Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.138.2017.1.JN
z 22 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) oraz pismem z dnia 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „(…) – przebudowa obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „(…) – przebudowa obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu (…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) oraz pismem z dnia 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o adres elektroniczny w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu „(…) – przebudowa obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu (…)” (umowa o dofinansowanie projektu z dnia 14 grudnia 2016 r.). Dla projektu, w momencie aplikowania o dofinansowanie ze środków unijnych, wydana została indywidualna interpretacja podatkowa z dnia 9 lutego 2016 r. uwzględniająca stan faktyczny przed centralizacją. Obecnie ww. projekt jest w trakcie realizacji (umowa z wykonawcą robót budowlanych podpisana została w dniu 19 grudnia 2016 r.). Planuje się zakończenie projektu w miesiącu sierpniu br.

Projekt swoim zakresem obejmuje przebudowę starego obiektu magazynowego na pracownie do nauki zawodu dla Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego.

Projekt swym zakresem obejmuje m.in.:

  • przebudowę pomieszczeń magazynowych na pracownie do praktycznej nauki zawodu,
  • elementy termomodernizacji obiektu.

W ramach projektu oprócz prac remontowych zostanie zakupiona część sprzętu specjalistycznego pod potrzeby pracowni. Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć koszty opracowania dokumentacji technicznej, studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie oraz promocję projektu.

Do chwili obecnej poniesione zostały wydatki związane z przygotowaniem inwestycji dotyczące opracowania dokumentacji techniczno-budowlanej i studium wykonalności oraz wykonana została część robót budowlanych i nadzór. Zakończenie projektu planuje się w sierpniu 2017 r. W wyremontowanych pomieszczeniach powstaną 3 pracownie do nauki zawodu (warsztaty szkolne), pomieszczenia socjalne dla uczniów, sanitariaty oraz niezbędne pomieszczenia magazynowe. Budynek objęty projektem jest w trwałym zarządzie PCKUiR. PCKUiP jest jednostką organizacyjną Powiatu.

Z ww. infrastruktury oraz wyposażenia będą korzystali uczniowie szkół zawodowych (tj. zasadniczych szkół zawodowych i techników z kierunków kształcenia dla których powstaną pracownie) podlegających pod Powiat. Zajęcia w pracowniach będą prowadzone przez nauczycieli PCKUiR. Na powstałej w ramach projektu infrastrukturze realizowany będzie projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego przewidujący organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych, organizację kursów zwiększających szanse uczniów na rynku pracy, organizację doradztwa zawodowego, organizację staży zawodowych oraz włączenie pracodawców w proces przygotowania zawodowego uczniów. Nastąpi też doposażenie trzech pracowni nauki zawodu znajdujących się w Powiatowym Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego.

Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Z powstałej nowej infrastruktury będzie korzystało PCKUiP ściśle pod potrzeby edukacyjne. Nie powstaną z tego tytułu żadne przychody dla PCKUiP oraz Powiatu. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż w skład nieruchomości zarządzanych przez PCKUiP wchodzą 3 obiekty. Jeden z nich objęty jest dofinansowaniem ze środków unijnych (przedmiotowy projekt), w trakcie przygotowania jest dokumentacja aplikacyjna dla drugiego obiektu. Wskazane obiekty nie są udostępniane komercyjnie. Natomiast w trzecim budynku, stanowiącym główną siedzibę, pomieszczenia są sporadycznie wynajmowane.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz za dostawę i usługi są wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe), jedna z faktur z 2014 r. za opracowanie dokumentacji budowlanej ujęta w projekcie, wystawiona jest na PCKUiR. Po zakończeniu remontu powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do PCKUiP z zastosowaniem wymaganej procedury. PCKUiP jest jednostką budżetową pełniącą trwały zarząd nad wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym PCKUiP) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia PCKUiP. Powiat nie posiada zwolnienia podmiotowego w VAT. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej (Studium Wykonalności), prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakupem sprzętu specjalistycznego będą wykorzystywane przez Powiat oraz PCKUiP do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej).

PCKUiP i Powiat nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań własnych związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W chwili dokonywania wydatków związanych z przebudową i adaptacją obiektu na pracownie do praktycznej nauki zawodu Powiat działa jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego), a inwestycja prowadzona jest celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat (beneficjent projektu) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, w związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.) – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uzyskał on dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu „(…) – przebudowa obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu (…)”. Obecnie ww. projekt jest w trakcie realizacji, a jego zakończenie planuje się w sierpniu br. Projekt swoim zakresem obejmuje przebudowę starego obiektu magazynowego na pracownie do nauki zawodu dla Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, jednostki organizacyjnej Powiatu. W ramach projektu oprócz prac remontowych zostanie zakupiona część sprzętu specjalistycznego pod potrzeby pracowni. Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć koszty opracowania dokumentacji technicznej, studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie oraz promocję projektu.

Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Z powstałej nowej infrastruktury będzie korzystało PCKUiP ściśle pod potrzeby edukacyjne. Nie powstaną z tego tytułu żadne przychody.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Po zakończeniu remontu powstałe „nakłady” zostaną przekazane w trwały zarząd jednostce budżetowej Powiatu – PCKUiP.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym PCKUiP) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia PCKUiP.

Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej).

Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań własnych związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizuje opisaną inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…) – przebudowa obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu (…)”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Powiat nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej – przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj