Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-255/11-4/DS
z 1 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-255/11-4/DS
Data
2012.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
azbest
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
obowiązek płatnika
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej


Istota interpretacji
Czy wartość wykonanych usług (przygotowanie do transportu, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest), które finansowane będą przez osoby fizyczne z uzyskanej z budżetu Miasta dotacji celowej (składającej się w głównej mierze ze środków pozyskanych przez Miasto z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych Miasta), stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Wnioskodawcę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 217 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, reprezentowanego przez Prezydenta Miasta przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z przygotowaniem do transportu, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbestjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z przygotowaniem do transportu, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 17 stycznia 2012 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

W dniu 30 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 25 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zgodnie z art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 2 września 2011 r., będzie udzielało z budżetu Miasta dotacji celowych. Dotacje celowe będą udzielane w wysokości 50% brutto poniesionych kosztów związanych z przygotowaniem odpadów zawierających azbest do transportu, ich transportem oraz unieszkodliwianiem na właściwym składowisku, jednak nie więcej niż 1.000 zł. W przypadku pozyskania przez Miasto dodatkowych środków, wysokość dotacji może wynosić do 100% wyżej wymienionych kosztów brutto. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne i przedsiębiorstwa oraz jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Wobec powyższego, Miasto podjęło działania związane z pozyskaniem środków zewnętrznych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), na realizację zadania pod nazwą: Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Miasta W Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożono wniosek o udzielenie Miastu dotacji, w wysokości 99% kosztów kwalifikowanych na zadanie, które będzie realizowane na nieruchomościach nienależących do Miasta, lecz głównie do osób fizycznych. Środki na dofinansowanie zadania Miasto otrzyma z WFOŚiGW w formie dotacji po zakończeniu realizacji zadania (refinansowanie), w ramach poniesionych kosztów, na warunkach określonych umową dotacyjną. Udzielenie dotacji celowej nastąpi na podstawie umowy zawartej przez Miasto z zainteresowanymi podmiotami, ze środków budżetu Miasta, pochodzących z wpływów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i kar administracyjnych nakładanych na podmioty korzystające ze środowiska.

Rola Miasta polegać będzie na przeprowadzeniu następujących działań:

  • ustaleniu właścicieli odpadów azbestowych, którzy w bieżącym roku zdecydują się na unieszkodliwienie posiadanych odpadów;
  • podpisaniu z ww. podmiotami umów o udzielenie dotacji celowych z budżetu Miasta na realizację zadań polegających na przygotowaniu odpadów do transportu, transporcie i utylizacji odpadów azbestowych;
  • przygotowaniu i złożeniu do WFOŚiGW wniosku o dotację wraz z załącznikami;
  • koordynowaniu technicznej strony realizacji zadania, obejmującego między innymi wybór wykonawcy zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych, który będzie odbierać wyroby zawierające azbest od właścicieli - beneficjentów.

Zasady przyjęte na 2011 r. przez WFOŚiGW przewidują uzyskanie przez jednostkę samorządu terytorialnego, dotacji do 99% kosztów dla działań związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest. Wkład własny jednostki samorządu terytorialnego wynosić ma co najmniej 1% kosztów kwalifikowanych zadania. Dotacja może pokrywać tzw. koszty kwalifikowane, w tym wypadku określone przez WFOŚiGW jako:

  • przygotowanie odpadów do transportu,
  • transport do miejsca składowania lub utylizacji,
  • składowanie bądź utylizację.

Ostatecznymi beneficjentami dofinansowania ze środków WFOŚiGW nie będzie Miasto lecz podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska. Do podmiotów tych zalicza się: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorców, jednostki sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Po wykonaniu zadania, do wyżej wymienionych podmiotów, jako właścicieli odpadów azbestowych, zostaną skierowane faktury lub rachunki, karty przekazania odpadów, oświadczenia wykonawcy usługi o prawidłowości wykonania prac. Na opłacenie ww. zadania, podmioty te dostaną dotację celową z budżetu Miasta.

Opisana wyżej sytuacja nie wiąże się z zakupem usług i towarów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Planuje się, że w ostatecznym rozliczeniu, 99% kosztów realizacji zadania, Miasto pokryje z dotacji uzyskanej z WFOŚiGW natomiast 1% kosztów będzie wkładem własnym Miasta

Jednym z załączników, który należy załączyć do składanego przez Miasto wniosku o dotację z WFOŚiGW ma być (według uzyskanych w WFOŚiGW wytycznych), indywidualna interpretacja właściwego organu podatkowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego i konieczności sporządzenia informacji PIT-8C podmiotom objętych dofinansowaniem zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów zawierających azbest z terenu Miasta

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanych usług (przygotowanie do transportu, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest), które finansowane będą przez osoby fizyczne z uzyskanej z budżetu Miasta dotacji celowej (składającej się w głównej mierze ze środków pozyskanych przez Miasto z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych Miasta), stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Wnioskodawcę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. zadanie należy do zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Natomiast art. 400a (punkty 8, 9, 21, 42) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) określa, że finansowanie ochrony środowiska obejmuje między innymi przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami, ochroną powierzchni ziemi i powietrza.

Wnioskodawca realizuje program usuwania azbestu, którego finansowanie planowane jest głównie ze środków WFOŚiGW – środków pochodzących z budżetu państwa (za pośrednictwem Miasta), oraz w części z budżetu Miasta.

Wnioskodawca nadmienia, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to samorządowa osoba prawna należąca do sektora finansów publicznych w myśl art. 400 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska w powiązaniu z art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W ocenie Wnioskodawcy, opisane usługi, jako świadczenia finansowane ze środków budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego (…) i będące zadaniem własnym gminy, nie powinny stanowić przychodu dla osób fizycznych korzystających z tych usług w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia PIT-8C.

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko, powołuje się na przepis, w myśl którego zasada powszechnego opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na tym, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Następnie dodaje, że stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Stwierdza, iż na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji prac wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego (…), zasiłki pieniężne, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w ww. przepisach sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Wnioskodawca dodaje, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stwierdza następnie, że jeżeli podatnik otrzyma ww. świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Dodaje, że usuwanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, jest zgodne z polityką ekologiczną państwa oraz realizuje wymogi nałożone na gminę i powiat przez program rządowy pod nazwą „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu”.

Wnioskodawca planuje, że w ostatecznym rozliczeniu, 99% kosztów realizacji zadania Miasto pokryje z dotacji uzyskanej z WFOŚiGW natomiast 1% kosztów będzie to wkład własny Miasta ….

Właściciele odpadów azbestowych, w tym osoby fizyczne, na sfinansowanie zadania otrzymają dotacje celowe z budżetu Miasta, uwzględniające środki pozyskane przez Miasto z WFOŚiGW w Wykonawca zadania, polegającego na przygotowaniu do transportu, transporcie i utylizacji odpadów azbestowych, zostanie wyłoniony w drodze tzw. wspólnego przetargu. Po zakończeniu zadania, do właścicieli azbestu zostaną skierowane faktury lub rachunki, karty przekazania odpadów, oświadczenia wykonawcy usługi o prawidłowości wykonania prac.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, iż beneficjenci otrzymują świadczenie z Gminy w postaci usługi usunięcia i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. Wartość tych świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten jednak, jako finansowany ze środków Miasta (jednostki samorządu terytorialnego), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawca twierdzi, że nie jest zobowiązany do wystawiania informacji PIT-8C.

W uzupełnieniu z dnia 24 stycznia 2012 r. wskazano, iż uzyskany przez osoby fizyczne przychód, korzystać będzie, zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala zaliczyć do tej kategorii również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej wyżej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację), oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto … będzie udzielało z budżetu Miasta dotacji celowych z przeznaczeniem na działania związane z przygotowaniem odpadów zawierających azbest do transportu, ich transportem oraz unieszkodliwianiem (utylizacją) na składowisku.

W celu pozyskania dodatkowych środków, Wnioskodawca złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o udzielenie dotacji w wysokości 99% kosztów kwalifikowanych, na realizację zadania pod nazwą „Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Miasta ”, w ramach programu rządowego „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu”.

Zadanie będzie realizowane na nieruchomościach należących głównie do osób fizycznych. Dotację z WFOŚiGW Miasto otrzyma po zakończeniu zadania, udzielenie dotacji osobom fizycznym nastąpi na podstawie umowy z zainteresowaną osobą, ze środków budżetu Miasta, z uwzględnieniem środków pozyskanych przez Miasto z WFOŚiGW

Wnioskodawca planuje, iż w ostatecznym rozliczeniu 99% kosztów realizacji zadania zostanie pokryte z dotacji WFOŚiGW natomiast 1% kosztów to będzie wkład własny Wnioskodawcy.

Wykonawca zadania polegającego na przygotowaniu do transportu, transporcie i unieszkodliwieniem (utylizacją), zostanie wyłoniony w drodze przetargu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że osoby fizyczne, otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Miasto, obejmujących przygotowanie do transportu, transport i unieszkodliwianie (utylizację) azbestu. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowić będzie dla osób fizycznych (właścicieli odpadów azbestowych) przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków budżetu Miasta – jednostki samorządu terytorialnego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści ww. przepisu, w tym warunku dotyczącego otrzymywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Jak wyżej wskazano, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację), oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Jeżeli natomiast podatnik otrzyma takie świadczenie i będzie ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, to wartość tego świadczenia będzie zwolniona z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym stwierdza się, że wartość nieodpłatnych świadczeń, które otrzyma osoba fizyczna, wypłaconych z budżetu Miasta, jako jednostki samorządu terytorialnego, współfinansowanych ze środków budżetu państwa w ramach rządowego programu „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu”, będzie stanowić dla tej osoby przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wartość tego świadczenia będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzania rocznych informacji o wysokości przychodu PIT- 8C dla osób fizycznych, które otrzymają ww. dofinansowanie.

W tej sytuacji, stanowisko Wnioskodawcy, że przychód uzyskany przez osoby fizyczne w związku z programem rządowym „Oczyszczanie Kraju z Azbestu”, finansowanym ze środków budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego, będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Przepis wskazany przez Wnioskodawcę dotyczy bowiem możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dotacji celowej, której źródłem finansowania są środki z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (nie dotyczy on dotacji przyznanej na realizację zadań w ramach rządowych programów).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj