Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.126.2017.1.AZ
z 20 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych w związku z wykonywaniem przez Spółkę zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych w związku z wykonywaniem przez Spółkę zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gospodarka Komunalna Sp. z o.o., jest spółką użyteczności publicznej ze 100% udziałem Gminy, wykonującą w przeważającej mierze zadania własne gminy wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289). Realizacja zadań własnych Gminy w strukturze przychodów Spółki wynosiła odpowiednio w 2015 r. 91,62 %; w 2016 r. 91,69% wszystkich przychodów Spółki. Wszystkie porozumienia zostały zawarte w oparciu o uchwałę Rady Miejskiej nr XXXIX z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie zasad rozliczania zadań zleconych do wykonania dla Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Zgodnie z uchwałą zasady rozliczania świadczonych usług na podstawie porozumień i zleceń są następujące:

  1. usługi w zakresie utrzymania terenów zielonych – roboty inwestycyjne, remontowe i konserwacyjne:
    • stawka robocizny (R) – 12,12 zł/r-g,
    • wskaźnik narzutów kosztów pośrednich (Wkp) – 65% liczony do (R+S),
    • wskaźnik narzutów kosztów zakupu (Wkz) – 15% liczony do M,
    • wskaźnik narzutu zysku (Wz) – 5% liczony do (R+Wkp od R) plus (S+Wkp od S).
  2. usługi budowlane w zakresie bieżących remontów dróg, oraz remontów gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administrowanych według zasad:
    • stawka robocizny (R) – 15,80 zł/r-g,
    • wskaźnik narzutów kosztów pośrednich (Wkp) – 65% liczony do (R+S),
    • wskaźnik narzutów kosztów zakupu (Wkz) – 15% liczony do M,
    • wskaźnik narzutu zysku (Wz) – 5% liczony do (R+Wkp od R) plus (S+Wkp od S).
  3. usługi w zakresie akcji kryzysowych:
    • stawka robocizny (R) – 15,80 zł/r-g,
    • wskaźnik narzutów kosztów pośrednich (Wkp) – 65% liczony do (R+S),
    • stawka netto samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 5ton 11,10 zł/km,
    • stawka netto samochodu dostawczego 2,72 zł/km,
    • pełnienie dyżurów przez kierowców 9,43 zł/godz.,
    • pełnienie dyżurów przez dyspozytorów 10,35 zł/godz.

Porozumienia zawarte z Gminą, ceny pracy i najmu sprzętu oraz ceny zakupu materiałów wynikające z cytowanej wyżej Uchwały Rady Miejskiej obowiązujące w 2016 roku:

  1. Z dnia 5 stycznia 2016 r. na opiekę nad bezdomnymi zwierzętami i wszelkie z tym związane działania zgodnie z regulaminem przytuliska dla bezdomnych zwierząt, w tym za:
    • utrzymanie Miejsca Tymczasowego Przetrzymywania Bezdomnych Zwierząt (MTPBZ), w tym obsługa całodzienna i weterynaryjna, wyżywienie zwierząt, zakup środków farmakologicznych - ryczałt miesięczny - 5 800,00 zł netto,
    • za złapanie zwierzęcia na terenie miasta i umieszczenie w MTPBZ – 255,00 zł netto,
    • za złapanie zwierzęcia poza terenem miasta i umieszczenie w MTPBZ – 275,00 zł netto,
    • za umieszczenie zwierzęcia w schronisku - zwrot poniesionych kosztów + 5% zysku,
    • za kastrację, sterylizację, znakowanie identyfikatorem elektronicznym i usypianie ślepych miotów – zwrot poniesionych kosztów.

Obowiązkowe zadanie własne Gminy wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 14 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

  1. Z dnia 4 stycznia 2016 r. na:
    • prowadzenie i utrzymanie stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, wynagrodzenie miesięczne 64 039,87 zł netto;
    • prowadzenie mobilnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Wielkogabarytowych, wynagrodzenie w wysokości 57,54 zł netto za 1 m3 odebranych przez punkt mobilny odpadów wielkogabarytowych.

Obowiązkowe zadanie własne Gminy wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

  1. Z dnia 4 stycznia 2016 r. na utrzymanie czystości, konserwację, renowację i utrzymanie zieleni miejskiej, utrzymanie fontanny na Skwerze 15 Stycznia:
    • utrzymanie czystości, zakres prac obejmuje: zamiatanie mechaniczne ulic, parkingów i chodników, w tym: zamiatanie mechaniczne 70,00 zł netto za km, zamiatanie mechaniczne przy użyciu urządzenia samojezdnego City Master wraz z utylizacją odpadów 81,50 zł netto za 1 mth, ręczne zamiatanie parkingów i innych terenów 0,20 zł netto za 1 m, opróżnianie koszy ulicznych wg potrzeb minimum jeden raz w tygodniu (w tym: sprzątanie wokół kosza, bieżące remonty, mycie i malowanie) – ryczałt miesięczny 27,00 zł za jeden kosz, utrzymanie, konserwacja i bieżące naprawy słupów ogłoszeniowych – ryczałt miesięczny 129,00 zł za 1 słup, utrzymanie, konserwacja i bieżące naprawy tablic ogłoszeniowych – ryczałt miesięczny 66,00 zł za 1 tablicę, utrzymanie szaletu miejskiego na Placu 15-go Stycznia całodobowo – ryczałt miesięczny 4 950,00 zł netto, utrzymanie przystanków autobusowych – ryczałt miesięczny 135,00 zł netto za przystanek, codzienny obchód i sprzątanie terenów miejskich (w tym pasów drogowych) ryczałt miesięczny 3507,00 zł netto. Obowiązkowe zadanie własne Gminy wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 11, 12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
    • konserwacja renowacja i utrzymanie zieleni miejskiej, obejmuje:
      odmładzanie żywopłotów, prześwietlanie i formowanie koron drzew ulicznych, mechaniczna pielęgnacja trawników, pielęgnacja drzew ulicznych, obsadzanie mis i kwietników, pielęgnacja kwiatków w misach i kwietnikach, wygrabianie liści z trawników wiosną z wywozem, jesienne grabienie liści z wywozem, ścinanie drzew, zakładanie trawników itp. Zadanie własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym.
    • utrzymanie fontanny w okresie maj – październik, ryczałt miesięczny 640,00 zł netto.
  2. Z dnia 7 stycznia 2016 r. na bieżącą obsługę i eksploatację miejskiego systemu kanalizacji deszczowej na terenie miasta oraz utrzymanie studni publicznych:
    • wynagrodzenie ryczałt kwartalny 65000,00 zł netto, ponadto zgodnie z porozumieniem na remonty sieci kanalizacji deszczowej Spółka dostawała odrębne zlecenia. Zadanie własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z art. 2 pkt 8c ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. z 2017 r., poz. 328).
  3. Nr 4/2016 z dnia 4 stycznia 2016 r. na remonty dróg gminnych nieutwardzonych, ścinka poboczy przy drogach gminnych, usuwanie krzaków, drzew i pni, koszenie poboczy przy drogach gminnych, remonty cząstkowe ulic z betonu asfaltowego polimerami, remonty obiektów mostowych, remonty infrastruktury w obrębie sieci kanalizacji deszczowej, remonty chodników oraz likwidacji barier dla niepełnosprawnych, remonty nawierzchni dróg tłuczniem, szlaką, gruzem, bieżące utrzymanie dróg w zakresie profilowania, uzupełniania nawierzchni, zagęszczania, równania, przy użyciu sprzętu, remonty cząstkowe dróg o nawierzchni z kostek betonowych, montaż, demontaż i utrzymanie wiat przystankowych, remonty i mycie wiat przystankowych, utrzymanie oznakowania pionowego dróg gminnych poprzez ustawianie znaków drogowych, wymianę znaków drogowych, konserwacja znaków i słupków, wykonanie nowego oraz konserwacja istniejącego oznakowania poziomego, dokonywanie kontroli oznakowania dróg gminnych. Zadanie własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2.
  4. Z dnia 31 grudnia 2014 r. na zimowe utrzymanie dróg gminnych, ulic, chodników, placów parkingów. Zakres rzeczowy obejmuje:
    • odśnieżanie przy użyciu samochodu marki Jelcz 7,70 zł/km;
    • odśnieżanie dróg i chodników przy użyciu ciągnika C360 lub U 4514 - 73,05 zł/mth;
    • odśnieżanie dróg i chodników pługiem, posypywanie posypywarką i rozsiewaczem przy użyciu Ciągnika ZETOR PROXIMA 124,00 zł/mth;
    • polewanie nawierzchni solanką lub posypywanie mieszanką piasku z solą, przy użyciu samochodu marki Jelcz z piaskarko-solarką 8,68 zł/km;
    • posypywanie nawierzchni piaskiem lub mieszanką piasku z solą przy użyciu ciągnika C360 lub U914 z piaskarką 85,00 zł/mth;
    • załadunek piasku do akcji zimowej
    • odśnieżanie, posypywanie nawierzchni piaskiem lub mieszanką piasku z solą przy użyciu samochodu Farmer lub City Master 87,00 zł/mth;
    • odśnieżanie, polewanie nawierzchni solanką lub posypywanie mieszanką piasku z solą przy użyciu samochodu marki MAN z piaskarko-solarką 15,99 zł/km;
    • ręczne odśnieżanie przejść ulicznych dla pieszych z załadunkiem śniegu na ciągnik C360 – 1,40 zł/m2;
    • pełnienie dyżurów domowych przez kierowców i operatorów 9,43 zł/h;
    • pełnienie dyżurów domowych przez dyspozytorów 10,35 zł/h;
    • utrzymywanie gotowości sprzętowej do odśnieżania w miesiącach od listopada do marca 4 800,00 zł/ m-c.
      Zadanie własne Gminy wynikające z art. 3 ust. 2 pkt 11 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
  5. Nr 6/2016 z dnia 20 stycznia 2016 r. na projekt techniczny, budowę chodników, miejsc parkingowych na terenie miasta i gminy obejmujące w szczególności:
    • budowę na Osiedlu Skarpa parkingu do 9 miejsc,
    • budowę ciągu pieszo – rowerowego,
    • budowę chodnika,
      budowę ciągu pieszo – rowerowego,
    • budowę chodnika i przebudowę drogi.
      Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  6. Nr 5/2016 z dnia 14 stycznia 2016 r na:
    • projekt techniczny, budowa chodnika dla pieszych od nr 38A do kanału wraz z przebudową drogi,
    • projekt techniczny, budowa chodnika przy drodze gminnej,
    • projekt techniczny, budowa chodnika przy drodze gminnej.
    Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  7. Nr 12/2016 z dnia 20 kwietnia 2016 r. na przebudowę parkingu przed blokiem nr 7 na Osiedlu Energetyki polegającą na wykonaniu max. 10 miejsc parkingowych. Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  8. Nr 15/2016 z dnia 2 maja 2016 r. na wymianę nawierzchni jezdni. Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  9. Nr 16/2016 z dnia 17 sierpnia 2016 r. budowę parkingu (do 10 miejsc parkingowych) na działce nr 18/46. Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
    Porozumienia wyszczególnione w punktach 7-11 obejmują zadania własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.
  10. Nr 2/2016 z dnia 4 stycznia 2016 r. na remont łazienek I piętra przeznaczonych dla pacjentów i personelu SP ZOZ „Przychodnie”. Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów powykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  11. Nr 8/2016 z dnia 4 kwietnia 2016 roku na remont 2 łazienek (parteru i I piętra) przeznaczonych dla pacjentów i personelu SP ZOZ „Przychodnie”. Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów powykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały. Porozumienia wyszczególnione w pkt 12-13 stanowią zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.
  12. Nr 9/2016 z dnia 5 kwietnia 2016 r. na wymianę podłoża ze żwirowego na podłoże z tworzywa sztucznego na placu zabaw.
  13. Nr 10/2016 z dnia 7 kwietnia 2016 r. na wykonanie ogrodzenia terenu rekreacyjnego przy OSP.
  14. Nr 11/2016 z dnia 7 kwietnia 2016 r. na wykonanie ogrodzenia placu zabaw,
  15. Nr 12/2016 z dnia 5 kwietnia 2016 r. na wykonanie ogrodzenia przy OSP .
  16. Nr 13/2016 z dnia 5 kwietnia 2016 r. na projekt techniczny, zagospodarowanie placu strażnicy wraz z robotami towarzyszącymi.
  17. Nr 7/2016 z dnia 14 marca 2016 r. na wymianę instalacji gazowej i wykonanie instalacji c.o. w budynku OSP wraz z robotami towarzyszącymi.
  18. Nr 14/2016 z dnia 5 kwietnia 2016 r. na wykonanie remontów w budynkach OSP
    Porozumienia opisane w pkt 14-20 stanowią zadanie własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 15 i 17 (fundusze sołeckie). Wartość robót została ustalona na podstawie kosztorysów po wykonawczych z uwzględnieniem stawek wynikających z cytowanej wyżej uchwały.
  19. Z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie dopłat dla taryfowych grup odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków, aneksowane dnia 27 października 2016 r. i 14 grudnia 2016 r. Gmina przekazywała dopłaty dla:
    • Grupa A1 – odbiorcy usług zużywających wodę w gospodarstwach domowych – 1,30 zł netto za 1 m3.
    • Grupa A2 – pozostali odbiorcy usług zużywający wodę do innych celów niż w gospodarstwach domowych – 1,21 zł netto za 1 m3.
    • Grupa B1 – odbiorcy usług odprowadzający ścieki z gospodarstw domowych – 3,10 zł netto za 1 m3.
    • Grupa B2 – odbiorcy usług odprowadzający ścieki inne niż z gospodarstw domowych i podczyszczone we własnych podczyszczalniach przydomowych – 3,47 zł netto za 1 m3.

    Zadanie własne Gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.


Oprócz porozumień Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. otrzymywała od Gminy zlecenia:

  • remont pomieszczeń w budynku Urzędu Miejskiego,
  • remont pomieszczeń w budynku OSP,
  • wywóz nieczystości stałych z dzikich wysypisk,
  • wymiana popękanych szyb w balustradzie na terenie parku,
  • czyszczenie korytek odwodnieniowych,
  • rozwieszenie i zdjęcie flag,
  • wykonanie podestu scenicznego w GKA, montaż sceny,
  • malowanie kolumny Zygmunta, malowanie elewacji budynku Urzędu Miejskiego,
  • dostawa kompletnego wpustu na teren budowy,
  • wymiana hydrantu wodociągowego, montaż pompy, wymiana rusztu wpustu ulicznego, montaż źródełka wody pitnej,
  • prace porządkowe na cmentarzach, mogiłach, dekoracja cmentarzy,
  • obsługa gminnych dożynek,
  • budowa przepustu i rowu odwadniającego,
  • kruszenie gruzu.

Wszystkie te zlecenia stanowią zadania własne Gminy i rozliczane były w oparciu o stawki wynikające z cytowanej wyżej uchwały.


Umowy podpisane z Gminą:

  1. Z dnia 7 grudnia 2015 roku na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy. Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. wygrała postępowanie przetargowe na realizację tego zadania.
  2. Na dostawę wody i odprowadzenie ścieków, ceny stosowane zgodnie z obowiązującą taryfą zatwierdzoną przez Radę Miejską,
  3. Na dostawę energii cieplnej, ceny stosowane zgodnie z obowiązującą taryfą zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
  4. Na wywóz nieczystości stałych, ceny stosowane zgodnie z obowiązującym cennikiem Spółki dla wszystkich firm i instytucji z terenu Gminy,
  5. Prowizja za pobór opłaty targowej – stawka procentowa ustalona uchwałą Rady Miejskiej.

W cytowanej uchwale Rady Miejskiej w sprawie rozliczania zadań własnych Gminy zleconych Gospodarce Komunalnej Sp. z o.o. znajdują się również zapisy, że w przypadku użycia jednostek transportowo-sprzętowych innych niż literalnie wymienione w uchwale, ceny pracy i najmu sprzętu rozlicza się według cen średnich netto publikowanych w informatorach SEKOCENBUDU z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym usługi będą fakturowane, zaś materiały zużyte w w toku realizacji zadań rozlicza się według faktycznego zużycia przyjmując ceny zakupu materiałów netto w przypadku zakupu materiałów, a w przypadku zużycia materiałów własnych według średnich cen netto publikowanych w informatorach SEKOCENBUDU z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym usługi będą fakturowane.


Na realizację wszystkich tych zadań własnych Gminy, Gmina posiadała środki finansowe zabezpieczone w Uchwale budżetowej stanowiącej akt prawa miejscowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na Gospodarce Komunalnej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością ciąży obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych w związku z wykonywaniem przez Spółkę zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Gmina oraz Spółka z o.o., w której Gmina ta posiada 100% udziałów, są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co do zasady zatem, na Spółce spoczywać będzie obowiązek dokumentowania transakcji (umów) zawieranych z Gminą, w przypadkach kiedy wartość przedmiotu takiej transakcji (umowy) przewyższać będzie limity wskazane w art. 9a updop. Obowiązek dokumentacyjny nie będzie jednak dotyczył tych transakcji zawieranych pomiędzy Spółką a Gminą, w których przyjęta cena lub sposób jej określenia wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.


Obowiązek sporządzania przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych dokumentacji podatkowej w zakresie tzw. cen transferowych określa treść art. 9a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm. dalej: „updop”). Wynika z niego, że zobowiązanymi do sporządzania takiej dokumentacji są m in. podatnicy,

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2.000.000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 updop, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 updop, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty).

Za podmioty powiązane uznaje się m in. podmioty w sytuacji, w której jeden z nich w kapitale drugiego posiada udział wynoszący bezpośrednio lub pośrednio nie mniejszy niż 25%.


Choć art. 11 ust. 8 updop wyłącza stosowanie przepisów o podmiotach powiązanych wobec pewnych grup podatników (m.in. w stosunku do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową, czy wobec grup producentów rolnych), to jednak w katalogu tych wyłączeń brak jest gmin i tworzonych przez nie spółek. W konsekwencji gmina oraz spółka, w której gmina ta posiada udział nie mniejszy niż 25%, są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przechodząc z kolei do wynikającego z art. 9a updop obowiązku dokumentacyjnego związanego z warunkami transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi, zwrócić uwagę przede wszystkim należy na cel wprowadzenia tego obowiązku do ustawy. Otóż dokumentacja ta ma za zadanie umożliwienie i ułatwienie organom podatkowym dokonania oceny, czy warunki takiej transakcji zawieranej przez podatnika z podmiotami z nim powiązanymi, w tym przyjęta w niej cena – odpowiadają warunkom, jakie w analogicznej sytuacji uzgodniłyby podmioty niepowiązane.

Dokumentacja ta stanowi zatem instrument pomocniczy w przypadku ewentualnego szacowania dochodów podatnika na podstawie art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i określenia należnego od tych dochodów podatku dochodowego. W sytuacji zatem, kiedy podmioty uczestniczące w transakcji nie mają wpływu na cenę przyjętą w takiej transakcji, bowiem jej wysokość wynika z przepisów prawa, sporządzanie takiej dokumentacji uznać należy za bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 166 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późniejszymi zmianami, dalej: „Konstytucja”), zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Realizując je gmina działa na rynku w ramach prowadzonej przez siebie gospodarki komunalnej. Zasadniczą różnicą pomiędzy działalnością gospodarczą, a gospodarką komunalną jest to, że gospodarka komunalna nie ma charakteru zarobkowego. Gmina ma możliwość wykorzystywać różne instrumenty prawne w sposobie i formie wykonywania zadań publicznych. Może wybrać rozwiązanie, albo realizować zadania poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne, w tym spółki prawa handlowego (art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) i art. 2 z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. 2017 r., poz. 827), albo zlecić to innym niepowiązanym z gminą podmiotom: osobom fizycznym, prawnym czy jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Konstytucja w art. 87 stanowi, że akty prawa miejscowego są zaliczane do aktów powszechnie obowiązujących. Co do zasady, należy każdorazowo ocenić, czy dana uchwala jest aktem prawa miejscowego i zawiera normy prawne kierowane do wszystkich podmiotów, które znajdują się w sytuacji przewidzianej przez nią. Nawet akty ustrojowo-organizacyjne, stanowione na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym pomimo, że nie są skierowane do nieoznaczonej grupy adresatów, należy traktować na równi z aktami prawa miejscowego ze względu na ich wagę i znaczenie.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie zasad zarządzania mieniem gminy. W oparciu o ten przepis, rada gminy może m.in. ustalać ceny urzędowe, rozumiane jako ceny prawnie wiążące, zawarte w akcie powszechnie obowiązującego prawa miejscowego. Uchwała określająca cenę urzędową ma zatem charakter wiążący nie tylko dla podmiotu świadczącego daną usługę, ale również dla wszystkich podmiotów korzystających z danej usługi. W konsekwencji należy uznać, że konkluzja uchwały dotycząca wskazania ceny w tym zakresie zupełnie wyłącza swobodę w kształtowaniu stosunku umownego, gdyż dany podmiot jest związany rozstrzygnięciem podjętym przez organ stanowiący.

Zgodnie art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, to organy stanowiące decydują o wysokości cen i opłat za usługi komunalne. Ustawa dopuszcza delegację na inny podmiot obowiązków i uprawnień na podstawie odpowiedniej uchwały organu stanowiącego, która wyraźnie określa zakres dopuszczalnych działań podmiotu, sposobu prowadzenia i formy gospodarki komunalnej, cen za usługi komunalne. Dodatkowo powierzenie realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej podmiotom zewnętrznym przewiduje i określa kilka ustaw, niezależnie od tego, według której ustawy nastąpi zlecenie podmiotowi zewnętrznemu realizacji usług publicznych, brak jest prawnej możliwości, aby jednostka samorządu terytorialnego została pozbawiona wpływu na kształtowanie się cen i opłat za usługi komunalne.

Takie też stanowisko, przed 1 stycznia 2017 r., prezentowały w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji niektóre organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2015 r., nr IBPB-1-3/4510-315/15/PC podzielił stanowisko gminnej spółki, że skoro kwota przeznaczona na realizację wykonywanych przez spółkę usług na rzecz gminy określona została w uchwale gminy, a więc w akcie prawa miejscowego, to spółka ta została pozbawiona swobody w zakresie kształtowania ceny za świadczone przez siebie usługi. W konsekwencji, zastosowanie znajduje w takim przypadku § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków osób powiązanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1186), który wyłącza stosowanie przepisów o cenach transferowych do tych transakcji, w których cena lub sposób jej określenia wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Od 1 stycznia 2017 r. brak obowiązku sporządzania przez podatnika w takiej sytuacji dokumentacji cen transferowych został wprost wskazany w ustawie. Jak bowiem wynika, z dodanego z tą datą w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nowego ust. 3d, obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej w przypadku podatników, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, nie ma zastosowania do transakcji, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Jeżeli zatem wysokość cen przyjętych w zawieranych przez Spółkę z Gminą umowach wynika z przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, to w takiej sytuacji Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania dokumentacji transakcji wynikających z tych umów. W takim przypadku nie deklaruje również wystąpienia u niej tego obowiązku dokumentacyjnego w składanej deklaracji CIT-8.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tyko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie., ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj