Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.226.2017.2.MŁ
z 6 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 29 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży mebli, laptopa i kosztów usług notarialnych oraz ustalenia limitu do utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe;

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek został uzupełniony dnia 4 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie zadanych pytań.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka komandytowa jest firmą deweloperską działającą od 2011 r. Przedmiotem działalności Spółki jest budowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych z przeznaczeniem znajdujących się w nich lokali oraz miejsc postojowych do sprzedaży (miejsca postojowe to udziały w garażach podziemnych w tych budynkach). Prawie 100% sprzedaży lokali i miejsc postojowych dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekroczyła kwotę 20.000,00 zł już w latach ubiegłych. Niemniej, ponieważ sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej – do chwili obecnej Spółka nie posiadała kasy fiskalnej. (Dla osób fizycznych prowadzono wyłącznie sprzedaż nieruchomości w tym przyjmowano zaliczki na zakup nieruchomości).

Obecnie Spółka rozważa możliwość dokonania kilku transakcji sprzedaży (innych niż sprzedaż nieruchomości) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – będzie to prawdopodobnie sprzedaż zbędnego wyposażenia (być może również usług których sprzedaż podlega rejestracji na kasie fiskalnej) – kwoty uzyskane ze sprzedaży będą niewielkie; w sumie w ciągu roku podatkowego nie przekroczą najprawdopodobniej kwoty 20.000,00 zł netto.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r.:

  • Ad. 1
    W odpowiedzi na pierwsze pytanie wezwania o treści – „Jakie towary i usługi mają być przedmiotem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej? – należy szczegółowo wymienić” – Wnioskodawca wskazał, że:
    • zbędne wyposażenie biura (meble) nie stanowiące środków trwałych;
    • używany laptop nie stanowiący środka trwałego;
    • Spółka zawiera z przyszłymi nabywcami nieruchomości umowy przedwstępne deweloperskie w formie aktu notarialnego. Spółka rozważa możliwość obciążenia poniesionymi przez nią przy zawieraniu tych umów kosztami usług notarialnych w przypadku odstąpienia przez klienta od umowy bez uzasadnionego powodu.
    Sprzedaż nie będzie dokonywana na rzecz pracowników.
  • Ad. 2
    W odpowiedzi na drugie pytanie wezwania o treści – „Czy sprzedawane towary zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r., poz. 2177)?” – Wnioskodawca wskazał, że sprzedawane towary i usługi nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
  • Ad. 3
    W odpowiedzi na trzecie pytanie wezwania o treści – „Wnioskodawca we wniosku wskazał, że ((Sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekroczyła kwotę 20.000 zł już w latach ubiegłych)) – w związku z tym, czy kwotę 20.000 zł Zainteresowany osiągnął tylko z tytułu sprzedaży nieruchomości, czy też z innych tytułów? – należy wymienić z jakich tytułów” – Wnioskodawca wskazał, że przez cały okres działalności do chwili obecnej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej prowadzona była wyłącznie sprzedaż nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostateczne sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r.):


  1. Czy przed dokonaniem sprzedaży opisanej w pkt 1 uzupełnienia do wniosku Spółka powinna dokonać zakupu kasy fiskalnej i jej rejestracji w urzędzie skarbowym oraz zaewidencjonować tą sprzedaż (mebla, laptopa, obciążenia kosztami usług notarialnych) na kasie fiskalnej? (Czy ze względu na przekroczenie w latach ubiegłych limitu 20.000 zł rocznie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, pomimo że była to wyłącznie sprzedaż nieruchomości, istnieje obowiązek rejestracji na kasie fiskalnej już pierwszej sprzedaży mebla, laptopa itp.)?
  2. Jeżeli Spółka nie musi zarejestrować na kasie fiskalnej już pierwszej sprzedaży (pytanie nr 1), to czy spółka rozpoczyna ewidencjonowanie dopiero po przekroczeniu w roku podatkowym 2017 kwoty sprzedaży 20.000 zł, czy ustala limit proporcjonalnie do okresu od dokonania pierwszej sprzedaży (innej niż sprzedaż nieruchomości i ewentualnie inna zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie) do końca roku? (tzn. czy jeżeli sprzedaż nastąpi, np. 1 października to spółka oblicza limit 92 dni: 365 dni x 20.000 zł i po przekroczeniu kwoty tak obliczonej rozpoczyna ewidencjonowanie na kasie)?
  3. Czy w przypadku ewentualnego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej – ewidencji podlegała będzie tylko sprzedaż nie korzystająca ze zwolnienia z rejestrowania na kasie, tzn. czy przy sprzedaży nieruchomości nadal nie będzie obowiązku jej rejestracji na kasie fiskalnej mimo prowadzenia równolegle sprzedaży nieruchomości i sprzedaży podlegającej rejestracji?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r.):

Ad. 1, 2

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w roku 2017 czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia – w poz. 37 załącznika wymieniono dostawę nieruchomości.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym (...)

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających działalność w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł,
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Równocześnie, zgodnie z § 4, na potrzeby stosowania przytoczonego wyżej zwolnienia, nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu czynności, o których mowa w poz. 37 i 50 załącznika do rozporządzenia.

W pozycji 37 wymieniono dostawę nieruchomości.

Ponieważ Spółka:

  • nie jest podmiotem rozpoczynającym sprzedaż dla osób fizycznych,
  • do chwili obecnej Spółka dla osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych dokonywała wyłącznie sprzedaży nieruchomości,

to uwzględniając wyłączenie dostawy nieruchomości z obrotu dla celów ustalenia limitu sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (20.000 zł rocznie) stoi na stanowisku, że obowiązek stosowania kasy fiskalnej do ewidencjonowania sprzedaży (innej niż sprzedaż nieruchomości) powstanie dopiero po przekroczeniu w roku podatkowym kwoty 20.000 zł (nie stosuje się proporcji).

Innymi słowy – Spółka nie ma obowiązku zarejestrowania na kasie fiskalnej sprzedaży rzeczy i usług opisanych wyżej dopóki sprzedaż z tego tytułu nie przekroczy 20.000 zł w roku podatkowym, tj. 2017 – wówczas od 3 miesiąca powinna stosować kasę rejestrującą do sprzedaży towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej.

Ad. 3

W przypadku ewentualnego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaż nieruchomości, jako zwolniona na mocy rozporządzenia, nie będzie podlegać obowiązkowi rejestracji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży mebli, laptopa i kosztów usług notarialnych oraz ustalenia limitu do utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest nieprawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku rejestrowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż należy rozumieć, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177), zwanej dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe – § 2) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe – § 3).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wymieniono dostawę nieruchomości.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Na potrzeby stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu czynności, o których mowa w poz. 37 i 50 załącznika do rozporządzenia (§ 3 ust. 4 rozporządzenia).

I tak stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do zapisu § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
    3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
    5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
  2. świadczenia usług:
    1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
    2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
    3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
    4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
    6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
    7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
    8. doradztwa podatkowego,
    9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
      • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
      • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
    10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych.

Powyższe wskazuje, że dokonywanie przez podatnika dostaw wymienionych w powołanym § 4 ust. 1 pkt 1 wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Tak więc, w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnik może korzystać z przewidzianych w rozporządzeniu tytułów zwolnieniowych, np. przedmiotowych określonych w § 2 ww. rozporządzenia, o ile spełni odrębne warunki. W ramach prowadzonej działalności podatnik dokonuje różnych czynności. Dlatego też w prowadzonej działalności może zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a w pozostałym zakresie będzie korzystał ze zwolnienia z tego obowiązku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest firmą deweloperską. Przedmiotem działalności Spółki jest budowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych z przeznaczeniem znajdujących się w nich lokali oraz miejsc postojowych do sprzedaży. Prawie 100% sprzedaży lokali i miejsc postojowych dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obecnie Spółka rozważa możliwość dokonania kilku transakcji sprzedaży (innych niż sprzedaż nieruchomości) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

  • zbędne wyposażenie biura (meble) nie stanowiące środków trwałych;
  • używany laptop nie stanowiący środka trwałego.

Ponadto Spółka zawiera z przyszłymi nabywcami nieruchomości umowy przedwstępne deweloperskie w formie aktu notarialnego i rozważa możliwość obciążenia poniesionymi przez nią przy zawieraniu tych umów kosztami usług notarialnych w przypadku odstąpienia przez klienta od umowy bez uzasadnionego powodu.

Sprzedaż nie będzie dokonywana na rzecz pracowników. Wnioskodawca wskazał, że sprzedawane towary i usługi nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz, że przez cały okres działalności do chwili obecnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzona była wyłącznie sprzedaż nieruchomości.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in.:

  • czy przed dokonaniem sprzedaży mebli, laptopa oraz obciążeniem kosztami usług notarialnych Spółka powinna dokonać zakupu kasy fiskalnej i jej rejestracji w urzędzie skarbowym oraz zaewidencjonować tą sprzedaż (mebla, laptopa, obciążenia kosztami usług notarialnych) na kasie fiskalnej;
  • czy ze względu na przekroczenie sprzedaży w latach ubiegłych limitu 20.000 zł rocznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pomimo, że była to sprzedaż wyłącznie nieruchomości) istnieje obowiązek rejestracji ww. sprzedaży na kasie rejestrującej;
  • czy przy sprzedaży nieruchomości nadal nie będzie miał obowiązku jej rejestracji na kasie rejestrującej mimo prowadzenia równolegle sprzedaży nieruchomości i sprzedaży podlegającej rejestracji.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest budowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych (sprzedaż lokali i miejsc postojowych).

W świetle powyższych przepisów należy wskazać, że stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., sprzedaż nieruchomości. Tak więc, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności – sprzedaży lokali i miejsc postojowych – na podstawie ww. przepisu mogą, nie później niż do dnia 31 grudnia 2017 r., korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy rejestrującej.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany zamierza rozpocząć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaż zbędnego wyposażenia biura, tj. mebli, laptopa oraz obciążać kosztami usług notarialnych przyszłych nabywców nieruchomości w przypadku odstąpienia przez nich od umowy bez uzasadnionego powodu.

Zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku zaewidencjonować na kasie rejestrującej już pierwszej ww. sprzedaży, ponieważ:

  • nie są to towary ani usługi wymienione w § 4 rozporządzenia oraz
  • zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia na potrzeby zastosowania zwolnienia podmiotowego nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu czynności o których mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia (sprzedaż nieruchomości).
    Tym samym przyjąć należy, że Wnioskodawca z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie przekroczył obrotu określonego w § 3 rozporządzenia, ponieważ czynności wynikające z poz. 37 załącznika do rozporządzenia nie uwzględnia się na potrzeby stosowania zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się z kolei do kwestii, w którym momencie Spółka powinna rozpocząć ewidencjonowanie przedmiotowej sprzedaży na kasie rejestrującej wskazać należy, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca dokonywał w całym okresie swojej dotychczasowej działalności tylko sprzedaży, której zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia nie uwzględnia się do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia to należy uznać, że dokonując sprzedaży ww. zbędnego wyposażenia biura, laptopa oraz obciążenia kosztami usług notarialnych, Wnioskodawca będzie podmiotem rozpoczynającym dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest podmiotem kontynuującym sprzedaż na rzecz ww. podmiotów lecz podmiotem rozpoczynającym tą sprzedaż.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do momentu przekroczenia kwoty 20.000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym – zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie, stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót w kwocie 20.000 zł z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności.

Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rejestrującej przedmiotowej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu w którym podatnik przekroczył obrót 20.000 zł z tytułu tej sprzedaży w proporcji do okresu wykonywania tych czynności.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy przy sprzedaży nieruchomości nadal nie będzie obowiązku jej ewidencji na kasie rejestrującej mimo prowadzenia równolegle sprzedaży nieruchomości i sprzedaży podlegającej rejestracji.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zarówno spełniającej warunki do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, jak również sprzedaży, która nie spełnia tych warunków.

Oznacza to, że po utracie prawa do zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca obowiązany będzie do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma obowiązku zaewidencjonować na kasie rejestrującej już pierwszej sprzedaży zbędnego wyposażenia biura (mebli), laptopa oraz obciążania przyszłych nabywców poniesionymi przez Spółkę kosztami notarialnymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ponieważ nie są to towary ani usługi wymienione w § 4 rozporządzenia oraz z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w latach ubiegłych nie przekroczył obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, bowiem stosownie do § 3 ust. 4 rozporządzenia na potrzeby zastosowania zwolnienia podmiotowego nie uwzględnia się zrealizowanego lub przewidywanego obrotu z tytułu czynności, o których mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia (sprzedaż nieruchomości).

W odniesieniu do sprzedaży ww. towarów i usług, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej do momentu przekroczenia kwoty 20.000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym – zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Bowiem z uwagi na fakt, iż sprzedaży nieruchomości nie uwzględnia się do obrotu na potrzeby zastosowania zwolnienia podmiotowego, to Wnioskodawca nie będzie podmiotem kontynuującym sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, lecz podmiotem rozpoczynającym sprzedaż na rzecz tych podmiotów.

Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie rejestrującej przedmiotowej sprzedaży na rzecz ww. podmiotów po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu w którym podatnik przekroczył obrót 20.000 zł z tytułu tej sprzedaży w proporcji do okresu wykonywania tych czynności.

Ponadto wskazać należy, że po utracie zwolnienia podmiotowego sprzedaż nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany zaewidencjonować na kasie rejestrującej pozostałą sprzedaż (nieobjętą zwolnieniem przedmiotowym) na rzecz ww. podmiotów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2, oceniane całościowo, uznano za nieprawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 zostało uznane jako prawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniami i własnym stanowiskiem w sprawie, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania podatkiem VAT wymienionych w opisie sprawy towarów i usług, odsprzedawanych przez Wnioskodawcę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj