Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.23.2017.1.MS
z 9 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 30 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją zleconego Wnioskodawcy przez Miasto zadania inwestycyjnego pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją zleconego Wnioskodawcy przez Miasto zadania inwestycyjnego pn. „...”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 30 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej Spółka), działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.). Spółka jest osobą prawną, której właścicielem jest w 100% Miasto S. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, której głównym przedmiotem działalności jest zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

Miasto zamierza zlecić Spółce wykonanie zadania pn. „...”, polegającego na wybudowaniu kanalizacji deszczowej na określonym terenie. Środki na realizację zadania zostaną przekazane Spółce w formie aportu pieniężnego przez zwiększenie kapitału zakładowego w wartości inwestycji. W przedmiocie swojej działalności Spółka nie ma zadań w zakresie budowy i eksploatacji urządzeń kanalizacji deszczowej. Do dnia dzisiejszego nie występują na stanie środków trwałych Spółki urządzenia kanalizacji deszczowej. W chwili obecnej Spółka na podstawie Porozumienia z Gminą Miasto S. wykonuje tylko prace związane z konserwacją i eksploatacją całej sieci kanalizacji deszczowej na terenie miasta S., której właścicielem jest Gmina Miasto, za co Spółka otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe na podstawie wystawionej faktury.

W przypadku wybudowania przez Spółkę infrastruktury kanalizacji deszczowej w ramach zleconego zadania inwestycyjnego, nowopowstałe środki trwałe wejdą w skład majątku Spółki i stanowić będą jedynie część istniejącej infrastruktury w mieście S. Jak nadmieniono powyżej, dotychczasowa część istniejącej infrastruktury deszczowej będzie nadal na stanie środków trwałych Miasta. Spółka ponosić będzie koszty stałe eksploatacji takie jak: amortyzacja, podatek od nieruchomości, opłaty środowiskowe oraz pozostałe koszty. Na podstawie porozumienia z Gminą Miastem S. Spółka będzie nadal wykonywać prace związane z konserwacją i eksploatacją całej sieci kanalizacji deszczowej na terenie miasta S. W ramach zrealizowanego zadania inwestycyjnego Spółka nie będzie zawierać umów cywilnoprawnych.

W piśmie z 30 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że budowa sieci nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną ponieważ Wnioskodawca po wybudowaniu i przyjęciu na stan majątku środków trwałych powstałych w ramach zrealizowanego zadania nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej, nie będą podpisywane umowy cywilnoprawne oraz żaden podmiot nie będzie zobowiązany do wnoszenia takich opłat. Świadczenie usługi związanej z korzystaniem z kanalizacji deszczowej nie jest przedmiotem działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych przez nią wydatków inwestycyjnych związanych z budową infrastruktury kanalizacji deszczowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako podatnik podatku VAT nie będzie miała prawa do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub ulepszeniem sieci kanalizacji deszczowej. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Budowa sieci nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Spółka po wybudowaniu i przyjęciu na stan majątku środków trwałych powstałych w ramach zrealizowanego zadania nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej, nie będą podpisywane umowy cywilnoprawne oraz żaden podmiot nie będzie zobowiązany do wnoszenia takich opłat. Świadczenie usługi związanej z korzystaniem z kanalizacji deszczowej nie jest przedmiotem działalności Spółki.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wnioskodawca uważa, że nie zostanie spełniony jeden z warunków, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - towary i usługi nabywane w ramach ww. zadania nie służą sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy też podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą VAT”, należy zauważyć, iż aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że co do zasady czynność powodująca naliczenie VAT powinna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Wydatki powinny stanowić element cenotwórczy transakcji, obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do odliczenia. Zgodnie ze wskazaniami Trybunału, bezpośredni związek określonych kosztów i wydatków z czynnościami opodatkowanymi oznacza, że działalność opodatkowana jest przyczyną ich poniesienia (Wyrok TSUE z dnia 8 lutego 2007 r. w sprawie C 435/05, lnvestrand BV). Jednocześnie dla skorzystania z prawa do odliczenia nie jest bezwzględnie konieczne wykazanie bezpośredniego związku poniesionych kosztów z konkretną transakcją opodatkowaną, jeśli poniesione wydatki stanowią część kosztów ogólnych, warunkujących prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej. Tego rodzaju wydatki pozostają w bezpośrednim związku z całokształtem działalności opodatkowanej podatnika oraz mają charakter cenotwórczy (wpływają na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług).

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego np. w wyroku TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika”.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.). Wnioskodawca jest osobą prawną, której właścicielem jest w 100% Miasto. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, którego głównym przedmiotem działalności jest zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

W chwili obecnej Wnioskodawca na podstawie Porozumienia z Gminą wykonuje prace związane z konserwacją i eksploatacją całej sieci kanalizacji deszczowej na terenie miasta, której właścicielem jest Gmina Miasto, za co Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe na podstawie wystawionej faktury.

Obecnie Miasto zamierza zlecić Wnioskodawcy wykonanie zadania pn. „...”, polegającego na wybudowaniu kanalizacji deszczowej na określonym terenie. Środki na realizację zadania zostaną przekazane Wnioskodawcy w formie aportu pieniężnego przez zwiększenie kapitału zakładowego w wartości inwestycji.

W przypadku wybudowania przez Wnioskodawcę infrastruktury kanalizacji deszczowej w ramach zleconego zadania inwestycyjnego, nowopowstałe środki trwałe wejdą w skład majątku Spółki i stanowić będą jedynie część istniejącej infrastruktury w mieście. Dotychczasowa część istniejącej infrastruktury deszczowej będzie nadal na stanie środków trwałych Miasta. Wnioskodawca ponosił będzie koszty stałe eksploatacji takie jak: amortyzacja, podatek od nieruchomości, opłaty środowiskowe oraz pozostałe koszty. Na podstawie porozumienia z Gminą Wnioskodawca będzie nadal wykonywał prace związane z konserwacją i eksploatacją całej sieci kanalizacji deszczowej na terenie miasta S.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych przez niego wydatków inwestycyjnych związanych z budową przedmiotowej infrastruktury kanalizacji deszczowej?

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy jeszcze raz podkreślić, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z treści wniosku, w ramach zrealizowanego zadania inwestycyjnego Wnioskodawca nie będzie zawierał umów cywilnoprawnych. Budowa sieci nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną ponieważ Wnioskodawca po wybudowaniu i przyjęciu na stan majątku środków trwałych powstałych w ramach zrealizowanego zadania nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej, nie będą podpisywane umowy cywilnoprawne oraz żaden podmiot nie będzie zobowiązany do wnoszenia takich opłat. Świadczenie usługi związanej z korzystaniem z kanalizacji deszczowej nie jest przedmiotem działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wniosku efekt realizacji inwestycji obejmującej budowę kanalizacji deszczowej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną), to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „Przebudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej wraz z oczyszczalnią ścieków deszczowych w S.” polegającego na wybudowaniu kanalizacji deszczowej na określonym terenie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że nie będzie miał prawa do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową sieci kanalizacji deszczowej jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj