Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-916/11/BW
z 16 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-916/11/BW
Data
2011.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
catering
posiłki
stawka
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
1. Czy na lody własnej produkcji sprzedawane na gałki i z automatu stosować należy 5% stawkę podatku VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?2. Czy na soki cytrusowe (koncentraty soków opodatkowane stawką 5%) można również stosować stawkę podatku VAT 5%? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011r. (data wpływu 10 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011r. (data wpływu 27 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5%:

  • dla sprzedaży lodów własnej produkcji sprzedawanych na gałki i z automatu – jest prawidłowe,
  • dla sprzedaży soków cytrusowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży, m. in.,:

  • lodów własnej produkcji sprzedawanych na gałki i z automatu,
  • soków cytrusowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2011r. (data wpływu 27 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2011r. znak: IBPP2/443-916/11/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Od 1989 roku podstawową działalnością Wnioskodawcy jest produkcja lodów zarejestrowana w GUS-ie pod następującymi numerami:

EKD1552rok 1991
PKD1552 Zrok 2004
PKD1052 Zrok 2007
PKWiU10.52.10.0rok 2011

Produkowane przez siebie lody Wnioskodawca sprzedaje w sklepach w jego regionie. W okresie wiosenno letnim tj. od kwietnia do września w zależności od pogody Wnioskodawca uruchamia sprzedaż lodów z automatu i na gałki w kiosku znajdującym się w pobliżu zakładu.

Lody na gałki i masa do automatów jest produkcji Wnioskodawcy – Wnioskodawca nie korzysta z gotowych mieszanek.

Dla lodów sprzedawanych do sklepów Wnioskodawca zastosował stawkę podatku zgodnie z zał. 10 poz. 21 Ustawy o VAT tj. 5%.

Od lat Wnioskodawca ma zakodowane pojęcie „małej gastronomii" dlatego do sprzedaży lodów na gałki i z automatu zastosował stawkę podatku VAT 8%.

Po dokładnym zapoznaniu się z różnymi wyjaśnieniami w tym zakresie doszedł do wniosku, że powinien naliczać zmniejszoną stawkę podatku VAT tj. 5%.

Najnowsze rozporządzenie wykonawcze Rady Unii Europejskiej nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, poz. l) oraz najnowszy wyrok TSUE z dnia 10 marca 2011 wyjaśniają pojęcie usług gastronomicznych opodatkowanych stawką 8% i dostawę towarów opodatkowaną stawką podatku VAT 5%.

Poza lodami w sezonie wiosenno-letnim w kiosku Wnioskodawca sprzedaje gofry i rurki z bitą śmietaną i soki cytrusowe na które zgodnie z powyższą interpretacją też powinien stosować stawkę VAT 5% a zastosował stawkę 8%. W przypadku Wnioskodawcy mamy do czynienia z dostawą wyprodukowanych przez niego towarów.

Natomiast w ww. piśmie z dnia 25 października 2011r. Wnioskodawca podał odpowiednie symbole PKWiU:

GOFRYPKWiU 10.71.12

Dodatki:

bita śmietanaPKWiU 10.89.19.0
OwocePKWiU 10.39.25.0 – brzoskwinie z puszki
PKWiU 15.33.25-50.12. – ananas z puszki
SosyPKWiU 10.89.19.0

SOKI CYTRUSOWE:

Koncentrat soku pomarańczowegoPKWiU 15.32.10-40.12
Koncentrat soku grejpfrutowegoPKWiU 15.32.10-40.20
Napój z w/w koncentratówPKWiU 11.07.19.0

RURKI WAFLOWEPKWiU 10.72.19.0

Dodatek:

bita śmietanaPKWiU 10.89.19.0

Wszystkie oferowane wyroby :

  • lody ( pytanie 1)
  • gofry z dodatkiem bitej śmietany, owoców i różnych sosów do polewania (pytanie 2)
  • soki cytrusowe (pytanie 3)
  • rurki waflowe napełnione bitą śmietaną (pytanie 4)

sprzedawane są „na wynos" w jednorazowych opakowaniach takich jak rożki waflowe do lodów, tekturowe tacki na gofry i plastikowe kubki jednorazowego użytku.

Odnośnie soków cytrusowych (pytanie 3) – Wnioskodawca wyjaśnił, że soki są napojami bezalkoholowymi, niegazowanymi sprzedawanymi z dystrybutora chłodzącego napój do którego na 1 litr koncentratu soku dodaje się 5 litrów wody uzyskując napój w ilości 6 litrów 1:6 litrów = 0.17% czyli mniej jak 20% składu surowcowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedstawione we wniosku pytanie nr 3 odnosi się do sporządzanych z koncentratów napoi pomarańczowych i grejpfrutowych.

Koncentraty omawianych soków nie są przedmiotem sprzedaży, służą jedynie do sporządzenia napoju.

W związku z powyższym zadano, m. in., następujące pytania:

  1. Czy na lody własnej produkcji sprzedawane na gałki i z automatu stosować należy 5% stawkę podatku VAT... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. Czy na soki cytrusowe (koncentraty soków opodatkowane stawką 5%) można również stosować stawkę podatku VAT 5%... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedmiocie sprzedaży lodów zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupy 10.52 - poz. 21 zał. nr 10 do Ustawy o VAT Wnioskodawca uważa, że stawka podatku VAT w wysokości 5% jest prawidłowa.

Bezpośrednia sprzedaż gofrów, soków cytrusowych i rurek waflowych z kiosku sezonowego zgodnie z cytowanym w pkt 68 wniosku ORD-IN Rozporządzeniem Rady Unii Europejskiej i Wyrokiem TSUE jest dostawą towaru opodatkowaną stawką podatku VAT 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla sprzedaży lodów własnej produkcji sprzedawanych na gałki z automatu – za prawidłowe,
  • stawki podatku VAT dla sprzedaży soków cytrusowych – za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Natomiast w myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy również wskazać, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Jak wynika z opisu sprawy podstawową działalnością Wnioskodawcy jest produkcja lodów. Produkowane lody Wnioskodawca sprzedaje w sklepach. W okresie wiosenno letnim tj. od kwietnia do września w zależności od pogody Wnioskodawca uruchamia sprzedaż lodów z automatu i na gałki w kiosku znajdującym się w pobliżu zakładu.

Poza lodami w sezonie wiosenno-letnim w kiosku Wnioskodawca sprzedaje gofry i rurki z bitą śmietaną i soki cytrusowe.

Wnioskodawca wyjaśnił, że wszystkie oferowane wyroby:

  • lody ( pytanie I)
  • gofry z dodatkiem bitej śmietany, owoców i różnych sosów do polewania (pytanie 2)
  • soki cytrusowe (pytanie 3)
  • rurki waflowe napełnione bita śmietaną (pytanie 4)

sprzedawane są „na wynos" w jednorazowych opakowaniach takich jak rożki waflowe do lodów, tekturowe tacki na gofry i plastikowe kubki jednorazowego użytku.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, iż wyroku w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 z dnia 10 marca 2011 r. TSUE w pkt 63 wskazał, że przy sprzedaży towaru zawsze towarzyszy minimalny zakres świadczonych usług, jak umieszczenie towaru na półkach sklepowych czy wystawienie rachunku, w związku z czym tylko usługi odrębne od usług nierozerwalnie związanych ze sprzedażą towarów można brać pod uwagę w celu określenia udziału świadczenia usług w świadczeniu złożonym, obejmującym również dostawę towarów.

Natomiast w pkt 14 wyroku (z dnia 2 maja 1996r. C-231/94) w sprawie Faaborg Gelting Linien Trybunał orzekł, że działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie dalece przeważają usługi. Świadczenie takie należy zatem uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy. Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach (pkt 64 powołanego wyroku).

Podsumowując, TSUE orzekł m.in.: „że art. 5 i 6 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z nia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 92/111/EWG z dnia 14 grudnia 1992 r., należy interpretować w ten sposób, że sprzedaż świeżo przygotowanych dań i artykułów żywnościowych do spożycia na miejscu na stoiskach lub w pojazdach gastronomicznych, lub we foyer kin stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 tej dyrektywy, jeżeli z oceny jakościowej całości transakcji wynika, że elementy świadczenia usług poprzedzające dostawę artykułów żywnościowych i towarzyszące jej, nie mają charakteru przeważającego”.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku opis sprawy, w świetle ww. wyroku należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że sprzedaż w kiosku wymienionych we wniosku wyrobów, tj.

  • lodów własnej produkcji sprzedawanych na gałki i z automatu,
  • soków cytrusowych.

należy rozpatrzyć w kontekście opodatkowania dostawy towarów.

W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga jednakże kwestia czy dla dostawy tychże towarów ma zastosowanie stawka podatku VAT 5%.

Przypomnieć w tym miejscu należy, że stawka podatku VAT 5% ma zastosowanie do towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tak więc, jeżeli sprzedawane przez Wnioskodawcę w kiosku wyroby zostały wymienione w ww. załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, to należy przyjąć, że ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT 5%.

W przedmiotowej sprawie, istotnym jest zaklasyfikowanie przez Wnioskodawcę, wyrobów będących przedmiotem zapytania, do właściwego grupowania PKWiU.

Odnosząc się do dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży w kiosku (tj. na wynos) lodów własnej produkcji - sprzedawanych na gałki i z automatu (dot. pytania nr 1) należy zauważyć, iż jak wynika z wniosku przedmiotowe lody zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupy PKWiU 10.52.

Natomiast pod poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały towary: wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0) - PKWiU ex 10.5.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż ustawodawca umieszczając w poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, ww. towary przewidział preferencyjną stawkę podatku wyłącznie dla dostawy wyrobów mleczarskich.

Wskazać należy, że również pod pozycją 28 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano również symbol PKWiU ex 10.5 - wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0).

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika jednakże, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, że w sytuacji gdy lody z automatu oraz lody gałkowe, których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, zostały przez niego prawidłowo sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 10.52, to ich sprzedaż „na wynos” należy uznać dostawę towarów, która jest opodatkowana 5% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie prawa do zastosowania przy sprzedaży „na wynos” lodów z automatu i lodów gałkowych stawki podatku VAT 5%, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do sprzedaży Wnioskodawcę w kiosku (tj. na wynos) soków cytrusowych (koncentratów) (dot. pytania nr 3) należy na wstępie wskazać, iż Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotowe soki są napojami bezalkoholowymi, niegazowanymi sprzedawanymi z dystrybutora chłodzącego napój do którego na 1 litr koncentratu soku dodaje się 5 litrów wody uzyskując napój w ilości 6 litrów, 1:6 litrów = 0,17% czyli mniej jak 20% składu surowcowego.

Wnioskodawca wskazał także, że przedstawione we wniosku pytanie nr 3 nie odnosi się do sporządzanych koncentratów napoi pomarańczowych i grejpfrutowych. Koncentraty omawianych soków służą jedynie do sporządzania napoju.

Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU dla napoju z ww. koncentratów - 11.07.19.0.

Należy wskazać, iż pod pozycją 52 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 11.07.19-0 – Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy.

Pozycja ta od dnia 1 kwietnia 2011r. brzmi: PKWiU ex 11.07.19.0 – pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy.

Ponadto, pod pozycją 31 załącznika nr 10 do ustawy, będącego wykazem towarów, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., wskazano sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 – pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy.

Pozycja ta od dnia 1 kwietnia 2011r. brzmi: PKWiU ex 11.07.19.0 – pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku soków cytrusowych należy stwierdzić, iż ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, udział masowy soku owocowego w tych napojach wynosi mniej niż 20% składu surowcowego to przy ich sprzedaży należy stosować stawkę podatku VAT 23%.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie prawa do zastosowania przy sprzedaży na wynos soków cytrusowych stawki podatku VAT 5%, należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku towarów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towarów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważa się, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestie objęte pytaniem nr 2 i nr 4 (dotyczące stawki podatku VAT dla gofrów własnej produkcji wypiekanych na miejscu z dodatkiem bitej śmietany, owoców i różnych sosów do polewania oraz gotowych rurek waflowych napełnianych bitą śmietaną), będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj