Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.210.2017.2.BK
z 13 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 11 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wypadkowej otrzymywanej z Niemiec – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 4 i 11 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wypadkowej otrzymywanej z Niemiec.


We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2012 r. Wnioskodawca pracował w stadninie koni w Niemczech i tam w sierpniu 2012 r. uległ wypadkowi. Stan Wnioskodawcy był bardzo ciężki i z tego tytułu został Mu przyznany zasiłek pielęgnacyjny i renta wypadkowa na czas nieokreślony z wyrównaniem od 1 stycznia 2013 r. do kwietnia 2017 r. wraz z odsetkami, którą otrzymał w maju 2017 r.

Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych, jak również stałym miejscem zamieszkania, jest tylko Polska. Centrum interesów osobistych i gospodarczych, tzn. rodzina, znajomi (żadnych nieruchomości Wnioskodawca nie posiada) znajdują się na terenie Polski. Przez cały okres choroby i leczenia Wnioskodawca przebywał i przebywa w Polsce. Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie.

Renta wypadkowa wypłacana jest Wnioskodawcy z Niemieckiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego, działającego w obszarze ubezpieczenia społecznego rolnictwa, leśnictwa i ogrodnictwa. Renta ta jest wypłacana w ramach niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na podstawie art. 56 i 62 Kodeksu socjalnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca od renty wypadkowej i od kwoty, którą otrzymał z wyrównaniem, musi zapłacić podatek dochodowy w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy, przyznana renta wypadkowa powinna być opodatkowana w Niemczech, a w Polsce nie powinien drugi raz płacić podatku. Pracując w ww. firmie Wnioskodawca był ubezpieczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

W myśl postanowień art. 18 ust. 1 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu – płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.


Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:


  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków,
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.


Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Świadczenia rentowe przyznawane według § § 56 i 62 ust. 1 Księgi siódmej kodeksu socjalnego (SGB VII) są poborami pochodzącymi z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2012 r. Wnioskodawca pracował w stadninie koni w Niemczech i tam w sierpniu 2012 r. uległ wypadkowi. Stan Wnioskodawcy był bardzo ciężki i z tego tytułu został Mu przyznany zasiłek pielęgnacyjny i renta wypadkowa na czas nieokreślony z wyrównaniem od 1 stycznia 2013 r. do kwietnia 2017 r. wraz z odsetkami, którą otrzymał w maju 2017 r. Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych, jak również stałym miejscem zamieszkania, jest tylko Polska. Centrum interesów osobistych i gospodarczych, tzn. rodzina, znajomi (żadnych nieruchomości Wnioskodawca nie posiada) znajdują się na terenie Polski. Przez cały okres choroby i leczenia Wnioskodawca przebywał i przebywa w Polsce. Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie. Renta wypadkowa wypłacana jest Wnioskodawcy z Niemieckiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego, działającego w obszarze ubezpieczenia społecznego rolnictwa, leśnictwa i ogrodnictwa. Renta ta jest wypłacana w ramach niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na podstawie art. 56 i 62 Kodeksu socjalnego.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że renta wypadkowa wypłacana Wnioskodawcy z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, tj. z Niemieckiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego działającego w obszarze ubezpieczenia społecznego rolnictwa, leśnictwa i ogrodnictwa – w ramach niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na podstawie art. 56 i 62 Kodeksu socjalnego – podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej tylko w Niemczech i tym samym od stycznia 2013 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto podkreślenia wymaga, że przepisy rozdziału 1a ustawy Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie może dotyczyć przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku. Zakres żądania wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:


  • stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko w sprawie.


Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu została poddana kwestia opodatkowania renty wypadkowej wypłacanej w ramach niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Przedmiotem interpretacji nie jest natomiast kwestia opodatkowania zasiłku pielęgnacyjnego. Kwestia ta nie była bowiem objęta pytaniem interpretacyjnym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj