Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.310.2017.1.KO
z 21 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 20 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2017 r. (data wpływu 12 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów z tytułu sprzedaży detalicznej w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., Nr 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.206.2017.1.KO, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 31 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 5 września 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 12 września 2017 r., nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego w dniu 11 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jako formę opodatkowania w podatku dochodowym wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach swojej działalności Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

  1. Sprzedaż wyrobu typu SZR bez montażu i uruchomienia. Na zlecenie zamawiającego Wnioskodawca wytwarza gotowy wyrób typu SZR - układ Samoczynnego Załączenia Rezerwy. Firma sprzedaje gotowy wyprodukowany przez siebie wyrób. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) ww. wymieniony wyrób mieści się w grupowaniu: PKWIU 27.12.32.0 - Tablice i inne urządzenia sterujące, wyposażone w aparaturę łączeniową lub zabezpieczającą do napięć ≤1000 V - w przypadku, gdy dotyczy urządzeń elektrycznych dla napięć ≤1000 V lub PKWIU 27.12.32.0 - Tablice i inne urządzenia sterujące, wyposażone w aparaturę łączeniową lub zabezpieczającą do napięć >1000 V - w przypadku, gdy dotyczy urządzeń elektrycznych dla napięć >1000 V.
  2. Sprzedaż wyrobu typu SZR z pkt 1 (lub innych układów automatyki do sterowania pracą urządzeń i maszyn elektrycznych) wraz z uruchomieniem i szkoleniem zamawiającego z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki. Na zamówienie konkretnego odbiorcy powstaje gotowy wyrób typu SZR lub inny układ automatyki, który zostaje zamontowany i uruchomiony w danym obiekcie wraz z udzieleniem niezbędnych informacji na temat poprawnej obsługi. Firma nie wykonuje odrębnych szkoleń w zakresie obsługi systemów automatyki. Szkolenie z obsługi układu jest usługą pomocniczą przy dostawie i montażu sprzętu.
  3. Prace przy istniejących już wyrobach typu SZR, rozdzielnic elektrycznych lub innych układach automatyki do sterowania pracą urządzeń i maszyn elektrycznych. Prace polegają na usuwaniu usterek, zmianie parametrów rekonfiguracji sterowników, przeprogramowaniu sterowników, modernizacji starych urządzeń i rozdzielnic elektrycznych, wykonywaniu prób funkcjonalnych, testów, pomiarów kontrolnych i pierwszych rozruchów po zmianach i modernizacjach - PKWIU 33.14.11.0 - Usługi naprawy i konserwacji silników elektrycznych, prądnic transformatorów oraz aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej.
  4. Sprzedaż detaliczna w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów m.in. aparatury elektrycznej, komponentów automatyki (sterowniki, falowniki, panele operatorskie i inne) i gotowych urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (SZR, elektroenergetycznej automatyki zabezpieczeniowej, rozdzielnic elektrycznych i innych) - PKWIU 47.00.88 - Sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
  5. Montaż i dostawa z uruchomieniem uprzednio nabytych produktów (produktów w pkt 4) i innych wraz z uruchomieniem i szkoleniem w zakresie obsługi. Produkty są zakupione jako już gotowy produkt, nie są elementem składowym innego produktu wytwarzanego przez firmę Wnioskodawcy. Firma nie wykonuje odrębnych szkoleń w zakresie obsługi urządzeń i systemów automatyki, a jedynie je uruchamia i wykonuje pomiary pomontażowe w celu sprawdzenia poprawnego działania i wykrycia ewentualnych wad fabrycznych i montażowych. Szkolenie z obsługi układów automatyki lub urządzeń jest usługą pomocniczą przy dostawie i montażu sprzętu - PKWIU 33.20.50.0 - Usługi instalowania urządzeń elektrycznych.
  6. Montaż z uruchomieniem wyrobów typu SZR, rozdzielnic elektrycznych lub innych układów automatyki do sterowania pracą urządzeń i maszyn elektrycznych dostarczonych przez zamawiającego. Czynność polega na skonfigurowaniu i sparametryzowaniu urządzeń, wgraniu oprogramowania w przypadku automatyki i wykonaniu testów i pomiarów pomontażowych w celu stwierdzenia ich poprawnego działania bez dostawy tych urządzenia (dostawa po stronie zamawiającego) - PKWIU 33.20.50.0 - Usługi instalowania urządzeń elektrycznych.

W uzupełnieniu z dnia 7 września 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że jednoosobową działalność gospodarczą prowadzi od 2 lutego 2015 r. Oprócz działalności gospodarczej uzyskuje przychody ze stosunku pracy na etacie. Przychody osiągane z działalności gospodarczej rozlicza zryczałtowanym podatkiem dochodowym od momentu jej rozpoczęcia. Wnioskodawca do tej pory stosował stawkę ryczałtu 8,5% z tytułu produkcji, montażu z uruchomieniem wyrobów typu SZR oraz prac przy istniejących wyrobach SZR. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego wraz z wnioskiem CEIDG złożył w dniu rozpoczęcia działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować przychody uzyskane ze świadczenia ww. czynności?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do produkcji i sprzedaży wyrobów wymienionych w pkt 4 opisu stanu faktycznego. Pytanie w części dotyczącej pozostałych rodzajów działalności wymienionych w pkt 1-3 i 5-6 opisu stanu faktycznego, będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z czynności wymienionych w pkt 4, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podlegają opodatkowaniu wg 3% stawki ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest z kolei – jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia pojęcia „w stanie nieprzetworzonym”, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (Warszawa 2002) „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać”.

Przyjąć zatem należy, że definicja zawarta w cyt. art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy dotyczy sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym, bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż detaliczną w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów m.in. aparatury elektrycznej, komponentów automatyki (sterowniki, falowniki, panele operatorskie i inne) i gotowych urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (SZR, elektroenergetycznej automatyki zabezpieczeniowej, rozdzielnic elektrycznych i innych), PKWIU 47.00.88 - Sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne uznać należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem polega na sprzedaży nabytych uprzednio produktów m.in. aparatury elektrycznej, komponentów automatyki (sterowniki, falowniki, panele operatorskie i inne) i gotowych urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (SZR, elektroenergetycznej automatyki zabezpieczeniowej, rozdzielnic elektrycznych i innych) w stanie nieprzetworzonym.

W konsekwencji, do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od uzyskanego przychodu ze sprzedaży ww. produktów, Wnioskodawca powinien zastosować 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazuje się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj