w ust. 11 zwrot „nie podlega opodatkowaniu” należy uznać, że zamiarem Ustawodawcy było wyłączenie z opodatkowania dochodu, jaki może powstać na moment objęcia, jak również na moment nabycia tych akcji i odroczenie jego opodatkowania do momentu zbycia tych akcji.

Wobec powyższego, oraz mając na uwadze fakt, że w opisanym zdarzeniu przyszłym:

  1. Wnioskodawca obejmie akcje w Spółce, będącej ich emitentem (akcje nowej emisji);
  2. objęcie ww. akcji przez Wnioskodawcę nastąpi na podstawie i w wyniku realizacji uchwały walnego zgromadzenia emitenta tych akcji, podjętej na zasadach opisanych w stanie faktycznym wniosku, czyli również w zakresie upoważnienia zarządu Spółki do podwyższenia kapitału zakładowego w granicach kapitału docelowego w celu realizacji Programu motywacyjnego i zawarcia umów uczestnictwa w Programie motywacyjnym z Osobami uprawnionymi, w tym Wnioskodawcą;
  3. Spółka ma siedzibę na terytorium Polski

– w ocenie Wnioskodawcy, dochód stanowiący różnicę pomiędzy wartością rynkową akcji Spółki a ceną objęcia tych akcji (a więc różnica pomiędzy ceną rynkową akcji a ceną, po której Wnioskodawca je obejmie) nie będzie podlegać opodatkowaniu na moment objęcia tych akcji.

Wnioskodawca zauważa, że powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych.

Przykładowo w interpretacji z dnia 19 lutego 2016 r. (sygn. ILPB2/4511-1-1098/15-4/JK) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, że „bez względu na to, czy w ramach Programu motywacyjnego Zainteresowany obejmie / nabędzie akcje w Spółce Akcyjnej, czy też w Spółce Zależnej (czy to bezpośrednio od Spółki Zależnej, czy poprzez Spółkę Akcyjna), w momencie objęcia (nabycia) akcji, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT. Dochód ten bowiem będzie podlegać opodatkowaniu według zasad ogólnych jako dochód ze zbycia udziałów / akcji w chwili odpłatnej dyspozycji akcji, tj. na moment odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę lub umorzenia akcji. Nie wystąpi też dochód z tytułu opcji na nabycie / objęcie akcji (innych instrumentów finansowych) uprawniających do nabycia / objęcia akcji, gdyż takich w tym Programie Motywacyjnym nie będzie”.

W innej interpretacji z dnia 5 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB2/415-29/13-4/MG) stwierdził, że: „(...) dochód uzyskany przez Wnioskodawcę stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji Banku objętych (nabytych), przez Wnioskodawcę, a wydatkami poniesionymi przez Wnioskodawcę na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w latach 2010-2012 w momencie objęcia (nabycia) tych akcji, z uwagi na odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego na mocy art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w tych latach do momentu zbycia przedmiotowych akcji”.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 29 lutego 2012 r. (sygn. ILPB1/415-1326/11-4/AP) stwierdzając, że: „Mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a (...) z uwagi na to, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca w wyniku wykonania uchwały walnego zgromadzenia spółki nabędzie w sposób częściowo odpłatny akcje spółki w istniejącej spółce akcyjnej z siedzibą na Cyprze, albo nabyte przez byłego Pracodawcę od podmiotów zależnych od byłego Pracodawcy, po cenie niższej od ich wartości rynkowej na dzień ich nabycia, w momencie nabycia ww. akcji nie wystąpi po stronie Wnioskodawcy dochód do opodatkowania w postaci nadwyżki pomiędzy wartością rynkową nabytych częściowo odpłatnie akcji a wydatkami poniesionymi przez Wnioskodawcę na ich nabycie.”

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy:

  1. Fakt przystąpienia do Programu motywacyjnego oraz objęcie akcji w Spółce po cenie niższej od ich wartości rynkowej, po stronie Wnioskodawcy, nie spowoduje powstania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
  2. Dochód taki powstanie dopiero na moment zbycia akcji objętych przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego i będzie opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b updof, tj. dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu stawką 19%, jako dochód z odpłatnego zbycia akcji. W takim przypadku Wnioskodawca będzie zobowiązany samodzielnie obliczyć, zadeklarować i wpłacić podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj