Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.255.2017.1.MD
z 25 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu – 29 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nabył w 2016 r. grunty rolne stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Powierzchnia gospodarstwa rolnego jest nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha, a przy nabyciu Wnioskodawca miał zamiar prowadzenia tego gospodarstwa przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia. W powyższych okolicznościach, Wnioskodawca skorzystał przy nabywaniu przedmiotowych gruntów rolnych ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w oparciu o art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca otrzymał w związku z ww. zwolnieniem od podatku stosowne zaświadczenie o pomocy de minimis, wskazujące na wysokość udzielonej pomocy. Obecnie Wnioskodawca faktycznie prowadzi gospodarstwo rolne na gruntach nabytych w 2016 r.

Wnioskodawca rozważa możliwości:

  • zbycia części gruntów rolnych nabytych w 2016 r., lub
  • zmiany przeznaczenia części gruntów rolnych nabytych w 2016 r. oraz wybudowanie na tej części budynków mieszkalnych bądź użytkowych,

przy czym zbycie bądź zmiana przeznaczenia części gruntów może nastąpić przed upływem pięciu lat od daty ich nabycia.

Wskazane powyżej plany dotyczą jedynie części gruntów w wielkości nieprzekraczającej 15% powierzchni gruntów rolnych nabytych w 2016 r. Na pozostałej części gruntów rolnych Wnioskodawca planuje nadal prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia, a powierzchnia tego gospodarstwa rolnego nadal pozostanie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Zbycie lub zmiana przeznaczenia części gruntów nie uniemożliwi i nie utrudni prowadzenia gospodarstwa rolnego na pozostałej części gruntów rolnych (ok. 85% powierzchni gruntów rolnych nabytych w 2016 r.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zbycie lub zmiana przeznaczenia części gruntów rolnych, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, spowoduje konieczność zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonanego w 2016 r. nabycia, a jeżeli tak, to jaka będzie wysokość podatku od czynności cywilnoprawnych, do zapłaty której zobowiązany będzie Wnioskodawca?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonanego w 2016 r. nabycia gruntów rolnych, których dotyczy wniosek, przy czym wysokość podatku winna być obliczona wyłącznie od wartości tej części gruntu rolnego, która zostanie zbyta, lub której przeznaczenie zostanie zmienione.

Wnioskodawca przywołał treść art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując, iż niewątpliwie, w wyniku planowanych i wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego działań, nie zostaną spełnione, w stosunku do części gruntów rolnych nabytych przez Wnioskodawcę w 2016 r. przesłanki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w tym przepisie. Powyższe warunkuje konieczność zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Niewątpliwie jednak przesłanki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych nie zostaną spełnione w stosunku do części gruntów rolnych nabytych w 2016 r. W stosunku do pozostałej części tych gruntów Wnioskodawca prowadził będzie gospodarstwo rolne przez okres pięciu lat od dnia ich nabycia, a powierzchnia tego gospodarstwa rolnego będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Zbycie lub zmiana przeznaczenia części tych gruntów rolnych pozostanie bez wpływu na możliwość prowadzenia gospodarstwa rolnego na pozostałej części gruntów rolnych nabytych w 2016 r. Przesłanki wskazanego wyżej zwolnienia zostaną spełnione, a co za tym idzie dla tej części gruntów rolnych zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych nadal znajduje zastosowanie.

Wnioskodawca przywołał brzmienie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując, że tym samym, w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, podstawą opodatkowania winna być wartość rynkowa tej części gruntów rolnych nabytych w 2016 r., która zostanie zbyta, lub której przeznaczenie zostanie zmienione przed upływem 5 lat od daty nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego; stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów – sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w 2016 r. grunty rolne stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Wnioskodawca skorzystał przy nabywaniu przedmiotowych gruntów rolnych ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w oparciu o art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca faktycznie prowadzi gospodarstwo rolne na ww. gruntach, przy czym rozważa możliwość zbycia części ww. gruntów rolnych lub zmiany przeznaczenia części ww. gruntów rolnych i wybudowanie na tej części budynków mieszkalnych bądź użytkowych. Zbycie bądź zmiana przeznaczenia części gruntów może nastąpić przed upływem pięciu lat od daty ich nabycia. Wskazane powyżej plany dotyczą jedynie części gruntów w wielkości nieprzekraczającej 15% powierzchni gruntów rolnych nabytych w 2016 r. Na pozostałej części gruntów rolnych Wnioskodawca planuje nadal prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia, a powierzchnia tego gospodarstwa rolnego nadal pozostanie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ww. ustawy ma charakter warunkowy. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, jak również dla zachowania prawa do zwolnienia, koniecznym jest m.in., aby nabyte gospodarstwo było prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W cytowanym wyżej przepisie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyto sformułowania „(…) oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia (…)”. Wobec powyższego wskazać należy, że celem wprowadzenia zwolnienia, jaki przyświecał ustawodawcy, zgodnie ze wskazaniem w uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 1045, ze zm.), było zapobieżenie rozdrobnieniu gospodarstw rolnych, dla jak najefektywniejszego wykorzystania istniejących w Polsce terenów rolniczych, zaś jego adresatami miały być osoby tworzące lub powiększające gospodarstwa rolne. Zwolnienie to ustawodawca uznał za nadużywane przez przedsiębiorców nabywających grunty gospodarstw rolnych na cele inwestycyjne.

Biorąc pod uwagę wykładnię zarówno językową jak i celowościową stwierdzić należy, że celem ww. przepisu jest, aby osoby nabywające gospodarstwo rolne prowadziły nabyte gospodarstwo minimum przez 5 lat od dnia nabycia. Nabywając gospodarstwo Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia przedmiotowego. Udzielanych zwolnień nie można rozpatrywać cząstkowo – do danego nabycia zwolnienie może zostać zastosowane lub nie. Nie istnieje więc możliwość, aby rozpatrywać kwestię ewentualnej utraty zwolnienia jedynie w części, jak oczekuje tego Wnioskodawca. Zarówno zbycie części gruntów, jak i zmiana ich przeznaczenia przed upływem 5 lat od dnia ich nabycia spowoduje utratę przedmiotowego zwolnienia w całości. Nie zostanie bowiem spełniony (zachowany) warunek prowadzenia nabytego gospodarstwa rolnego przez okres wymagany ustawą. Zgodnie z planowanym działaniem, gospodarstwo rolne będzie prowadzone już bowiem w innym kształcie niż to, co do którego zastosowano zwolnienie. Z ww. przyczyn, jeżeli Wnioskodawca dokona zbycia bądź zmiany przeznaczenia gruntu, w związku z nabyciem którego skorzystał ze zwolnienia, będzie on zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w pełnej wysokości; utraci bowiem całkowicie prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj