Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.154.2017.2.EW
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego:

– udokumentowanych notami obciążeniowymi – jest nieprawidłowe,

– udokumentowanych fakturami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest miastem na prawach powiatu oraz podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W 2014 r. Gmina na prawach powiatu, jako partner, przystąpiło do porozumienia, którego celem jest realizacja projektu pod nazwą: „...” (dalej: Projekt). Projekt realizowany jest w partnerstwie z miastami na prawach powiatu ……oraz powiatami ….. Liderem projektu jest miasto …..

Projekt został objęty wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: II. Cyfrowe..., działanie: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych. W ramach Projektu zostanie wykonana modernizacja baz danych, głównie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (dalej: PZGiK), w celu zwiększenia aktualności i podniesienia wiarygodności baz danych poprzez doprowadzenie do zgodności ich treści z odpowiadającym im obrazem rzeczywistym w przestrzeni geograficznej wraz z dostosowaniem ich struktury i atrybutów odpowiadającym nowym regulacjom prawnym zawartych w znowelizowanych rozporządzeniach do ustawy Prawa geodezyjne i kartograficzne.

Zgodnie z art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1629), do zadań starosty należy w szczególności:


1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

  1. prowadzenie dla obszaru powiatu:
    • ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, zwanej dalej EGIB,
    • geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3, zwanej dalej „powiatową bazą GESUT”,

  2. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7 i 10 oraz ust. 1b (7 – rejestru cen i wartości nieruchomości, 10 – szczegółowych osnów geodezyjnych, 1b – BDOT500),
    c)tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4, ust. 1e pkt 1 i 2.

Realizowany projekt ma wpłynąć przede wszystkim na jakość i kompletność referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Kompleksowa modernizacja baz danych pozwoli zasoby te w odpowiednim stopniu zdigitalizować, zharmonizować i zintegrować pomiędzy sobą oraz dostosować do obecnie obowiązujących przepisów i standardów technicznych. Modernizacja oprogramowania dziedzinowego oraz sprzętu komputerowego bezpośrednio wpłynie na usprawnienie z korzystania z danych zawartych w bazach PZGiK.

Przedstawiając powyższą diagnozę obecnego stanu baz danych PZGiK oraz rosnące oczekiwania i potrzeby beneficjentów Projektu, zdefiniowano główny cel przedmiotowego Projektu, za który przyjęto wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową oraz podniesienie jakości, wiarygodności i aktualności baz danych gromadzonych na szczeblu powiatowym. Projekt przewiduje:

  • przeprowadzenie kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków (EGiB),
  • utworzenie kompletnych baz danych BDOT500 i GESUT,
  • cyfryzację (digitalizację) rejestrów, ewidencji i innych zasobów źródłowych prowadzonych jeszcze w formie papierowej,
  • dostosowanie baz danych PZGiK do wymogów przepisów prawa i do nowych modeli pojęciowych,
  • zapewnienie jak największej liczbie baz danych otwartego dostępu do danych, w tym danych źródłowych lub surowych,
  • zapewnienie dostępności do danych na poziomie wyższym niż minimum,
  • zwiększenie ilości i jakości świadczonych e-usług.

W ramach Projektu przeprowadzona zostanie rozbudowa istniejących systemów teleinformatycznych świadczących usługi dla administracji, biznesu i mieszkańców. W zakresie rozbudowy istniejących systemów podniesiony zostanie poziom dojrzałości świadczonych usług publicznych.

Należy mieć również na uwadze dostosowanie tych systemów do zgodności z wymogami stawianymi przed systemami teleinformatycznymi określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, zintegrowanie z platformami ePUAP i SEKAP oraz umożliwienia dostępu do danych oraz zakup dokumentów z PZGiK poprzez urządzenia mobilne.

W ramach Projektu przewidziane do realizacji są następujące zadania:


Koszty kwalifikowane (bez ryczałtów):

  1. dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  2. zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym i bazodanowym oraz zakup urządzeń peryferyjnych,
  3. zakup licencji na oprogramowanie dziedzinowe,
  4. usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych),
  5. digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych,
  6. zarządzanie projektem,
  7. promocja projektu.

Koszty niekwalifikowane (bez ryczałtów):

  1. zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym i bazodanowym oraz zakup urządzeń peryferyjnych,
  2. zakup licencji na oprogramowanie dziedzinowe,
  3. promocja projektu.

Wartość towarów i usług nabytych w ramach Projektu przekracza 15.000 zł.

Bazy danych BDOT500, GESUT oraz EGiB – zgodnie z przytoczonym art. 7 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne – prowadzone są przez Prezydenta Miasta w ramach Wydziału Geodezji i Kartografii. Wydział Geodezji i Kartografii dysponuje tymi bazami i jest odpowiedzialny za ich prowadzenie i dostosowywanie do nowych przepisów. Przedmiotowe bazy znajdują się na serwerze Gminy. Wydział Geodezji i Kartografii prowadzi na bieżąco aktualizację przedmiotowych baz danych o dane, które wpływają do Urzędu Gminy w ramach np. wykonanych prac geodezyjnych, zawiadomień z innych rejestrów publicznych, wniosków stron, aktów notarialnych, itd. Wszystkie dane zebrane w bazach udostępniane są w postaci odpowiednich dokumentów: wypisów z rejestru gruntów, wyrysów z mapy ewidencyjnej, kopii mapy zasadniczej, itp. poprzez wydanie danych w odpowiednich formatach plików komputerowych lub też poprzez dostęp do tych danych za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma dostęp do tych baz. Pracownicy Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych podległych Urzędowi mają dostęp do podglądu danych, które są im niezbędne do wykonywania czynności w ramach obowiązków służbowych. Dostęp jest profilowany odpowiednim zakresem uprawnień i jest możliwy tylko po poprawnym uwierzytelnieniu do systemu. W wyniku realizacji ww. Projektu nie będzie różnicy w wykorzystaniu informacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Gminę. Efekty Projektu nakierunkowane są na usprawnienie korzystania z danych PZGiK przy pomocy komunikacji elektronicznej, a nie na realizację zadań Gminy.

Baza danych ewidencji gruntów i budynków EGiB zawiera m.in. informacje o budynkach i lokalach, o gruntach rolnych, gruntach leśnych, gruntach przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę oraz o nieruchomościach zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami. Gmina jako właściciel dokonuje transakcji sprzedaży wyżej wymienionych nieruchomości, jak również dokonuje ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntów, na których są posadowione zbywane w szczególności lokale mieszkalne i użytkowe. Dane o nieruchomościach odczytywane są z danych zasobów geodezyjnych, a także z ksiąg wieczystych. Jednak przy obrocie nieruchomościami przez Gminę, tak jak i przez każdego innego uczestnika obrotu, dokumentami niezbędnymi do przeprowadzenia transakcji są wpis i wyrys z rejestru gruntów, wypis z rejestru budynków lub wypis z rejestru lokali, za które należy wnieść opłatę.

Zgodnie z art. 40b ust. 1 pkt 2 ww. Prawa geodezyjnego i kartograficznego, organy prowadzące PZGiK pobierają opłaty m.in. za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków. Wpływy z opłat za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków oraz inne dokumenty powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego są dla Gminy dochodami jednostki samorządu terytorialnego, spełniającymi kryterium dochodu określone w art. 60 pkt 7 lub 8 ustawy o Finansach publicznych i stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Oznacza to, że w świetle przepisów ustawy o VAT opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W dalszej kolejności jednak przedmiotowe dokumenty przedkładane są notariuszowi i wykorzystywane przy wykonywaniu czynności związanych ze sprzedażą i obrotem nieruchomościami, które to czynności – w zależności od charakteru nieruchomości – stanowią po stronie Gminy bądź to czynności opodatkowane VAT bądź czynności od tego podatku zwolnione. Pracownicy dokonujący transakcji sprzedaży nieruchomości uprawnieni są do korzystania z zasobów geodezyjnych poprzez dostęp do baz GESUT, EGiB i BDOT500. Na podstawie bazy GESUT weryfikują, jakie sieci podziemnego uzbrojenia terenu (np.: wodociąg, kanalizacja, przewody energetyczne, przewody telekomunikacyjne) znajdują się na danym terenie. W bazie EGiB zgromadzone są dane dotyczące ewidencji gruntów i budynków (np.: granice działek ewidencyjnych, kontury klasoużytków, budynki z elementami towarzyszącymi np. schody, tarasy) i dane opisowe ewidencji gruntów i budynków. W bazie BDOT500 natomiast gromadzone są dane przedstawione na mapie mówiące o usytuowaniu pozostałych elementów zagospodarowania terenu (np.: drzewa, krawędzie dróg, skarpy, chodniki). System przechowuje ponadto dane dotyczące zeskanowanych aktów notarialnych, szkiców ewidencyjnych, dokumentów z operatów technicznych. Część z opisanych danych dotyczy głównie danych mapowych, która udostępniona jest w Internecie w taki sposób, że każdy zainteresowany może je nieodpłatnie przeglądać, jest to natomiast niepełny obraz danych gromadzonych w ramach prowadzonych baz danych. Zainteresowane Strony po złożeniu odpowiedniego wniosku mogą zakupić w Gminie konieczne dokumenty i dane.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Projektu złożone zostało oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym to oświadczeniu wskazano brak możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT od wskazanego na wstępie Projektu.

W przedmiotowym wniosku o dofinansowanie przedstawiono następujące uzasadnienie:

„Przesłanki, które przesądzają o kwalifikowalności podatku VAT:

– Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jest organem administracji publicznej i zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Wynika to z zapisów ustawy o podatku VAT. Art. 86 ust. 1 ww. ustawy stwierdza, iż podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku przedmiotowego projektu warunek określony w art. 86 ust. 1 nie jest zachowany – projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów,

– brak opodatkowanych czynności w związku z czym nie ma podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.


W chwili obecnej Gmina powzięła wątpliwości dotyczące możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów współfinansowanych ze środków europejskich w ramach modernizacji zasobów geodezyjnych i prawidłowości podpisanego wcześniej oświadczenia.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 maja 2017 r., Zainteresowany wskazał w odpowiedzi na pytanie tut. Organu o treści:

1) „Czy w związku z realizacją projektu opisanego w stanie faktycznym Wnioskodawca dokonywał nabyć towarów i usług udokumentowanych fakturami, w których figuruje jako nabywca?” – że w związku z realizacją projektu opisanego w stanie faktycznym Wnioskodawca do tej pory nie dokonywał nabyć towarów i usług udokumentowanych fakturami, w których figuruje jako nabywca. Do chwili obecnej wydatki związane z realizacją tego projektu były ponoszone na podstawie not obciążeniowych.

2) „W jakim okresie realizowany był/jest/będzie projekt pn. »Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej przez rozbudowę i modernizację referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych«, kiedy dokonywane były zakupy z tym projektem związane? Należy wskazać datę pierwszego i ewentualnie ostatniego zakupu. I czy są/będą to wydatki poniesione poza projektem, ale związane z nimi. Należy wskazać jakie to wydatki i kiedy zostały poniesione?” – że projekt »...« jest realizowany od 2014 r. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu powinien być on zrealizowany do końca 2018 r. Jednocześnie Gmina informuje, że planowane jest złożenie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ….wniosku o przedłużenie realizacji Projektu do 2020 r. Wniosek ten będzie złożony z powodu wystąpienia niezależnego od Gminy opóźnienia w rozpoczęciu głównych prac związanych z realizacją Projektu.


Do chwili obecnej Gmina nabyła następujące usługi związane z realizacją Projektu:

  1. przeprowadzenia audytu potrzeb związanych z realizacją Projektu – wydatek został poniesiony 17 grudnia 2014 r., oraz
  2. wykonanie dokumentacji aplikacyjnej – wydatek został poniesiony 26 listopada 2015 r.


Oba wydatki zostały poniesione na podstawie not obciążeniowych wystawionych przez Gminę …., która zleciła wykonanie audytu oraz dokumentacji aplikacyjnej jako lider porozumienia.

Jak wynika z powyższego, pierwszy wydatek związany z realizacją Projektu został poniesiony w 2014 r., natomiast przewiduje się, że ostatni będzie poniesiony w 2018 r., lub w przypadku uzyskania zgody na przedłużenia realizacji Projektu – w 2020 r.


3) „Czy korzystanie z powstałego systemu teleinformatycznego jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników?” – że korzystanie z powstałego w ramach Projektu systemu teleinformatycznego będzie bezpłatne dla wszystkich użytkowników w ramach obowiązujących przepisów prawa.

Głównym celem Projektu jest:

  1. modernizacja baz powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, tj. ewidencji gruntów i budynków, danych obiektów topograficznych, a także geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu, oraz
  2. integracja wskazanych baz z innymi dostępnymi bazami w Gminie, np. rejestrem pozwoleń na budowę, planami zagospodarowania przestrzennego, rejestrem zabytków, rejestrem ścieżek rowerowych, itp.

Z systemu teleinformatycznego zmodernizowanego w ramach Projektu będą korzystać pracownicy Wnioskodawcy, a pozyskiwane ze zmodernizowanych baz zasobu geodezyjnego i kartograficznego dane będą szeroko udostępniane osobom trzecim, tj. mieszkańcom Gminy, inwestorom, turystom.


4) „Czy system teleinformatyczny zmodernizowany w związku z realizacją projektu wskazanego w opisie sprawy był/będzie wykorzystany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, jak np. pobieranie opłat z tytułu dzierżawy, najmu czy innych? Jeżeli tak, to wskazać należy jakie czynności o charakterze cywilnoprawnym będzie on obsługiwał oraz które systemy (poszczególne bazy danych) będą obsługę tę prowadziły?” – że system teleinformatyczny zmodernizowany w ramach Projektu nie będzie bezpośrednio wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, takich jak np.: pobieranie opłat z tytułu dzierżawy, najmu czy innych opłat o podobnym charakterze.

W ramach Projektu nastąpi integracja istniejącego systemu do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego kartograficznego z istniejącymi systemami do obsługi czynności dzierżawy, najmu, oddawania gruntów w użytkowanie wieczyste. System teleinformatyczny zmodernizowany w ramach Projektu będzie wykorzystywany pomocniczo do aktualizacji i sprawdzania danych o nieruchomościach, takich jak: numer działki, powierzchnia, położenie, nr księgi wieczystej, sieci uzbrojenia podziemnego, przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego itp. Dane te mają wpływ na decyzje dotyczące np. sprzedaży nieruchomości, zamiany nieruchomości, oddawaniu nieruchomości w dzierżawę, użytkowanie wieczyste, najem.


5) „Wskazanie do jakich kategorii czynności był/będzie wykorzystywany powstały system teleinformatyczny wskazany w opisie sprawy, czy do:

  1. opodatkowanych – jeżeli tak, to wskazać należy do jakich oraz czym ten związek się przejawia,
  2. zwolnionych od podatku – jeżeli tak, to wskazać należy do jakich oraz czym ten związek się przejawia,
  3. poza działalnością gospodarczą – jeżeli tak, to wskazać należy do jakich oraz czym ten związek się przejawia,
  4. czy też do różnych kategorii czynności (np. opodatkowanych i zwolnionych, opodatkowanych i pozostających poza działalnością gospodarczą, zwolnionych od podatku i pozostających poza działalnością gospodarcza) – jeżeli tak, to należy wskazać do jakich?” –że zmodernizowany w ramach Projektu system teleinformatyczny jest/będzie wykorzystywany do różnych kategorii czynności. Należy bowiem zauważyć, że system jest/będzie wykorzystywany do sprawdzania:
  5. aktualnych powierzchni działek,
  6. aktualnego sposobu użytkowania terenu,
  7. aktualnych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
  8. wydanych pozwoleniach takich jak: na budowę, o uwarunkowaniach środowiskowych, zagospodarowaniu przyrodniczym, o przebiegu ulic itp.,
  9. informacji o posiadanych zasobach mapowych, zasobach dokumentacji geodezyjnej, itp.

Niektórzy pracownicy Urzędu Gminy wykorzystują/będą wykorzystywać przedmiotowe bazy do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności pracowników Wydziału Skarbu oraz Wydziału Obrotu Nieruchomościami, którzy za ich pomocą pozyskują/będą mogli pozyskiwać dane, w oparciu o które podejmowane są decyzje dotyczące np. sprzedaży nieruchomości, zamiany nieruchomości, oddania w dzierżawę, najem czy użytkowanie. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy czym, w zależności od konkretnego stanu faktycznego, może być to sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT lub zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Pozostali pracownicy Urzędu Gminy wykorzystują/będą wykorzystywać dane pozyskane ze zmodernizowanych w ramach Projektu systemów teleinformatycznych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. pozostających poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, np.:

  1. pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich przy wykonywaniu czynności zameldowania osób sprawdzają/będą sprawdzić czy na wskazanej w formularzu zgłoszenia pobytu stałego/czasowego działce jest zlokalizowany budynek lub jaki ma numer porządkowy,
  2. pracownicy Wydziału Budżetowo-Finansowego sprawdzają/będą sprawdzać, czy dane z deklaracji na podatek od nieruchomości zgadzają się z danymi wskazanymi w ewidencji gruntów i budynków,
  3. pracownicy Wydziału Zarządzania Kryzysowego sprawdzają/będą sprawdzać dane dotyczące cieków wodnych, czy przebiegu dróg.

Za pomocą zmodernizowanych w ramach Projektu systemów mieszkańcy Gminy będą mogli sprawdzić położenie i powierzchnię działek, dostęp do sieci uzbrojenia, przebieg ścieżek rowerowych, obiekty turystyczne, itp.


6) „Czy faktycznie cały powstały system w ramach projektu, w tym zakupione na potrzeby realizacji projektu:

  1. dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  2. sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzenia peryferyjne,
  3. licencje na oprogramowanie dziedzinowe,
  4. usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych),
  5. digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych,
  6. usługi zarządzania projektem,
  7. promocja projektu,
  8. są/będą wykorzystywane równocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i pozostających poza działalnością gospodarczą?” – że cały powstały system w ramach projektu, w tym zakupione na potrzeby realizacji projektu, tj.:
  9. dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  10. sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzenia peryferyjne,
  11. licencje na oprogramowanie dziedzinowe,
  12. usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych),
  13. digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych,
  14. usługi zarządzania projektem,
  15. promocja projektu,
  16. będą wykorzystywane równocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i pozostających poza działalnością gospodarczą.


7) „Czy każdy element zmodernizowanego systemu teleinformatycznego (np. każdy komputer) jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, związanych z realizacją umów cywilnoprawnych (przychody z najmu, dzierżawy, sprzedaży opodatkowanej składników majątku)? Jeżeli tak, to w jakiej części i w jaki sposób? Czy do obsługi czynności cywilnoprawnych ma służyć cały system, czy np. jedna z powstałych baz danych?” – że każdy element zmodernizowanego w ramach Projektu systemu teleinformatycznego jest/będzie pomocniczo wykorzystywany do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, związanych z realizacją umów cywilnoprawnych. Gmina nie jest w stanie precyzyjnie określić w jakiej części nabywane w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano we wcześniejszej części niniejszego pisma, w ramach Projektu nastąpi integracja istniejącego systemu obsługującego czynności cywilnoprawne ze zmodernizowanymi bazami powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zmodernizowane bazy powiatowego zasobu geodezyjnego kartograficznego będą pośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ za ich pomocą dokonuje się aktualizacji i sprawdzania danych o nieruchomościach, które są/będą przedmiotem umów cywilnoprawnych (umowy sprzedaży, zamiany, dzierżawy, najmu, ustanowienia użytkowania wieczystego itp.).


8) „Czy Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić zakupy związane wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zakupy związane z systemami, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?” – że Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zakupów związanych z systemami, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


9) „Jeżeli powstały system będzie służył różnym kategoriom czynności (tj. czynnościom pozostającym poza działalnością gospodarczą oraz czynnościom podlegających opodatkowaniu – opodatkowanych i zwolnionych), to czy Wnioskodawca może wyodrębnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności wykonywanymi za pomocą systemu. Jeżeli Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować odrębnie dla poszczególnych kategorii uzasadnić dlaczego Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać tego przyporządkowania?” – że zmodernizowany w ramach Projektu system teleinformatyczny będzie wykorzystywany do wykonywania różnych kategorii czynności, tj. do wykonywania czynności stanowiących działalność gospodarczą Gminy, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT) oraz do wykonywania czynności niestanowiących działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu, które są/będą związane wyłącznie z poszczególnymi kategoriami działalności wykonywanymi za pomocą systemu. Brak takiej możliwości wynika z faktu wykorzystywania tych samych zmodernizowanych systemów, a więc zakupionych w ramach Projektu towarów i usług, do wykonywania różnych kategorii czynności. Tak jak zostało przedstawione powyżej, za pomocą modernizowanych systemów pozyskuje się dane, które w zależności od potrzeb są wykorzystywane do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub do innych czynności niestanowiących działalności gospodarczej Gminy.


10) „Czy towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (działalność Wnioskodawcy w charakterze organu władzy)?” – że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu są/będą wykorzystywane zarówno na potrzeby wykonywania działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, jak i na potrzeby działalności innej niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy, tj. na potrzeby wykonywania przez Wnioskodawcę działalności w charakterze organu władzy publicznej.


11) „W przypadku odpowiedzi pozytywnej na ww. pytanie nr 10 należy podać czy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest możliwe?” – że tak jak zostało wskazane w odpowiedziach na pytania nr 7, 8 i 9 niniejszego pisma, Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania nabywanych w związku z realizacją Projektu towarów i usług w całości do działalności gospodarczej.

Zmodernizowane w ramach Projektu systemy (a tym samym zakupione w związku z jego

realizacją towary i usługi) przede wszystkim będą wykorzystywane do czynności związanych z udostępnianiem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zgodnie z art. 40b ust. 1 pkt 2 ustawy z 17 maja 1989 r., prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1629; dalej: Prawo geodezyjne i kartograficzne) organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny pobierają opłaty m.in. za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków. Wpływy z wskazanych opłat stanowią dochody jednostek samorządu terytorialnego i stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną
z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo bazy danych będą wykorzystywane do wykonywania czynności związanych z gospodarowaniem zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, a także gminnym i powiatowym zasobem nieruchomości. Czynności te wynikają z ustawy z 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, ze zm., dalej: UOGN). Do czynności tych zalicza się m.in.:

  1. ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości;
  2. dokonywanie wycen tych nieruchomości;
  3. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu oraz prowadzą windykację tych należności;
  4. zbywanie oraz nabywanie, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
  5. wydzierżawianie, wynajmowanie i oddawanie w użytkowanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu.

Przedstawione powyżej czynności stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT lub są konieczne do wykonywania takich czynności.

Założeniem Projektu jest również szerokie udostępnianie drogą elektroniczną zmodernizowanych baz podmiotom trzecim, na podstawie przepisów prawa. Za udostępnienie drogą elektroniczną baz danych nie będzie pobierana opłata.

Tym samym, przypisanie nabywanych w ramach Projektu towarów usług w całości do jednego typu działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę, a w szczególności do działalności gospodarczej, jest niemożliwe.


12) „Ponadto, Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał: »Zainteresowane Strony po złożeniu odpowiedniego wniosku mogą zakupić w Gminie konieczne dane i dokumenty« w związku z powyższym wskazać należy do jakiej kategorii czynności Gmina klasyfikuje sprzedaż tych dokumentów i danych?” – że na podstawie Prawa geodezyjnego i kartograficznego, organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny (tu: Gmina) pobierają opłaty m.in. za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów budynków.

Wpływy z tych opłat stanowią dochody jednostek samorządu terytorialnego i stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i stanowią wpływy z tytułu wykonywania przez Wnioskodawcę działalności innej niż działalność gospodarcza. Wnioskodawca działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej.


13) „Czy z dokumentacji związanej z opisanym we wniosku projektem do którego Miasto przystąpiło w 2014 roku wynika, że planowane było wykorzystywanie systemów i baz danych w części w działalności gospodarczej Miasta opodatkowanej? Jaka dokumentacja to potwierdza” – że z dokumentacji opisanego we wniosku Projektu, do którego Wnioskodawca przystąpił w 2014 r. nie wynika bezpośrednie wykorzystanie zmodernizowanych w ramach Projektu systemów i baz danych do wykonywania działalności gospodarczej Gminy. Tym niemniej jednak poprzez wykorzystanie danych zgromadzonych w bazach powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz powszechne udostępnianie informacji o funkcjonowaniu baz, zmodernizowane w ramach Projektu systemy i bazy są one w części wykorzystywane w podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Przykładowo, pozyskiwane za pomocą zmodernizowanych systemów i baz danych informacje o:

  1. położeniu i powierzchni danych, (b) dostępie do sieci uzbrojenia podziemnego,
  2. przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
  3. podmiocie będącym właścicielem działki (czy jest to Skarb Państwa, Gmina lub podmiot prywatny),
  4. położeniu obiektów publicznych oraz sieci drogowej,

wpływają na podejmowanie decyzji gospodarczych Wnioskodawcy, takich jak sprzedaż działki, zamiana działek, oddanie działki w dzierżawę, użytkowanie wieczyste, najem pomieszczeń itp.

W ocenie Gminy, z dokumentacji związanej z Projektem wynika pośredni związek realizowanego Projektu z działalnością gospodarczą wykonywaną przez Wnioskodawcę. W raporcie końcowym z audytu, który został przeprowadzony na potrzeby realizacji Projektu, wśród wielu różnych potrzeb wskazano m.in. cyfryzację danych, dzięki czemu dane będą dostępne elektronicznie, uzupełnienie brakujących danych znajdujących się w bazach oraz zintegrowanie systemów w celu umożliwienia jednolitego wglądu i zarządzania rejestrami ewidencji nieruchomości Skarbu Państwa oraz Gminy w zakresie opłat za użytkowanie wieczyste oraz dzierżawę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego będącego elementem Projektu o nazwie „...”?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego będącego elementem Projektu o nazwie „...”, w wysokości obliczonej przy zastosowaniu regulacji art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90, art. 90c i art. 91 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści ww. regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są następnie przez tych podatników wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści przedmiotowej regulacji wynika więc, że w celu stwierdzenia możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  1. zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  2. pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym powyższe przesłanki zostały spełnione, w szczególności:

  1. w odniesieniu do analizowanych transakcji Gmina jest podatnikiem VAT oraz
  2. poniesione przez Gminę wydatki związane z realizacją Projektu mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi w postaci sprzedaży nieruchomości gminnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dane gromadzone w ramach PZGiK są/będą wykorzystywane w celu analizy wszystkich istotnych aspektów dotyczących nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy, w tym są/będą udostępniane pracownikom Wydziału Skarbu i Wydziału Obrotu Nieruchomościami Urzędu Miasta dla potrzeb przygotowania i realizacji czynności sprzedaży nieruchomości gminnych. Dzięki dostępowi do baz PZGiK, pracownicy ci mogą ustalić stan prawny nieruchomości, poznać zapisy dotyczące właścicieli, granic nieruchomości, użytków gruntowych, mogą poznać historię danej nieruchomości, w jakich warunkach prawnych następowała zmiana właściciela oraz w oparciu o jakie dokumenty lub przepisy prawne, mają dostęp do wartości nieruchomości przedmiotowej i nieruchomości sąsiednich, jeśli ta wartość jest zapisana w rejestrze, dodatkowo – w sytuacji gdy baza transakcji porównawczych przyjęta przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym budzi wątpliwości dokonując sprzedaży danej nieruchomości Wydziały weryfikują tę wartość poprzez analizę znajdujących się w systemie skanów aktów notarialnych. Są to dane, których nie da się znaleźć w innych rejestrach. Poprzez dostęp do ww. baz pracownicy Wydziału Skarbu i Wydziału Obrotu Nieruchomościami Urzędu Miasta pozyskują zatem dane, w oparciu o które podejmują wstępne decyzje dotyczące sprzedaży nieruchomości gminnych, jak również dane w oparciu o które w dalszej kolejności dokonują ustalenia, czy dana sprzedaż stanowi po stronie Gminy czynność opodatkowaną czy zwolnioną od podatku VAT, tj. czy dostawa danej nieruchomości spełnia czy też nie spełnia kryteriów, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT lub wydanych do tej ustawy rozporządzeń wykonawczych.


W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że w analizowanym przypadku art. 86 ust. 1 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie – przedmiotowe bazy danych będą wykorzystywane przez pracowników Urzędu Gminy bezpośrednio dla potrzeb przygotowania i obsługi sprzedaży nieruchomości gminnych, z których część stanowić będzie po stronie Gminy czynności opodatkowane podatkiem VAT. Stanowisko odmienne od powyższego pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną – podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE oraz polskich sądów administracyjnych – zasadą neutralności podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. W myśl art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT z kolei, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dane gromadzone w ramach PZGiK są/będą wykorzystywane w celu analizy wszystkich istotnych aspektów dotyczących nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy, w tym będą wykorzystywane:

  1. dla potrzeb wykonywania niestanowiących działalności gospodarczej czynności w postaci realizacji nałożonych na Prezydenta ….. zadań z zakresu prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (jak wspomniano opłaty pobierane przez Wnioskodawcę z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT),
  2. dla potrzeb wykonywania podlegających opodatkowaniu VAT czynności w postaci sprzedaży nieruchomości gminnych, z których część stanowić będzie po stronie Gminny czynności opodatkowane podatkiem VAT, część natomiast stanowić będzie czynności od tego podatku zwolnione.


Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gminie w stosunku do towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90, art. 90c i art. 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego:

  • udokumentowanych notami obciążeniowymi – jest nieprawidłowe,
  • udokumentowanych fakturami – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

  2. w przypadku importu towarów – kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
      ,li> należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    2. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;

  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

  5. (uchylony);
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2 i art. 37;
  7. u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak stanowi ust. 10c art. 86 ustawy, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  2. doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  3. podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.


Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej: rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Stosownie do art. 90c ust. 1 ustawy – w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a (art. 90c ust. 2 ustawy).

Według art. 90c ust. 3 ustawy – dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Należy nadmienić, że przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy – w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 – na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy – ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, takie jak np. gminy, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji (w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego (w myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. ustawy o samorządzie powiatowym, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1629, z późn. zm.) przez powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny – rozumie się powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.

W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zaznaczyć, że przypisana gminie – jako jednostce samorządu terytorialnego – samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, że tylko podmiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.


Z powołanych przepisów wynika, ze organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest miastem na prawach powiatu oraz podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W 2014 r. Gmina na prawach powiatu, jako partner, przystąpiło do porozumienia, którego celem jest realizacja projektu pod nazwą: „...”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z miastami na prawach powiatu.

Zmodernizowany w ramach Projektu system teleinformatyczny jest/będzie wykorzystywany do różnych kategorii czynności. Należy bowiem zauważyć, że system jest/będzie wykorzystywany do sprawdzania:

  1. aktualnych powierzchni działek,
  2. aktualnego sposobu użytkowania terenu,
  3. aktualnych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
  4. wydanych pozwoleniach takich jak: na budowę, o uwarunkowaniach środowiskowych, zagospodarowaniu przyrodniczym, o przebiegu ulic itp.,
  5. informacji o posiadanych zasobach mapowych, zasobach dokumentacji geodezyjnej, itp.

Niektórzy pracownicy Urzędu Gminy wykorzystują/będą wykorzystywać przedmiotowe bazy do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności pracowników Wydziału Skarbu oraz Wydziału Obrotu Nieruchomościami, którzy za ich pomocą pozyskują/będą mogli pozyskiwać dane, w oparciu o które podejmowane są decyzje dotyczące np. sprzedaży nieruchomości, zamiany nieruchomości, oddania w dzierżawę, najem czy użytkowanie. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, przy czym, w zależności od konkretnego stanu faktycznego, może być to sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT lub zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Pozostali pracownicy Urzędu Gminy wykorzystują/będą wykorzystywać dane pozyskane ze zmodernizowanych w ramach Projektu systemów teleinformatycznych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. pozostających poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, np.:

  1. pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich przy wykonywaniu czynności zameldowania osób sprawdzają/będą sprawdzić czy na wskazanej w formularzu zgłoszenia pobytu stałego/czasowego działce jest zlokalizowany budynek lub jaki ma numer porządkowy,
  2. pracownicy Wydziału Budżetowo-Finansowego sprawdzają/będą sprawdzać, czy dane z deklaracji na podatek od nieruchomości zgadzają się z danymi wskazanymi w ewidencji gruntów i budynków,
  3. pracownicy Wydziału Zarządzania Kryzysowego sprawdzają/będą sprawdzać dane dotyczące cieków wodnych, czy przebiegu dróg.

Za pomocą zmodernizowanych w ramach Projektu systemów mieszkańcy Gminy będą mogli sprawdzić położenie i powierzchnię działek, dostęp do sieci uzbrojenia, przebieg ścieżek rowerowych, obiekty turystyczne, itp.

Cały powstały system w ramach projektu, w tym zakupione na potrzeby realizacji projektu, tj.:

  1. dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  2. sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzenia peryferyjne,
  3. licencje na oprogramowanie dziedzinowe,
  4. usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych),
  5. digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych,
  6. usługi zarządzania projektem,
  7. promocja projektu,
  8. będą wykorzystywane równocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i pozostających poza działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zakupów związanych z systemami, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma/będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego będącego elementem Projektu o nazwie „...”.

Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach Projektu przeprowadzona zostanie modernizacja baz danych, głównie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, tj. zostaną rozbudowane istniejące systemy teleinformatyczne świadczące usługi dla administracji, biznesu i mieszkańców.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki związane z nabyciem towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego będącego elementem Projektu o nazwie „...”, będą dotyczyły działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), jak również innej działalności, tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Kwalifikacja wydatków zależy od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę służy, a w opisanym przypadku – jak wynika z wniosku – służy ona czynnościom poza działalnością gospodarczą (działalności Gminy, jako organu władzy publicznej), a także jest ona wykorzystywana również do wykonywania czynności cywilnoprawnych w zakresie wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, tj. sprzedaży nieruchomości.

Ponadto wskazać należy, że nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów. W konsekwencji, dokumentem na podstawie którego podatnik – od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu – może odliczyć podatek naliczony jest faktura. Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku, Gmina nabyła usługę przeprowadzenia audytu potrzeb związanych z realizacją Projektu oraz wykonanie dokumentacji aplikacyjnej. Oba wydatki zostały poniesione na podstawie not obciążeniowych wystawionych przez Gminę …, która zleciła wykonanie audytu oraz dokumentacji aplikacyjnej jako lider porozumienia. Jak wynika z wcześniej powołanego art. 86 ust. 2 pkt 1 dokumentem na podstawie którego podatnik może odliczyć podatek naliczony jest faktura VAT, z której podatek ten wynika. A zatem w stosunku do towarów i usług, które zostały udokumentowane notą obciążeniową prawo do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawcy nie przysługuje.

W związku z powyższym, w stosunku do wydatków poniesionych na usługę wykonania dokumentacji aplikacyjnej oraz przeprowadzenie audytu, Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Powtórzyć należy, że obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W odniesieniu więc do towarów i usług służących wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W konsekwencji, z tytułu zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzeniami peryferyjnymi, dokumentacji przetargowej, licencji na oprogramowanie dziedzinowe, usług informatycznych (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych), digitalizacji (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowy, modernizacji i dostosowania baz danych do nowych przepisów prawnych, usług zarządzania i promocji projektu, które jak wskazał Wnioskodawca wykorzystywane będą zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych) jak i do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy – prawo do odliczenia będzie przysługiwało wyłącznie w zakresie w jakim zakupy te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zakupów związanych z systemami, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w pierwszej kolejności powinien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, a dopiero w odniesieniu do działalności gospodarczej winien zastosować uregulowania wynikające z art. 90 ustawy. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów i usług związanych z modernizacją zasobu geodezyjnego będącego elementem Projektu o nazwie „...”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu zasad określonych w przepisach art. 86 ust. 2a-2h, art. 90, art. 90c i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów, o ile ww. towary i usługi zostaną udokumentowane fakturą VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj