Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.222.2017.1.IL
z 13 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2016 r. Wnioskodawca otrzymał dotację w ramach realizacji programu KAWKA II, którego założeniem było zmniejszenie zanieczyszczenia, wspieranie wzrostu efektywności energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii. Ponadto celem programu była wymiana pieców węglowych na bardziej ekologiczne rozwiązanie. Gmina Miasto X. – w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę modernizacji – przekazała mu ww. dotację. Źródła finansowania inwestycji dotyczącej zmiany sposobu ogrzewania kształtowały się następująco:


  • środki własne mieszkańca – 45%,
  • środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 45%,
  • środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 10%.


Otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta X.

W 2017 r. Wnioskodawca otrzymał od Gminy Miasto X. informację PIT-8C.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy udzielona Wnioskodawcy (właścicielowi lokalu) dotacja celowa z budżetu Gminy Miasta X. w ramach realizacji programu „KAWKA”, na realizację przedsięwzięć polegających na zmianie systemu ogrzewania opartego na wymianie pieca węglowego na bardziej ekologiczne rozwiązanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i powoduje obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata środków pieniężnych osobie fizycznej z budżetu Gminy, jako dotacja na dofinansowanie zadań ekologicznych, nie skutkuje obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. Jeżeli zatem forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i została wypłacona Wnioskodawcy z budżetu jednostki samorządu terytorialnego to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy powinna mieścić się w kategoriach dotacji zwolnionej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Urząd Miasta X. nie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dotacje z budżetu Gminy w ramach realizacji programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy.

Zgodnie z wyżej przytoczonym art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 9 wymienia się inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w „szczególności”. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2017 r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2016 r. Wnioskodawca otrzymał dotację w ramach realizacji programu KAWKA II, którego założeniem było zmniejszenie zanieczyszczenia, wspieranie wzrostu efektywności energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii. Ponadto celem programu była wymiana pieców węglowych na bardziej ekologiczne rozwiązanie. Gmina Miasto X. – w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę modernizacji – przekazała mu ww. dotację. Źródła finansowania inwestycji dotyczącej zmiany sposobu ogrzewania kształtowały się następująco: środki własne mieszkańca – 45%, środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 45%, środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 10%. Otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta X. W 2017 r. Wnioskodawca otrzymał od Gminy Miasto X. informację PIT-8C.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy M. X. to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym przedmiotową dotację nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj