Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.153.2017.2.AMN
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w 2016 roku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środków otrzymanych z tytułu pracy własnej – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środków otrzymanych z tytułu pracy własnej wypłacanych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 24 sierpnia 2017 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.153.2017.1.AMN na podstawie art. 169 § 1 i art. 155 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 sierpnia 2017 r., wniosek uzupełniono w dniu 4 września 2017 r. W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 144 § 3 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako jeden ze wspólników (komplementariusz) spółki osobowej W. Sp. k. (spółka komandytowa). Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS w dniu 9 stycznia 2006 r. pod numerem x. Spółka prowadzi księgi rachunkowe, czyli tzw. pełną księgowość. W ramach działalności gospodarczej Spółka realizuje projekt współfinansowany ze środków UE (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój działanie, 2.2 Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego przedsiębiorstw oraz budowy przewagi konkurencyjnej na rynku). Nazwa projektu to: „Zamówienia publiczne (…)”. (dalej: „Projekt”). Umowa na realizacje projektu została zawarta z Agencją (…) w dniu 6 maja 2016 r. na okres realizacji projektu od 1 maja 2016 r. do 31 grudnia 2017 r.

W ramach ww. projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE prowadzone są działania polegające na świadczeniu usług doradczych z zakresu prawa zamówień publicznych przez personel projektu, tj. przez następujące osoby: Wnioskodawca, B.K., M.M. Osoby te są jednocześnie komplementariuszami Spółki.

Za prowadzone w ramach projektu usługi doradcze personelowi projektu przysługuje wynagrodzenie. Dla potrzeb rozliczenia projektu wynagrodzenie to wypłacane jest doradcom na podstawie noty księgowej i obciążeniowej. Powyższe wynagrodzenie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Forma taka została zaakceptowana przez Instytucję Pośredniczącą (Agencję (...)), będącą stroną umowy o dofinansowanie projektu. Spółka nie zawiera osobnych umów cywilnoprawnych z personelem projektu na wykonanie usług doradczych. Wszystkie powyższe usługi są wykonywane przez ww. osoby, w tym Wnioskodawcę, z racji ich praw i obowiązków jako komplementariuszy spółki. Tak więc, niejako noty księgowe mają charakter dokumentów wewnętrznych wystawianych na potrzeby projektu.

Wynagrodzenie wypłacane wspólnikom, w tym wnioskodawcy, z tytułu wykonywanych w ramach projektu usług doradczych jest zaliczane do dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki osobowej (spółki komandytowej realizującej ww. projekt) i wspólnicy, w tym Wnioskodawca odprowadza od niego zaliczki na podatek dochodowy według stawki podatku liniowego 19%.

Obowiązek świadczenia pracy na rzecz spółki

Zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm.), zwanej dalej: „Ksh”, spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółkę reprezentują komplementariusze, których z mocy umowy spółki albo prawomocnego orzeczenia sądu nie pozbawiono prawa reprezentowania spółki (art. 117 Ksh). W myśl art. 103 Ksh, w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba że ustawa stanowi inaczej. Wobec powyższego należy wskazać na treść art. 39 § 1 Ksh, zgodnie z którym, każdy wspólnik ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki. Komplementariusz ma zatem ustawowe prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki. Jak stanowi art. 46 Ksh, za prowadzenie spraw spółki wspólnik nie otrzymuje wynagrodzenia. Innymi słowy podobnie jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lub np. spółki jawnej, komplementariusz nie otrzymuje wynagrodzenia a za swoją pracę może jedynie partycypować w zyskach spółki zgodnie z postanowieniami umowy spółki.

Rozliczenie notą księgową

Zgodnie z sekcją 6.4. pkt 2 d Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (dalej: „Wytyczne”) pod pojęciem wydatku faktycznie poniesionego należy rozumieć wydatek poniesiony w znaczeniu kasowym, tj. jako rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego beneficjenta. Wyjątki od powyższej reguły stanowią m.in. rozliczenia dokonywane na podstawie wewnętrznej noty obciążeniowej, z wyjątkiem rozliczenia notą obciążeniową zakupu środka trwałego, będącego własnością beneficjenta lub prawa przysługującego beneficjentowi (ten przypadek nie dotyczy omawianej sytuacji), po uzgodnieniu z właściwą instytucją będąca stroną umowy o dofinansowanie, a w przypadku projektów finansowanych z EFS - o ile jest to wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że zgodnie z Wytycznymi rozliczenie notą księgową jest dopuszczalne jeśli zostało, tak jak w przedmiotowej sprawie, zaakceptowane przez Instytucję Pośredniczącą we wniosku o dofinansowanie. Ponadto, co do zasady przyjmuje się, że rozliczenie notą księgową jest dopuszczalne w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą jeżeli wykonują czynności w projekcie, czyli stanowią jego personel. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że Wytyczne nie wskazują, że taka możliwość dotyczy np. wyłącznie osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, co należy interpretować w ten sposób, że taki sposób rozliczania odnosi się do wszelkich form prowadzenia działalności.

Na uwagę zasługuje także fakt, że rozliczenie wynagrodzenia w projekcie za pomocą noty księgowej w sytuacji, gdy beneficjent stanowi jednocześnie personel projektu, a co za tym idzie wykonuje w nim czynności samodzielnie jest korzystniejsze z punktu widzenia realizacji projektu, albowiem zapewnia lepszą i pełniejszą realizację projektu - taki z pewnością był zamysł ustawodawcy, aby niejako premiować właścicieli firm realizujących projekty. Z pewnością beneficjent będący jednocześnie personelem projektu czy tak jak w przypadku Wnioskodawcy wspólnikiem Wnioskodawcy podejmie wszelkie czynności w tym zakresie z większą starannością aniżeli specjalnie zatrudnione do tego osoby w charakterze personelu, które nie są jednocześnie beneficjentem projektu.

W przypadku dotyczącym Wnioskodawcy, wspólnicy spółki osobowej stanowią personel projektu, co zostało wskazane na etapie składania wniosku. Z punktu widzenia zasad realizacji projektu unijnego, nie ma różnicy pomiędzy wspólnikiem spółki osobowej realizującym zadania w ramach projektu jako personel, a np. indywidualnym przedsiębiorcą czy wspólnikiem spółki cywilnej, którzy również zamierzają wykonywać jako personel zadania w projekcie - wszystkie te osoby mogą być wykazane jako potencjał Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 187 ustawy z dnia 27 października 2009 r. o finansach publicznych (dalej: UFP) za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 UFP środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Przenosząc to na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że środki, które otrzymuje Wnioskodawca z tytułu pracy własnej na rzecz projektu są wypłacane częściowo bezpośrednio przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (w udziale wynoszącym 93,27% każdej transzy) a częściowo przez Agencję (...) (w udziale wynoszącym 6,33% każdej transzy).

Ad.2.

Zgodnie z umową Projektu, którego dotyczy niniejszy wniosek (§ 2 ust. 2) dofinansowanie środków wykorzystanych w projekcie pochodzi z następujących źródeł:

  1. ze środków europejskich w kwocie 2 207 540,19 zł oraz
  2. ze środków dotacji celowej w kwocie 149 056,26 zł.

Wnioskodawca podkreślił, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 UFP wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Na podstawie art. 188 ust. 1 UFP podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności.

Zgodnie natomiast z art. 126 UFP dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Reasumując, należy stwierdzić, że środki wypłacane Wnioskodawcy z tytułu pracy własnej na rzecz projektu są dotacją w rozumieniu przepisów UFP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy środki, które otrzymuje Wnioskodawca (wspólnik/komplementariusz) z tytułu pracy własnej na rzecz projektu dofinansowanego z funduszy europejskich i realizowanego przez jego spółkę osobową jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskich, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, wynagrodzenie właściciela firmy, w tym przypadku wspólników spółki komandytowej jest zwolnione od opodatkowania na podstawie ww. przepisu. Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszt pracy własnej nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatek sfinansowany otrzymaną dotacją z funduszy europejskich nie staje się z chwilą wypłacenia go jako wynagrodzenie przychodem do opodatkowania. Skoro kwota ta pochodzi z dotacji, którą spółka Wnioskodawcy otrzymuje jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z podatku, to z powodu wypłacenia tejże kwoty jako wynagrodzenia nie zmieni się jej status i nadal będzie zwolniona z podatku i nie będzie podlegać wykazaniu w zeznaniu rocznym. Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązujących przepisów - dotacja otrzymana na pokrycie wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków wynikających z umowy projektu, z chwilą jego wypłaty nie zmienia swojego charakteru, dalej pozostaje przychodem z działalności gospodarczej pochodzącym z dotacji i nie staje się wynagrodzeniem za pracę. Nie podlega opodatkowaniu i nie podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym. Zwolnienie z podatku dochodowego wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca z uzyskanego przez siebie przychodu pochodzącego z dotacji, nie powinna naliczać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o którym mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić też, że ww. przychód nie jest otrzymywany przez Wnioskodawcę powtórnie - z innego niż dotacja źródła przychodów.

Według Wnioskodawcy, fakt przekazania środków pochodzących z dotacji na własne wynagrodzenie za prace konieczne z punktu widzenia projektu nie spowoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub jej części. Prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki osobowej Wnioskodawca uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za pracę (w myśl Kodeksu pracy), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania.

Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, wystawienie noty księgowej i otrzymanie środków finansujących koszt pracy własnej właściciela firmy nie rodzi dla niego obowiązku podatkowego od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stan prawny:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki komandytowej. Obecnie Spółka realizuje projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 zatwierdzonego decyzją wykonawczą Komisji z dnia 17 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy programu operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego i szczególnej alokacji na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” w Polsce nr C (2014) 10129.

W wymienionym projekcie komplementariusze spółki jako wspólnicy zobowiązani do prowadzenia spraw spółki wykonują na rzecz spółki usługi doradcze. Z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest kosztem kwalifikowanym projektu. W związku z tym dla potrzeb rozliczenia projektu wspólnicy wystawiają notę księgową dokumentującą koszt pracy własnej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658. Z poźn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Tak więc, Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza si środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się również m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych), czyli tak jak w niniejszej sprawie środki pochodzące z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są dotacje. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w art. 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2014-2020, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa, to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia przekazywanego komplementariuszom spółki - należy zauważyć, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach prowadzonej działalność gospodarczej, uzyskując przychody z tej działalności. Zaś komplementariusze spółki tak jak Wnioskodawca, tworzący personel projektu wykonują prace w ramach działalności gospodarczej a nie jako osoby zatrudnione do realizacji przedmiotowych projektów. W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, otrzymane dofinansowanie dotyczące pracy własnej wspólników, nie stanowi dla nich wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wystawienie przez Wnioskodawcę noty księgowej dla potrzeb rozliczenia projektu nie wywiera skutku podatkowego nie przez fakt, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika (...), ale przez to, że dotyczy przychodu zwolnionego od opodatkowania na zasadach uprzednio opisanych.

Wnioskodawca ma przy tym świadomość, że wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia przekazywanego komplementariuszom spółki - należy zauważyć, że Wnioskodawca jako współwłaściciel spółki realizuje projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskując przychody z tej działalności, a nie jako osoba lub podmiot zatrudniony do realizacji przedmiotowych projektów.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, wystawienie noty księgowej i otrzymanie środków finansujących koszt pracy własnej właścicieli firmy (w tym wypadku wspólników) nie rodzi skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem otrzymane przez Wnioskodawcę przychody, dotyczące kosztów pracy własnej, udokumentowane wystawioną notą księgową, nie stanowią wynagrodzenia z tytułu wykonywanych usług doradczych, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej objęty zwolnieniem od opodatkowania przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym komplementariusze realizując projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej (w ramach POWER 2014-2020), powinni stosować w odniesieniu do dochodów z tego tytułu zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. I pkt 129 ww. ustawy.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza następujące interpretacje:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 lipca 2010 r., sygnatura: ILPB1/415-491/10-4/AO,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 października 2016 r., sygnatura: ITPB1/ 4511-724/16-1/MR,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2015 r., sygnatura: IPPB1/ 4511-949/15-2/KS.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że skoro Wnioskodawca wykonuje czynności jako wspólnik spółki w ramach projektu, o których mowa we wniosku, to otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne tytułem wynagrodzenia za wykonywane przez niego, jako personel projektu zadania, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w całości na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 UPDOF (dotacja celowa z budżetu krajowego) i pkt 136 (dotacja ze środków europejskich).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnień przedmiotowych:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w 2016 roku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środków otrzymanych z tytułu pracy własnej – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środków otrzymanych z tytułu pracy własnej wypłacanych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, że co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba, że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dotację/subwencję otrzyma od agencji wykonawczej, która środki pieniężne na ten cel otrzymała z budżetu państwa. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy nadzoru nad projektem, czy też na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia od opodatkowania. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r. – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z kolei, w myśl art. 21 ust. 36 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2017 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych została objęta ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.: środki przeznaczone na realizację:

  • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (...).

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 omawianej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój jest zatwierdzonym przez Komisję Europejską 17 grudnia 2014 r., krajowym programem operacyjnym współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w latach 2014-2020. Celem zasadniczym programu jest wzmocnienie wybranych polityk publicznych realizujących cele Strategii Europa 2020. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 ww. ustawy). W myśl natomiast art. 127 ust. 1 lit. d) ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b. Agencja (...) jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Agencji (...) (Dz. U. z 2016 r., poz. 359, z późn. zm.), której głównym źródłem finansowania są różnego rodzaju dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa, określone w art. 15 ust. 2 tej ustawy. W myśl art. 92 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2012 r. Agencja (...) staje się agencją wykonawczą.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o utworzeniu Agencji (...) Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu przychodami Agencji są:

  1. dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na:
    1. realizację zadań Agencji, w tym na współfinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich,
    2. finansowanie lub dofinansowanie inwestycji Agencji;
  2. środki pochodzące z funduszy przedakcesyjnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację zadań Agencji, których obsługę księgową, na podstawie umów, prowadzi Agencja;
  3. dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Agencję zadaniami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 1a, w tym kosztów ponoszonych przez regionalne instytucje finansujące;
  4. odsetki od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych;
  5. przychody z tytułu odpłatności za usługi świadczone przez Agencję lub wydawane przez nią publikacje;
  6. przychody z tytułu przekazania środków, o których mowa w art. 34d ust. 4 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2015 r. poz. 1052 i 1854);
  7. przychody z innych tytułów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako jeden ze wspólników spółki osobowej. W ramach działalności gospodarczej Spółka realizuje projekt współfinansowany ze środków UE (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, działanie, 2.2 Wsparcie na rzecz zarządzania strategicznego przedsiębiorstw oraz budowy przewagi konkurencyjnej na rynku). Umowa na realizacje projektu została zawarta z Agencją (...) na okres realizacji projektu od 1 maja 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. W ramach ww. projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE prowadzone są działania polegające na świadczeniu usług doradczych z zakresu prawa zamówień publicznych przez personel projektu, tj. m.in. Wnioskodawcę będącego jednocześnie komplementariuszem Spółki. Za prowadzone w ramach projektu usługi doradcze Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie. Spółka nie zawiera osobnych umów cywilnoprawnych z Wnioskodawcą na wykonanie usług doradczych. Wszystkie powyższe usługi są wykonywane przez personel projektu, w tym Wnioskodawcę, z racji ich praw i obowiązków jako komplementariuszy Spółki. Środki, które otrzymuje Wnioskodawca z tytułu pracy własnej na rzecz projektu są wypłacane częściowo bezpośrednio przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego a częściowo przez Agencję (...). Zgodnie z umową Projektu, dofinansowanie środków wykorzystanych w projekcie pochodzi ze środków europejskich oraz ze środków dotacji celowej. Środki wypłacane Wnioskodawcy z tytułu pracy własnej na rzecz projektu są dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jako wspólnik spółki osobowej realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i w związku z tym otrzymuje środki finansowe (wynagrodzenie) za pośrednictwem Agencji (...) stanowiącej państwową agencją wykonawczą, to ta część przyznanego od ww. agencji wykonawczej dofinansowania, która pochodzić będzie ze środków otrzymanych przez agencję na ten cel z budżetu państwa, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączona będzie z przychodów podatkowych. Natomiast w pozostałej części otrzymane dofinansowanie stanowić będzie przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Środki te jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w części stanowiącej dotację z budżetu państwa w całości korzystały do końca 2016 roku ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cytowanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże ww. środki pochodzące z dotacji z budżetu państwa przeznaczone na wynagrodzenie Zainteresowanego w ramach realizowanego projektu otrzymywane w 2017 roku nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem od 1 stycznia 2017 r. są wyłączone ze zwolnienia określonego w tym przepisie.

Z kolei środki pomocowe w części pochodzącej ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, przeznaczone na pokrycie ww. wynagrodzenia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 136 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, środki (wynagrodzenie), które otrzymuje Wnioskodawca (wspólnik/komplementariusz) z tytułu pracy własnej na rzecz przedmiotowego projektu i realizowanego przez jego spółkę osobową, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio na podstawie:

  • art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  w części dotyczącej środków stanowiących dotację z budżetu państwa i otrzymanych w 2016 roku;
  • art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy – w części dotyczącej środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Natomiast środki w części dotyczącej środków stanowiących dotację z budżetu państwa, otrzymane w 2017 roku, na mocy art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym nie korzystają również środki wypłacone przez Agencję (...), które pochodzą ze środków otrzymanych przez agencję na ten cel z budżetu państwa, bowiem środki te nie stanowią przychodu podatkowego, tym samym do środków tych nie mają zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj