Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.164.2017.4.KR
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2017 r., (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) oraz pismem z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 16 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.164.2017.1.KR, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 16 sierpnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 sierpnia 2017 r.). W dniu 29 sierpnia 2017 r. (nadano w dniu 25 sierpnia 2017 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

Z uwagi na to, że złożony wniosek i jego uzupełnienie nie spełniało wymogów, określonych w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, Organ podatkowy na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.164.2017.3.KR, ponownie wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Ponowne wezwanie wysłano w dniu 31 sierpnia 2017 r., (doręczono dnia 31 sierpnia 2017 r.). Pismem z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek (data nadania 6 września 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku):

Prezydent Miasta …. na podstawie uchwały Rady Miasta …. przyznał w 2017 r. (w kwotach miesięcznych) pomoc materialną - stypendia dla doktorantów uczelni wyższych z …. wykazujących się znaczącymi osiągnięciami w ramach programu stypendialnego pn. „…..”. Ww. stypendia Prezydent Miasta ….. wypłacał do końca czerwca 2017 r. W maju 2017 r. wypłacono jednorazowo stypendia w kwotach należnych za 8 miesięcy, tj. za okres od października 2016 r. do maja 2017 r., zaś w czerwcu wypłacono w kwocie należnej za czerwiec 2017 r.

Regulamin przyznawania stypendiów zawiera program przyznawania przez Prezydenta Miasta …. pomocy materialnej dla doktorantów, którzy wykażą się znaczącymi osiągnięciami, określa rodzaj pomocy materialnej (stypendium), sposób i terminy ubiegania się o stypendium, sposób wyłaniania doktorantów, którym będzie przyznawana pomoc materialna - stypendium, maksymalną wysokość stypendium, o które może się ubiegać doktorant.

Regulamin, powołując się na ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1842, z późn. zm.) definiuje podstawowe pojęcia:

  • stypendium - pomoc materialna, o której mowa w art. 199a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, udzielana w postaci środków pieniężnych, przeznaczona dla doktorantów uczelni mających siedzibę na terenie Miasta …., którzy wykażą się znaczącymi osiągnięciami;
  • doktorant - osoba, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18l ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
  • kandydat - doktorant na uczelni mającej siedzibę na terenie Miasta …., ubiegający się o przyznanie stypendium, o którym mowa w regulaminie;
  • stypendysta - doktorant, któremu przyznano stypendium w trybie określonym w regulaminie;
  • uczelnia - uczelnia mająca siedzibę na terenie Miasta …., zwana również w regulaminie uczelnią - publiczna szkoła wyższa, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, z siedzibą w ….;
  • znaczące osiągnięcia - działalność lub dorobek naukowy kandydata w roku akademickim poprzedzającym rok akademicki, w którym otrzymywane będzie stypendium, w postaci:
  • publikacji naukowej w formie książki lub w recenzowanym czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z międzynarodowej konferencji naukowej lub publiczna prezentacja dzieła artystycznego,
  • wystąpień na konferencjach naukowych,
  • uczestnictwa w programach badawczych, projektach, grantach,
  • praw własności przemysłowej będących wynikiem działalności naukowej kandydata,
  • otrzymanych nagród, wyróżnień związanych z działalnością naukową,
  • współpracy kandydata z przedsiębiorcami związanej z działalnością naukową kandydata,
  • publikacji tematycznie związanych z …...

Celem, dla którego realizowany jest program stypendialny, jest tworzenie wizerunku miasta …. oraz jego promocja jako istotnego w kraju ośrodka szkolnictwa wyższego. Kandydat powinien posiadać status doktoranta uczelni mającej siedzibę na terenie Miasta …...

Stypendium jest przyznawane niezależnie od innych wyróżnień, nagród finansowych i stypendiów pochodzących z innych źródeł. Prezydent Miasta powołuje komisję oceniającą, której zadaniem jest ocena złożonych przez doktorantów wniosków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy kwoty stypendiów (pomoc materialna) przyznane i wypłacone w 2017 r. przez Prezydenta Miasta … doktorantom uczelni wyższych na podstawie uchwały Rady Miasta, w ramach programu stypendialnego pn. „…..” stanowią podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, stypendia dla doktorantów uczelni wyższych …. wykazujących się znaczącymi osiągnięciami, przyznane przez Prezydenta w ramach programu stypendialnego pn. „……”, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach art. 21 ust. 1 pkt 39, pkt 40, pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady ich przyznawania nie zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zasady zostały zatwierdzone uchwałą Rady Miasta i określone w regulaminie stanowiącym załącznik do uchwały. Stypendia dla doktorantów nie zostały także wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Doktorant zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym nie jest studentem (Dz. U. z 2016 r., poz. 1842, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty przyznanych stypendiów dla doktorantów stanowią zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z innych źródeł i podlegają w całości opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 35 ust. 1, ust. 2, ust. 3; art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wnioskodawca pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych bez stosowania kosztów uzyskania przychodu. Następnie zgodnie z art. 42a, Wnioskodawca sporządzi informację PIT-11, którą prześle w terminie do końca lutego, następnego roku podatkowego (tj. 2018 r.) podatnikowi - doktorantowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże nie wszystkie stypendia podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego wolne od podatku są:

  • stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, tj. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r., poz. 882, z późn. zm.);
  • stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. stypendia adresowane do doktorantów przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1842, z późn. zm.);
  • inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W odniesieniu do trzeciej z ww. grup stypendiów, należy podkreślić, że:

  • muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);
  • zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);
  • na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Zwolnienie od opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

  • pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.) oraz ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,
  • źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.

Innymi słowy art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania:

  • stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz
  • stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.

Omawiane zwolnienie uzależnione jest jednak od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z treścią art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Prezydent Miasta na podstawie uchwały Rady Miasta przyznał w 2017 r. pomoc materialną - stypendia dla doktorantów uczelni wyższych wykazujących się znaczącymi osiągnięciami w ramach programu stypendialnego realizowanego w oparciu o regulamin powołujący się na ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym.

Ww. regulamin przyznawania stypendiów zawierający program przyznawania przez Prezydenta Miasta pomocy materialnej dla doktorantów, którzy wykażą się znaczącymi osiągnięciami, określający rodzaj pomocy materialnej (stypendium), sposób i terminy ubiegania się o stypendium, sposób wyłaniania doktorantów, którym będzie przyznawana pomoc materialna - stypendium, maksymalną wysokość stypendium, o które może się ubiegać doktorant, definiuje pojęcia m.in. stypendium, doktorant. Według ww. regulaminu stypendium to pomoc materialna, o której mowa w art. 199a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym udzielana w postaci środków pieniężnych, przeznaczona dla doktorantów uczelni mających siedzibę na terenie Miasta, którzy wykażą się znaczącymi osiągnięciami, zaś doktorant to osoba, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18l ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Ww. stypendia Prezydent Miasta wypłacał do końca czerwca 2017 r. W maju 2017 r. wypłacono jednorazowo stypendia w kwotach należnych za 8 miesięcy, tj. za okres od października 2016 r. do maja 2017 r., zaś w czerwcu wypłacono w kwocie należnej za czerwiec 2017 r.

Na podstawie art. 199a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać pomoc materialną dla doktorantów na zasadach określonych w art. 173a.

Zgodnie z art. 173a ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl ust. 2 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale:

  1. rodzaj pomocy materialnej;
  2. sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną;
  3. sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna;
  4. maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz ww. okoliczności rzeczonej sprawy, a mianowicie, że pomoc materialną w formie stypendium dla doktorantów uczelni wyższych przyznano w ramach programu stypendialnego realizowanego w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, stwierdzić należy, że wypłacone w 2017 r. przedmiotowe stypendium dla doktorantów uczelni wyższych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendiów.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj