Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1041/11/RM
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1041/11/RM
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
kapitał ludzki
księga przychodów i rozchodów
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. Biura 03 października 2011 r., uzupełnionym w dniach 04 i 09 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 grudnia 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-1041/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 04 i 09 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 maja 2011 r. Spółka jawna podpisała umowę o dofinansowanie projektu „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości zwaną Instytucją

Pośrednicząca II stopnia. Projekt ten polegać będzie na przeprowadzeniu szkoleń językowychdla kadry Banku X. W przedmiotowym projekcie Spółka jawna będzie występowała w roli lidera projektu natomiast Bank X będzie pełnił role partnera.

Zgodnie z umową Instytucja Wdrażająca Pośrednicząca II Stopnia przyznaje Beneficjentowi wsparcie na realizacje Projektu, zwane dalej wsparciem w łącznej kwocie nie przekraczającej 2.781.252,80 PLN w tym:

  1. nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich w kwocie 2.364.064,88 zł.
  2. nie mniej niż 15 % kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego w kwocie 417.187,92 zł

Środki te będą przekazywane na rzecz Spółki jawnej za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjent zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 1.746.035,20 zł, którego źródłem pochodzenia będzie wkład prywatny Partnera (Bank X) w kwocie 1.746.035,20 zł.

Wkład własny wpisany do umowy to wartość wszystkich prywatnych środków zaangażowanych w realizację projektu i obejmuje:

  • wkład gotówkowy (kwota ok. 100.000 zł, który zostanie przekazany przez Bank na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę jawną,
  • wkład w wynagrodzeniach wypłaconych przez Bank pracownikom za czas ich udziału w szkoleniach odbywanych w godzinach pracy.

Bank X wniesie 100.000 zł gotówką, resztę rozliczy czasem pracy pracowników Banku.

Wkład w postaci wynagrodzeń jest to wkład przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu, pracowników oddelegowanych przez przedsiębiorców na szkolenie wyliczony proporcjonalnie w odniesieniu do czasu udziału uczestnika projektu w szkoleniu.

Bank składać będzie Spółce jawnej oświadczenie dotyczące poniesienia wydatków z tytułu wynagrodzeń pracowników. Wynagrodzenia pracowników są kwalifikowanym wydatkiem projektu i będą rozliczane we wnioskach o płatność. Wkład prywatny wnoszony jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r., w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. nr l11, poz. 710 z późn. zm.) i stanowi dopełnienie do 100% wydatków kwalifikowanych projektu.

Dofinansowanie do szkoleń ogólnych dla dużego przedsiębiorcy wynosi 60%, pozostałą część musi zapewnić przedsiębiorca (poprzez wpłatę gotówki i wydatki związane z wynagrodzeniami uczestników szkoleń).

Sfinansowanie wydatków projektowych nastąpi z dwóch źródeł :

  1. będzie to wkład gotówkowy banku 100 000 zł,
  2. środki z dotacji przekazane przez PARP.

Za szkolenia organizowane na rzecz pracowników Banku, Spółka jawna wystawi fakturę za usługi szkoleniowe na rzecz Banku jako pracodawcy w kwocie 100.000 zł.

Ponadto jeden ze wspólników pełniąc funkcję kierownika projektu będzie pobierał wynagrodzenie za czynności związane z realizacją projektu (Wspólnik ten nie podpisywał jednak żadnych umów o pracę ani umów cywilnoprawnych ze spółką (na zawarcie takich nie dozwalają przepisy ustawowe).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • projekt pod tytułem „Kompleksowy program szkoleniowy drogą do zmian jakościowych w Banku”, jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu II – Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa zdrowia osób pracujących, Działania 2.1 – Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałania 2.1.1 – Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach,
  • wynagrodzenie pracowników Banku wypłaca Bank,
  • zapłata za fakturę za usługi szkoleniowe nastąpi bezpośrednio od Banku ze środków pochodzących z jego wkładu prywatnego (nie są to środki z przyznanej dotacji, ale prywatne środki przedsiębiorcy),
  • wynagrodzenie za pełnienie funkcji kierownika wskazanego we wniosku będzie pobierał tylko drugi wspólnik spółki,
  • wynagrodzenie za pełnienie funkcji kierownika wskazanego we wniosku projektu będzie pobierane (finansowane) ze środków dofinansowania tj. środków EFS i budżetu państwa (nie będzie wypłacane ze środków spółki jawnej ani wkładu prywatnego Banku).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota przedmiotowej dotacji pochodzącej ze środków europejskich w kwocie 2.364.064,88 zł oraz dotacji celowej z budżetu krajowego w kwocie 417.187,92 zł jest dotacją zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym, a koszty pokrywane z dotacji nie stanowią kosztów podatkowych i co za tym następuje nie powinny być ujmowane w książce przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki jawnej...
  2. Czy w sytuacji gdzie w gotówce na rzecz Spółki jawnej wpłynie jedynie 100.000 zł z Banku na pokrycie kosztów organizowanych szkoleń (gdyż pozostały wkład własny ma być rozliczany czasem pracy pracowników Banku wyłącznie na podstawie oświadczeń Banku) jedynym przychodem podatkowym, który winien zostać zaewidencjonowany w księdze przychodów i rozchodów Spółki jawnej jest kwota przedmiotowego wkładu gotówkowego udokumentowanego fakturą wystawioną na rzecz Banku...
  3. Czy pozostała część wkładu rozliczana bezgotówkowo wyłącznie na podstawie oświadczeń Banku o wynagrodzeniach pracowników szkolonych w czasie pracy wymaga ewidencjonowana w jakiejkolwiek formie w księdze przychodów i rozchodów lub przy pomocy innych urządzeń księgowych prowadzonych przez Spółkę jawną dla celów podatkowych skoro wynagrodzenia pracowników Banku nie będą w żaden sposób refundowane ani ze środków Spółki jawnej ani z PARP...

(pytania wymienione we wniosku jako 1, 3 i 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno sama dotacja, która wpływa na konto Spółki jawnej w części pochodzącej ze środków europejskich 85% jak i w formie dotacji celowej z budżetu państwa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dotacja ze środków europejskich jest zwolniona na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dotacja celowa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako, że środki finansowe mają być przekazywane za pośrednictwem Agencji Rządowej PARP a koszty z niej pokryte nie są kosztami podatkowymi.

Kwota 100.000 zł wnoszona przez Bank w gotowce tytułem wkładu własnego ze środków Banku jako pracodawcy osób uczestniczących w kursach stanowi przychód firmy.

Pozostała część wkładu własnego rozliczanego czasem pracy pracowników Banku na podstawie oświadczeń Banku, jako partnera w projekcie, nie stanowi przychodu Spółki jawnej i nie wymaga ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów ani innych urządzeniach księgowych dla celów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, wszelkie dofinansowanie otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, tj. na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dofinansowań w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

  • dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
    1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,
  • (art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy),
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),
  • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy),
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz z jego uzupełnienia wynika, iż Spółka jawna której Wnioskodawca jest wspólnikiem, w dniu 30 maja 2011 r. podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) umowę o dofinansowanie projektu „Kompleksowy program szkoleniowy drogą do zmian jakościowych w Banku”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu II – Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa zdrowia osób pracujących, Działania 2.1 – Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałania 2.1.1 – Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach. Dofinansowanie na realizację ww. projektu stanowiące nie więcej niż 85% pochodzi ze środków europejskich natomiast 15% pochodzi z dotacji celowej z budżetu krajowego. Ponadto beneficjent został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego. Wkład ten zostanie wniesiony przez Partnera w projekcie, tj. Bank w postaci:

  • wkładu gotówkowego w wysokości 100.000 zł,
  • wkładu w wynagrodzeniach wypłaconych przez Bank pracownikom za czas ich udziału w szkoleniach odbywanych w godzinach pracy.

Ww. wkład gotówkowy zostanie przekazany na rzecz Spółki jawnej przez Partnera na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury za usługi szkoleniowe na rzecz pracowników Banku.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ww. środki finansowe otrzymane przez Spółkę jawną, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, od Partnera w projekcie (Banku) na podstawie wystawionej przez Spółkę jawną faktury - stanowią przychód tej Spółki, a tym samym (w stosownej części) i Wnioskodawcy z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia stanu faktycznego, do wniesienia wkładu własnego w postaci wynagrodzeń wypłaconych pracownikom za czas ich udziału w szkoleniach odbywanych w godzinach pracy, obowiązany był (jest) Bank, a więc Partner w projekcie a nie Spółka, który faktycznie wypłaca te wynagrodzenia, stwierdzić należy, iż po stronie Spółki jawnej (a tym samym i Wnioskodawcy, jako wspólnika spółki) nie dojdzie do powstania z tego tytułu przychodu podatkowego.

Natomiast wskazane we wniosku otrzymane dofinansowanie w części pochodzącej:

  • ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, będzie stanowiło dla Spółki jawnej, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bowiem jak wskazano Spółka ta, jest beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Przy czym ww. środki, jeżeli wypłacane będą za pośrednictwem agencji rządowej (PARP), mogą korzystać ze zwolnienia określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.
  • z dotacji z budżetu państwa, podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy cyt. art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Przy czym ww. środki, jeżeli wypłacane będą za pośrednictwem agencji rządowej (PARP), mogą korzystać ze zwolnienia określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c, 129 oraz 136, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki ponoszone przez Spółkę jawną w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Jak wskazano we wniosku, Spółka jawna której Wnioskodawca jest wspólnikiem prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązana jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokość należnego podatku. Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” wskazują w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty. Zatem wskazane we wniosku środki w kwocie 100.000 zł otrzymane tytułem świadczenia przez Spółkę jawną usług szkoleniowych na rzecz pracowników Banku, stanowiące jak to wskazano wyżej przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winny być ujmowane w prowadzonej przez Spółkę jawną podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wniesienie przez Bank (Partnera projektu) wkładu w postaci poniesionych kosztów wynagrodzeń jego pracowników za czas szkoleń odbywanych w godzinach pracy, jak i faktyczna wypłata przez Bank tych wynagrodzeń, które to zdarzenia nie powodują, jak wskazano, powstania przychodu po stronie Spółki jawnej (a więc i Wnioskodawcy), nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Spółkę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Natomiast przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.”

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować dochody zwolnione z opodatkowania jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ujęte faktycznie otrzymane przez podatnika przychody. Poza tą kolumną ww. dochody oraz wydatki nie powinny być w księdze ewidencjonowane, jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania wymienionych we wniosku jako drugie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj