Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1437/11/KG
z 23 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1437/11/KG
Data
2011.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
ewidencja
ewidencjonowanie
gry
internet
limit obrotu
prowadzenie ewidencji
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Momentu rozpoczęcia prowadzenie ewidencji, ustalenie limitu obrotów oraz zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 23 września 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2011r. (data wpływu 20 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie, za które płatność następuje przelewem bankowym lub przekazem pocztowym,
  • ustalenia limitu obrotów wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • ustalenia momentu rozpoczęcia prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie, za które płatność następuje przelewem bankowym lub przekazem pocztowym,
  • ustalenia limitu obrotów wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • ustalenia momentu rozpoczęcia prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2011r. (data wpływu 20 grudnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr: IBPP4/443-1437/11/KG z dnia 6 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka została zawiązana w sierpniu 2011r. Wobec rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) jest podatnikiem VAT czynnym. Dotychczas jej obroty nie przekroczyły kwoty 20.000,00 zł w związku z czym na mocy § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Działalność Wnioskodawcy polega na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych (sprzedawanych) w internecie. Sprzedaż realizowana jest w ten sposób, że osoba zainteresowana może pobrać grę (pliki instalacyjne) z internetu. Celem natomiast uruchomienia gry niezbędne jest wprowadzenie tzw. kodu aktywacyjnego. Jego nabycie jest możliwe przez złożenie zamówienia na stornie internetowej i uregulowanie wynikającej z cennika kwoty.

Płatność następuje z wykorzystaniem karty płatniczej, względnie przelewem bankowym lub przekazem pocztowym.

Po otrzymaniu środków Wnioskodawca przesyła do zamawiającego za pośrednictwem poczty elektronicznej niezbędny do uruchomienia gry kod aktywacyjny. Od strony technicznej każde złożone zamówienie jest rejestrowane w obsługującym stronę internetową systemie komputerowym, z przypisaniem danych przekazanych przez nabywcę w zamówieniu. Podkreślić przy tym trzeba, że prawdziwość tych danych nie jest w żaden sposób weryfikowana, a obowiązkowe dane, które musi podać nabywca ograniczają się jedynie do podania adresu poczty elektronicznej, na którą podlega przekazaniu kod aktywacyjny.

W praktyce oznacza to, że nabywca gry pozostaje anonimowy, a jego jakakolwiek identyfikacja jest możliwa jedynie na podstawie podanego adresu poczty względnie IP komputera, z którego wysłane zostało zamówienie.

Obsługę płatności dokonywanych za pomocą kart płatniczych prowadzi na podstawie zawartej umowy podmiot zewnętrzny, który otrzymane środki po pobraniu prowizji przelewa na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wraz z przelewem, w tym przypadku jest również przekazywana specyfikacja wiążąca zrealizowane płatności z poszczególnymi zamówieniami.

W piśmie z dnia 14 grudnia 2011r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wobec przyjętego systemu sprzedaży istnieje możliwość, aby każde zindywidualizowane numerem zamówienie, zawierające co najmniej adres poczty elektronicznej nabywcy, zostało z wykorzystaniem automatu księgowań wprowadzone do rejestru VAT sprzedaży. Czy w przypadku powyższego sposobu rejestracji przeprowadzonych transakcji możliwe jest, aby w stosunku do tych transakcji zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Czy wartość obrotu pochodzącego z powyższych transakcji podlega uwzględnieniu przy ustalaniu kwot obrotu określonych w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a tym samym, czy powstanie i od kiedy obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku, gdy wartość obrotu pochodzącego z powyższych transakcji wraz z pozostałym obrotem z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przekroczy kwoty określone odpowiednio we wskazanych przepisach...

W piśmie z dnia 14 grudnia 2011r. dodatkowo uściślono, że sformułowane we wniosku z dnia 20 września 2011r. pytania, odnoszą się do szeregu zagadnień dotyczących możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wskazano, że wyjaśnienia wymaga:

  • Czy świadczenie usług, polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie, z uwzględnieniem systemu zapłaty, mieści się w dyspozycji usług wskazanych w tej pozycji załącznika, a tym samym czy w świetle § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia sprzedaż w zakresie tych usług będzie do dnia 31 grudnia 2012r. korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania...
  • Czy wskazane w tych przepisach kwoty obrotu obejmują również obrót pochodzący ze świadczenia usług mieszczących się w dyspozycji usług wymienionych w poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, czy w podanych kwotach obrotu należy uwzględnić sprzedaż, do której ma zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...
  • Ostatnie zagadnienie wymagające wyjaśnienia odnosiło się do kwestii ustalenia momentu, od którego należy rozpocząć prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do czynności, do których nie znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji, gdy dojdzie do przekroczenia kwot obrotu wskazanych odpowiednio w § 3 ust. 1 pkt 2 lub w § 3 ust. 7 tego rozporządzenia.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania zalicza się świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie, jak wynika to z pkt 2 objaśnień w załączniku do powyższego rozporządzenia, zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Odnosząc powyższą regulację prawną do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić trzeba, że przyjęty system sprzedaży spełnia warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Na uwagę w szczególności zasługuje, że do rejestru VAT sprzedaży jest możliwe wprowadzenie każdego dowodu zamówienia. Nie ma również przeszkód w jego powiązaniu z zapłatą zrealizowaną ostatecznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W praktyce każdą zapłatę wykazaną w specyfikacji dostarczonej przez podmiot obsługujący płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych da się powiązać z dowodami zamówień ujętymi w poszczególnych pozycjach rejestru VAT sprzedaży, co w świetle treści poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia jest warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania. Podobnie jest w przypadku płatności dokonywanych przelewem lub przekazem, gdzie również ich powiązanie z odpowiednimi dowodami zamówień nie stwarza trudności. Przyznać wprawdzie trzeba, że poszczególne dowody zamówień mają formę elektroniczną i nie identyfikują nabywcy z imienia i nazwiska. Nie są to jednak okoliczności, które stałyby w sprzeczności z możliwością zastosowania zwolnienia.

Wobec zaś takiego stanu rzeczy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w internecie zaliczają się do kategorii usług, o których mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zważywszy na powyższe ustalenia, istotnego znaczenia nabiera § 2 ust. 1 pkt 1 przywołanego wyżej rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (z obowiązku ewidencjonowania) do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia. Dokonywana zatem przez Wnioskodawcę sprzedaż gier za pośrednictwem internetu, za które zapłata będzie następowała z wykorzystaniem kart płatniczych, będzie podlegała zwolnieniu z ewidencjonowania z wykorzystaniem kas rejestrujących.

Powyższe nie oznacza jednak, że wszelkie wykonywane czynności nie będą podlegały ewidencjonowaniu. Jak wynika z treści przytoczonego przepisu nie ma on charakteru podmiotowego, a jedynie przedmiotowy, odnoszący się do ściśle określonych czynności. Stąd też możliwość zwolnienia od ewidencjonowania pozostałej prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży musi być rozpatrywana w kontekście odrębnych regulacji prawnych.

Jeśli chodzi o 2011r., to zwrócić należy uwagę na § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który ma zastosowanie do podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym i rozważane zwolnienie przyznaje do dnia przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000,00 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić przy tym trzeba, że do działalności tej podlega również zaliczeniu sprzedaż korzystająca ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wobec braku regulacji prawnych ją wyłączających od takiego zaliczenia.

W praktyce zatem Wnioskodawca będzie korzystał z podmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, mającego zastosowanie do wszelkiej sprzedaży, do czasu, gdy obrót w 2011r. przekroczy kwotę 20.000,00 zł, a gdy kwota ta nie zostanie przekroczona – w całym tym roku podatkowym. Ponadto w przypadku przekroczenia kwoty obrotu wynoszącej 20.000,00 zł obowiązek ewidencjonowania nastąpi z chwilą przekroczenia tej kwoty i będzie miał zastosowanie do wszelkiej sprzedaży, do której nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przypadku z kolei 2012r., zwolnienie podmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, musi być rozpatrywane w kontekście § 3 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

W myśl natomiast § 3 ust. 6 analizowanego rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000,00 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wynika więc z powyższego, że zwolnienie podmiotowe w stosunku do 2012r. będzie miało miejsce jedynie wtedy, gdy wartość obrotów w 2011r. nie przekroczy kwoty 20.000,00 zł (nie powstanie obowiązek ewidencjonowania w tym roku). Jeśli zaś zajdą takie okoliczności, to rozpatrywane zwolnienie podmiotowe będzie miało zastosowanie do upływu dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w ciągu 2012r. przekroczenie kwoty wskazanych wyżej obrotów w wysokości 40.000,00 zł. W konsekwencji po upływie tych dwóch miesięcy zajdzie konieczność prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z wyłączeniem jednak sprzedaży korzystającej ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług, polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w internecie,
  • ustalenia limitu obrotów wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • ustalenia momentu rozpoczęcia prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,

uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, że w zakresie świadczenia usług za które płatność następuje za pomocą kart płatniczych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011r. lub 2012r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy – podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności – w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od sierpniu 2011r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych (sprzedawanych) w internecie.

Wobec rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) jest podatnikiem VAT czynnym. Dotychczas jej obroty nie przekroczyły kwoty 20.000,00 zł.

Płatność następuje z wykorzystaniem karty płatniczej, względnie przelewem bankowym lub przekazem pocztowym. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w Internecie do dnia 31 grudnia 2012r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r.), w sytuacji gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana jest przelewem za pośrednictwem banku (na konto Wnioskodawcy lub przekazem pocztowym), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Przechodząc do następnych kwestii podniesionych we wniosku związanych z ustaleniem kwoty obrotu należy wskazać, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się tym samym sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem, gdy wartość obrotu Wnioskodawcy z powyższych transakcji (tj. sprzedaży usług za które nabywca dokonuje płatności przelewem bankowym lub przekazem pocztowym) wraz z pozostałym obrotem z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 przekroczy w bieżącym roku podatkowym (tj. 2011, czyli w pierwszym roku działalności) kwotę 20.000 zł, wobec Wnioskodawcy powstanie obowiązek ewidencji obrotu i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten powstanie z chwilą przekroczenia w 2011r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności o czym stanowi § 3 ust. 7 rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji, gdy ww. limit obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie zostanie przekroczony, to w kolejnym roku podatkowym (tj. 2012) obowiązek ewidencji obrotu i kwoty podatku należnego powstanie wobec Wnioskodawcy po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy jednakże zaznaczyć, że o ile ustalając wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania należy uwzględnić całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to jednakże już prowadząc ewidencje przy zastosowaniu kasy rejestrującej czynności korzystające ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika nie podlegają obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług, polegających na wydawaniu gier komputerowych udostępnianych do pobrania w internecie,
  • ustalenia limitu obrotów wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • ustalenia momentu rozpoczęcia prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej płatności dokonywanej za pośrednictwem karty płatniczej obsługiwanej przez podmiot zewnętrzny – S.A., zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj