Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ITPB1/46-50/14-5/17-S/MR
z 19 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) oraz zgodnie z art. 223 Ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 7 października 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 723/14 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 21 lipca 2017 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania akcji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2013 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania akcji.



Dotychczasowy przebieg postępowania


W dniu 25 lutego 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: ITPB1/415-1217/13/MR, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych przekazania akcji. Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 25 lutego 2014 r. znak: ITPB1/415-1217/13/MR wniósł pismem z dnia 13 marca 2014 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. znak: ITPB1/415W-46/14/AK stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z 25 lutego 2014 r. znak: ITPB1/415-1217/13/MR złożył skargę z 26 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 7 października 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 723/14 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z 25 lutego 2014 r. znak: ITPB1/415-1217/13/MR.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 7 października 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 723/14, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy złożył skargę kasacyjną z 3 grudnia 2014 r. znak ITPB1/4160-50/14/MR/168/14 do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wyrokiem z 21 marca 2017 r. sygn. akt II FSK 370/15 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 31 października 2013 r. Sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”) w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 Ksh połączyła się w drodze sukcesji uniwersalnej z E. Sp. z o.o. i tym samym z dniem połączenia Wnioskodawca wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki spółki E. Sp. z o.o. Wnioskodawca z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest spółką w 100 % zależną od spółki S.A. (dalej jako „Emitent”). E. Sp. z o.o. z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia połączenia z Wnioskodawcą, była w 100% spółką pośrednio zależną od Emitenta, spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dnia 3 września 2013 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Emitenta podjęło uchwałę w sprawie scalenia akcji Emitenta, zmian Statutu Emitenta oraz upoważnienia spółki E. Sp. z o.o. do nabycia akcji zgodnie z art. 362 § 1 pkt 8 Kodeksu spółek handlowych („Ksh”) w zw. z art. 362 § 4 Ksh (dalej jako „Uchwała Scaleniowa”). Na podstawie Uchwały Scaleniowej dokonano scalenia wszystkich akcji Emitenta w ten sposób, że każde 12 (dwanaście) akcji Emitenta o wartości nominalnej 1 zł zostało połączone w 1 (jedną) akcję Emitenta o wartości nominalnej 12 zł każda bez zmiany wysokości kapitału zakładowego Emitenta (dalej jako „Scalenie Akcji”). Liczba wszystkich akcji Emitenta uległa zmniejszeniu z 4.968.805.368 do 414.067.114. Zgodnie z Uchwałą Scaleniową, dniem, który służył za podstawę ustalenia liczby akcji Emitenta posiadanych przez poszczególnych akcjonariuszy Emitenta na potrzeby wymiany akcji w związku ze Scaleniem Akcji, był dzień rejestracji zmiany Statutu Emitenta dokonanej Uchwałą Scaleniową przez właściwy dla Emitenta sąd rejestrowy (dalej jako „Dzień Referencyjny”). Akcjonariuszami Emitenta w Dniu Referencyjnym były m.in. osoby fizyczne (w tym pracownicy Emitenta). W związku ze Scaleniem Akcji wystąpiły tzw. niedobory scaleniowe, tzn. sytuacje, w których akcjonariusz Emitenta posiadał dotychczasowe akcje Emitenta w liczbie niepodzielnej przez 12 lub mniejszej niż 12, która po Scaleniu Akcji powodowałaby odpowiednio uzyskanie nowych akcji Emitenta wraz z częścią ułamkową nowej akcji Emitenta lub uzyskanie wyłącznie części ułamkowej nowej akcji Emitenta (dalej jako „Niedobory Scaleniowe”). W Uchwale Scaleniowej Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Emitenta postanowiło, że Niedobory Scaleniowe zostaną pokryte w drodze przeprowadzenia odpowiednich operacji na akcjach Emitenta, przy wykorzystaniu akcji Emitenta nabytych przez dom maklerski w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy na potrzeby pokrycia Niedoborów Scaleniowych wykazywanych przez akcjonariuszy Emitenta w zakresie niezbędnym do likwidacji takich Niedoborów Scaleniowych, a tym samym umożliwienia akcjonariuszom posiadania, w miejsce wszystkich dotychczasowych akcji Emitenta o wartości nominalnej 1 zł każda, nowych akcji Emitenta o wartości nominalnej 12 zł każda, powstałych w wyniku Scalenia Akcji. Zgodnie z wyraźnym brzmieniem Uchwały Scaleniowej, osobami uprawnionymi do bycia objętymi opisaną powyżej procedurą uzupełniania Niedoborów Scaleniowych byli akcjonariusze Emitenta wykazujący Niedobory Scaleniowe na Dzień Referencyjny. W Uchwale Scaleniowej Emitent upoważnił Wnioskodawcę do nabycia akcji Emitenta w maksymalnej liczbie określonej w Uchwale Scaleniowej, w celu uzupełnienia ewentualnych Niedoborów Scaleniowych. Odpowiednie upoważnienie dla Zarządu Wnioskodawcy do nabycia akcji Emitenta na potrzeby procedury uzupełnienia Niedoborów Scaleniowych zostało również udzielone uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy z dnia 3 września 2013 r. (dalej jako „Uchwała NZW Wnioskodawcy”). Zgodnie z procedurą opisaną powyżej doszło do Scalenia Akcji Emitenta, w tym również do uzupełnienia Niedoborów Scaleniowych poprzez nabycie przez Wnioskodawcę (w imieniu i na rzecz którego działał dom maklerski) odpowiedniej ilości akcji Emitenta, a następnie przekazanie przez Wnioskodawcę (w imieniu i na rzecz którego działał dom maklerski) odpowiedniej ilości akcji Emitenta akcjonariuszom wykazującym Niedobory Scaleniowe. Przekazanie przez Wnioskodawcę nabytych uprzednio przez Wnioskodawcę akcji Emitenta akcjonariuszom Emitenta wykazującym Niedobory Scaleniowe nastąpiło nieodpłatnie, tzn. akcjonariusze Emitenta biorący udział w procedurze uzupełniania Niedoborów Scaleniowych nie spełniali żadnego świadczenia (w szczególności nie dokonywali żadnej płatności) na rzecz Wnioskodawcy w zamian za otrzymywane akcje Emitenta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w wyniku nabycia przez akcjonariusza Emitenta, będącego osobą fizyczną i wykazującego w Dniu Referencyjnym Niedobory Scaleniowe, akcji Emitenta w wyniku ich nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz takiego akcjonariusza Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, po stronie takiego akcjonariusza Emitenta (osoby fizycznej) powstał przychód (dochód) z tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie nabycia tych akcji Emitenta przez takiego akcjonariusza Emitenta (przekazania ich na jego rzecz przez Wnioskodawcę), w związku z czym Wnioskodawca będzie obowiązany sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać takiemu akcjonariuszowi Emitenta oraz odpowiedniemu urzędowi skarbowemu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku nabycia przez akcjonariusza Emitenta, będącego osobą fizyczną i wykazującego w Dniu Referencyjnym Niedobory Scaleniowe, akcji Emitenta w wyniku ich nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz takiego akcjonariusza Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, po stronie takiego akcjonariusza Emitenta (osoby fizycznej) nie powstał przychód (dochód) z tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie nabycia tych akcji Emitenta przez takiego akcjonariusza Emitenta (przekazania ich na jego rzecz przez Wnioskodawcę), w związku z czym Wnioskodawca nie będzie obowiązany sporządzić informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać takiemu akcjonariuszowi Emitenta oraz odpowiedniemu urzędowi skarbowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 UPDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c UPDOF oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Art. 11 ust. 1 UPDOF stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 UPDOF w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 UPDOF, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, do źródeł przychodów zalicza się tzw. „inne źródła”, tzn. źródła przychodów inne niż wskazane w pozostałych punktach wskazanego przepisu.

Stosownie do art. 20 ust. 1 UPDOF, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, uważa się w szczególności; kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 UPDOF, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 UPDOF oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 UPDOF, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Na podstawie tego przepisu, zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Art. 24 ust. 12 UPDOF stanowi, iż powyższa zasada nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Art. 42a ust. 1 UPDOF stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a UPDOF, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Klasyfikacja przychodu akcjonariusza Emitenta z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 11 ust. 1 UPDOF, do przychodów podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zalicza się m.in. wartość otrzymanych przez takiego podatnika świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z powyższym należy stwierdzić, że nabywając nieodpłatnie akcje Emitenta wskutek przekazania ich przez Wnioskodawcę w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, akcjonariusz Emitenta wykazujący Niedobory Scaleniowe osiągnął przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia (nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta), o którym mowa w tym przepisie.


Dla potrzeb prawidłowego rozliczenia takiego przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych konieczne jest określenie, do którego ze źródeł przychodów, wskazanych w art. 10 ust. 1 UPDOF, należy go zaliczyć. W ocenie Wnioskodawcy, przychód akcjonariusza Emitenta z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych należy zaliczyć do przychodów z tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, bowiem przychód taki nie mieści się w żadnym z pozostałych źródeł przychodów, którymi są:


  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolniczą działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c UPDOF;
  7. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 2 UPDOF, praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c UPDOF.


Przykładowy katalog przychodów z tzw. „innych źródeł” został wskazany w art. 20 ust. 1 UPDOF, i obejmuje m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 UPDOF (inne niż precyzyjnie określone w tym przypisie).

W związku z powyższym, w przypadku powstania po stronie akcjonariusza Emitenta (będącego osobą fizyczną) przychodu z tzw. „innych źródeł”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta, stanowiących świadczenie określone w art. 20 ust. 1 UPDOF, podlegającego opodatkowaniu w momencie otrzymania takiego świadczenia, to na Wnioskodawcy, jako dokonującym wypłaty takiego świadczenia (nieodpłatnego przekazania akcji Emitenta danemu akcjonariuszowi Emitenta), ciążyłby określony w art. 42a UPDOF obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT -8C) i przekazania takiej informacji akcjonariuszowi Emitenta oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku wskazany powyżej art. 42a UPDOF nie znajduje zastosowania, bowiem przychód akcjonariusza Emitenta z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych nie podlega opodatkowaniu w momencie takiego nabycia – na podstawie art. 24 ust. 11 UPDOF.

Zastosowanie art. 24 ust. 11 UPDOF do przychodu akcjonariusza Emitenta z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnego nabycia przez akcjonariusza Emitenta akcji Emitenta wskutek przekazania ich na jego rzecz przez Wnioskodawcę w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, zastosowanie znajduje art. 24 ust. 11 UPDOF, zgodnie z którym dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji, przy czym zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Jednocześnie art. 24 ust. 12 UPDOF stanowi, iż powyższa zasada nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.


Z normy prawnej zawartej w art. 24 ust. 11 i 12 UPDOF wynika, iż dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkowa akcji objętych lub nabytych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (lub nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji, ale w momencie zbycia tych akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji; norma ta ma na celu przesunięcie momentu opodatkowania. Jednocześnie, przepis znajduje zastosowanie w dwóch sytuacjach, tzn.:


  1. gdy do objęcia (nabycie) akcji następuje bezpośrednio od spółki będącej ich emitentem (art. 24 ust. 11 zd. 1 UPDOF), oraz
  2. gdy nabycie akcji następuje od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na uprawnione osoby (art. 24 ust. 11 zd. 2 UPDOF).


Z art. 24 ust. 11 zd. 2 UPDOF wynikają następujące warunki, których spełnienie jest konieczne dla odroczenia momentu opodatkowania w sytuacji, o której mowa w pkt 2) powyżej:


  1. musi dojść do nabycia akcji przez osobę fizyczną;
  2. w momencie nabycia akcji musi występować nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie;
  3. akcje muszą być nabyte od spółki posiadającej osobowość prawną;
  4. spółka posiadająca osobowość prawną, o której mowa w pkt 3) powyżej, objęła (nabyła) akcje będące przedmiotem nabycia wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na uprawnione osoby;
  5. uprawnienie osób, o których mowa w pkt 4) powyżej, do nabycia akcji, musi wynikać z uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.


W ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wszystkie powyższe warunki zostały spełnione:


  1. akcjonariusz Emitenta (osoba fizyczna) nabył akcje Emitenta;
  2. w momencie nabycia wystąpiła nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji Emitenta a wydatkami poniesionymi przez akcjonariusza Emitenta na ich nabycie (do nabycia doszło bowiem nieodpłatnie);
  3. akcjonariusz Emitenta nabył akcje Emitenta od Wnioskodawcy, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a zatem spółką posiadającą osobowość prawną;
  4. Wnioskodawca nabył akcje Emitenta, przekazywane następnie akcjonariuszowi Emitenta, wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na uprawnione osoby (uprawnionych akcjonariuszy Emitenta), bowiem w takim celu został upoważniony do nabycia tych akcji na podstawie Uchwały Scaleniowej i Uchwały NZW Wnioskodawcy;
  5. uprawnienie akcjonariuszy Emitenta do nieodpłatnego nabycia akcji od Wnioskodawcy w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych wynika wprost z Uchwały Scaleniowej, podjętej przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Emitenta, zgodnie z którą osobami uprawnionymi do bycia objętymi procedurą uzupełniania Niedoborów Scaleniowych byli akcjonariusze Emitenta wykazujący Niedobory Scaleniowe na Dzień Referencyjny.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy nie powinno ulegać wątpliwości, że art. 24 ust. 11 UPDOF znajduje zastosowanie w przypadku nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę akcji Emitenta na rzecz akcjonariuszy Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, przewidzianej Uchwałą Scaleniową. Powyższe oznacza, że w momencie nieodpłatnego nabycia akcji Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, akcjonariusz Emitenta nie osiąga dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji należy stwierdzić, że w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Wnioskodawcę akcji Emitenta na rzecz akcjonariusza Emitenta w ramach procedury uzupełniania Niedoborów Scaleniowych, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania akcjonariuszowi Emitenta i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 UPDOF (tzn. PIT-8C).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku i orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj