Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.163.2017.2.RK
z 20 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji i wsparcia pomostowego (pytania Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 6) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 24 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.163.2017.1.RK, Nr 0113-KDIPT1-3.4012.361.2017.1.ALN, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 24 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 28 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), nadanym za pośrednictwem …w dniu 1 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawczyni w dniu 21 kwietnia 2017 r. zawarła umowę z przedstawicielem Centrum Szkoleniowego - realizatorem projektu o udzielenie wsparcia finansowego na uruchomienie działalności gospodarczej. Wsparcie zostało udzielone w ramach projektu pod tytułem „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata 2014-2020, realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie projektu ….z dnia 3 sierpnia 2016 r., zawartej pomiędzy realizatorem projektu, a Wojewódzkim Urzędem Pracy w…. Wsparcie finansowe obejmuje jednorazową dotację w wysokości 24 000 zł oraz wsparcie pomostowe wypłacane w jednomiesięcznych transzach wynoszących 1 488,60 zł każda, przez okres 6 miesięcy. Realizator projektu wystawił zaświadczenie o pomocy de minimis, w którym jako podstawę udzielenia ww. pomocy wskazał ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Jednorazowa dotacja w wysokości 24 000 zł wpłynęła na konto osobiste Wnioskodawczyni w dniu 27 kwietnia 2017 r. przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

W dniu 8 maja 2017 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 45.32.Z), dla której wybrała opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni dla celów podatkowych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dotacja i wsparcie pomostowe pokryło wydatki w kwocie brutto.

Wnioskodawczyni z otrzymanej dotacji zakupiła środek trwały (zestaw komputerowy) o wartości netto powyżej 3 500,00 zł, program „sprzedaż i magazyn”, towary handlowe. Wsparcie pomostowe przeznaczyła na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz pokryła wydatki obejmujące: opłatę za najem lokalu, opłatę za usługę biura rachunkowego, zakup wizytówek. Faktury z tytułu zakupu środka trwałego (zestawu komputerowego), towarów handlowych, programu „sprzedaż i magazyn”, za usługi biura rachunkowego oraz najem lokalu wystawione są na Wnioskodawczynię, tj…..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy wsparcie finansowe (dotacja i wparcie pomostowe) przeznaczone na zakup środka trwałego (zestawu komputerowego) oraz pozostałych wydatków (towarów handlowych, programu „sprzedaż i magazyn”, wizytówek, usług biura rachunkowego, najmu lokalu) są przychodem z działalności gospodarczej?
  2. Czy odpisy amortyzacyjne od zakupionego z dotacji środka trwałego (zestawu komputerowego) stanowią koszty uzyskania przychodów?
  3. Czy pozostałe wydatki (zakup towarów handlowych, wizytówek, programu „sprzedaż i magazyn”, usługa biura rachunkowego, koszty najmu lokalu) sfinansowane z dotacji i wsparcia pomostowego oraz opłacone ze wsparcia pomostowego składki na ubezpieczenie społeczne mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu?
  4. Czy opłacone ze wsparcia pomostowego składki na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od podatku dochodowego?
  5. Czy kwota wsparcia finansowego (dotacja i wparcie pomostowe) w części dotyczącej podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (zestawu komputerowego), towarów handlowych, programu „sprzedaż i magazyn”, wizytówek, usługi biura rachunkowego podlega odliczeniu od podatku należnego, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług?
  6. Czy podatek VAT naliczony, sfinansowany dotacją oraz wsparciem pomostowym, dotyczący zakupu środka trwałego (zestawu komputerowego), towarów handlowych, wizytówek, programu „sprzedaż i magazyn”, usługi biura rachunkowego, odliczony od podatku należnego, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi przychód z działalności gospodarczej korzystający ze zwolnienia z podatku dochodowego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pytań Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 6, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pytania oznaczonego Nr 5 w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1)

Otrzymane wsparcie finansowe (dotacja) na zakup środka trwałego (zestawu komputerowego), zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Natomiast wsparcie finansowe (dotacja i wsparcie pomostowe) na zakup pozostałych wydatków (towarów handlowych, programu „sprzedaż i magazyn”, wizytówek, usługi biura rachunkowego, najmu lokalu), stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2)

Odpis amortyzacyjny od zakupionego środka trwałego - zestawu komputerowego nie stanowi kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3)

Wydatki sfinansowane z dotacji i wsparcia pomostowego (zakup towarów handlowych, wizytówek, programu „sprzedaż i magazyn”, usługa biura rachunkowego, koszty najmu lokalu) oraz opłacone składki na ubezpieczenie społeczne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 6)

P odatek od towarów i usług naliczony sfinansowany dotacją i wsparciem pomostowym, dotyczący zakupu środka trwałego (zestawu komputerowego), towarów handlowych, wizytówek, programu „sprzedaż i magazyn”, wydatków za usługi biura rachunkowego, odliczony od podatku należnego stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, że co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

Zauważyć należy, że powyższym zwolnieniem objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
    5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym Rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym Rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20 grudnia 2013 r., str. 129, z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na uruchomienie działalności gospodarczej otrzymała wsparcie finansowe - dotację oraz wsparcie pomostowe, dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata 2014-2020. Wnioskodawczyni z otrzymanej dotacji zakupiła środek trwały - zestaw komputerowy, program „sprzedaż i magazyn”, towary handlowe, natomiast ze wsparcia pomostowego opłaciła składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz pokryła wydatki obejmujące opłatę za najem lokalu, za usługę biura rachunkowego i pokryła koszt zakupu wizytówek. Dotacja i wsparcie pomostowe pokryło wydatki w kwocie brutto. Wnioskodawczyni dla celów podatkowych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pochodzące z dotacji oraz wsparcia pomostowego w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych), z których sfinansowano zakup towarów handlowych, programu „sprzedaż i magazyn”, opłacono składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz pokryto wydatki obejmujące opłatę za najem lokalu i za usługę biura rachunkowego, a także pokryto koszt zakupu wizytówek, stanowią przychód z działalności gospodarczej w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast otrzymane wsparcie finansowe w postaci dotacji przeznaczonej na zakup środka trwałego zestawu komputerowego, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zauważyć należy, że pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środka trwałego, w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie jest związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony podatek od towarów i usług nie zwiększał wartości początkowej tego środka trwałego stosownie do art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W tym zatem zakresie, naliczony podatek od towarów i usług, odliczony w tym podatku, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W kwestii kosztów uzyskania przychodów, wskazać należy, w myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.


Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu,
  • być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

W odniesieniu do odpisów amortyzacyjnych od ww. środka trwałego należy zauważyć, że stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty lub prawo wieczystego użytkowania gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...). Zatem w świetle ww. przepisu, wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie mogą bezpośrednio stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z treści powołanego powyżej art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została zwrócona a zatem również poprzez refundację. Dokonany w jakiejkolwiek formie, a więc w tym również w formie pomocy finansowej zwrot określonej części nakładów poniesionych na cele inwestycyjne powoduje, że wartość odpisów od tej części wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, która została zwrócona podatnikowi, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

Przy czym, w zakres postanowień tego artykułu wchodzą wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środka trwałego - zestawu komputerowego - zakupionego z otrzymanych na ten cel środków finansowych w postaci dotacji, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię w świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 1 i pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym, nieprzeznaczonym na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych), zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy.

W konsekwencji, wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na zakup programu „sprzedaż i magazyn”, towarów handlowych, wizytówek, a także na pokrycie składek na ubezpieczenie społeczne oraz wydatków obejmujących opłatę za najem lokalu i za usługę biura rachunkowego, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego nie mogą stanowić kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię w świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2, 3 i 6 uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj