Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.143.2017.1.TKU
z 11 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo reprezentowane przez Zarząd Województwa podpisało ze Szpitalem (dalej: Wnioskodawca) umowę o dofinansowanie projektu, w zakresie Działania 4.1 Odnawialne źródła energii, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach projektu zostaną wybudowane dwie mikroelektrownie fotowoltaiczne o mocy do 40 kW każda oraz nastąpi przebudowa układu zasilania i układu pomiarowego z dostosowaniem do nowych warunków wynikających z budowy elektrowni.

W ramach projektu realizowane będą następujące elementy:

  1. Wykonanie instalacji (Budynek 1).
  2. Wykonanie instalacji (Budynek 2).
  3. Przebudowa stacji transformatorowej.
  4. Promocja projektu: tablice informacyjno-pamiątkowe.
  5. Wykonanie projektu budowlano-wykonawczego.
  6. Nadzór inspektora nadzoru inwestorskiego.

Celem głównym planowanej inwestycji jest zwiększenie udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii w zakładzie. Instalacja ogniw fotowoltaicznych umożliwi produkcję ok. 180 kWh energii rocznie na potrzeby własne Szpitala, co pozwoli pokryć ok. 19,1% całkowitej konsumpcji energii oraz ok. 13% konsumpcji energii dziennej. Tworzone instalacje OZE będą typu off-grid (gdzie system nie jest połączony z siecią zewnętrzną i sam gromadzi energię w akumulatorach) i będzie wykorzystywana przez Szpital do świadczenia usług medycznych w ramach kontraktu z publicznym płatnikiem świadczeń ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ).

Szpital posiada przychody z najmu. Przychody te są znikome, stanowią w przybliżeniu 1% wartości przychodu Szpitala. W oparciu o umowy najmu powierzchni Szpital refakturuje energię elektryczną (na podstawie odczytów liczników) zakupioną w firmie energetycznej na najemców. Szpital dokonuje więc obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bezpośrednio związanego z umową najmu.

Zakupione w celu powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W celu uzyskania dofinansowania, Szpital ma obowiązek dostarczyć informację, czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokonywanych wydatków, w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z następujących wydatków dokonywanych w ramach realizowanego projektu:

  1. Wykonanie instalacji (Budynek 1).
  2. Wykonanie instalacji (Budynek 2).
  3. Przebudowa stacji transformatorowej.
  4. Promocja projektu: tablice informacyjno-pamiątkowe.
  5. Wykonanie projektu budowlano-wykonawczego.
  6. Nadzór inspektora nadzoru inwestorskiego,

ponieważ inwestycja ta będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym.

Celem głównym planowanej inwestycji jest rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej w celu zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii w zakładzie, w całości na potrzeby własne Szpitala, co pozwoli pokryć ok. 19,1% całkowitej konsumpcji energii oraz ok. 13% konsumpcji energii dziennej. Tworzona instalacja OZE będzie typu off-grid (gdzie system nie jest połączony z siecią zewnętrzną i sam gromadzi energię w akumulatorach) i będzie wykorzystywana przez Szpital do świadczenia usług medycznych w ramach kontraktu z publicznym płatnikiem świadczeń ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ).

Szpital prowadzi działalność zwolnioną od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18-19 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016, poz. 710 t.j. ze zmianami) i tej działalności będzie służyć realizowana inwestycja.

Zakupione w celu powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 tego przepisu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu, w którym za uzyskane środki zostaną wybudowane dwie mikroelektrownie fotowoltaiczne oraz nastąpi przebudowa układu zasilania i układu pomiarowego z dostosowaniem do nowych warunków wynikających z budowy elektrowni. Zakupione w celu powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Ponadto z treści wniosku wynika również, że Zainteresowany prowadzi działalność zwolnioną od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy i tej działalności będzie służyć realizowana inwestycja. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą tego, czy Szpitalowi będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Zainteresowany, towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, ponieważ celem głównym planowanej inwestycji jest rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej w celu zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii w zakładzie, w całości na potrzeby własne Szpitala. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Podsumowując, Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami w ramach realizowanego projektu.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym podkreślić należy, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikających z treści wniosku informacjach, iż „Zakupione w celu powyższej inwestycji towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. (…) Celem głównym planowanej inwestycji jest rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej w celu zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w ogólnym zużyciu energii w zakładzie, w całości na potrzeby własne Szpitala (…)”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj