Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.95.2017.1
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „……” – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 29 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat …. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Samorząd powiatowy uzyskał pomoc finansową dla operacji typu „…..” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego PROW na lata 2014-2020, tytuł operacji „……”. Na realizację powyższej operacji (projektu) Powiat zawarł z Samorządem Województwa …. umowę o przyznanie pomocy w wysokości ….,00 zł tj. 63,63 % poniesionych kosztów kwalifikowalnych (kosztów brutto inwestycji).

Celem operacji (projektu) jest zapewnienie lepszej dostępności komunikacyjnej oraz skrócenie czasu dojazdu do instytucji publicznych poprzez przebudowę drogi powiatowej nr … na odcinku od km 13+388 do km 14+988 czyli 1,600 km Etap I, co przyczyni się do poprawy warunków rozwoju społecznego oraz do podniesienia jakości życia mieszkańców miejscowości przyległych do drogi. Zakres realizacji operacji jest związany wyłącznie z realizacją zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Dz. U. z 2016r. poz. 1440 ze zm. (art. 19 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 20) oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz. U. z 2016r. poz. 814 ze zm. (art. 4 ust. 1 pkt 6).

Wnioskodawcą i beneficjentem projektu (operacji) jest Powiat ….. Realizatorem zadania jest Powiatowy Zarząd Dróg z siedzibą w ……, który jest jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie jednostki budżetowej i zarządzającą drogami powiatowymi na terenie powiatu. Przedmiotowa droga jest drogą powiatową położoną na działkach ewidencyjnych będących własnością Powiatu. Planowany termin zakończenia operacji – październik 2017 r.

Zakres robót budowlanych zlecony został wykonawcy wyłonionemu w ramach zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego. Koszty robót inwestycyjnych obejmą: roboty ziemne i przygotowawcze, wyspę na wlocie podporządkowanym, poszerzenie na wlocie podporządkowanym, zatoki i perony, jezdnię, zjazdy, roboty wykończeniowe. Natomiast koszty ogólne obejmują wydatki związane z inwentaryzacją powykonawczą.

Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji należeć będzie wyłącznie do Powiatu i służyć będzie do realizacji zadań publicznych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji przebudowana infrastruktura drogowa zostanie przekazana w formie trwałego zarządu do Powiatowego Zarządu Drogowego.

W ramach realizacji operacji faktury dokumentujące zakupy inwestycyjne będą wystawiane na Powiat, z podaniem jego nr NIP.

Projekt (operacja) nie będzie generować żadnego dochodu. Wydatki ponoszone na realizację zadania inwestycyjnego nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Nie planuje się poboru opłat za korzystanie z przebudowanej drogi publicznej. Na drodze nie ma przewidzianych płatnych miejsc parkingowych, nie planuje się też świadczenia jakichkolwiek płatnych usług.

Realizacja inwestycji - przebudowa drogi powiatowej - nie będzie przynosić dochodów z tytułu umów cywilnoprawnych i nie będzie podlegała obrotowi gospodarczemu. Będzie funkcjonować jako droga publiczna w zarządzie dróg powiatowych.

Ponadto w związku z zarządzaniem drogami powiatowymi, Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów) cywilno-prawnych. Ponosi jedynie wydatki w zakresie realizacji ustawowych zadań. Powiat może pobierać opłaty za zajęcie pasa drogowego, nie podlegające podatkowi VAT, w związku z działalnością podejmowaną jako organ władzy publicznej i w tym zakresie nie jest uważany za podatnika VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w ramach realizacji operacji (projekt) pn. „……” Powiat …. ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja operacji pn. „…..”, z dofinansowaniem z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, nie spowoduje powstania prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz. U., z 2016 r. poz. 710 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zapis tego artykułu oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego oznaczającego powstanie zobowiązania podatkowego.

Planowana realizacja operacji polega na przebudowie ogólnodostępnej drogi powiatowej. Finansowanie operacji pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetowych powiatu.

Powiat działający przy pomocy Powiatowego Zarządu Dróg zlecił wykonanie operacji podmiotowi wyłonionemu w ramach zamówień publicznych, w trybie przetargu nieograniczonego. Powstałe w wyniku realizacji mienie będzie stanowić własność powiatu, które zostanie przekazane do Powiatowego Zarządu Dróg.

Zakres operacji pn. „……” dotyczy realizacji ustawowych zadań własnych samorządu powiatowego. Wykorzystanie w przyszłości majątku nabytego/wytworzonego w związku z realizacją operacji należy traktować jako zadanie własne powiatu i nie powstaje w związku z jego wykonaniem przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Czynności te są poza zakresem działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach dokumentujących poniesienie kosztów w związku z zadaniem inwestycyjnym, w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego. Towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat może pobierać opłaty za zajęcie pasa drogowego (na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy o drogach publicznych), nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z działalnością podejmowaną jako organ władzy publicznej i w tym zakresie nie jest uznawany za podatnika VAT.

Powiat nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1, ponieważ planowane do nabycia towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe, realizacja operacji – przebudowa drogi powiatowej – nie spowoduje prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Powiatowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.

Z wniosku wynika również, że środki, które Powiat otrzymał na dofinansowanie zakupów, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Powiatowi nie będzie przysługiwać również zwrot podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj