Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.471.2017.1.MM
z 19 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową targowiska przy zastosowaniu art. 86 ust. 2a ustawy– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową targowiska przy zastosowaniu art. 86 ust. 2a ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … (dalej jako Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w … z dnia 8 czerwca 2006 r. Potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012 r.

Gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła rozliczanie podatku VAT w sposób scentralizowany, tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.


Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania w … (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:


  1. Zadania gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm – 8%, „zakręcenie wody” – 23%, instalacja wodomierza – 8% ( mieszkalny)/23% (inny), plombowanie wodomierza – 8%, przebudowa instalacji wodociągowej – 23%, wywóz nieczystości płynnych („domowe”) – 8%, udrażnianie kanalizacji – 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej – 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) – 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego – 23%, zbieranie odpadów segregowanych (Zambrów) – 8%.
  2. Zadania gminy poza ustawą o VAT: koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie „śliskości”, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w …, układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy.


Gmina, poza czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług, wykonuje również czynności opodatkowane i zwolnione z VAT.


Gmina poprzez urząd wykonuje m.in.:


  • zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym – poza ustawą o VAT,
  • najem lokali mieszkalnych – zwolnione,
  • najem lokali użytkowych – 23%,
  • sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych – 8%,
  • dzierżawa autobusu – 23%,
  • sprzedaż monografii Gminy … – 5%,
  • sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP – 23%,
  • refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług – 23%,
  • „wieczyste użytkowanie po 2004 r.” – 22%, 23%,
  • usługi promocyjne (dożynki gminne) – 23%,
  • sprzedaż złomu (sporadycznie) – Vat odwrotne obciążenie,
  • sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) – zwolnione,
  • sprzedaż nieruchomości ( gruntów) pozostałych (sporadycznie) – 23%,
  • sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) – zwolnione.


Gmina planuje budowę miejskiego targowiska. Rozpocznie realizację projektu pn. „ …”, objętego dofinansowaniem PROW na lata 2014-2020, na operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach podziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury, i powiązanej infrastruktury”.

Gmina jest właścicielem nieruchomości, na której zostanie utworzone targowisko.

W ramach ww. projektu planuje się: utwardzenie i zadaszenie placu targowego (budowa wiaty), oświetlenie płyty targowiska i miejsc parkingowych, przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacyjne, instalację elektryczną, kanalizację sanitarną i deszczową, drogę dojazdową i miejsca parkingowe. Miejsca parkingowe (w celu zapewnienia wymaganej ilości) zostaną utworzone także wzdłuż drogi dojazdowej zapewniającej dojazd do targowiska (droga wewnętrzna nie ma statusu drogi publicznej, własność Gminy).

Gmina poniesie koszty prac budowlanych i nadzoru inwestorskiego, które będą dokumentowane wystawionymi na rzecz Gminy fakturami VAT.

Powstałe w ramach poniesionych nakładów budowle, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zastaną zaliczone do środków trwałych.

Po zakończeniu prac targowisko składać się będzie z otwartego obszaru i zadaszonej części, tj. miejsc przeznaczonych na handel, na których będą mogli lokować swoje stoiska podmioty zewnętrzne wykonujące handel.


W dniu 13 lipca 2017 r. Rada Miejska w … podjęła uchwałę w sprawie w regulaminu targowiska miejskiego „...”. Regulamin stanowi, że targowisko miejskie jest obiektem ogólnodostępnym, całorocznym. Właścicielem targowiska jest Gmina, w imieniu której targowiskiem zarządza Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania w … (gminny zakład budżetowy). Powierzchnię handlową targowiska podzielono na trzy sektory.


  1. sektor nr 1 – punkty sprzedaży przeznaczone dla rolników (36 stanowisk z 64 – 56,3% powierzchni handlowej targowiska), w tym: sektor nr 2 – punkty sprzedaży przeznaczone dla produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych w systemie rolnictwa ekologicznego (10 stanowisk z 64 – 15,7% powierzchni handlowej targowiska),
  2. sektor nr 3 – pozostałe punkty sprzedaży (28 stanowisk).


Uprawnionymi do prowadzenia handlu na targowisku są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogące uczestniczyć w obrocie towarowym, pod warunkiem uiszczenia opłaty targowej ustalonej uchwałą Rady Miejskiej. Od osób sprzedających, administrator pobiera opłatę targową dzienną za pośrednictwem inkasentów wydających pokwitowanie na blankietach według ustalonego wzoru i w wysokości zgodnej z obowiązującą uchwała Rady Miejskiej.

Na targowisku można dokonywać rezerwacji stanowiska. Rezerwacja dotyczy dni targowych. Miejsca rezerwowane są oznaczone i nie mogą być zajmowane przez inne osoby. Wysokość opłaty za wynajem stanowisk handlowych oraz jej zasady naliczania ustalane są Zarządzeniem Burmistrza … z zastrzeżeniem, że w okresie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa płatności końcowej za utworzenie targowiska, koszt wynajmu powierzchni handlowej targowiska przez rolników jest o 30% niższy od kosztu wynajmu przez inne podmioty. W związku z powyższym, od osób, podmiotów prowadzących sprzedaż Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania, dalej administrator, będzie pobierać opłaty za udostępnienie – rezerwację miejsca na terenie targowiska odrębnie od opłaty targowej. Administrator będzie wystawiać faktury VAT z tytułu czynszu, ujmować w rejestrze sprzedaży i w deklaracji zbiorczej Gminy, tj. rozliczać VAT należny od tej sprzedaży. Opłaty będą pobierane miesięcznie. Z tytułu uiszczenia opłaty handlujący będą mieli zapewnioną możliwość korzystania ze stanowisk z pierwszeństwem przed innymi zainteresowanymi. Fakt nie stawienia się w danym dniu targowym na zarezerwowanym miejscu nie będzie stanowił podstawy do roszczenia zwrotu przez administratora opłaty za rezerwacje miejsca.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od całości robót zrealizowanych w ramach ww. projektu na zasadach określonych w art. 86 ust 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, czy właściwym sposobem określenia proporcji będzie sposób, o którym mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia MF z dnia 17 grudnia 2015 r., przewidziany dla zakładu budżetowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku i jego uzupełnieniu, w powyższym stanie faktycznym Gmina będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym nabycia związane z utworzeniem targowiska w ramach projektu, który zamierza zrealizować, będą wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. W efekcie, w odniesieniu do podatku naliczonego, który będzie wynikał z faktur dotyczących opisanej budowy targowiska, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., „Nr 2193”), w przypadku JST sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych JST.

Gmina będzie realizowała działalność w zakresie zarządzania targowiskiem za pomocą swojego zakładu budżetowego – Zakładu Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania, w związku z powyższym właściwym sposobem określenia proporcji będzie sposób, o którym mowa w ustępie 4 powyższego przepisu przewidziany dla zakładu budżetowego. Bez znaczenia będzie fakt, że inwestycja będzie realizowana przez Urząd Miejski w … – jednostkę budżetową Gminy.

Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości robót zrealizowanych w ramach projektu pn. „ …” z zastosowaniem proporcji wyliczonej na podstawie § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. „Nr 2193”) dla zakładu budżetowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj