Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-206/15-3/AD
z 1 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2015 r. (data wpływu 13 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do sukcesji zwolnienia przedmiotowego w przypadku połączenia spółek kapitałowych oraz przystąpienia do spółki kapitałowej nowego udziałowca - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do sukcesji zwolnienia przedmiotowego w przypadku połączenia spółek kapitałowych oraz przystąpienia do spółki kapitałowej nowego udziałowca


W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawcy udzielone zostało zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W 2015 r. Wnioskodawca planuje podjęcie następujących działań:


  1. przekształcić się jako przedsiębiorca jednoosobowy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie przepisu art. 5841 Kodeksu spółek handlowych. W wyniku przedmiotowego przekształcenia:
    1. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego;
    2. jedynym wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (tj. przekształconej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) będzie dotychczasowy jednoosobowy przedsiębiorca.
  2. po przekształceniu jednoosobowego przedsiębiorstwa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością udziały w tej spółce zostaną również objęte przez żonę Wnioskodawcy.
  3. następnie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością połączy się z inną spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie przepisu art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, w ten sposób, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego działalność jednoosobowo (jako spółka przejmująca) przejmie cały majątek innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przejmowanej). W wyniku przedmiotowego połączenia wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą: Wnioskodawca wraz z żoną oraz wspólnicy spółki przejmowanej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej będzie beneficjentem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej i tym samym będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów osiągniętych w specjalnej strefie ekonomicznej w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy spółka, o której mowa w pkt 1, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów osiągniętych w specjalnej strefie ekonomicznej w przyszłości na podstawie art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych również po objęciu udziałów w spółce przez żonę Wnioskodawcy?
  3. Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów osiągniętych w specjalnej strefie ekonomicznej w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po połączeniu się z inną spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w ten sposób, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (jako spółka przejmująca) przejmie cały majątek innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie i trzecie. W pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.


W ocenie Wnioskodawcy, planowane zdarzenia, tj. objęcie udziałów w spółce przekształconej przez żonę Wnioskodawcy oraz połączenie spółki przekształconej z inną spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie przepisu art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych nie wpłyną na przysługujące spółce zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po pierwsze, samo objęcie udziałów przez żonę nie będzie miało wpływu na status podatnika - beneficjentem zezwolenia będzie wciąż powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowego przedsiębiorcy - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Objęcie udziałów przez dodatkową osobę nie jest również przesłanką cofnięcia zezwolenia. Okolicznością skutkującą cofnięciem zezwolenia nie będzie również przejęcie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę przejmującą) całego majątku innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przejmowanej). Takiego bowiem skutku nie przewiduje ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wnioskodawca podkreśla, że do połączenia z inną spółką dojdzie w trybie przepisu art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych - połączenie przez przejęcie. Jedną z cech takiego połączenia zaś jest to, że spółka przejmująca (w tym wypadku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) nie traci swojej podmiotowości prawnej, zachowując tym samym ciągłość prawną i organizacyjną. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostanie zatem beneficjentem zezwolenia, a w konsekwencji będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w niniejszym wniosku.


Podsumowując - zdaniem Wnioskodawcy - zdarzenia przyszłe, tj.:


  1. objęcie przez żonę Wnioskodawcy udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością uprzednio przekształconej w trybie przepisu art. 5841 Kodeksu spółek handlowych;
  2. połączenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z inną spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w ten sposób, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (jako spółka przejmująca) przejmie cały majątek innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przejmowanej) spowodują, że:
    1. beneficjentem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - spółka przekształcona, a następnie spółka przejmująca,
    2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zasady łączenia spółek kapitałowych zostały określone w ustawie z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030). Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu spółek handlowych – spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi.

Z kolei art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

W myśl zaś art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Jednocześnie, należy wskazać, że kwestia sukcesji będącej następstwem połączenia spółek na powyższych zasadach została określona w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613).

Zgodnie z art. 93 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Na podstawie przytoczonych przepisów należy zatem stwierdzić, że w przypadku połączenia spółek kapitałowych przez przejęcie, na spółkę przejmującą, w drodze sukcesji uniwersalnej przechodzą, wszelkie prawa i obowiązki, w tym wynikające z prawa podatkowego, które przysługiwały spółce przejmowanej na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Przepisy prawa materialnego nie zawierają wyłączeń ograniczających sukcesję praw posiadanych przez spółkę przejmowaną na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w przypadku przystąpienia do spółki nowego udziałowca – żony Wnioskodawcy oraz wspólników spółki, która została przejęta przez spółkę kapitałową.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zwolnienie od podatku dochodowego stanowi pomoc publiczną udzielaną podatnikom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych i przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.

Art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.


Utrata prawa do zwolnienia z podatku dochodowego następuje natomiast w sytuacji, kiedy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności. Na podstawie art. 19 ust. 3 ww. ustawy, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:


  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.


Przedsiębiorcą natomiast – w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015, poz. 584) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, a w efekcie utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów strefowych. Przytoczone przepisy nie wskazują połączenia spółek kapitałowych (i związanej z nim sukcesji podatkowoprawnej) jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie, w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący.

W związku z powyższym, w przypadku gdy Wnioskodawca (spółka przejmująca) dokona połączenia ze spółką przejmowaną będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o zezwolenia posiadane przez Niego jako przez spółkę przejmowaną, jeśli spełni warunki zapisane w zezwoleniu oraz wymogi określone właściwymi przepisami.

Również objęcie przez żonę Wnioskodawcy udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje naruszenia warunków w zakresie omawianego zwolnienia. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zmieniając skład osobowy nie zmienia swojej osobowości i jest nadal tym samym podmiotem prawa - przedsiębiorcą w myśl art. 4 ust 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, któremu wydane zostało zezwolenie strefowe. Tym samym, uprawnienia do zwolnienia z podatku dochodowego przysługują jej udziałowcom (zarówno dotychczasowym jak i nowym) w okresie ważności zezwolenia, pod warunkiem, że nie zostaną spełnione warunki powodujące cofnięcie zezwolenia zawarte w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych strefach.

Reasumując, w świetle zaprezentowanych przepisów prawa, zarówno w przypadku objęcia przez żonę Wnioskodawcy udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jak również w sytuacji połączenia przez Wnioskodawcę dotychczasowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze spółką przejmowaną - Wnioskodawca zachowa prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo wskazać należy, że przepis art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej normujący wydawanie przez organ podatkowy pisemnych interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie uprawnia do zajmowania stanowiska odnośnie określonego w zezwoleniach na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przedmiotu działalności gospodarczej określonego podmiotu oraz ekonomicznych, handlowych aspektów jego działania.

Zezwolenie ma charakter decyzji administracyjnej i wydawane jest w oparciu o przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest to decyzja o charakterze indywidualnym, szczegółowo określająca warunki realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego są zagadnienia, które dotyczą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zachowania przez spółkę kapitałową prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena klasyfikacji działalności jednostki czy też spełnienia warunków określonych w wydanym zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj