Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.97.2017.2.AW
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów ciętych lub pąków róż – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów ciętych lub pąków róż. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest sprzedawcą kwiatów ciętych – róż – oraz pąków róż. Są to naturalne rośliny róży i naturalne pąki kwiatów róży, cięte (nie posiadają korzeni), lecz są zaimpregnowane specjalnym preparatem, dzięki któremu więdną dopiero po kilkuset dniach. Jest to nowość na polskim rynku, budząca ciekawość i niedowierzanie, że kwiat może być tak długo przechowywany w stanie świeżym (co jednak jest prawdą).

Róże te są sprzedawane na stacjach benzynowych, w kwiaciarniach, drogeriach, do restauracji, biur etc. jako pojedyncze cięte kwiaty lub pąki róży w opakowaniu, lecz Wnioskodawca zamierza uatrakcyjnić ofertę o róże w formie bukietów upominkowych – kompozycji kwiatowych. Taki bukiet upominkowy zawsze zawierać będzie cięte róże lub pąki kwiatów róży, jako podstawę zestawu oraz dodatek, np. ozdobne liście, susze kwiatowe, małą czekoladkę, wielkanocnego kurczaka – mini maskotkę, bombkę choinkową, wazonik etc. W ofercie będą również kosze kwiatowe, zawierające opisane wyżej cięte róże lub inne cięte kwiaty wraz z przystrojeniem gałązkami, wstążkami etc.

Wg wyliczeń Wnioskodawcy, najdroższym elementem w produkcji kompozycji kwiatowej czy kosza kwiatów będą najczęściej róże lub pąki róż, zaś dodatki ozdobne czy kosz wiklinowy, przeważnie kosztować będą najwyżej kilka, czy kilkanaście złotych, do czego dojdzie również koszt ładnego opakowania. Zatem to róże będą stanowiły zasadniczy element kompozycji kwiatowej.

Kooperant Wnioskodawcy sprzedaje takie kwiaty czy kompozycje kwiatowe ze stawką VAT 8% i udostępnił Wnioskodawcy treść własnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca będąc świadomym wagi ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT dla oferowanych towarów, również chce otrzymać potwierdzenie jej poprawności dla planowanych dostaw.

W uzupełnieniu z dnia 29 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że właściwe PKWiU dla dostawy opisanych we wniosku kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów (róż) ciętych lub pąków róż – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – to: 01.19.21.0 obejmująca „Kwiaty cięte i pąki kwiatowe”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa opisanych kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów (róż) ciętych lub pąków róż opodatkowana jest stawką podatku od towarów i usług wg stawki 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku właściwa stawka podatku od towarów i usług to 8%. Towary opodatkowane stawką 8% zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, gdzie pod poz. 1 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.1 rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1). W PKWiU 01.19.21.0 sklasyfikowano natomiast „Kwiaty cięte i pąki kwiatowe”.

Z objaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie to obejmuje także bukiety, wieńce, kosze kwiatowe itp. wyroby zawierające kwiaty lub pąki kwiatowe (np. bukieciki, kwiaty do butonierki), cięte gałęzie drzew, krzewów i krzaków, jeśli mają kwiaty lub pąki kwiatowe (np. gałęzie wierzby z pąkami lub kwiatami, magnolia i niektóre rodzaje róż).

Grupowanie to nie obejmuje natomiast: gałęzi wierzby bez pąków lub kwiatów oraz liści i łodyg słonecznika i rezedy bez kwiatów – sklasyfikowanych w grupowaniu 01.29.30.0; liści, gałęzi i pozostałych części roślin, bez kwiatów lub pąków kwiatowych, odpowiednich do celów zdobniczych – sklasyfikowanych w grupowaniu 02.30.30.0.

Zatem sprzedawane przez podatnika kompozycje kwiatów lub pąków mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.19.21.0, a ich sprzedaż należy opodatkować według stawki 8%.

W wyroku TSUE C-349/96, dotyczącego opodatkowania świadczeń złożonych, Trybunał uznał, że – co do zasady – każde świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Organy podatkowe w wydanych interpretacjach potwierdziły takie stanowisko.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2012 r., nr ITPP1/443-142/12/JJ uznał: „(...) o ile będące przedmiotem dostawy bukiety i wieńce wraz z dodatkami mieszczą się w grupowaniu PKWiU – 01.19.21.0, to ich dostawę, z uwagi na to, że zasadniczy przedmiot dostawy stanowią kwiaty cięte, należy opodatkować jedną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy). (...)”.

Podobnie uznał również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2012 r., nr IBPP2/443-8/12/BW.

W identycznej z kolei sprawie, dotyczącej identycznych produktów, kooperant Wnioskodawcy, firma FP Company Sp. z o.o. otrzymała potwierdzenie prawidłowości stawki VAT 8%, co do opisanych towarów – interpretacja indywidualna nr IPPP3/443-1030/14-2/IG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 9 stycznia 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, że zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów podlegających dostawie.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Z kolei zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), w poz. 1 ustawodawca wymienił towary objęte symbolem PKWiU ex 01.1 o nazwie „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślin dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)”.

Przez PKWiU ex – w myśl art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że umieszczenie zapisu ex przy symbolu PKWiU ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do danego wyrobu z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest sprzedawcą kwiatów ciętych (róż) oraz pąków róż. Są to naturalne rośliny róży i naturalne pąki kwiatów róży, cięte (nie posiadają korzeni), lecz są zaimpregnowane specjalnym preparatem, dzięki któremu więdną dopiero po kilkuset dniach.

Róże te są sprzedawane na stacjach benzynowych, w kwiaciarniach, drogeriach, do restauracji, biur etc. jako pojedyncze cięte kwiaty lub pąki róży w opakowaniu. Obecnie Wnioskodawca zamierza uatrakcyjnić ofertę o róże w formie bukietów upominkowych – kompozycji kwiatowych. Taki bukiet upominkowy zawsze zawierać będzie cięte róże lub pąki kwiatów róży, jako podstawę zestawu oraz dodatek, np. ozdobne liście, susze kwiatowe, małą czekoladkę, wielkanocnego kurczaka – mini maskotkę, bombkę choinkową, wazonik etc. W ofercie będą również kosze kwiatowe, zawierające opisane wyżej cięte róże lub inne cięte kwiaty wraz z przystrojeniem gałązkami, wstążkami etc.

Wg wyliczeń Wnioskodawcy, najdroższym elementem w produkcji kompozycji kwiatowej czy kosza kwiatów będą najczęściej róże lub pąki róż, zaś dodatki ozdobne czy kosz wiklinowy, przeważnie kosztować będą najwyżej kilka, czy kilkanaście złotych, do czego dojdzie również koszt ładnego opakowania. Zatem to róże będą stanowiły zasadniczy element kompozycji kwiatowej.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że według PKWiU dostawa opisanych we wniosku kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów (róż) ciętych lub pąków róż jest sklasyfikowana pod symbolem 01.19.21.0 – „Kwiaty cięte i pąki kwiatowe”.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla dostawy kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów (róż) ciętych lub pąków róż.

W niniejszej sprawie należy wskazać, że Wnioskodawca dokonuje dostawy zarówno samych kwiatów, jak i kompozycji kwiatowych oraz koszy kwiatowych. Jak wskazał Wnioskodawca na ww. kompozycje i kosze kwiatowe składają się – jako główny element zestawu – cięte róże lub pąki kwiatów róży, a dodatkowo występują inne elementy ozdobne.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że dostawa opisanych we wniosku kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych, gdzie zasadniczym elementem są kwiaty cięte w postaci róż lub jej paków, zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.19.21.0 „Kwiaty cięte i pąki kwiatowe”, jest opodatkowana 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Podsumowując, dostawa przez Wnioskodawcę kwiatów, kompozycji i koszy kwiatowych z kwiatów (róż) ciętych lub pąków róż jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 oraz poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji sprzedawanego towaru do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

A zatem, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj