Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.87.2017.1.MM
z 9 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W lutym 2017 r. Wnioskodawca (Szkoła Podstawowa) przystąpił do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (FPS) w ramach Osi priorytetowej kompetencje i kwalifikacje działanie 3.1 kształcenie i edukacja, poddziałanie 3.1.2 wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych. Projekt X realizowany jest przez Szkołę jako beneficjenta. W ramach projektu wspierane będą m.in. następujące działania:



  • zajęcia pozalekcyjne,
  • pozaszkolne wyjazdy kształcąco-rozwojowe,
  • realizowanie programu motywacyjnego za wybitne osiągniecia w nauce przedmiotów o kluczowym znaczeniu (stypendia).


W ramach programu stypendialnego wsparciem zostanie objętych 30 uczniów. Projekt przewiduje przyznanie stypendiów motywacyjnych w wysokości:


  1. 800 zł dla 3 uczniów,
  2. 600 zł dla 5 uczniów,
  3. 400 zł dla 7 uczniów.


Okres przyznania stypendiów wyniesie 10 miesięcy.

Najlepszych 3 uczniów w ramach realizacji ww. programu motywacyjnego za 2017 r. otrzyma zatem w miesiącach od marca do grudnia po 8.000 zł, 5 uczniów po 6.000 zł, 7 uczniów po 4.000 zł.

Uczniowie otrzymujący stypendia w ramach powyżej opisanego projektu, są jego uczestnikami. Pomoc stypendialna jest udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których jest mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki finansowe otrzymane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r, poz. 1870 i 1948)).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru zaliczek od ww. stypendiów?


Zdaniem Wnioskodawcy ww. stypendia wypłacane korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137, a zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948)

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.


Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5c ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:


  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:



    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;



    1. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
    2. środki przeznaczone na realizację:



    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;



    1. środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    2. środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    3. środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w lutym 2017 r. Wnioskodawca (Szkoła Podstawowa) przystąpił do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (FPS) w ramach Osi priorytetowej kompetencje i kwalifikacje działanie 3.1 kształcenie i edukacja, poddziałanie 3.1.2 wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych. Projekt X realizowany jest przez Szkołę jako beneficjenta. W ramach projektu wspierane będą m.in. następujące działania:


  • zajęcia pozalekcyjne,
  • pozaszkolne wyjazdy kształcąco-rozwojowe,
  • realizowanie programu motywacyjnego za wybitne osiągniecia w nauce przedmiotów o kluczowym znaczeniu (stypendia).


W ramach programu stypendialnego wsparciem zostanie objętych 30 uczniów. Projekt przewiduje przyznanie stypendiów motywacyjnych w wysokości:


d) 800 zł dla 3 uczniów,

e) 600 zł dla 5 uczniów,

f) 400 zł dla 7 uczniów.


Okres przyznania stypendiów wyniesie 10 miesięcy.


Najlepszych 3 uczniów w ramach realizacji ww. programu motywacyjnego za 2017 r. otrzyma zatem w miesiącach od marca do grudnia po 8.000 zł, 5 uczniów po 6.000 zł, 7 uczniów po 4.000 zł.

Uczniowie otrzymujący stypendia w ramach powyżej opisanego projektu, są jego uczestnikami. Pomoc stypendialna jest udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których jest mowa w art. 21 ust. 1 pkt 147 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli jako środki finansowe otrzymane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r, poz. 1870 i 1948)).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy zatem uznać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym przekazywane uczestnikom projektu stypendium motywacyjnego traktowanego jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wobec tego na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj