Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.290.2017.2.TK
z 12 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz o adres elektroniczny do doręczeń e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Powiat) w dniu 31 maja 2017 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)”. Projekt planowany jest do współfinansowania przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, Działania 10.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałania 10.3.1 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – ZIT Subregionu Centralnego. Rzeczowy zakres projektu obejmuje przebudowę, rozbudowę oraz nadbudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynku maszyny wyciągowej byłego szybu, na terenie przeznaczonym do rewitalizacji, który Powiat otrzymał od Skarbu Państwa w efekcie restrukturyzacji sektora górniczego pod warunkiem przeznaczenia go wyłącznie na cele społeczne.

Realizacja inwestycji zaplanowana jest na lata 2018-2019.

W budynku utworzone zostanie powiatowe Centrum Usług Społecznych (CUS), w ramach którego zorganizowane zostanie Centrum Dziennego Pobytu wraz z Klubem Seniora oraz mieszkania wspomagane i chronione (osoby starsze i niepełnosprawne), a także zespół mieszkań chronionych dla ofiar przemocy i wychowanków pieczy zastępczej (mieszkania w ramach kosztów niekwalifikowanych) wraz z zagospodarowaniem terenu, budową miejsc parkingowych i altany. Działalność placówki będzie finansowana ze środków własnych Powiatu oraz dotowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WSL 2014-2020.

Obiekt będzie miejscem, w którym prowadzona będzie aktywizacja społeczno-zawodowa rodzin, zwłaszcza zastępczych, a także zagrożonych wykluczeniem społecznym, dotkniętych niepełnosprawnością lub przemocą. W ramach centrum dziennego pobytu zaprojektowany został zespół pomieszczeń przystosowanych dla seniorów, który obejmować będzie między innymi pokój dzienny, pokój terapii zajęciowej, pokój rehabilitacyjny, pokój wypoczynkowy i jadalnię. Zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi budynek zostanie dostosowany dla potrzeb osób o ograniczeniach ruchowych, a sam obiekt architektonicznie zostanie wykonany w nowoczesnych technologiach budowlanych.

Nakłady obejmują 3 zadania:

  • Zadanie 1. Zarządzanie projektem
    • nadzór inwestorski.
  • Zadanie 2. Roboty budowlane i wyposażenie
    • roboty budowlane i instalacyjne,
    • roboty związane z termomodernizacją i instalacją c.o.,
    • wyposażenie.
  • Zadanie 3. Promocja projektu
    • promocja projektu w postaci tablic informacyjno-promocyjnych.

W projekcie wystąpią jedynie przychody w postaci wpłat od lokatorów mieszkań na podstawie wydanych decyzji administracyjnych ustalających wysokość odpłatności. Nie przewiduje się innych przychodów związanych z przedmiotem projektu. Wyżywienie dla podopiecznych będzie pokrywać jedynie koszty wytworzenia i nie będzie sprzedażą.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Powiat.

Podmiotem administrującym powstały budynek będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, będące jednostką organizacyjną Powiatu. Ww. produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, na skutek projektu powstanie publiczna (powiatowa) infrastruktura społeczna wykorzystywana jedynie przez mieszkańców z terenu Powiatu w ramach publicznego systemu pomocy społecznej.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że ponoszone wydatki dotyczące projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania w myśl art. 43 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi, jako czynnemu podatnikowi podatku VAT, przystępującemu do realizacji projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on czynnym podatnikiem podatku VAT i zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części przy zakupie towarów i usług w zakresie w jakim projekt po zrealizowaniu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w postaci wpłat od lokatorów mieszkań na podstawie wydanych decyzji administracyjnych. Zainteresowany uważa, że wydatki ponoszone przez niego dotyczące projektu, w zakresie poddziałania 10.3.1 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – ZIT Subregionu Centralnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)” będą związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania w myśl art. 43 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej, wykonywane przez powiatowe centra pomocy rodzinie.

Mając na uwadze powyższe Powiatowi w zakresie realizacji projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)” nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Stosownie do przepisu art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – ponoszone wydatki dotyczące projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Skoro zatem ponoszone wydatki dotyczące przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Powiatowi, jako czynnemu podatnikowi podatku VAT, przystępującemu do realizacji projektu pn. „Przebudowa budynku maszyn wyciągowych (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj