Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.282.2017.1.ALN
z 11 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 22 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów związanych z projektem pn.: „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów związanych z projektem pn.: „…”

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) o adres elektroniczny w systemie e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina …, zwana dalej „Gminą”, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania publiczne nałożone na nią przepisami prawa. W celu realizacji ustawowych zadań Gmina powołuje jednostki organizacyjne. W strukturze Gminy funkcjonuje gminna jednostka budżetowa - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w … (MOSiR). MOSiR jest jednostką powołaną w celu realizowania zadań publicznych gminy, w tym zadania określonego w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) w zakresie „kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych”. Od dnia 1 stycznia 2017 r. MOSiR nie posiada statusu odrębnego podatnika VAT lecz dokonuje rozliczeń podatku VAT wraz z Gminą i wszystkimi gminnymi jednostkami organizacyjnymi. MOSiR, posiadający do dnia 31 grudnia 2016 r. status odrębnego podatnika podatku VAT, wykonuje czynności zwolnione, czynności opodatkowane podatkiem VAT jak również czynności nieobjęte podatkiem VAT w związku z realizowaniem swego statutowego zadania w zakresie udostępniania obiektów sportowych Gminy (w tym krytej Pływalni „…” oraz stadionu sportowego i hali widowiskowo-sportowej).

Czynności zwolnione z podatku VAT są realizowane przez MOSiR w obiekcie krytej pływalni i obejmują świadczenie usług w zakresie rehabilitacji i odnowy biologicznej. Natomiast czynności nieobjęte podatkiem VAT realizowane przez MOSIR to udostępnianie zarządzanych obiektów sportowych innym gminnym jednostkom organizacyjnym, które to czynności są dokumentowane notami obciążeniowymi jako usługi świadczone w ramach tego samego podatnika, tj. Gminy ….

Obecnie Gmina przygotowuje się do realizacji przedsięwzięcia pn. „…”. Przedsięwzięcie będzie realizowane na podstawie pozwolenia na budowę. Po zakończeniu modernizacji, eksploatacją otwartych basenów będzie zajmował się MOSIR. Teren objęty planowanym przedsięwzięciem znajduje się w trwałym zarządzie MOSiR. Odpisów amortyzacyjnych dokonywać będzie MOSiR jako jednostka budżetowa zarządzająca obiektem. Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest modernizacja zespołu basenów zewnętrznych pływalni „…” przy ul. …. Teren objęty planowanym przedsięwzięciem przylega do terenu istniejącej krytej pływalni „…” i jest to płaszczyzna wyniesiona o ok. 1,5 m od otaczającego terenu o wymiarach ok. 60m x ok. 85m.

Na opisywanym terenie znajdują się dwie żelbetowe niecki basenowe o wymiarach 50 x 20m każda. Równolegle do nich posadowiona jest część dawnego budynku trybuny. Istniejące niecki basenowe są nieczynne od kilkunastu lat. Ich ściany i płyty denne są zachowane w dostatecznym stanie technicznym i będą mogły stanowić zewnętrzną obudowę dla projektowanych nowych niecek. Na opisanej, wyżej położonej płaszczyźnie, będzie znajdować się strefa wodna zaś na poziomie rodzimego gruntu - strefa łąkowa. Strefa wodna w rozumieniu przepisów higieniczno-sanitarnych będzie strefą „czystą”, w której znajdą się niecki basenowe. Na niżej położonej części terenu będzie znajdować się strefa łąkowa, bez urządzeń wodnych, przeznaczona do plażowania. W tej strefie znajdować się będzie dojście do schodów i pochylni prowadzących do strefy wodnej i „suchy” plac zabaw dla dzieci.

W ramach opisywanego przedsięwzięcia planuje się przebudowę przyłączy wody i ciepła oraz przeniesienie węzła cieplnego do łącznika pływalni i wyburzenie budynku trybuny oraz schodów prowadzących na niżej położony teren łąki. W ramach modernizacji przeprowadzony zostanie remont istniejących niecek basenowych. Jedna z niecek zostanie przeznaczona na basen rekreacyjny - w tym celu wykonana zostanie instalacja technologiczna wody basenowej.

Ponadto planowane jest wykonanie ogrodzenia, utwardzanie nawierzchni i wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych, a także obiektów tymczasowych: brodzika dla dzieci w obrysie drugiej z istniejących niecek basenowych, placu zabaw dla dzieci i zaplecza kontenerowego oraz trzech biegów schodów z poziomu łąki na wyższy poziom strefy wodnej i powiązanych z nimi brodzików do płukania stóp i stanowisk do natrysków.

Opisany obiekt położony jest na terenie zamkniętym, ogrodzonym - wstęp na jego teren będzie możliwy wyłącznie przez „bramki” po skontrolowaniu uprawnienia poszczególnych osób do wejścia na teren otwartych basenów.

Opisany wyżej, zmodernizowany teren rekreacyjny, zwany dalej „obiektem”, będzie dostępny dla osób indywidualnych i grup użytkowników (uczniów, członków klubów sportowych, pracowników zakładów pracy, uczestników kolonii i obozów młodzieżowych itp.). Udostępnianie obiektu klientom będzie odbywać się odpłatnie, na zasadzie sprzedaży jednorazowych biletów wstępu lub karnetów uprawniających do wielokrotnych wstępów, a w przypadku grup użytkowników - na podstawie umów zawieranych przez podatnika z właściwymi podmiotami.

Wstęp na teren obiektu będą mieli również posiadacze odpłatnych karnetów uprawniających do korzystania z usług krytej Pływalni …, w cenie których uwzględniany jest podatek VAT wg stawki 23%; w takim przypadku koszt wstępu na teren obiektu będzie odliczany od limitu wartości usług przysługujących posiadaczowi karnetu.

Cennik biletów, karnetów wstępu i opłat za wstęp na teren obiektu ustali Prezydent Miasta … w drodze zarządzenia. Opłaty za wstęp na teren obiektu będą obejmowały podatek VAT wg stawki 8%.

Sprzedaż biletów wstępu i karnetów będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Przewiduje się możliwość udostępniania obiektu w celu przeprowadzenia na jego terenie imprez sportowo-rekreacyjnych i zajęć sportowych; udostępnianie, o którym mowa będzie odbywać się odpłatnie, na podstawie umów najmu obiektu. Sprzedaż usług na rzecz organizatorów takich imprez czy zajęć (tj. na rzecz klubów sportowych, pracodawców, innych podmiotów) dokumentowana będzie fakturami. Z opisanej formy usług nie będą korzystać gminne jednostki organizacyjne (w tym publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja).

Nie przewiduje się także świadczenia jakichkolwiek innych usług udostępniania obiektu na rzecz gminnych jednostek organizacyjnych, które to usługi byłyby świadczone w ramach tego samego podatnika, tj. Gminy … i - przy scentralizowanym modelu rozliczeń - stanowiłyby tzw. Świadczenia wewnętrzne niepodlegające podatkowi VAT.

Przewiduje się również ewentualność sporadycznego umożliwiania osobom zainteresowanym wstępu na teren obiektu za symboliczną złotówkę na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta w określonych dniach i godzinach - okazjonalnie, w związku z pewnymi wydarzeniami lub świętami.

Usługi, o których mowa, będą miały zatem charakter odpłatny; osoby zainteresowane będą mogły wejść na teren obiektu na podstawie jednorazowego biletu wstępu zakupionego w kasie MOSIR za kwotę 1 zł uwzględniającą podatek VAT wg stawki 8%. Celem opisanego działania będzie promowanie obiektu wśród mieszkańców miasta i okolic oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania usług świadczonych na jego terenie.

Obiekt będzie eksploatowany w okresach letnich - od dnia 15 czerwca do dnia 15 września każdego roku.

Pobierane opłaty za wstęp na teren obiektu oraz opłaty za najem Gmina będzie ujmowała w prowadzonych rejestrach sprzedaży oraz będzie rozliczać z tego tytułu podatek należny w składanych deklaracjach VAT-7.

Podatnik nie przewiduje prowadzenia na terenie przedmiotowego obiektu sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

Reasumując, zmodernizowany obiekt otwartych basenów będzie służył wyłącznie działalności opodatkowanej jednostki budżetowej (MOSIR), tj. do świadczenia odpłatnych usług opodatkowanych podatkiem VAT; nie będzie natomiast wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT ani do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadcząc opisane, odpłatne usługi na terenie otwartych basenów Gmina (podatnik) będzie mogła skorzystać z prawa odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesieniem wydatków na ich modernizację na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w pełnej wysokości?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesieniem wydatków na modernizację otwartych basenów w pełnej wysokości.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że udostępnianie przez Gminę obiektu otwartych basenów na rzecz zainteresowanych nie będzie stanowić dostawy towarów, należy wnioskować, że na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie przez Gminę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. W rezultacie, w ocenie Gminy stanowi ono czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Świadczone usługi będą miały charakter odpłatny. Zdaniem Gminy udostępnianie obiektu za symboliczną złotówkę (co - jak wyżej wspomniano - będzie możliwe jedynie sporadycznie) nie traci charakteru usługi odpłatnej i nie wyłącza możliwości pełnego odliczania przez Gminę podatku naliczonego. Będzie to bowiem usługa odpłatna, ponadto ustawa o podatku VAT nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zachowania proporcji kosztu świadczenia usługi (czy wytworzenia towaru) do ceny sprzedaży usługi (towaru), lecz od związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W opisywanym przypadku związek ten jest niewątpliwy.

Jednocześnie, zdaniem Gminy, czynność odpłatnego udostępniania otwartych basenów nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy o nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z opodatkowania VAT.

W świetle przepisów ustawy o podatku VAT, obowiązkiem podatnika, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W opisywanym stanie faktycznym bezpośrednia alokacja jest możliwa, bowiem podatek wynikający z faktur zakupu będzie związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną MOSiR.

W tym stanie rzeczy podatnikowi (Gminie) będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedstawione stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w treści „Broszury informacyjnej” Ministerstwa Finansów z dnia 17 lutego 2016 r.

Reasumując, zdaniem Gminy, udostępnianie otwartych basenów na rzecz zainteresowanych na opisanych wyżej zasadach będzie stanowić po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Ponieważ inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesieniem wydatków na modernizację otwartych basenów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina przygotowuje się do realizacji przedsięwzięcia pn. „…”. Po zakończeniu modernizacji, eksploatacją otwartych basenów będzie zajmował się MOSIR. Teren objęty planowanym przedsięwzięciem znajduje się w trwałym zarządzie MOSiR. Udostępnianie obiektu klientom będzie odbywać się odpłatnie, na zasadzie sprzedaży jednorazowych biletów wstępu lub karnetów uprawniających do wielokrotnych wstępów, a przypadku grup użytkowników - na podstawie umów zawieranych przez podatnika z właściwymi podmiotami.

Nie przewiduje się także świadczenia jakichkolwiek innych usług udostępniania obiektu na rzecz gminnych jednostek organizacyjnych, które to usługi byłyby świadczone w ramach tego samego podatnika, tj. Gminy … i - przy scentralizowanym modelu rozliczeń - stanowiłyby tzw. Świadczenia wewnętrzne niepodlegające podatkowi VAT.

Pobierane opłaty za wstęp na teren obiektu oraz opłaty za najem Gmina będzie ujmowała w prowadzonych rejestrach sprzedaży oraz będzie rozliczać z tego tytułu podatek należny w składanych deklaracjach VAT-7.

Zmodernizowany obiekt otwartych basenów będzie służył wyłącznie działalności opodatkowanej jednostki budżetowej (MOSIR), tj. do świadczenia odpłatnych usług opodatkowanych podatkiem VAT; nie będzie natomiast wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku VAT ani do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a mienie powstałe w ramach realizowanego projektu będzie służyło do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawca w odniesieniu do inwestycji polegającej na modernizacji otwartych basenów przy pływalni „...”, będzie miał prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: „…”.

Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki związane z realizacją projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Z okoliczności sprawy nie wynika, że modernizowane otwarte baseny przy pływalni … będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności innej niż działalność gospodarcza. W przypadku niewykorzystywania ww. infrastruktury przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj