Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-108/12-4/MH
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-108/12-4/MH
Data
2012.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
koszty dotacji
podatek naliczony
projekt


Istota interpretacji
Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu?



Wniosek ORD-IN 335 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2012 r. (data wpływu 07 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność naukowa Instytutu finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dotacjami celowymi na finansowanie programu wieloletniego i innych programów badawczych z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju wsi.

Instytut traktuje przychody z dotacji jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów związanych z dotacją na działalność statutową i dotacjami celowymi nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Instytut prowadzi także działalności opodatkowane podatkiem VAT:

  • świadczy usługi naukowo – badawcze dla różnych podmiotów gospodarczych,
  • prowadzi produkcje roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych,
  • świadczy usługi hotelarskie, a także usługi organizacji konferencji.

Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności:

  • opodatkowaną,
  • mieszaną,
  • zwolnioną,
  • niepodlegającą opodatkowaniu.

Przyjęta w Instytucie metoda rozliczania podatku VAT opiera się na bezpośrednim przyporządkowaniu zakupu materiałów i usług do poszczególnych działalności (a konkretnie do pojedynczych realizowanych programów i prac badawczych). Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko od zakupów do działalności opodatkowanej. Wskaźnikiem struktury sprzedaży obliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozliczane są tylko takie zakupy, które służą całej działalności Instytutu i nie można ich przypisać do wskazanych powyżej działalności, chodzi tu głównie o media.

Od miesiąca stycznia 2010 r. Instytut realizuje projekt pn. „…” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Przedmiotem projektu jest realizacja szeregu działań prowadzących do zbudowania ponadregionalnej platformy współpracy w zakresie rozwoju i promowania ekologicznych produktów żywnościowych. Projekt w dużej mierze wykorzystuje bogate doświadczenia zdobyte w trakcie tworzenia na terenie województwa klastra Dolina Ekologicznej Żywności.

Powołanie klastra zostało wpisane jako jeden z pilotażowych projektów do wdrożenia w ramach Regionalnej Strategii Innowacji Województwa na lata 2005-2013. Realizacja projektu pilotażowego była możliwa m.in. dzięki uzyskaniu wsparcia ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w ramach Działanie 2.6. (Regionalne Strategie Innowacji). W ramach tego programu, w okresie od stycznia 2005 r. do sierpnia 2006 r., realizowany był projekt pt. „…”, w którym m.in. miał na celu zbudowanie konsensusu i partnerstwa na rzecz idei rozwoju ekologicznej żywności, a także wypracowanie koncepcji organizacyjnej i programowej rozwoju klastra w formie dokumentu o charakterze strategicznym. Realizacja niniejszego projektu pn. „…” jest więc kontynuacją ówcześnie prowadzonych prac.

Projekt jest finansowany w 90% z dotacji celowej oraz środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PO RPW oraz w 10% ze środków koordynatora projektu. Obecnie ogólną zasadą realizacji projektu jest refundacja poniesionych kosztów. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym wniosek o płatność i przesyła go wraz z dokumentacją do Instytucji Pośredniczącej tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Po akceptacji przesłanej dokumentacji PARP refunduje Instytutowi 90% wydatków kwalifikowalnych. Instytut nie wystawia ani faktury ani noty dla PARP. Podstawą rozliczenia jest wniosek o płatność.

Celem ogólnym realizowanego projektu jest zbudowanie na terenie Polski Wschodniej ponadregionalnej platformy współpracy w zakresie rozwoju i programowania ekologicznych produktów żywnościowych.

Celami szczegółowymi, bezpośrednio związanymi z realizacją projektu są:

  1. wsparcie rozwoju klastra jako ponadregionalnej struktury współpracy;
  2. rozwój współpracy klastrowej pomiędzy ośrodkami naukowymi, podmiotami działającymi na rzecz innowacyjności oraz przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, przetwórstwem i dystrybucją produktów ekologicznych;
  3. podniesienie konkurencyjności i innowacyjności uczestników klastra poprzez wprowadzenie nowych lub udoskonalonych produktów i usług;
  4. zwiększenie skali produkcji ekologicznej oraz wzrost liczby miejsc pracy w sektorze produktów ekologicznych (m.in. poprzez bliską współpracę sieciową i promowanie wspólnej oferty produktów i usług klastra);
  5. poprawa dostępu uczestników klastra do kompleksowej informacji i wiedzy w zakresie produkcji, przetwórstwa i marketingu produktów ekologicznych (m.in. poprzez uruchomienie tematycznego geoportalu z systemem usług teleinformatycznych);
  6. zwiększenie popytu na produkty ekologiczne wśród potencjalnych konsumentów (m.in. poprzez działania uświadamiające i promocyjne).

Projekt jest realizowany z udziałem partnerów: przedsiębiorstw reprezentujących sektor produkcji, przetwórstwa i sprzedaży produktów ekologicznych, pochodzących z województwa, a w przyszłości również ze … oraz innych podmiotów działających na rzecz rolnictwa (stowarzyszeń, izb rolniczych, itd.).

Realizacja projektu będzie miała korzystny wpływ na podniesienie jakości życia społecznego i gospodarczego na terenie Polski Wschodniej, w szczególności w województwach objętych jego realizacją. Projekt przyczyni się do postępującego już procesu restrukturyzacji i unowocześniania sektora rolnego w Polsce Wschodniej. Dzięki bliskiej współpracy podmiotów zajmujących się produkcją, przetwórstwem i dystrybucją produktów ekologicznych dojdzie do podniesienia konkurencyjności oraz innowacyjności tego rynku. Poprzez usprawnienie kanałów dystrybucji nastąpi wykreowanie większego popytu na produkty ekologiczne i będzie możliwa także stopniowa poprawa opłacalności produkcji ekologicznej, a tym samym zwiększenie jej skali i wzbogacenie oferty od strony jakościowej i asortymentowej.

Spodziewane rezultaty projektu to:

  1. nawiązanie współpracy pomiędzy nowymi uczestnikami klastra;
  2. zorganizowanie i wyposażenie biura klastra;
  3. opracowany katalog norm identyfikacyjnych dla sieci, opracowany system udostępniania marki;
  4. kampania promocyjna wraz z materiałami promocyjnymi;
  5. baza danych o rynku produktów ekologicznych, system komunikacji internetowej uczestników sieci, forum internetowe;
  6. zorganizowanie uczestnictwa partnerów projektu w przedmiotowych imprezach targowo-wystawienniczych wraz z opracowaniem procedury przygotowania i uczestnictwa w takich wydarzeniach;
  7. opracowanie programów warsztatów oraz podręczników i kodeksów o tematyce ekologicznej;
  8. opracowanie systemu organizacyjnego w zakresie koordynowania doradztwa fachowego dla ekorolników i handlowców z udziałem wyspecjalizowanych instytucji i agend.

Stopień osiągnięcia zakładanych rezultatów projektu wyraża się za pomocą następujących wskaźników rezultatu:

  • powstanie 25 nowych produktów/usług oraz udoskonalenie 15 produktów/usług,
  • objęcie 15 przedsiębiorstw zintegrowanymi systemami informatycznymi,
  • korzystanie przez 10 jednostek naukowych z utworzonych aplikacji i usług teleinformatycznych,
  • stworzenie 12 nowych miejsc pracy.

Zgodnie z zapisami § 8 ust. 4 pkt 2 umowy o dofinansowanie projektu nr PO PW 01.04.03-00-013/09-03 Instytut zobowiązany jest do zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez Instytut, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca – do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis.

Otrzymywane przez Instytut jako koordynatora dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu przeznaczone jest na rozwój rynku produktów ekologicznych oraz wytworzenie i udoskonalenie nowych produktów żywności ekologicznej. Wszystkie rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu wiążą się z osiągnięciem przychodów ze sprzedaży w grupie przedsiębiorstw (członków klastra) zajmujących się wytwarzaniem produktów i usług związanych z ekologiczną żywnością.

Instytut jako koordynator odpowiada za:

  • zapewnienie środków na dofinansowanie projektu;
  • prowadzenie ewidencji księgowej projektu;
  • zapewnienie promocji projektu w trakcie jego realizacji;
  • zarządzanie projektem, zarówno od strony finansowej jak i proceduralnej;
  • koordynację wszelkich prac związanych z przygotowaniem, wdrożeniem a następnie rozliczeniem projektu;
  • pozyskanie nowych członków klastra;
  • realizację działań związanych ze sprawozdawczością i monitorowaniem projektu;
  • zapewnienie utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia jego realizacji;
  • przechowywanie przez okres wymagany prawem wszelkich danych i dokumentów dotyczących projektu po zakończeniu jego realizacji.

W okresie 2 lat po zakończeniu realizacji projektu (tzw. okres trwałości instytucjonalnej projektu) Instytut jest zobowiązany do zapewnienia funkcjonowania biura klastra oraz powołania organizacji zrzeszającej obecnych i przyszłych uczestników klastra.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają dotacje, subwencje i inne dopłaty, które mają bezpośredni wpływa na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymywana przez Instytut dotacja celowa na realizację projektu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług sprzedawanych przez członków klastra, dlatego Wnioskodawca uważa, że ma charakter przychodu nie podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wynika z przedstawionych założeń projektu Instytut jako koordynator nie uzyskuje żadnych przychodów zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, a otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu. Przychody z wytworzenia i udoskonalenia nowych projektów i usług oraz ich promocji uzyskają partnerzy projektu – przedsiębiorstwa wytwarzające produkty i usługi związane z ekologiczną żywnością.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją wskazanego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, tj. Instytut, ponieważ środki finansowe na realizację projektu otrzymuje koordynator, czyli Instytut. Po zakończeniu każdego etapu realizacji projektu, Instytut przedstawia Instytucji Pośredniczącej, tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zestawienie poniesionych kosztów tzw. wniosek o płatność wraz z dokumentami. Następnie po akceptacji przesłanej dokumentacji PARP refunduje Instytutowi 90% poniesionych wydatków kwalifikowalnych. Dokumentem rozliczeniowym z PARP jest składany wniosek o płatność.

Zdaniem Wnioskodawcy, efekty projektu „…” związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ na podstawie umowy o dofinansowanie projektu Instytut zobowiązany jest m.in. do zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w jego realizacji równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez Instytut, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca – do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis. Instytut jako koordynator projektu nie uzyskuje i nie uzyska żadnych przychodów zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, materiały, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe powstałe w wyniku realizowanego projektu pn. „…” zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu mają zostać udostępnione partnerom projektu bezpłatnie, a z założeń projektu wynika, że Instytut nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po zakończeniu, a otrzymana dotację traktuje jako przychód niepodlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego Wnioskodawca uważa, że nie może odliczyć od zakupów podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności: opodatkowaną, mieszaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu. Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko od zakupów do działalności opodatkowanej. Od miesiąca stycznia 2010 r. Instytut realizuje projekt pn. „…” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013.

Przedmiotem projektu jest realizacja szeregu działań prowadzących do zbudowania ponadregionalnej platformy współpracy w zakresie rozwoju i promowania ekologicznych produktów żywnościowych. Powołanie klastra zostało wpisane jako jeden z pilotażowych projektów do wdrożenia w ramach Regionalnej strategii Innowacji Województwa na lata 2005-2013. Projekt w dużej mierze wykorzystuje bogate doświadczenia zdobyte w trakcie tworzenia na terenie województwa klastra.

Powołanie klastra zostało wpisane jako jeden z pilotażowych projektów do wdrożenia w ramach Regionalnej Strategii Innowacji Województwa na lata 2005-2013. Realizacja projektu pilotażowego była możliwa m.in. dzięki uzyskaniu wsparcia ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w ramach Działanie 2.6. (Regionalne Strategie Innowacji). W ramach tego programu, w okresie od stycznia 2005 r. do sierpnia 2006 r., realizowany był projekt pt. „…”, w którym m.in. miał na celu zbudowanie konsensusu i partnerstwa na rzecz idei rozwoju ekologicznej żywności, a także wypracowanie koncepcji organizacyjnej i programowej rozwoju klastra w formie dokumentu o charakterze strategicznym. Realizacja niniejszego projektu pn. „…” jest więc kontynuacją ówcześnie prowadzonych prac.

Projekt jest finansowany w 90% z dotacji celowej oraz środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PO RPW oraz w 10% ze środków koordynatora projektu. Obecnie ogólną zasadą realizacji projektu jest refundacja poniesionych kosztów. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym wniosek o płatność i przesyła go wraz z dokumentacją do Instytucji Pośredniczącej tj. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Instytut nie wystawia ani faktury ani noty dla PARP. Podstawą rozliczenia jest wniosek o płatność. Projekt jest realizowany z udziałem partnerów: przedsiębiorstw reprezentujących sektor produkcji, przetwórstwa i sprzedaży produktów ekologicznych, pochodzących z województwa lubelskiego i podkarpackiego, a w przyszłości również ze świętokrzyskiego oraz innych podmiotów działających na rzecz rolnictwa (stowarzyszeń, izb rolniczych, itd.).

Realizacja projektu będzie miała korzystny wpływ na podniesienie jakości życia społecznego i gospodarczego na terenie Polski Wschodniej, w szczególności w województwach objętych jego realizacją, projekt przyczyni się do postępującego już procesu restrukturyzacji i unowocześniania sektora rolnego w Polsce Wschodniej. Dzięki bliskiej współpracy podmiotów zajmujących się produkcją, przetwórstwem i dystrybucją produktów ekologicznych dojdzie do podniesienia konkurencyjności oraz innowacyjności tego rynku. Instytut zobowiązany jest do zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez Instytut, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca – do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis.

Instytut jako koordynator odpowiada za zapewnienie środków na dofinansowanie projektu, prowadzenie ewidencji księgowej projektu, zapewnienie promocji projektu w trakcie jego realizacji, zarządzanie projektem, zarówno od strony finansowej jak i proceduralnej, koordynację wszelkich prac związanych z przygotowaniem, wdrożeniem a następnie rozliczeniem projektu, pozyskanie nowych członków klastra, realizację działań związanych ze sprawozdawczością i monitorowaniem projektu, zapewnienie utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia jego realizacji, przechowywanie przez okres wymagany prawem wszelkich danych i dokumentów dotyczących projektu po zakończeniu jego realizacji. Wszystkie rezultaty uzyskane w wyniku realizacji projektu wiążą się z osiągnięciem przychodów ze sprzedaży w grupie przedsiębiorstw (członków klastra) zajmujących się wytwarzaniem produktów i usług związanych z ekologiczną żywnością. W okresie 2 lat po zakończeniu realizacji projektu (tzw. okres trwałości instytucjonalnej projektu) Instytut jest zobowiązany do zapewnienia funkcjonowania biura klastra oraz powołania organizacji zrzeszającej obecnych i przyszłych uczestników klastra.

Jak wynika z przedstawionych założeń projektu Instytut jako koordynator nie uzyskuje żadnych przychodów zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu a efekty projektu jak wskazał Wnioskodawca związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przychody z wytworzenia i udoskonalenia nowych produktów i usług oraz ich promocji uzyskają partnerzy projektu – przedsiębiorstwa wytwarzające produkty i usługi związane z ekologiczną żywnością.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj