Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.119.2017.1.JN
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje realizować projekt pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 10.2 Projekty wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Powyższy projekt zakłada przebudowę wnętrza Ratusza w celu adaptacji pomieszczeń na cele kulturalno-oświatowo-społeczne.

Zakres realizacji niniejszego projektu składa się z takich zadań, jak:

  1. Roboty budowlane związane ze zmianą sposobu użytkowania pomieszczeń wschodniego skrzydła Ratusza na pomieszczenia Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej wraz z budową instalacji wewnętrznych: wod.-kan., c.o., elektryczną i wentylacji mechanicznej, w szczególności:
    • wyburzenie istniejących ścian działowych przewidzianych do rozbiórki,
    • rozebranie posadzek oraz warstw podłogowych,
    • wzmocnienie stropów,
    • wydzielenie poszczególnych pomieszczeń wg projektu – wykonanie ścian działowych wraz z montażem ościeżnic projektowanej stolarki drzwiowej,
    • wykonanie szybu windy,
    • wykonanie przejść dla przewodów wentylacji mechanicznej, instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
    • wykonanie instalacji elektrycznej i alarmowej, wod.-kan., c.o., wentylacji mechanicznej,
    • wykonanie zabudów z płyt gipsowo-kartonowych,
    • wykonanie nowych posadzek,
    • wykonanie nowych tynków wewnętrznych,
    • wykonanie sufitów podwieszonych,
    • podłączenie opraw oświetleniowych,
    • wykonanie wykończeń podłóg, ścian i sufitów,
    • podłączenie urządzeń,
    • wykonanie czerpni i wyrzutni powietrza dla instalacji wentylacji mechanicznej.
  2. Roboty budowlane związane ze zmianą sposobu użytkowania pomieszczeń zachodniego skrzydła Ratusza wraz z remontem instalacji wewnętrznych: wod.-kan., c.o., elektryczna i wentylacji mechanicznej, w szczególności:
    • wykonanie nowych ścian działowych,
    • wykonanie nowych ścian murowanych,
    • wykonanie instalacji wewnętrznych (elektrycznej, wod.-kan., wentylacji mechanicznej, c.o.),
    • wykonanie posadzek,
    • wykonanie sufitów,
    • wykonanie i montaż ścianek działowych,
    • wykonanie otworów w stropach,
    • wykonanie czerpni i wyrzutni powietrza dla instalacji wentylacji mechanicznej, które wykonane zostaną na kondygnacji poddasza wraz z centralą instalacji wentylacji mechanicznej.
  3. Zakup wyposażenia na potrzeby poszczególnych pomieszczeń Ratusza Miejskiego.
    Realizacja rzeczowa projektu planowana jest na 2018 r. Oczekiwane rezultaty realizacji projektu:
    • utworzenie wysokiej jakości przestrzeni publicznej, służącej wypoczynkowi i rekreacji mieszkańców gminy i sprzyjającego integracji społecznej gminy i podnoszącej jego atrakcyjność turystyczną,
    • ochrona i zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego,
    • stworzenie przestrzeni dla mieszkańców do organizowania spotkań,
    • powstanie bezpiecznych miejsc spotkań integrujących mieszkańców, wolnych grup oraz stowarzyszeń,
    • zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych,
    • wzrost uczestnictwa w życiu kulturalnym,
    • zapewnienie dostępu dla osób niepełnosprawnych.

Obiekt Ratusza jest własnością Gminy. Po zrealizowaniu projektu pomieszczenia zostaną udostępnione nieodpłatnie na realizację celów społeczno-kulturalno-oświatowych m.in. następującym podmiotom:

  • Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna – działalność statutowa,
  • Ośrodek Pomocy Społecznej – działalność statutowa,
  • Ośrodek Kultury i Rekreacji – w zakresie prowadzonych nieodpłatnie sekcji i kół zainteresowań,
  • organizacje pozarządowe pożytku publicznego (…) – w ramach prowadzonych działań statutowych,
  • Urząd Pracy (...) filia– działalność statutowa.

Gmina nie będzie wynajmowała pomieszczeń, ani nie będzie uzyskiwała żadnych innych przychodów, które generowałyby podatek należny. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadań, wystawione na Gminę, nie będą związane z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Gmina wskazuje we wniosku o dofinansowanie podatek VAT z ww. projektu jako wydatek kwalifikowalny do refundacji.

Projekt „Rewitalizacja Ratusza (…)” realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zdań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), w szczególności w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy),
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy),
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy).
  • promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy),
  • współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 7 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy podkreślić, iż Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z infrastruktury objętej projektem pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)”, ani nie będzie uzyskiwała żadnych innych przychodów, które generowałyby podatek należny.

Infrastruktura zrealizowana w ramach ww. projektu będzie udostępniana nieodpłatnie. Po zrealizowaniu projektu pomieszczenia zostaną udostępnione nieodpłatnie na realizację celów społeczno-kulturalno-oświatowych m.in. następującym podmiotom:

  • Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna – działalność statutowa,
  • Ośrodek Pomocy Społecznej – działalność statutowa,
  • Ośrodek Kultury i Rekreacji – w zakresie prowadzonych nieodpłatnie sekcji i kół zainteresowań,
  • organizacje pozarządowe pożytku publicznego (…) – w ramach prowadzonych działań statutowych,
  • Urząd Pracy (...) filia – działalność statutowa.

Wykluczona jest zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu należą do katalogu zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy);
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy);
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy);
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy);
  • promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy);
  • współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 7 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowych zadań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – towary stanowią rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Ponadto opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają jedynie te czynności wskazane w art. 5 ustawy, które wykonywane są przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6, 9, 15 i 17-19 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje ona realizować projekt pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 10.2 Projekty wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Realizacja projektu zakłada przebudowę wnętrza Ratusza w celu adaptacji pomieszczeń na cele kulturalno-oświatowo-społeczne. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zdań własnych, a jego realizacja planowana jest na 2018 r. Obiekt Ratusza jest własnością Gminy.

Infrastruktura zrealizowana w ramach ww. projektu będzie udostępniana nieodpłatnie na realizację celów społeczno-kulturalno-oświatowych m.in. następującym podmiotom:

  • Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna – działalność statutowa,
  • Ośrodek Pomocy Społecznej – działalność statutowa,
  • Ośrodek Kultury i Rekreacji – w zakresie prowadzonych nieodpłatnie sekcji i kół zainteresowań,
  • organizacje pozarządowe pożytku publicznego (…) – w ramach prowadzonych działań statutowych,
  • Urząd Pracy (...) filia – działalność statutowa.

Gmina nie będzie wynajmowała pomieszczeń, ani nie będzie uzyskiwała żadnych innych przychodów, które generowałyby podatek należny. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadań, wystawione na Gminę, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Rewitalizacja Ratusza odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując ten projekt będzie działała jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż zrealizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupem towarów i usług wynika, że Gmina nie będzie nabywać ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Jak wynika z opisu sprawy realizacja zadań nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Również nieodpłatne udostępnienie, nie będzie miało na celu osiągnięcia przez Gminę zysku, a wynikać będzie jedynie z realizacji przez nią zadań własnych służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji spowoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja Ratusza (…)” zarówno w jego trakcie, jak i po zakończeniu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej – przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj