Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP1.4512.127.2017.1.AKR
z 11 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 24 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.) oraz pismem z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od 1 września 2016 r. do chwili obecnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od 1 września 2016 r. do chwili obecnej.

W przedmiotowej sprawie nadmienić należy, że w dniu 27 marca 2017 r. zostało wysłane do Wnioskodawcy wezwanie o uzupełnienie ww. wniosku. W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie. W wyniku analizy przedmiotowej odpowiedzi w dniu 20 kwietnia 2017 r. wezwano Wnioskodawcę do uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł, jednakże Wnioskodawca nie dokonał wpłaty w określonym przepisami terminie. Zatem w dniu 10 maja 2017 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia znak 2461-IBPP1.4512.93.2017.3.AKR. W dniu 24 maja 2017 r. wpłynęło do tut. organu zażalenie na postawienie z dnia 10 maja 2017 r. wraz z dowodem opłaty 40 zł z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.). Po przeanalizowaniu ww. zażalenia oraz pisma z Poczty Polskiej z dnia 28 czerwca 2017 r., w dniu 6 lipca 2017 r. zostało wydane postanowienie uchylające postanowienie z dnia 10 maja 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 lipca 2016 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako osoba prowadząca działalność gospodarczą polegającą na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 65.20.Z) w …. nabytymi aktem notarialnym w dniu 25 lipca 2016 r. – rep. nr … W dniu 18 sierpnia 2016 r. zostało wysłane elektronicznie zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Po sprawdzeniu w dniu 7 września 2016 r. na stronie Ministerstwa Finansów okazało się że Wnioskodawca nie widnieje jako czynny podatnik VAT. Obsługujące Zainteresowanego biuro rachunkowe skontaktowało się telefonicznie z Urzędem Skarbowym w … i uzyskało informację, że Wnioskodawca nie może złożyć aktualizacji druku VAT-R i zgłosić się od 1 września 2016 r., tj. od pełnego miesiąca aktualizacji VAT-R Wnioskodawca dokonał w dniu 7 września 2016 r. drogą elektroniczną. Na początku października 2016 r. biuro rachunkowe ponownie sprawdziło na stronie M.F., iż Wnioskodawca nie widnieje jako czynny podatnik VAT. Po kontakcie telefonicznym z Urzędem Skarbowym w … Wnioskodawca uzyskał informacje że Urząd wysłał do niego korespondencję w dniu 15 września 2016 r. i 14 października 2016 r. wzywające Wnioskodawcę do przedłożenia tytułu prawnego do nieruchomości oraz złożenia wyjaśnień okoliczności określających obowiązek podatkowy.

Ww. pism Wnioskodawca nie odebrał w związku z długotrwałym pobytem poza miejscem zamieszkania.

W między czasie Urząd Skarbowy w … (właściwy terytorialnie dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) zlecił do Urzędu Skarbowego w … oględziny w … w celu ustalenia miejsca prowadzenia działalności. Wg wiedzy Wnioskodawcy pracownicy Urzędu Skarbowego w … przeprowadzili rozmowy z pracownikami firm, nie z właścicielami z którymi łączą Wnioskodawcę umowy najmu (nie wszystkie w formie pisemnej).

W dniu 18 października 2016 r. Wnioskodawca stawił się w U.S. w … i złożył kserokopie aktów notarialnych oraz oświadczenie w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej z wyszczególnieniem firm którym wynajmuje pomieszczenia.

U.S. pismem z dnia 4 listopada 2016 r. wezwał Wnioskodawcę do przedłożenia umów zawartych z firmami wynajmującymi biura oraz magazyny mieszczące się w …. oraz poproszono o przedłożenie decyzji do wymiaru podatku od nieruchomości w …

W odpowiedzi na ww. pismo Wnioskodawca poprosił w piśmie z dnia 16 listopada 2016 r. o 3 miesięczną prolongatę ponieważ nie miał skompletowanych wszystkich dokumentów. Po rozmowie telefonicznej w drugiej połowie listopada 2016 r. ustalono że dokumenty najmu wraz z wymiarem wysokości podatku od nieruchomości Wnioskodawca może dowieść w proponowanym przez niego terminie.

Niestety w dniu 19 grudnia 2016 r. Wnioskodawca otrzymał decyzje nr …. informującą o odmowie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Od ww. decyzji Wnioskodawca nie złożył odwołania ponieważ w terminie służącym do odwołania, tj. 14 dni dalej nie posiadał kompletu dokumentów. W styczniu 2017 roku, tj. w momencie posiadania kompletu podpisanych umów z najemcami i dostawcami (np. energii elektrycznej) oraz decyzji o wymiarze podatku od nieruchomości (otrzymanej na początku stycznia 2017 r. z datą wystawienia 28 grudnia 2016 r.) pracownica biura rachunkowego kontaktowała się z U.S. … w celu uzyskania informacji, czy w obecnej sytuacji Wnioskodawca zostanie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od dnia 1 września 2016 r. Pracownik U.S. w … zobowiązał się do rozeznania sprawy Wnioskodawcy i wskazania możliwości zakończenia sprawy rejestracji VAT-R.

Niestety po dwóch tygodniach podejmowania bezskutecznych prób telefonicznych Wnioskodawca udał się do U.S. w … z kompletem dokumentów i uzyskał informację, że U.S. nie określił stanowiska w jego sprawie i ma wystąpić o indywidualną interpretację.

Dnia 19 stycznia 2017 r. został wysłany VAT-R rejestrujący od 1 września 2016 r.

Od dnia 1 września 2016 r. Wnioskodawca zachowuje się jak czynny podatnik VAT, wysyła elektronicznie w obowiązującym terminie deklarację VAT-7 wykazując podatek należny i podatek naliczony z faktur zakupu dokumentujących wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Na dzień składania wniosku nie widnieje jako czynny podatnik VAT.
  2. Do dnia dzisiejszego Urząd Skarbowy … przesuwa termin zakończenia prowadzenia postępowania w sprawie rejestracji Wnioskodawcy jako czynnego podatnika VAT.
  3. Uzyskuje przychody z tytułu najmu lokali w posiadanej nieruchomości położonej w … ponoszone koszty dotyczą obsługi tejże nieruchomości.
  4. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. najem lokali użytkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupu związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od 1 września 2016 r. do nadal?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku), ma on prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w okresie od września 2016 r. – stycznia 2017 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 4 ww. ustawy wskazuje, iż obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przepisu jednak nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu czynnego podatnika VAT już w momencie otrzymania faktury zakupu.

Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje swój wyraz w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2016 r. (sygn. IBPP1/4512/611/2016/2/AL) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz interpretacji z dnia 30 września 2012 r. (sygn. IPPP1/443-771/10-2/AP) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie który stwierdził, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dokonanym przed rejestracją pod warunkiem jednak, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane w obecnej lub przyszłej działalności.

Warto również zaznaczyć, iż w wyroku ETS w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdzi, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniej rejestracji dla celów VAT. Potwierdzeniem tej tezy mogą być także wyroki ETS w sprawach C-268/83 oraz C-400/94, gdzie ETS wskazywał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez Organy Podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.).

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 4a ustawy, dodany do ustawy od dnia 1 stycznia 2017 r., naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

  1. dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub
  2. podmiot ten nie istnieje, lub
  3. mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem, lub
  4. podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 10c ustawy).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – art. 86 ust. 11 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika

z samej konstrukcji podatku od towarów i usług, i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w ustalonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Z powyższego przepisu wynika więc, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich odpowiednich przesłanek.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 26 lipca 2016 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako osoba prowadząca działalność gospodarczą polegającą na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 65.20.Z). W dniu 18 sierpnia 2016 r. zostało wysłane elektronicznie zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Po sprawdzeniu w dniu 7 września 2016 r. na stronie Ministerstwa Finansów okazało się, że Wnioskodawca nie widnieje jako czynny podatnik VAT.

Od dnia 1 września 2016 r. Wnioskodawca zachowuje się jak czynny podatnik VAT, wysyła elektronicznie w obowiązującym terminie deklarację VAT-7 wykazując podatek należny i podatek naliczony z faktur zakupu dokumentujących wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na dzień składania wniosku Zainteresowany nie widnieje jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu najmu lokali w posiadanej nieruchomości – ponoszone koszty dotyczą obsługi tejże nieruchomości. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. najem lokali użytkowych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w szczególności prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od września 2016 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Okoliczności przedstawione w analizowanej sprawie wskazują, że Wnioskodawca, mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywał się jak zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, tj. wysyłał elektronicznie w obowiązującym terminie deklarację VAT-7 wykazując podatek należny i podatek naliczony z faktur zakupu dokumentujących wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto, Wnioskodawca w dniu 18 sierpnia 2016 r. wysłał elektronicznie zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z datą rezygnacji ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, jednak po sprawdzeniu na stronie Ministerstwa Finansów okazało się że Wnioskodawca nie widnieje jako czynny podatnik VAT. Takie zachowanie oznacza, że Zainteresowany od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał być czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi zatem na powyższe, Wnioskodawca wcześniej niezarejestrowany, a prowadzący działalność gospodarczą – co do zasady – może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakupy dokonane po rozpoczęciu działalności od września 2016 r. – jak wskazał Zainteresowany – wykorzystywane były wyłącznie do działalności opodatkowanej. Jednak warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Wskazać należy, że skoro wszystkie poniesione przez Wnioskodawcę, przed dniem rejestracji do podatku VAT, wydatki dokonywane były w celu przyszłego osiągania obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur je dokumentujących, jednakże pod warunkiem zarejestrowania się Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz fakt, że Wnioskodawca – jak sam wskazał we wniosku – nadal nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów

i usług, stwierdzić należy, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, w związku z brakiem rejestracji, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od września 2016 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od 1 września 2016 r. do chwili obecnej. W zakresie dotyczącym złożenia aktualizacji VAT-R po wydaniu decyzji o odmowie rejestracji, jako czynnego podatnika podatku VAT wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj