Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w informacji podsumowującej transakcji przemieszczenia na terytorium kraju towarów zaimportowanych uprzednio na terytorium Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w informacji podsumowującej transakcji przemieszczenia na terytorium kraju towarów zaimportowanych uprzednio na terytorium Niemiec.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”, „A”) jest wiodącym autoryzowanym dealerem samochodów marki X i Y w Polsce.

Jako autoryzowana stacja dealerska Spółka zajmuje się profesjonalną sprzedażą i serwisem samochodów nowych i używanych.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE.

„A” sprowadza oraz planuje sprowadzać samochody niebędące nowymi środkami transportu z krajów trzecich (z terytorium państw niebędących członkami UE). Dokument zakupu/sprzedaży samochodu na „A” wystawiać będzie kontrahent z kraju trzeciego i to on otrzyma bezpośrednią zapłatę od „A”. Samochody te będą transportowane z kraju trzeciego do Niemiec (terytorium Unii Europejskiej), gdzie będą zgłaszane do odprawy celnej przez niemiecką agencję celną, która działa na terenie Niemiec jako przedstawiciel podatkowy (fiskalny) Wnioskodawcy (dalej: „Przedstawiciel”). Przedstawiciel płaci w Niemczech m.in. cło w imieniu Spółki.

Po prawidłowym przejściu procedury odprawy celnej samochody są dopuszczone do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. „A” dokonuje następnie przemieszczenia samochodów z terytorium Niemiec na terytorium Polski, które rozpoznaje tutaj jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej także jako: „WNT”).

Nabyte samochody (towary) służą działalności gospodarczej Spółki.

Spółka nie jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terenie Niemiec (państwo, w którym dokonuje się odprawy celnej).

Z posiadanej przez Spółkę wiedzy wynika, że Przedstawiciel jest zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej (w tym transakcji wewnątrzwspólnotowych) na terenie Niemiec (państwo, w którym dokonuje się odprawy celnej) i posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej, tj. Niemcy (dalej także jako: „NIP”).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisaną transakcję przemieszczenia samochodów z terytorium Niemiec na terytorium Polski Spółka ma wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE jako WNT z podaniem właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych Przedstawiciela nadanego w państwie członkowskim (Niemcy), z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wraz z kodem kraju, z którego jest ono dokonywane (Niemcy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisywaną transakcję ma on obowiązek wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE jako WNT z podaniem właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych Przedstawiciela nadanego w państwie członkowskim (Niemcy), z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wraz z kodem kraju (DE), z którego jest ono dokonywane (Niemcy).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przemieszczenie towarów z krajów trzecich na terytorium Niemiec stanowić będzie import towarów na terytorium tego kraju członkowskiego, należy wskazać, że dla tej transakcji „A” działa w charakterze podatnika od wartości dodanej. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik dokonując importu towarów na terytorium danego państwa członkowskiego UE, a następnie przemieszczając te towary na terytorium innego państwa członkowskiego, zarejestrował się dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terenie państwa, w którym dokonano odprawy celnej. Samochód po opłaceniu cła stanie się towarem wspólnotowym i dalszy proces odbywać będzie się na zasadach sprowadzania pojazdu używanego z państw Unii Europejskiej.

W powstałym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym występować będzie tzw. nietransakcyjne przemieszczenie towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, dokonane przez podatnika, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów będzie ten sam podmiot. Jednakże z uwagi na fakt, że zgłaszającym towar do odprawy celnej jest Przedstawiciel, w informacji podsumowującej trzeba będzie wskazać Przedstawiciela jako kontrahenta dokonującego dostawy i jeżeli jest on zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych podać właściwy i ważny numer nadany jemu w państwie członkowskim, z którego dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz kod tego kraju. Spółkę na terytorium Niemiec reprezentował będzie ustanowiony tam Przedstawiciel. Wobec powyższego mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej VAT-UE, Wnioskodawca powinien wykazać jako kontrahenta Przedstawiciela z Niemiec, podając jego właściwy i ważny numer nadany w państwie członkowskim, z którego dokonane zostało wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod tego kraju.

Stanowisko w tej sprawie potwierdza indywidualna interpretacja z dnia 30 października 2012 r. o sygn. ILPP4/443-332/12-4/ISN, która wskazuje, że „w informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać właściwy i ważny numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod kraju, z którego jest ono dokonywane”.

Prawidłowość takiego postępowania potwierdza także informacja uzyskana z lokalnego Urzędu Skarbowego (Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w …), który jest właściwy dla Spółki i w którym składa ona informacje podsumowujące VAT-UE. Z informacji tej wynika, że Przedstawiciel wykazuje na terytorium Niemiec opisywaną transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i w europejskim internetowym systemie wymiany informacji o VAT jest on widoczny jako dokonujący tej dostawy. Zatem z tego powodu wykazywanie NIP Przedstawiciela będzie powodowało zgodność danych (jako, że są to dane „lustrzane”) dla służb podatkowych w Polsce i Niemczech, i tym systemie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (art. 2 pkt 7 ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Na mocy art. 9 ust. 2 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    – z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika (art. 11 ust. 1 ustawy).

Jak stanowi art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W świetle art. 100 ust. 8 ustawy – informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:

  1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;
  2. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  3. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
  4. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem oraz jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE. Nie jest on zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Wnioskodawca sprowadza oraz planuje sprowadzać samochody niebędące nowymi środkami transportu z krajów trzecich.

Dokument zakupu/sprzedaży samochodu na Wnioskodawcę wystawia kontrahent z kraju trzeciego i to on otrzymuje bezpośrednią zapłatę od Wnioskodawcy. Samochody te są transportowane z kraju trzeciego do Niemiec (terytorium Unii Europejskiej), gdzie są zgłaszane do odprawy celnej przez niemiecką agencję celną, która działa na terytorium Niemiec jako przedstawiciel podatkowy Wnioskodawcy. Przedstawiciel podatkowy jest zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec i posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej, tj. Niemcy.

Przedstawiciel płaci w Niemczech m.in. cło w imieniu Wnioskodawcy. Po prawidłowym przejściu procedury odprawy celnej ww. samochody są dopuszczone do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Następnie Wnioskodawca dokonuje przemieszczenia tych samochodów z terytorium Niemiec na terytorium Polski, które rozpoznaje tutaj jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Nabyte samochody służą działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie towarów z krajów trzecich na terytorium Niemiec stanowi import towarów na terytorium tego kraju, a Wnioskodawca dla tej transakcji działa w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej w tym państwie. O tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej czy też nie, nie decyduje fakt zarejestrowania się podmiotu dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. Nawet jeśli podmiot nie jest zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto występuje jako taki podatnik z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, tj. importu towarów. Zaimportowane przez Wnioskodawcę towary do Niemiec służą jego działalności gospodarczej. Dalsze przemieszczenie przez Wnioskodawcę własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

W informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać właściwy i ważny numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod kraju, z którego jest ono dokonywane.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot.

Wnioskodawca wskazał, że odprawa celna i dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Unii Europejskiej dokonywane jest przez jego przedstawiciela podatkowego w Niemczech. Wobec powyższego, mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej VAT-UE należy wykazać jako kontrahenta przedstawiciela podatkowego Wnioskodawcy, podając jego właściwy i ważny numer nadany w państwie członkowskim, z którego dokonane zostanie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – Niemcy oraz kod tego kraju.

Podsumowując, transakcję przemieszczenia samochodów z terytorium Niemiec na terytorium Polski Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z podaniem właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych swojego przedstawiciela podatkowego nadanego w Niemczech wraz z dwuliterowym kodem tego kraju.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji. Dotyczy to sposobu rozliczenia przedmiotowej transakcji przez przedstawiciela podatkowego na terytorium Niemiec.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej – przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj