Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.472.2017.2.KW
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lipca 2017 r. (data wpływu 27 lipca 2017 ) oraz z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • rozpoznania importu usług organizacji staży zawodowych oraz wykazania w deklaracji VAT-7 – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku VAT z tytułu importu usług organizacji staży zawodowych– jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług oraz zastosowania kursu walut po jakim powinny być przeliczone świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu usług, wykazania w deklaracji VAT-7, stawki podatku VAT, momentu powstania obowiązku podatkowego i kursu walut po jakim powinny być przeliczone świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 21 lipca 2017 r. i 22 września 2017 r. o dowód uiszczenia opłaty oraz poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i VAT UE, a także jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne. Miasto … realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. W celu wykonywania zadań nałożonych na Miasto … mocą odrębnych ustaw, Miasto posiada jednostki organizacyjne. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. … jest jednostką organizacyjną Miasta … i dokonuje rozliczeń podatku VAT w sposób scentralizowany (Dz. U. 2016 r. poz. 1454). Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. … w …, to samorządowa jednostka budżetowa, w ramach której wchodzą: V Liceum Ogólnokształcące, Technikum nr 4, Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 4 i Szkoła Policealna nr 4. Szkoły wchodzące w skład Zespołu realizują cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 2 pkt 2c oraz w przepisach wydanych na jej podstawie. ZSP nr 4 jako jednostka oświatowa świadczy usługi edukacyjne, których elementem są staże zawodowe dla uczniów. Odbycie staży zawodowych nie jest niezbędne do ukończenia przez uczniów szkoły i nie jest niezbędne do wykonywania przez ZSP4 usługi kształcenia w technikum i zasadniczej szkole zawodowej.

W 2016 r. ZSP nr 4 jako jednostka organizacyjna beneficjenta – Miasta … – podpisała umowę finansową z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji na realizację projektu: „…” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki na realizację projektu w 100% pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Realizowany projekt polega na organizowaniu staży dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach w Hiszpanii i Portugalii. Program projektu obejmuje staże zawodowe dla uczniów technikum w zawodach: technik geodeta, technik technologii żywności, technik budownictwa i zasadniczej szkoły zawodowej w zawodach: kucharz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. W ramach projektu planowane są staże zawodowe dla czterech 16-osobowych grup młodzieży, które będą odbywały się w hiszpańskich i portugalskich firmach o specjalnościach odpowiadających kształconym zawodom. Jedna grupa przebywa obecnie na stażach w Portugalii. Kolejny wyjazd planowany jest w sierpniu 2017 roku, a dwa pozostałe w 2018 roku (styczeń, czerwiec). Uczestnikami projektu będzie młodzież szkolna i szkoła będzie organizatorem całego przedsięwzięcia. W ramach każdego wyjazdu z uczniami pojadą 2 osoby towarzyszące (nauczyciele), których zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i właściwych warunków pobytu, a także współpraca z miejscem praktyk i nadzór nad przebiegiem praktyk zawodowych. Wyjazd i pobyt opiekunów jest niezbędny do wykonania na rzecz ZSP4 usług staży zawodowych. Jest to wymóg prawny przepisów polskiego prawa, obowiązujący przy organizacji wyjazdów zagranicznych traktowanych jako wypoczynek letni zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. 2016 r. poz. 452). Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie, cele projektu są następujące:

  • zwiększenie aktywności młodzieży na rynku pracy oraz zakresu ich wiedzy i umiejętności,
  • połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy,
  • zwiększenie szans zatrudnienia uczestników projektu,
  • stworzenie szansy uczniom ZSP4 na dostosowanie swoich umiejętności językowych i zawodowych do potrzeb europejskiego rynku pracy,
  • doskonalenie systemu kształcenia zawodowego ZSP4 przez dostosowanie do wymogów europejskiego rynku pracy.

W ramach zagranicznych staży zawodowych w Hiszpanii i Portugalii uczniowie zdobędą nowe doświadczenia na stanowisku pracy w swoim zawodzie. Taka praktyka wzbogaci wiedzę merytoryczną i umiejętności w korzystaniu z obcojęzycznych źródeł informacji, pozwoli zrozumieć specyfikę zawodu, udoskonali zasady pracy w grupie i komunikowanie się ze współpracownikami. Uczniowie zdobędą umiejętności z zakresu techniki organizacji pracy oraz tworzenia przyjaznej atmosfery w miejscu pracy. Praktyka zawodowa pozwoli im poznać i zrozumieć zasady funkcjonowania przedsiębiorstw, zakres norm, przepisów i procedur stosowanych w krajach Unii Europejskiej. Dzięki temu, absolwenci Wnioskodawcy poczują się pewniej na europejskim rynku pracy i zyskają poczucie własnej wartości, co pozwoli im zaistnieć na rynku pracy w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Taki wyjazd i praktyka w firmie zagranicznej wzbogaci ich wiedzę merytoryczną oraz znajomość bazy technicznej wykorzystywanej w firmach Unii Europejskiej. Staże zagraniczne otworzą młodych ludzi na nowe technologie, nowych ludzi i ich kulturę, a także miejsca, które mogą poznać pomimo, że pochodzą z małych miejscowości, aby mogli poczuć się w pełni Europejczykami. W trakcie praktyk uczniowie nauczą się nawiązywania kontaktów z potencjalnymi pracodawcami i współpracownikami oraz rówieśnikami. Udział uczniów w stażach w Hiszpanii i Portugalii z pewnością rozwinie ich osobowość, kompetencje i przedsiębiorczość.

W związku z realizacją staży dla 64 uczniów w Hiszpanii i Portugalii Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w … zawarł umowy z partnerami zagranicznymi. Firmy te zajmują się zarządzaniem europejskimi projektami mobilności, specjalizują się w zapewnieniu praktyk, staży, programów europejskich oraz wizyt studyjnych dla młodzieży w różnych dziedzinach zawodowych.

Partner z Hiszpanii (… SL) będzie świadczył następujące usługi:

  1. koszty zakwaterowania i wyżywienia uczestników stażu (zapewnienie noclegów w pokojach kilkuosobowych, zapewnienie trzech posiłków dziennie, zapewnienie prowiantu w czasie wycieczek i na powrót do kraju ojczystego: kanapki typu sandwicz, napoje, jogurty, owoce),
  2. koszty zakwaterowania i wyżywienia osób towarzyszących,
  3. koszty podróży (transfer z/na lotnisko) uczestników i osób towarzyszących (autokarem lub taksówką),
  4. koszty przygotowania językowo-kulturowego (zorganizowanie 10-godzinnego kursu języka hiszpańskiego, zorganizowanie 2 zajęć społeczno-kulturowych, dostarczenie praktykantom bieżących informacji o wydarzeniach kulturalnych podczas ich pobytu w Hiszpanii),
  5. koszty wycieczek dla osób towarzyszących (zorganizowanie wycieczek do miast …, podczas których obecny będzie mentor partnera i zapewnione materiały (przewodniki, mapy, itp.)),
  6. koszty nieograniczonego przejazdu lokalnym transportem (bilety miesięczne na komunikację miejską).

Partner z Portugalii (…) będzie świadczył następujące usługi:

  1. koszty administracyjne za uczestnika stażu (działania w celu przygotowania, realizacji i skutecznego przeprowadzenia praktyk zawodowych, zapewnienie by uczestnicy nabyli wiedzę i umiejętności zgodnie z przydzielonymi im zadaniami w trakcie odbywania praktyk zawodowych, dobór zakładu pracy i zapoznanie uczestników z pracodawcami, u których będą odbywali zajęcia praktyczne, zapewnienie pomocy organizacyjnej i nadzoru opiekuna, zapewnienie uczniom w czasie realizacji praktyk wsparcia koordynatora itp.),
  2. koszty zakwaterowania i wyżywienia uczestników stażu (pokoje dwuosobowe, 3 posiłki dziennie),
  3. koszty zakwaterowania i wyżywienia osób towarzyszących,
  4. koszty podróży z/na lotnisko,
  5. koszty wycieczek uczestnika (zwiedzanie …, stadionu … i muzeum …, zorganizowanie wycieczki do …, beach day, podczas wyjazdów będzie zapewniony transport, wyżywienie i przewodnik),
  6. koszty wycieczek osób towarzyszących,
  7. koszty przygotowania językowego (10 godzin przygotowania językowego nakierowanego na słownictwo zawodowe),
  8. koszty karty ….

Za wyżej wymienione usługi firmy zagraniczne wystawią faktury. Partner z Portugalii wystawił fakturę, która zawiera następujące pozycje:

  1. koszty administracyjne,
  2. koszty wyżywienia i zakwaterowania,
  3. koszty wyżywienia i zakwaterowania opiekunów,
  4. transfer lotniskowy,
  5. koszty transportu lokalnego,
  6. kurs języka portugalskiego,
  7. program kulturalny dla uczniów,
  8. program kulturalny dla opiekunów.

ZSP nr 4 zaklasyfikuje nabywane od zagranicznych firm usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., którą stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako – usługi wspomagające edukację 85.60.

Partnerzy zagraniczni są zarejestrowanymi podatnikami VAT EU i zgodnie z otrzymanymi informacjami:

  1. są prywatnymi firmami, świadczącymi usługi w ramach projektów europejskich,
  2. nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. i nie świadczą usług w zakresie kształcenia i wychowania,
  3. nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,
  4. nie mają statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo- rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,
  5. nie świadczą na rzecz ZSP4 usług spełniających definicję kształcenia zawodowego zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77 s. 1 z późn. zm.),
  6. siedziba i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Hiszpania – ..., Portugalia – …,
  7. w ramach opłaty zagwarantują: obsługę administracyjną, opiekę, zapewnią firmy, w których uczniowie odbywać będą praktyki, certyfikaty, raport końcowy. Partner zagraniczny sam nie prowadzi praktyk, specjalizuje się jedynie w ich organizacji poprzez zlecenie ich przeprowadzenia innym firmom. Firmy, w których uczniowie odbywają i będą odbywać praktyki zawodowe przeprowadzają je nieodpłatnie. W przypadku kursu językowego kontrahent zleci przeprowadzenie kursów bezpośrednio nauczycielom, z którymi podpisze umowy. Wystawione przez partnera zagranicznego faktury nie obejmą sprzedaży czy odsprzedaży usługi edukacyjnej,
  8. zorganizują nieodpłatne staże zawodowe w firmach, które zadeklarowały możliwość odbycia u nich praktyk,
  9. w ramach wizyt kulturowych zapewniają uczestnikom projektu wycieczki. Program kulturowy i jego realizacja jest wymogiem niezbędnym do realizacji mobilności zagranicznej i będącym jej integralną częścią, jest on niezbędny z punktu widzenia Narodowej Agencji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w … wystąpił z wnioskiem do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji o dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych, a tym samym jest podmiotem realizującym projekt. Za usługi wykonane przez partnera zagranicznego szkoła zapłaci środkami pochodzącymi w całości ze środków publicznych. Faktury wystawione przez kontrahentów z Hiszpanii i Portugalii będą stanowiły dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu i zostaną uwzględnione przy końcowym rozliczeniu projektu. Nabyte od zagranicznych partnerów usługi będą wykorzystywane przez ZSP4 do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Firma hiszpańska … SL nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.), firma portugalska … nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.);
  2. Firma hiszpańska … SL nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.), firma portugalska … nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.);
  3. Usługi w zakresie nauczania języków hiszpańskiego i portugalskiego są wymogiem niezbędnym do realizacji staży zagranicznych i programu kulturowego. Są one ich integralną częścią, zostały wpisane w formularzu wniosku składanym w konkursie w 2016 roku i są niezbędne z punktu widzenia Narodowej Agencji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE);
  4. Usługi w zakresie nauczania języków hiszpańskiego i portugalskiego są niezbędne do prawidłowej realizacji założeń projektu. Dzięki kursom językowym zorganizowanym w Hiszpanii i Portugalii młodzież może bez trudności komunikować się w języku obcym w trakcie całego pobytu, podczas odbywania staży zawodowych i realizacji programu kulturowego. Nauka ww. języków wpływa na zwiększenie kompetencji językowych uczestników projektu;
  5. Staże w Hiszpanii będą odbywały się w następujących terminach:
    • pierwsza grupa od 07.08.2017 r. do 25.08.2017 r.,
    • druga grupa od 08.01.2018 r. do 26.01.2018 r.
    Staże w Portugalii będą odbywały się w następujących terminach:
    • pierwsza grupa od 03.07.2017 r. do 21.07.2017 r.,
    • druga grupa od 18.06.2018 r. do 06.07.2018 r.
  6. Partner z Hiszpanii … SL nie otrzyma zapłaty przed wykonaniem usługi. W umowie z partnerem jest zapis „płatność zostanie przelana na konto partnera w przeciągu 14 dni od daty wyjazdu grupy z Hiszpanii na podstawie faktury”. W umowie z partnerem z Portugalii … znajduje się zapis: „zapłata nastąpi na podstawie faktury wystawionej przez partnera w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury”. Faktura za pobyt w lipcu 2017 roku została wystawiona w dniu 04.07.2017 r. i zapłacona 18.07.2017 r. (przed zakończeniem wykonania usługi). Za pobyt w Portugalii w 2018 roku płatność będzie uregulowana zgodnie z zawartą umową w ciągu 14 dni od wystawienia faktury, a tym samym zapłata może nastąpić – w zależności od daty wystawienia faktury przez partnera – przed wykonaniem usługi;
  7. Za organizację staży zawodowych w Portugalii (przez partnera …) w terminie 03.07.2017 r. do 21.07.2017 r. płatność w całości została uregulowana w dniu 18.07.2017 r. – przed wykonaniem usługi (podczas pobytu młodzieży w Portugalii). Natomiast faktura za pobyt młodzieży w Hiszpanii w terminie 07.08.2017 r. do 25.08.2017 r. została uregulowana w dniu 06.09.2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy publiczna jednostka oświatowa powinna otrzymane od firmy zagranicznej faktury rozpoznać w kontekście importu usług? Jeżeli tak, to które usługi i w których pozycjach deklaracji VAT-7 należy wykazać w związku z importem usług związanym z realizacją projektu?
  2. Jakie stawki podatku VAT należy zastosować do świadczonych przez firmę zagraniczną usług, a rozpoznanych w kontekście importu usług?
  3. W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy?
  4. Według jakiego kursu należy obliczyć podstawę opodatkowania?
  5. Czy jednostce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia importu usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko do pytania nr 1

W deklaracji VAT-7 należy wykazać wszystkie usługi, w skład których będą wchodzić następujące czynności:

  • transfer z/na lotnisko,
  • językowo-kulturowy kurs przygotowawczy,
  • usługa zakwaterowania z pełnym wyżywieniem,
  • transport lokalny,
  • organizacja wycieczek kulturoznawczych.

Wszystkie ww. pozycje należy potraktować jako import usług i należy wykazać w następujących pozycjach deklaracji VAT-7:

  • podstawa opodatkowania podatkiem należnym poz. 29,
  • wartość podatku należnego poz. 30.

Podstawą do ujęcia w rejestrze sprzedaży będzie sporządzony dokument wewnętrzny.

Stanowisko do pytania nr 2

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nabyciem kompleksowej usługi organizacji praktyk zagranicznych, która to usługa nie jest jednak usługą edukacyjną, ani też ze względu na status kontrahenta zagranicznego nie może być uznana za ściśle związaną – w rozumieniu ustawy o VAT – z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę, a tym samym miejscem jej opodatkowania będzie Polska, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, gdyż przepisy nie przewidują dla takich usług innego miejsca świadczenia, a właściwą stawką podatku będzie stawka 23%.

Stanowisko do pytania nr 3 (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako nr 4)

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 31a ust. 2 ustawy nie dotyczy faktur wystawianych przez kontrahentów zagranicznych, ani dokumentów zwanych fakturami wewnętrznymi wystawianych przez nabywców usługi. To z kolei oznacza, że kurs, jaki należy zastosować do przeliczenia importu, nie jest uzależniony od daty wystawienia ww. faktur.

Istotny jest tylko termin powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, do określenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi.

Przeliczenia na złote kwoty wykazanej na dokumencie sprzedaży w walucie obcej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego w związku z importem usług, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy. Staże w Hiszpanii będą odbywały się w następujących terminach:

  1. jedna grupa 07.08.2017 r. do 25.08.2017 r.
  2. druga grupa 08.01.2018 r. do 26.01.2018 r.

Staże w Portugalii będą odbywały się w następujących terminach:

  1. jedna grupa 03.07.2017 r. do 21.07.2017 r.
  2. druga grupa 18.06.2018 r. do 06.07.2018 r.

Faktury od partnera z Hiszpanii zostaną wystawione po wykonaniu usługi. Wartości usług z poszczególnych faktur powinny być przeliczone według średniego kursu na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego tj. odpowiednio na dzień 24.08.2017 r. i 25.01.2018 r.

W umowie z partnerem portugalskim jest zapis, że zapłata nastąpi na podstawie faktury wystawionej przez partnera w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury. Faktura za pobyt w lipcu 2017 roku została wystawiona w dniu 04.07.2017 r. i zapłacona 18.07.2017 r. Wartości usług z poszczególnych faktur powinny być przeliczone według średniego kursu na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. odpowiednio na dzień 17.07.2017 r. i 05.07.2018 r. (o ile wcześniej nie nastąpi zapłata).

Stanowisko do pytania nr 4 (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN jako nr 3)

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do nabywanych usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, co do zasady, z chwilą wykonania usługi. Usługę należy uznać za wykonaną, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi. Natomiast jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty – z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części.

Staże w Hiszpanii będą odbywały się w następujących terminach:

  1. jedna grupa 07.08.2017 do 25.08.2017
  2. druga grupa 08.01.2018 do 26.01.2018.

Staże w Portugalii będą odbywały się w następujących terminach:

  1. jedna grupa 03.07.2017 do 21.07.2017
  2. druga grupa 18.06.2018 do 06.07.2018.

Faktury od partnera z Hiszpanii zostaną wystawione po wykonaniu usługi. Obowiązek podatkowy powstanie w przypadku zakupu usługi od partnera hiszpańskiego dla pierwszej grupy 25.08.2017 r., dla drugiej grupy 26.01.2018 r.

W umowie z partnerem portugalskim jest zapis, że zapłata nastąpi na podstawie faktury wystawionej przez partnera w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury. Faktura za pobyt w lipcu 2017 roku została wystawiona w dniu 04.07.2017 r. i zapłacona 18.07.2017 r. Obowiązek podatkowy powstał w dniu 18.07.2017 r. Za pobyt w Portugalii w 2018 roku obowiązek podatkowy powstanie, jeżeli zapłata będzie dokonana przed wykonaniem usługi w dniu zapłaty, jeżeli nie to w dniu 06.07.2018 roku.

Stanowisko do pytania nr 5

Wnioskodawca uważa, że jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ nabyte od zagranicznych podmiotów usługi będą wykorzystywane przez ZSP4 do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • rozpoznania importu usług organizacji staży zawodowych oraz wykazania w deklaracji VAT-7 – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku VAT z tytułu importu usług organizacji staży zawodowych – jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług oraz zastosowania kursu walut po jakim powinny być przeliczone świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Z kolei stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach (art. 17 ust. 1a ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Natomiast zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W przypadku, gdy usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1, są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28n ust. 2 ustawy).

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1, jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28n ust. 3 ustawy).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionych we wniosku pytań należy zauważyć, że w celu prawidłowego opodatkowania nabywanych usług należy ustalić miejsce świadczenia tych usług, jednakże żeby tego dokonać konieczne jest w pierwszej kolejności zidentyfikowanie z jaką usługą, czy z jakimi usługami, mamy do czynienia. Zatem w okolicznościach przedmiotowej sprawy należy rozważyć kwestię tzw. świadczeń złożonych.

I tak, co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), całe świadczenie złożone podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie złożone, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96, w którym Trybunał stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04).

Co istotne, aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną winna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Zgodnie z podejściem wyrażonym w wyroku TSUE z dnia 27 września 2012 r. w sprawie

C-392/11, za pomocniczą należy uznać czynność, która nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej, a jej cel jest zdeterminowany przez czynność główną.

Zatem świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru, ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W związku z powyższym, w przypadku opodatkowania usług o charakterze złożonym istotnym jest to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W świetle zatem powyższego, analizując przedstawiony we wniosku opis sprawy należy wskazać, że w ocenie tut. Organu opisane we wniosku poszczególne czynności takie jak: zakwaterowanie i wyżywienie uczestników stażu oraz osób towarzyszących, koszty podróży z/na lotnisko uczestników i osób towarzyszących, transport lokalny a także usługi nauczania języków hiszpańskiego i portugalskiego – które jak wskazał Wnioskodawca są wymogiem niezbędnym do realizacji staży – będą służyć wykonaniu świadczenia podstawowego, jakim w niniejszej sprawie jest kompleksowa usługa w zakresie organizacji staży zawodowych w Hiszpanii i Portugalii, świadczona na rzecz Wnioskodawcy przez firmę hiszpańską i portugalską, która nie zawiera w sobie elementu edukacyjnego, lecz wyłącznie element organizacyjny. Jak bowiem wskazał Zainteresowany – świadczone przez partnerów zagranicznych usługi – nie spełniają definicji usług zawartej w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77 s. 1 z późn. zm.). Ponadto z okoliczności niniejszej sprawy wynika, iż Wnioskodawca zainteresowany jest nabyciem od partnerów zagranicznych usług organizacji staży zawodowych, których uczestnikami są uczniowie i opiekunowie, a nie wyłącznie zakwaterowania, wyżywienia, transportu lokalnego, transferu z/na lotnisko oraz nauczania języków hiszpańskiego i portugalskiego. Wnioskodawca nabywając ww. usługi od partnerów zagranicznych jest zainteresowany uzyskaniem końcowego efektu ekonomicznego, jakim jest odbycie staży zawodowych grupy uczniów w ramach otrzymanego dofinansowania na realizację projektu.

Z kolei odnośnie nabycia przez Wnioskodawcę usług w zakresie organizacji wycieczek kulturoznawczych dla uczestników i opiekunów należy wskazać, że nie są to usługi w jakikolwiek sposób niezbędne do zorganizowania celu podstawowego, tj. organizacji staży zawodowych. Z wniosku wynika bowiem, że ww. zajęcia stanowią program kulturalny oraz są dodatkowym elementem, pozwalającym na poszerzenie wiedzy kulturalnej, horyzontów i ogólnej wiedzy uczniów oraz mają na celu zorganizowanie uczniom czasu wolnego.

W ocenie tut. Organu organizacja ww. wycieczek kulturoznawczych to świadczenia odrębne od usługi organizacji staży zawodowych, które nie są – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca – niezbędne do odbycia stażu przez ucznia, a jednocześnie ww. zajęcia mają charakter usług turystycznych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia usług turystki. Jednak przez usługę turystyki należy rozumieć kompleksową usługę, na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Zatem za usługi turystyki należy uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez). Usługa turystyczna jest zatem z natury usługą kompleksową, na którą składają się takie czynności jak transport turysty, jego zakwaterowanie połączone z rekreacją i rozrywką.

W sytuacji bowiem, gdy kontrahenci: hiszpański i portugalski świadczą takie czynności jak zorganizowanie wycieczek mających charakter rozrywkowy, kulturowy i edukacyjny, zapewniając transport, zwiedzanie obiektów, wyżywienie, mentora, przewodnika, materiały typu mapy – to należy uznać, że ww. podmioty świadczą usługi polegające na zorganizowaniu kompleksowego programu turystycznego, stanowiącego dodatkowe atrakcje dla uczestników staży i ich opiekunów.

Wobec powyższego uznać należy, że ww. organizacji wycieczek kulturoznawczych nie można wpisać w ramy „kompleksowości” usług organizacji staży zawodowych. Zdaniem tut. Organu, świadczenia te stanowią odrębny rodzaj usług, tj. usługi turystyczne oferowane przez firmy: hiszpańską i portugalską w ramach realizowanego projektu.

Mając zatem na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dla świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług turystycznych miejscem świadczenia – na podstawie art. 28n ust. 1 ustawy – będzie Hiszpania lub Portugalia, czyli kraje w których świadczący usługę posiada siedzibę, i z którego świadczone są ww. usługi w zakresie organizacji wycieczek kulturoznawczych. W konsekwencji Wnioskodawca z tytułu nabycia od kontrahentów zagranicznych ww. usług turystycznych nie będzie zobowiązany do rozpoznania importu usług i tym samym udzielenie odpowiedzi w zakresie wykazania w deklaracji ww. usług stało się bezprzedmiotowe.

W kwestii zaś ustalenia miejsca świadczenia i rozpoznania importu usług dla nabywanych usług organizacji staży należy wskazać, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z nabyciem kompleksowej usługi w zakresie organizacji staży zawodowych, która to usługa nie jest jednak usługą edukacyjną ani też ze względu na status kontrahentów zagranicznych nie może być uznana za ściśle związaną z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Skoro Wnioskodawca spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a ponadto w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy, to miejscem świadczenia i opodatkowania ww. kompleksowej usługi w zakresie organizacji staży zawodowych, świadczonych przez firmę hiszpańską i portugalską – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski. W konsekwencji Zainteresowany, po spełnieniu warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu nabycia od kontrahentów zagranicznych kompleksowych usług w zakresie organizacji staży zawodowych, zobowiązany będzie do rozpoznania importu usług.

Odnośnie kwestii wykazania w deklaracji VAT-7 importu ww. usług organizacji staży zawodowych wskazać należy, że stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Na podstawie ww. art. 99 ust. 14 ustawy Minister Finansów w dniu 27 grudnia 2016 r. wydał rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2273).

Zgodnie z § 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, określa się wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Z objaśnień tych wynika, że w poz. 29 i poz. 30 wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju.

W związku z powyższym przedmiotowy import kompleksowych usług organizacji staży zawodowych Wnioskodawca powinien wykazać odpowiednio w poz. 29 i 30 deklaracji VAT-7 w wersji (17).

Jednocześnie wskazać należy, że od 1 stycznia 2014 r. przepisy nie przewidują ani obowiązku, ani możliwości wystawiania faktur wewnętrznych. A zatem wyłącznie od podatnika zależy, jak dokumentować czynności, dla których przed dniem 1 stycznia 2014 r. wystawiane były faktury wewnętrzne. Swoboda ta nie ogranicza się przy tym do tego, jaki dokument należy wystawić w zamian. Nie ma bowiem przeszkód, aby czynności te były rozliczane dla celów VAT bez wystawiania żadnego dokumentu „krajowego”. Nie ma również przeszkód, aby podatnik nadal dokumentował czynności, o których mowa we wniosku za pomocą dokumentów nazwanych fakturami wewnętrznymi.

Mając zatem powyższe na uwadze, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 wniosku ORD-IN, należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem Zainteresowany wskazuje, iż wszystkie nabywane od kontrahentów zagranicznych usługi należy rozpoznać i wykazać w deklaracji VAT-7 jako import usług.

Z kolei odnosząc się do pozostałych pytań wniosku ORD-IN należy w pierwszej kolejności wskazać, że rozliczenie podatku VAT z tytułu importu usług będzie miało zastosowanie wyłącznie do usług organizacji staży zawodowych, wyłączając usługi turystyki.

W kwestii stawki podatku VAT należy wskazać, że podstawowa stawka podatku, jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Natomiast według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r., zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obowiązującym od dnia 1 września 2017 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W kwestii zatem zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT – jak już wskazano powyżej – w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nabyciem kompleksowej usługi w zakresie organizacji staży zawodowych, która to usługa nie jest jednak usługą edukacyjną ani też ze względu na status kontrahentów zagranicznych nie może być uznana za ściśle związaną z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Przepisy ustawy nie przewidują dla ww. usług obniżonej stawki podatku VAT ani zwolnienia od tego podatku, zatem właściwą stawką podatku dla kompleksowej usługi organizacji staży zawodowych jest – stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy – stawka 23%.

Należy zauważyć, że w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał dla ww. usług organizacji staży zawodowych grupowanie PKWiU 85.60. Warto w tym miejscu nadmienić, że w poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy przewidziano opodatkowanie stawką podatku VAT 8% dla czynności określonych jako PKWiU ex 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację – wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”. Jednakże okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, aby firmy: hiszpańska i portugalska świadczące te usługi były instytucjami, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku ORD-IN należało uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek w kwestii wysokości opodatkowania podatkiem VAT dla importu usług organizacji staży Wnioskodawca wskazał prawidłową stawkę tego podatku, jednakże we własnym stanowisku stawkę tę Zainteresowany odnosi do importu kompleksowej usługi organizacji staży zawodowych, w której to usłudze uwzględnia wszystkie nabywane świadczenia – łącznie z usługami turystyki.

Odnośnie natomiast wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem pytania nr 3 wniosku ORD-IN należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że skoro w przedmiotowej sprawie partner z Hiszpanii nie otrzymał/nie otrzyma zapłaty za świadczoną na rzecz Wnioskodawcy usługę organizacji staży zawodowych przed jej wykonaniem, to obowiązek podatkowy powstał/powstanie – stosownie do treści art. 19a ust. 1 ustawy – z chwilą wykonania tej usługi, tj. odpowiednio dla pierwszej grupy – dnia 25.08.2017 r., a dla drugiej grupy – dnia 26.01.2018 r.

Natomiast odnośnie usługi organizacji staży świadczonej przez partnera z Portugalii dla pierwszej grupy w terminie od 03.07.2017 r. do 21.07.2017 r., za którą Wnioskodawca dokonał zapłaty w całości dnia 18 lipca 2017 r., tj. przed wykonaniem usługi, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy – powstał w chwili otrzymania przez partnera portugalskiego zapłaty ww. kwoty, a nie w chwili zapłaty przez Zainteresowanego. W przypadku zaś usługi organizacji staży dla drugiej grupy świadczonej przez kontrahenta portugalskiego w 2018 r., obowiązek podatkowy – w sytuacji, gdy Miasto dokona zapłaty w części lub w całości przed wykonaniem ww. usługi – powstanie z chwilą jej otrzymania przez firmę portugalską w odniesieniu do otrzymanej kwoty, a nie jak wskazał Zainteresowany w dniu zapłaty. Jeżeli Wnioskodawca nie uiści zapłaty za ww. usługę przed jej wykonaniem, wówczas obowiązek podatkowy powstanie – według art. 19a ust. 1 ustawy – z chwilą wykonania usługi.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3 wniosku ORD-IN, należy uznać je za nieprawidłowe, bowiem w stosunku do usług organizacji staży świadczonych przez partnera portugalskiego – w przypadku zastosowania art. 19a ust. 8 ustawy – obowiązek podatkowy powstanie w chwili otrzymania przez partnera portugalskiego zapłaty uiszczonej kwoty, a nie w chwili jej zapłaty przez Wnioskodawcę.

Co do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących zastosowania odpowiedniego kursu waluty w imporcie usług wskazać należy, że zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

W świetle art. 31a ust. 2 ustawy, w przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 31a ust. 2 ustawy nie dotyczy faktur wystawianych przez kontrahentów zagranicznych, ani dokumentów wystawianych przez nabywców usługi. To z kolei oznacza, że kurs, jaki należy zastosować do przeliczania importu usług, nie jest uzależniony od daty wystawienia ww. faktur, istotny jest tylko termin powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, do określenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze w okolicznościach przedmiotowej sprawy, dla ustalenia podstawy opodatkowania należy przyjąć kurs waluty obowiązujący w dniu poprzedzającym powstanie obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturach w walutach obcych wystawionych przez kontrahenta hiszpańskiego w związku z importem przedmiotowych usług organizacji staży, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi, tj. odpowiednio dla pierwszej grupy – na dzień 24.08.2017 r., dla drugiej grupy – na dzień 25.01.2018 r.

Odnośnie zaś importu przedmiotowej usługi organizacji staży świadczonej przez partnera portugalskiego dla pierwszej grupy uczniów (w terminie od 03.07.2017 r. do 25.08.2017 r.) przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturze w walucie obcej, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania przez kontrahenta portugalskiego wpłaconej kwoty.

Natomiast w związku z importem ww. usługi organizacji staży wykonanej dla drugiej grupy przez firmę portugalską (w terminie od 18.06.2018 r. do 06.07.2018 r.), przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturze w walucie obcej, Wnioskodawca powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi, tj. na dzień 05.07.2018 r. Jeżeli zaś Wnioskodawca dokona przed wykonaniem usługi zapłaty części lub całości kwoty, wówczas przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturze w walucie obcej, Zainteresowany powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, według art. 31a ust. 1 ustawy, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania przez kontrahenta portugalskiego wpłaconej kwoty.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Miasta odnośnie pytania nr 4 wniosku ORD-IN należało uznać je za nieprawidłowe. W stosunku bowiem do usług organizacji staży świadczonych przez partnera portugalskiego – w przypadku powstania obowiązku podatkowego według art. 19a ust. 8 ustawy – przeliczenia na złote kwot wykazanych na fakturze w walucie obcej, Zainteresowany powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień otrzymania przez kontrahenta portugalskiego wpłaconej kwoty, a nie – jak wskazał Wnioskodawca – na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień zapłaty kwoty przez Miasto.

Z kolei odnośnie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowego projektu (pytanie nr 5 wniosku ORD-IN) wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że nabywane od firmy hiszpańskiej i portugalskiej usługi organizacji staży będą wykorzystywane – jak wskazał Wnioskodawca – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu przedmiotowych usług organizacji staży zawodowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 wniosku ORD-IN, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj