Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.430.2017.2.AP
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniach 18 i 26 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony dnia 18 i 26 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji …


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat od 5 sierpnia 2016 r. realizuje inwestycję pn…. Zadanie jest finansowane w 80.99% przez Urząd Marszałkowski Województwa jako instytucję zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014 - 2020 (oś priorytetowa Kultura i Dziedzictwo RP….06.00.00) oraz w części 19,01% przez Powiat. Koszty poniesione, refundowane i własne, w tym kwalifikowalne, są księgowane w wartości brutto, a VAT naliczony stanowi wartość tego kosztu. Przedmiotem inwestycji jest budowa dodatkowych pomostów pływających w porcie śródlądowym w ..., które będą służyły do czasowego cumowania najmniejszych jednostek pływających wraz z dostępem do pomostów dla osób niepełnosprawnych poprzez przejezdny podnośnik. Wydatkami kwalifikowalnymi są roboty budowlane, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa, promocja projektu. W celu wykonania zadania Powiat jako beneficjent projektu, zlecił je swojej podległej jednostce, czyli Powiatowemu Zarządowi Dróg (PZD), który na przełomie 2016 roku stał się czynnym podatnikiem podatku VAT, a z dniem 1 stycznia 2017 r. został objęty ,,centralizacją VAT” jako jednostka budżetowa Powiatu. Płatnikiem wszystkich faktur jest PZD, a wydatki związane z projektem dokonywane są zgodnie obowiązującymi w trakcie realizacji projektu ustawami, tj. ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 poz. 2164 ze zm.); ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 poz. 1870 ze zm.) - w zakresie obowiązywania tych ustaw Powiatowi nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od ww. inwestycji zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017, poz. 1221 z późn. zm.). Pomosty będą służyły czynnościom nieopodatkowanym. Będą wykorzystane wyłącznie do celów oświatowych. Korzystanie z efektów realizacji projektu przez MOS będzie nieodpłatne. MOS to publiczna jednostka oświatowa zajmująca się szkoleniem dzieci i młodzieży w zakresie sportów wodnych, w tym żeglarstwa regatowego i turystycznego. W imieniu Powiatu organizuje imprezy sportowe, rekreacyjne, turystyczne i kulturalno-oświatowe, w tym dla osób niepełnosprawnych. Współpracuje z różnymi stowarzyszeniami i klubami sportowymi w zakresie szkolenia dzieci i młodzieży, organizacji imprez i zawodów sportowych. Organem prowadzącym placówkę jest Powiat. Powiat jest czynnym podatnikiem VAT, w skład którego wchodzi w ramach centralizacji Powiatowy Zarząd Dróg zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016, poz. 1454 ze zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiatowi realizującemu zadanie publiczne (poprzez własną jednostkę - PZD) o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu i łączności, zachowania i ochrony środowiska oraz promowania efektywnego gospodarowania zasobami, a co za tym idzie utrzymania przewagi konkurencyjnej nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego … przysługuje prawo do odzyskania VAT naliczonego w wyniku realizacji ww. inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizującemu zadanie publiczne (poprzez własną jednostkę - PZD) o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu i łączności, zachowania i ochrony środowiska oraz promowania efektywnego gospodarowania zasobami, a co za tym idzie utrzymania przewagi konkurencyjnej nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego … nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od ww. inwestycji zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017, poz. 1221 z późn. zm.), gdyż pomosty będą służyły czynnościom nieopodatkowanym. Będą wykorzystane wyłącznie do celów oświatowych. Korzystanie z efektów realizacji projektu przez MOS będzie nieodpłatne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest spełniony, gdyż planowane wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj