Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.260.2017.1.OA
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT). Gmina wykonuje głównie zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT. Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług w Gminie i jej jednostkach organizacyjnych nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina realizuje projekt „Przebudowa pomieszczeń na potrzeby Centrum …” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województw na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna; dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych; dla poddziałania: 10.2.1. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktur usług społecznych - ZIT.

Projekt ma na celu utworzenie Centrum (…), które będzie działać jako centrum usług społecznych, z którego będą mogły korzystać zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym osoby, rodziny, młodzież i dzieci zamieszkujące w południowej części. Projekt ma wspomóc rodziców w wypełnianiu przez nich funkcji opiekuńczo-wychowawczych, poprawić ich funkcjonowanie społeczne oraz zapobiec wykluczeniu społecznemu. Centrum (…) powstanie w części l-go piętra budynku (…). Zakres inwestycji obejmie jego adaptację i przebudowę celem świadczenia usług szkoleniowych doradczych, konsultacyjnych.

Budynek, w którym powstanie Centrum został wybudowany około 1930 r. w technologii tradycyjnej i jest użytkowany jako mieszkalno-usługowy. Na parterze budynku zlokalizowane są dwa lokale usługowe (apteka oraz przychodnia zdrowia). Na części 1-ego piętra znajdują się nieużytkowane lokale usługowe natomiast na drugim piętrze są pustostany przeznaczone do adaptacji na cele socjalne i mieszkalne. Istniejące w budynku lokale mieszkalne zlokalizowane są w części pierwszego piętra oraz na poddaszu.

W ramach Centrum planuje się utworzenie i adaptację pomieszczeń:

  • 2 pokoi konsultacyjnych, w których odbywać się będą specjalistyczne konsultacje indywidualne (np. prawne, socjalne, rodzinne itp.)
  • 1 sali szkoleniowej dla wprowadzenia usługi, w której będą się odbywały szkolenia, treningi, warsztaty dla rodziców w zakresie poprawy ich funkcjonowania społecznego, komunikacji, umiejętności wychowawczych itp.
  • 1 sali dla rodzica i dziecka, w której będą się mogły odbywać zajęcia dla:
    1. dzieci, w czasie gdy rodzice będą korzystać z konsultacji lub szkolenia,
    2. rodziców, pod kątem umiejętności opiekuńczo-wychowawczych,
    3. rodziców i dzieci wspólnie, w celu poprawy ich wzajemnych relacji.

Roboty budowlane dotyczące stricte pomieszczeń Centrum obejmą prace rozbiórkowe, wykończeniowe, adaptacyjne, wymianę stolarki okiennej, drzwiowej, prace wod. - kan. wewnątrz budynku.

Planuje się również zakup m.in: zlewozmywaka, kuchenki elektrycznej, suszarki naściennej, umywalek, muszel klozetowych, prysznica, lustra, wyposażenie dodatkowego, przepływowego podgrzewacza wody. Zaadoptowane zostaną w ten sposób: łazienka, WC, kuchnia, pomieszczenie gospodarcze dla Centrum.

W ramach projektu planuje się również rozbiórkę istniejących schodów wejściowych do budynku oraz spocznika i w ich miejscu wykonanie nowych schodów. Obecnie nie spełniaj przepisów prawa budowlanego. Zaprojektowano również chodnik z kostki betonowej oraz furtkę w istniejącym ogrodzeniu. Wymienione prace dotyczą części wspólnych budynku.

Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę , która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Prace związane z częściami wspólnymi budynku zostaną udokumentowane odrębnymi fakturami. Gmina będzie w stanie wyodrębnić zakupy związane z pracami dotyczącymi pomieszczeń Centrum oraz zakupy związane z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku. Wyodrębnienie zakupów jest ważne w związku z powiązaniem zakupów z działalnością gminy. Centrum będzie związane tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT Gminy. Części wspólne budynku związane są z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT oraz działalnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (najem lokali użytkowych) i działalnością zwolnioną z VAT (najem lokal mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkaniowe).

Przedmiot projektu będzie zarządzany przez Gminę poprzez Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką organizacyjną Gminy. Zajęcia w Centrum będą prowadzone przez kadrę pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej oraz zatrudnionych innych osób w ramach prowadzonych w Centrum projektów. W Centrum świadczone będą usługi w formie szkoleń, konsultacji, doradztwa, treningów czy warsztatów. Usługi te będą udostępniane odbiorcom nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie w związku z realizacją projektu „Przebudowa pomieszczeń na potrzeby Centrum (…)” będzie przysługiwało prawo do obniżeni kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z przebudową pomieszczeń na potrzeby Centrum. Towary i usługi nabywane w związku z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Centrum nie będą związane wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku, w tej części, w jakiej są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nabywane towary i usługi w związku z przebudową pomieszczeń na potrzeby Centrum w budynku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Gminy. Powstałe Centrum będzie służyło mieszkańcom nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W katalogu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wskazane są zadania, w których mieści się zakres omawianego projektu (zapewnienie przez Gminę właściwej opieki i pomocy społecznej).

Planowane prace nie są zatem wykonywane w celach zarobkowych, a w celu wykonania zadań własnych gminy.

Ponadto, efekty omawianego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powstałe Centrum Usług Społecznych będzie służyło mieszkańcom bezpłatnie.

Długofalowym i docelowym efektem realizacji projektu będzie aktywizacja społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz ubóstwem. Oczekuje się zmniejszenia liczby możliwych ognisk patologicznych poprzez organizację czasu wolnego dla dzieci, młodzieży i osób nieaktywnych zawodowo.

W ocenie Gminy w związku z realizacją projektu ,,Przebudowa pomieszczeń na potrzeby Centrum (…)” nie będzie przysługiwało prawo do obniżeni kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów usług dokonywanych w związku z przebudową i adaptacją pomieszczeń na potrzeby Centrum. Efekty tych prac będą związane tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach projektu zaplanowano również rozbiórkę istniejących schodów wejściowych do budynku oraz spocznika i w ich miejscu wykonanie nowych schodów. Obecnie nie spełniają przepisów prawa budowlanego. Zaprojektowano również chodnik z kostki betonowej oraz furtkę w istniejącym ogrodzeniu. Wydatki związane z tym robotami dotyczą części wspólnych budynku i mają związek z działalnością gospodarczą Gminy. Efekty tych prac będą miały związek z najmem lokali użytkowych w budynku. Z wykonanych schodów, chodnika oraz nowej furtki będą korzystać najemcy wynajmowanych lokali użytkowych, mieszkalnych oraz mieszkańcy Gminy korzystający z Centrum.

Najem lokali użytkowych (najem o charakterze niemieszkalnym) oraz dostawa mediów związana z najmem lokali opodatkowana jest stawkami podatku VAT. Najem lokali mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkaniowe zwolnione są z podatku VAT. W związku z poniesionymi wydatkami na rozbiórkę i budowę schodów, chodnika oraz wymianę furtki (prace dotyczące części wspólnych budynku) należy przyjąć, że skoro nabywane towary i usług wykorzystywane są zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, do działalności zwolnionej z VAT, jak również do działalności innej niż gospodarcza to przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z pracami dotyczącymi schodów, chodnika i furtki w tej części, w jakiej są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego do odliczenia Gmina powinna obliczyć w oparciu o przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, a następnie art. 90 ustawy o VAT. W przypadku, gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i nie jest możliwe przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności podatnika, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej zwanym „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Gmina nie jest w stanie bezpośrednio alokować zakupów związanych z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku wyłącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej VAT. Zdaniem Gminy, wysokość podatku naliczonego możliwą do odliczenia w związku z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku należy wyliczy zgodnie ze ,,sposobem określenia proporcji” dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, tj. Urzędu Miejskiego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

W ocenie Gminy w związku z realizacją ww. projektu będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących tylko i wyłącznie zakupów towarów i usług związanych z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku, w tej części, w jakiej są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5, w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

  • urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
  • samorządowej jednostki budżetowej,
  • samorządowego zakładu budżetowego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Zaznaczyć ponadto należy, że zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust.2 ustawy).

W art. 90 ust. 3 ustawy określono, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje głównie zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT. Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług w Gminie i jej jednostkach organizacyjnych nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina realizuje projekt „Przebudowa pomieszczeń na potrzeby Centrum (…)”.

Projekt ma na celu utworzenie Centrum (…), które będzie działać jako centrum usług społecznych, z którego będą mogły korzystać zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym osoby, rodziny, młodzież i dzieci zamieszkujące w południowej części. Projekt ma wspomóc rodziców w wypełnianiu przez nich funkcji opiekuńczo-wychowawczych, poprawić ich funkcjonowanie społeczne oraz zapobiec wykluczeniu społecznemu Centrum powstanie w części l-go piętra budynku. Zakres inwestycji obejmie jego adaptację i przebudowę celem świadczenia usług szkoleniowych doradczych, konsultacyjnych.

Budynek, w którym powstanie Centrum został wybudowany około 1930 r. w technologii tradycyjnej i jest użytkowany jako mieszkalno-usługowy. Na parterze budynku zlokalizowane są dwa lokale usługowe (apteka oraz przychodnia zdrowia). Na części 1-ego piętra znajdują się nieużytkowane lokale usługowe natomiast na drugim piętrze są pustostany przeznaczone do adaptacji na cele socjalne i mieszkalne. Istniejące w budynku lokale mieszkalne zlokalizowane są w części pierwszego piętra oraz na poddaszu.

W ramach projektu planuje się również rozbiórkę istniejących schodów wejściowych do budynku oraz spocznika i w ich miejscu wykonanie nowych schodów. Obecnie nie spełniaj przepisów prawa budowlanego. Zaprojektowano również chodnik z kostki betonowej oraz furtkę w istniejącym ogrodzeniu. Wymienione prace dotyczą części wspólnych budynku.

Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę, która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Prace związane z częściami wspólnymi budynku zostaną udokumentowane odrębnymi fakturami. Gmina będzie w stanie wyodrębnić zakupy związane z pracami dotyczącymi pomieszczeń Centrum oraz zakupy związane z pracami dotyczącymi części wspólnych budynku. Wyodrębnienie zakupów jest ważne w związku z powiązaniem zakupów z działalnością gminy. Centrum będzie związane tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT Gminy. Części wspólne budynku związane są z działalnością niepodlegającą podatkowi VAT oraz działalnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (najem lokali użytkowych) i działalnością zwolnioną z VAT (najem lokal mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkaniowe).

Przedmiot projektu będzie zarządzany przez Gminę poprzez Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką organizacyjną Gminy. Zajęcia w Centrum będą prowadzone przez kadrę pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej oraz zatrudnionych innych osób w ramach prowadzonych w Centrum projektów. W Centrum świadczone będą usługi w formie szkoleń, konsultacji, doradztwa treningów czy warsztatów. Usługi te będą udostępniane odbiorcom nieodpłatnie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu „Przebudowa pomieszczeń na potrzeby Centrum (…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z uwagi na treść ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane (tj. opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że podatnik zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, prowadzi do wniosku, że wydatki związane z przebudową pomieszczeń na Centrum związane będą z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, natomiast remont części wspólnych budynku dotyczyć będzie działalności podlegającej opodatkowaniu, jak również innej działalności, tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy – niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działania Gminy i jej jednostek organizacyjnych (jeden podatnik) w ramach reżimu publicznoprawnego (realizacja zadań w ramach zadań własnych) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Kwalifikacja wydatków na przebudowę pomieszczeń tylko na Centrum służą tylko czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast przebudowa części wspólnych służy zarówno działalności opodatkowanej (najem lokali użytkowych), zwolnionej (najem lokali mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkaniowe), jak i działalności innej niż działalność gospodarcza (na potrzeby Centrum (…)).

Gmina ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności jest związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji, w zakresie przebudowy pomieszczeń na Centrum, Gmina działa w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w zakresie wydatków związanych z przebudową pomieszczeń na Centrum Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast w przypadku przebudowy części wspólnej, która służy Gminie do wykonywania zarówno działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu, w przypadku gdy gmina nie jest w stanie przypisać tych wydatków do prowadzonej działalności gospodarczej, Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego. Wówczas kwotę podatku naliczonego, wobec którego przysługuje prawo do odliczenia, należy – w pierwszej kolejności - obliczyć zgodnie ze sposobem określania proporcji, na podstawie art. 86 ust. 2a-2h, a następnie zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj