Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.415.2017.1.SM
z 25 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja, w ramach działalności statutowej, podpisała umowę na realizację operacji pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich” w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan operacyjny na lata 2016-2017.


Celem operacji jest opracowanie i wydanie następujących publikacji:

  1. „Metody ochrony i racjonalnej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich” - zeszyt pierwszy oraz
  2. „Efektywne gospodarowanie energią elektryczną i cieplną w gospodarstwie rolnym” - zeszyt drugi.

Fundacja poniesie wydatki związane z opracowaniem i wydaniem publikacji: wydatki na wynagrodzenia autorów, redakcję naukową, korektę językową i techniczną, projekt graficzny, druk, a także wydatki na dystrybucję według listy wysyłkowej, na nadzór merytoryczny nad powstaniem i dystrybucją publikacji oraz na obsługę administracyjną projektu: księgowanie i rozliczenie projektu.


Wszystkie działania realizowane w ramach operacji mają charakter nieodpłatny (niezarobkowy).


Wydawnictwa zostaną wydane w ilości 7.000 egzemplarzy każde i przekazane nieodpłatnie Ośrodkom Doradztwa Rolniczego, Centrom Doradztwa Rolniczego, Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, SGGW, uniwersytetom, NFOŚiGW, Instytutowi Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. 500 egzemplarzy każdego z wydawnictw zostanie pozostawionych w Fundacji w celu wykorzystania w ramach prowadzonej przez Fundację działalności statutowej nieodpłatnej oraz w celach archiwizacyjnych. Fundacja nie będzie sprzedawała przedmiotowych wydawnictw.

Celem statutowym Fundacji jest charytatywne, naukowe i edukacyjne angażowanie się w działania społecznie użyteczne, które przyczynią się do rozwoju i modernizacji rolnictwa, rozwoju społeczności wiejskich, zmniejszenia skutków ubóstwa i przeciwdziałania skutkom bezrobocia na wsiach i małych miastach, w tym poprzez wspieranie przedsiębiorczości i małych i średnich przedsiębiorstw, zapewnienia wsparcia dla społeczności wiejskich w okresie transformacji gospodarczej i dostosowywania polskiego rolnictwa do funkcjonowania w ramach struktur Unii Europejskiej.

Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów statutowych.


Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizowaną w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan operacyjny na lata 2016-2017, operacją pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizowanej operacji, gdyż towary i usługi zakupione w celu realizacji niniejszej operacji nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Fundacja, w ramach działalności statutowej, podpisała umowę na realizację operacji pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich” w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan operacyjny na lata 2016-2017.

Celem operacji jest opracowanie i wydanie następujących publikacji:

  1. „Metody ochrony i racjonalnej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich” - zeszyt pierwszy oraz
  2. „Efektywne gospodarowanie energią elektryczną i cieplną w gospodarstwie rolnym” - zeszyt drugi.

Fundacja poniesie wydatki związane z opracowaniem i wydaniem publikacji: wydatki na wynagrodzenia autorów, redakcję naukową, korektę językową i techniczną, projekt graficzny, druk, a także wydatki na dystrybucję według listy wysyłkowej, na nadzór merytoryczny nad powstaniem i dystrybucją publikacji oraz na obsługę administracyjną projektu: księgowanie i rozliczenie projektu.


Wszystkie działania realizowane w ramach operacji mają charakter nieodpłatny (niezarobkowy).


Wydawnictwa zostaną wydane w ilości 7.000 egzemplarzy każde i przekazane nieodpłatnie Ośrodkom Doradztwa Rolniczego, Centrom Doradztwa Rolniczego, Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, SGGW, uniwersytetom, NFOŚiGW, Instytutowi Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. 500 egzemplarzy każdego z wydawnictw zostanie pozostawionych w Fundacji w celu wykorzystania w ramach prowadzonej przez Fundację działalności statutowej nieodpłatnej oraz w celach archiwizacyjnych. Fundacja nie będzie sprzedawała przedmiotowych wydawnictw.

Celem statutowym Fundacji jest charytatywne, naukowe i edukacyjne angażowanie się w działania społecznie użyteczne, które przyczynią się do rozwoju i modernizacji rolnictwa, rozwoju społeczności wiejskich, zmniejszenia skutków ubóstwa i przeciwdziałania skutkom bezrobocia na wsiach i małych miastach, w tym poprzez wspieranie przedsiębiorczości i małych i średnich przedsiębiorstw, zapewnienia wsparcia dla społeczności wiejskich w okresie transformacji gospodarczej i dostosowywania polskiego rolnictwa do funkcjonowania w ramach struktur Unii Europejskiej.


Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów statutowych.


Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazała Fundacja - towary i usługi zakupione w celu realizacji niniejszej operacji nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia kwot podatku od towarów i usług lub lub zwrotu różnicy podatku w myśl uregulowań art. 87 ust. 1 ustawy od wydatków związanych z realizowaną w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan operacyjny na lata 2016-2017, operacją pt. „Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka zasobami w rolnictwie i na obszarach wiejskich”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 5a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 1, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj