Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4513-13/15-2/DG
z 15 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm. ) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie uznania, że:

  • Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu oraz powstania obowiązku podatkowego w przypadku załadunku Kondensatu na autocysterny;
  • obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu będzie dotyczył wydobycia Kondensatu począwszy od 1 stycznia 2020 r.;
  • Spółka nie będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej i cieplnej

jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie uznania, że Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu oraz powstania obowiązku podatkowego w przypadku załadunku Kondensatu na autocysterny, powstania obowiązku zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu począwszy od wydobycia Kondensatu od 1 stycznia 2020 r. oraz czy Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej i cieplnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność Wnioskodawcy (zwanego dalej także „Spółką”) koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego (dalej: „Gaz”, „Gaz ziemny” lub „Faza gazowa”) ze złoża Uników i prowadzi jego wydobycie w kopalni gazu - Ośrodku Próbnej Eksploatacji Uników. Spółka posiada także koncesję na rozpoznawanie złoża gazu ziemnego Wrzosowo, gdzie nie jest jeszcze prowadzona działalność wydobywcza oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji. Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę klasyfikowany jest pod kodem CN 2711 21 00 i jest gazem ziemnym zaazotowanym.

Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (tzw. kondensat). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Spółka prowadzi zatem działalność wydobywczą w zakresie węglowodorów w postaci Gazu oraz kondensatu (występującego wraz z wodami złożowymi).

Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „Ciecz złożową”. Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub tylko do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. W tym celu, niewielka część wydobywanego Gazu ziemnego jest także wykorzystywana w procesie technologicznym do wytworzenia ciepła niezbędnego do podgrzania wydobywanego gazu ziemnego oraz kontenera administracyjno-technicznego, tj. w celach prawidłowego funkcjonowania kopalni i zapewnienia ciągłości procesu wytwarzania energii elektrycznej / energii elektrycznej i ciepła.

Zadanie to realizowane jest w taki sposób, że wypływający pod ciśnieniem własnym Gaz ziemny z odwiertu jest kierowany do instalacji wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła („instalacja wytwórcza”) w zakładzie Spółki zlokalizowanym na terenie kopalni. Gaz ziemny trafia do Instalacji wytwórczej poprzez instalację przygotowania gazu łączącą ją z odwiertem („Instalacja kopalniana”) Praca Instalacji kopalnianej polega w szczególności na tym, że:

  1. Faza gazowa oddzielana jest od cieczy złożowej.
  2. Ciecz złożowa zostaje rozdzielona na dwie fazy: kondensat i wodę złożową, które są kierowane do dwóch oddzielnych zbiorników.
  3. Po uprzednim podgrzaniu na wymienniku ciepła dochodzi do redukcji ciśnienia Gazu.
  4. Faza gazowa oddzielona od cieczy złożowej, po obniżeniu ciśnienia, trafia do urządzeń produkcji energii elektrycznej i cieplnej (do Instalacji wytwórczej) oraz do urządzenia do produkcji energii cieplnej na potrzeby Instalacji kopalnianej. Ze względu na wykorzystywane w kopalni rozwiązania technologiczne (konstrukcja instalacji) nie ma technicznych możliwości jakiekolwiek innego użycia gazu ziemnego wydobywanego przez Spółkę niż do produkcji energii elektrycznej/ciepła.

W skład Instalacji kopalnianej mogą wchodzić gazociągi/rurociągi o długości sięgającej kilku, a nawet kilkunastu kilometrów. W szczególności, gazociągi takie mogą łączyć odwiert z urządzeniami oddzielającymi fazę gazową od cieczy złożowej lub mogą stanowić element Instalacji kopalnianej fizycznie łączący ją z Instalacją wytwórczą. W takim przypadku gazociąg ten w dalszym ciągu będzie elementem Instalacji kopalnianej, wewnętrznym gazociągiem w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, i nie będzie stanowił sieci przesyłowej ani sieci dystrybucyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 11a i 11b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.

Wszystkie opisane powyżej etapy, w których wykorzystywany jest Gaz ziemny, stanowią jeden proces technologiczny. Proces ten nie może być ze względów technicznych przerwany lub podzielony. Nie ma też możliwości jakiejkolwiek zmiany kolejności czynności technologicznych.

Kondensat pozyskany w ramach powyższego procesu technologicznego jest przez Spółkę sprzedawany do podmiotów trzecich (dalej: „Kondensat”). Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytut Nafty i Gazu nr E-2108/TP/13 z dnia 18 kwietnia 2013 r. (dalej: „ekspertyza”) wynika, że Kondensat wydobywany przez Spółkę bez stabilizacji i usunięcia związków siarki nie może stanowić surowca na instalacje rafineryjne i petrochemiczne. Z ekspertyzy tej wynika również, że zastosowanie Kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów. Sprzedaż odbywa się w ten sposób, że Kondensat jest ładowany do autocystern, którymi jest dostarczany do nabywców.

Gaz wydobywany przez Spółkę nie jest przez nią sprzedawany podmiotom trzecim, nie jest wprowadzany do sieci przesyłowej czy też dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne ani nie podlega załadunkowi na środek transportu. Niemal całość wydobywanego przez Spółkę Gazu jest wprowadzana do instalacji wytwarzającej energię elektryczną oraz ciepło (niewielka jego część wykorzystywana jest do celów technologicznych - podgrzewania wydobywanego gazu ziemnego oraz kontenera administracyjno-technicznego, tj. w celach prawidłowego funkcjonowania kopalni i zapewnienia ciągłości procesu produkcji energii elektrycznej/ energii elektrycznej i ciepła). W określonych, ściśle technicznych przypadkach, ze względów bezpieczeństwa część Gazu podlega spaleniu na tzw. „świeczce”, tj. bez wykorzystania w ramach wytwarzania energii oraz ciepła (tj. w punkcie spalania gazu, w którym utrzymywany jest stały płomień, i w którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z odwiertu Gazu ziemnego). Energia elektryczna i ciepło wytwarzane przez Spółkę i niewykorzystane na jej własne potrzeby są sprzedawane do podmiotów trzecich (przy czym ciepło jest sprzedawane w zakresie w jakim istnieje na nie popyt w momencie wytworzenia).


Spółka w ramach powyższej działalności ponosi lub może ponosić szereg wydatków związanych z wydobyciem Gazu oraz Kondensatu („Koszty wydobycia”), tj. w szczególności:

  • koszty rozpoznawania geologicznego, badań i analizy danych sejsmicznych i otworowych, wierceń poszukiwawczych i rozpoznawczych;
  • koszty związane z przygotowaniem odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych, w tym z pracami projektowania, inżynieryjnymi, geologicznymi i geofizycznymi, wydatki związane z uzyskaniem dostępu i przygotowaniem miejsca prac wiertniczych i ich organizacją, wydatki związane z realizacją prac wiertniczych, wydatki na uruchomienie i utrzymanie odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych oraz produkcji, w tym zabiegi intensyfikacji;
  • koszty związane z zaprojektowaniem, przygotowaniem i budową infrastruktury wspierającej działalność wydobywczą węglowodorów (tj. Instalacji kopalnianej);
  • koszty związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem Instalacji kopalnianej, w tym jej konserwacją i odtworzeniem oraz związane z ochroną środowiska;
  • podatki i opłaty związane z administrowaniem nieruchomościami, dotyczące nieruchomości, na których znajduje się zakład górniczy;
  • opłatę eksploatacyjną uiszczaną z tytułu wydobycia węglowodorów, wynagrodzenie za ustanowienie użytkowania górniczego oraz środki przeznaczone na fundusz likwidacji zakładu górniczego;
  • koszty związane z magazynowaniem Kondensatu, w tym funkcjonowaniem i utrzymaniem zbiorników na Kondensat oraz wodę złożową oraz urządzeń nalewakowych Kondensatu i wody złożowej;
  • koszty wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników zatrudnionych przy wydobyciu;
  • koszty usług obcych, tj. usług świadczonych przez podmioty trzecie na rzecz Spółki, w szczególności w zakresie bezpośredniej obsługi odwiertu i Instalacji kopalnianej; wśród usług obcych mogą znaleźć się także usługi doradcze związane z wydobyciem, które mogą być świadczone w szczególności przez osoby fizyczne w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby. Osoby te mogą również pełnić funkcje członków zarządu Spółki;
  • do Kosztów wydobycia Wnioskodawca zalicza także wartość środków trwałych w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów - w wysokości określonej na dzień 1 stycznia 2012 r.


Spółka ponosi lub może ponosić także koszty związane z dostawą Kondensatu na rzecz podmiotów trzecich („Koszty sprzedaży”), tj. w szczególności:

  • koszty załadunku na autocysterny;
  • koszty transportu Kondensatu do odbiorcy;
  • koszty wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników zatrudnionych przy sprzedaży Kondensatu;
  • podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży Kondensatu.


Spółka ponosi ponadto koszty związane wyłącznie z produkcją energii elektrycznej oraz ciepła (w szczególności koszty utrzymania Instalacji wytwórczej w tym celu wykorzystywanej) („Koszty wytwórcze”), a także koszty związane z całokształtem działalności gospodarczej Spółki („Koszty ogólne”).


Ponieważ Gaz i Kondensat będą wydobywane łącznie, również Koszty wydobycia będą ponoszone jako całość - nie będzie możliwe ponoszenie Kosztów wydobycia dotyczących jedynie wydobywania Gazu albo wydobywania Kondensatu.


Spółka miesięcznie wydobywa Gaz w ilości przekraczającej równowartości 11 MWh oraz Kondensat w ilości przekraczającej 1 tonę.


Spółka będzie prowadzić księgi w sposób, o którym mowa w art. 5 ust. 2 USPW, tj. w sposób pozwalający na określenie wysokości Kosztów wydobycia, Kosztów wytwórczych, Kosztów sprzedaży i Kosztów ogólnych oraz przychodów z tytułu dostawy wydobytych węglowodorów.


Opisane zdarzenie przyszłe dotyczy działalności Spółki począwszy od 1 stycznia 2016 r., przy czym Koszty wydobycia, Koszty sprzedaży i Koszty ogólne mogą być ponoszone także przed tą datą, nie wcześniej jednak niż 4 lata wstecz.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu, a obowiązek podatkowy Spółki w tym podatku powstanie z chwilą załadunku Kondensatu na autocysterny? (pytanie wniosku nr 4)
  2. Czy obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu będzie dotyczył wydobycia Kondensatu począwszy od 1 stycznia 2020 r.? (pytanie wniosku nr 5)
  3. Czy Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu? (pytanie wniosku nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1.


Stanowisko Wnioskodawcy


Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu, a jego obowiązek podatkowy w tym podatku powstanie z chwilą załadunku Kondensatu na autocysterny.


Uzasadnienie


Stosownie do art. 3 ust. 1 UPNK, przedmiotem opodatkowania podatkiem od niektórych kopalin jest wydobycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium wyłącznej strefy ekonomicznej ropy naftowej. Kondensat przynależy do grupy wyrobów akcyzowych o nr 2709 00, tj. do olejów ropy naftowej i olejów otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowych. Stąd, należy go uznać za ropę naftową w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 4 UPNK.

Stosownie do art. 5 ust. 2a UPNK, w zakresie wydobycia ropy naftowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wprowadzenia ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku ropy naftowej na inny środek transportu. Z uwagi na fakt, że Spółka dokonuje i będzie dokonywała sprzedaży Kondensatu w ten sposób, że Kondensat będzie ładowany do autocystern i dostarczany tym środkiem transportu nabywcom, załadunek ten będzie równoznaczny z powstaniem obowiązku podatkowego Spółki w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu.


Ad 2


Stanowisko Wnioskodawcy i jego uzasadnienie


Obowiązek zapłaty podatku od niektórych kopalin w odniesieniu do wydobywanego Kondensatu będzie dotyczył Kondensatu wydobywanego począwszy od 1 stycznia 2020 r. Zgodnie bowiem z art. 35 ust 2 USPW, obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin, w zakresie wydobycia ropy naftowej, powstaje od ropy naftowej wydobytej od dnia 1 stycznia 2020 r.


Ad 3


Stanowisko Wnioskodawcy


Spółka nie będzie podatnikiem podatku od niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu, z uwagi na brak powstania obowiązku podatkowego w tym podatku.


Uzasadnienie


Stosownie do art. 3 ust. 1 UPNK, przedmiotem opodatkowania podatkiem od niektórych kopalin jest wydobycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium wyłącznej strefy ekonomicznej gazu ziemnego. Zgodnie z art. 5 ust. 2a UPNK, w zakresie wydobycia gazu ziemnego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wprowadzenia gazu ziemnego do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku gazu ziemnego na inny środek transportu.

Pojęcia sieci przesyłowej oraz sieci dystrybucyjnej zostały zdefiniowane w ustawie Prawo energetyczne. Sieć przesyłowa jest to sieć gazowa wysokich ciśnień, z wyłączeniem gazociągów kopalnianych i bezpośrednich, za której ruch sieciowy jest odpowiedzialny operator systemu przesyłowego (art. 3 pkt 11a Prawa energetycznego), natomiast sieć dystrybucyjna - sieć gazową wysokich, średnich i niskich ciśnień, z wyłączeniem gazociągów kopalnianych i bezpośrednich za której ruch sieciowy jest odpowiedzialny operator systemu dystrybucyjnego (art. 3 pkt 11b Prawa energetycznego).

W ramach swojej działalności Spółka będzie zużywała cały wydobywany Gaz do produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła (a także w niewielkim zakresie spalała go ze względów bezpieczeństwa na tzw. „świeczce”, oraz używała w innych własnych celach). Spółka nie będzie zbywała Gazu na rzecz podmiotów trzecich. Gaz nie będzie wprowadzany do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej, nie będzie także podlegał załadunkowi na inny środek transportu.

W odniesieniu do wydobywanego przez Spółkę Gazu nie znajdzie też zastosowania art. 5 ust. 3 UPNK. Przepis ten stanowi, że jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy w związku z wydobyciem gazu ziemnego, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu. Przepis ten nie stanowi jednak samodzielnej podstawy powstania obowiązku podatkowego w omawianym podatku. Odnosi się bowiem do sytuacji, w której nie jest znany momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji gdy on niewątpliwie powstał, a nie do sytuacji, w której ten moment w ogóle nie wystąpił. Zatem art. 5 ust. 3 UPNK dotyczy sytuacji, w której obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 5 ust. 2a UPNK, tj. dojdzie do wprowadzenia gazu ziemnego do sieci przesyłowej, bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej lub załadunku gazu ziemnego na inny środek transportu), jednak nie jest możliwe ustalenie momentu, w którym zdarzenie kreujące obowiązek podatkowy wystąpiło (np. z uwagi na nieprawidłowości w księgach podatnika). Potwierdza to także uzasadnienie do projektu UPNK, zgodnie z którym: „Przepis ten stworzy podstawy określenia wysokości zobowiązania podatkowego w decyzji organu podatkowego (organu kontroli skarbowej), w szczególności w sytuacji nieprowadzenia ewidencji lub nierzetelności jej zapisów. ” UPNK przyznaje zatem organom podatkowym uprawnienie do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wyłącznie wówczas, gdy faktycznie zaistniało zdarzenie stanowiące przedmiot opodatkowania tym podatkiem.


W konsekwencji, nie wystąpi żadne zdarzenie, z którym związane byłoby powstanie obowiązku podatkowego Spółki w podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Opodatkowanie wydobywanych kopalin takich jak: miedź, srebro, gaz ziemny i ropa naftowa regulują przepisy ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz.U. z 2012 r. poz. 362 z późn. zm.); przy czym należy wskazać, że regulacje dotyczące gazu ziemnego i ropy naftowej wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.


Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem jest wydobycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium wyłącznej strefy ekonomicznej:

  1. miedzi;
  2. srebra;
  3. gazu ziemnego;
  4. ropy naftowej.

Opodatkowaniu podatkiem nie podlegają:

  1. urobek rudy miedzi lub przetworzony urobek rudy miedzi niebędący koncentratem, przeliczony na masę urobku rudy miedzi, w ilości nieprzekraczającej 1 tony miesięcznie,
  2. wydobyty gaz ziemny w ilości nieprzekraczającej równowartości 11 MWh miesięcznie,
  3. wydobyta ropa naftowa w ilości nieprzekraczającej 1 tony miesięcznie

− jeżeli zostały wykorzystane na cele badawcze (ust. 2 art. 3).


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o celach badawczych – rozumie się przez to analizy oraz badania próbek urobku rudy miedzi, gazu ziemnego oraz ropy naftowej w celu ustalenia ich właściwości oraz składu.


W myśl art. 4 ust. 1 ustawy podatnikiem podatku jest dokonująca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej wydobycia miedzi, srebra, gazu ziemnego lub ropy naftowej:

  1. osoba fizyczna;
  2. osoba prawna;
  3. jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w tym spółka cywilna, której wspólnikom udzielono koncesji na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2014 r. poz. 613, ze zm.).
  4. Jeżeli wydobycie gazu ziemnego lub ropy naftowej odbywa się w ramach umowy o współpracy, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, podatnikiem jest każda strona tej umowy, a jeżeli stroną umowy o współpracy jest spółka cywilna – ta spółka.

Zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wprowadzenia gazu ziemnego lub ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu.

Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy w związku z wyprodukowaniem koncentratu, wydobyciem urobku rudy miedzi, wydobyciem gazu ziemnego lub wydobyciem ropy naftowej za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu (ust. 3 art. 5).


Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dot. kopalin podstawę opodatkowania podatkiem w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej stanowi wartość wydobytego gazu ziemnego lub wydobytej ropy naftowej.


Jak stanowi art. 7a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w zakresie wydobycia gazu ziemnego wysokość podatku za dany miesiąc stanowi suma iloczynów wartości wydobytego gazu ziemnego wyrażonej w złotych oraz stawki podatku określonej w ust. 6.


Wartość wydobytego gazu ziemnego stanowi iloczyn ilości wydobytego gazu ziemnego wyrażonej w megawatogodzinach oraz średniej ceny gazu ziemnego (ust. 2 art. 7a).


Wartość wydobytej ropy naftowej stanowi iloczyn ilości wydobytej ropy naftowej wyrażonej w tonach oraz średniej ceny ropy naftowej (ust. 3 art. 7a).


W myśl art. 7a ust. 5 ustawy ilość wydobytego gazu ziemnego oraz wydobytej ropy naftowej określa się na podstawie pomiarów w punktach wprowadzenia gazu ziemnego lub ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego ze złoża Uników i prowadzi jego wydobycie w kopalni gazu. Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę klasyfikowany jest pod kodem CN 2711 21 00 i jest gazem ziemnym zaazotowanym.

Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi, z których pod wpływem ciśnienia gaz samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. Wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (tzw. kondensat). W wydobywanym gazie mogą wystąpić tzw. wody złożowe (tj. zasolona woda zanieczyszczona w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Spółka prowadzi zatem działalność wydobywczą w zakresie węglowodorów w postaci Gazu oraz kondensatu (występującego wraz z wodami złożowymi). Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „Ciecz złożową”. Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie lub tylko do produkcji energii elektrycznej.

Ciecz złożowa wypływająca z odwiertu kierowana jest do instalacji kopalnianej, w której na poszczególnych etapach dochodzi do oddzielenia fazy gazowej, następnie Kondensatu i wody złożowej. Kondensat pozyskany w ramach procesu technologicznego jest przez Spółkę sprzedawany do podmiotów trzecich. Sprzedaż odbywa się w ten sposób, że Kondensat jest ładowany do autocystern, którymi jest dostarczany do nabywców. Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytut Nafty i Gazu nr E-2108/TP/13 z dnia 18 kwietnia 2013 r. wynika, że zastosowanie Kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów.


Spółka miesięcznie wydobywa Kondensat w ilości przekraczającej 1 tonę.


Ad 1


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu oraz kiedy powstanie obowiązek podatkowy od sprzedawanego Kondensatu.


Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) regulują kwestie opodatkowania tym podatkiem wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


Z kolei w załączniku nr 1 stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych pod pozycją 26 znajdują się oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe – oznaczone kodem CN 2709 00.


Z wniosku wynika, że wydobywany i sprzedawany przez Wnioskodawcę Kondensat jest mieszaniną węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10. Zatem Kondensat jako towar należący do grupy wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2709 00, tj. do olejów ropy naftowej i olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, surowych należy uznać za ropę naftową w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie uzyskanej koncesji dokonuje wydobycia gazu ziemnego ze złoża. W skład wydobywanej cieczy złożowej oprócz gazu wchodzi tzw. Kondensat, który z uwagi na swój skład i zakwalifikowanie do kodu CN 2709 00 jest ropą naftową. Jak wynika z powołanego wyżej art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin podatnikiem tego podatku jest podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w tym spółka cywilna) dokonujący wydobycia m.in. ropy naftowej. Zatem Wnioskodawca – prowadzący działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (osoba prawna) z tytułu wydobywania Kondensatu będącego ropą naftową zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin jest podatnikiem tego podatku.

Ze wskazanego wyżej art. 5 ust. 2a ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin wynika, że obowiązek podatkowy w zakresie wydobycia ropy naftowej powstaje z chwilą wprowadzenia ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku ropy naftowej na inny środek transportu.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wydobywczej z cieczy złożowej wypływającej z odwiertu po uprzednim przeprowadzeniu procesu technologicznego pozyskuje Kondensat, który będzie ładowany do autocystern i dostarczany tym środkiem transportu nabywcom. Zatem zgodnie z art. 5 ust. 2a cyt. ustawy w momencie załadunku Kondensatu (ropy naftowej) powstanie obowiązek podatkowy Spółki w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Ad 2


Kolejnym zagadnieniem budzącym wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu będzie dotyczył wydobycia Kondensatu począwszy od 1 stycznia 2020 r.


Przepisy ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin regulują kwestie opodatkowania wydobycia miedzi, srebra, gazu ziemnego i ropy naftowej; w tym przedmiotu opodatkowania, podatnika w rozumieniu tej ustawy, obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania, stawki podatku, pomiaru wydobywanych kopalin, rejestru podatników, składania deklaracji, właściwości organów podatkowych.


Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1215) obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin, w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej, powstaje od gazu ziemnego i ropy naftowej wydobytych od dnia 1 stycznia 2020 r.


Przepisy ust. 1 i 2 nie wyłączają stosowania przepisów dotyczących obowiązków ewidencyjnych oraz związanych ze składaniem deklaracji podatkowych, dotyczących podatku oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin (ust. 3 art. 35).


Zatem jak wynika z powołanego wyżej przepisu Wnioskodawca będzie miał obowiązek obliczać i dokonywać zapłaty należnego podatku od wydobytej ropy naftowej od 1 stycznia 2020 r. Tak więc, mimo że przepisy ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie dotyczącym opodatkowania wydobywanego gazu ziemnego i ropy naftowej wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r., to obowiązek zapłaty tego podatku został odroczony do 1 stycznia 2020 r. i dotyczy tych kopalin wydobytych po tej dacie.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest prawidłowe.


Ad 3


Kolejnym zagadnieniem, którego wyjaśnienia oczekuje Wnioskodawca jest, czy Spółka będzie podatnikiem podatku od niektórych kopalin z tytułu wydobycia gazu.


Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, że wypływający pod ciśnieniem własnym Gaz ziemny z odwiertu jest kierowany do instalacji wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła („instalacja wytwórcza”) w zakładzie Spółki zlokalizowanym na terenie kopalni. Gaz ziemny trafia do Instalacji wytwórczej poprzez instalację przygotowania gazu łączącą ją z odwiertem („Instalacja kopalniana”). Wskutek przejścia cieczy złożowej przez Instalację kopalnianą następuje m.in. oddzielenie gazu, który po obniżeniu ciśnienia, trafia do urządzeń produkcji energii elektrycznej i cieplnej (do Instalacji wytwórczej) oraz do urządzenia do produkcji energii cieplnej na potrzeby Instalacji kopalnianej. W skład Instalacji kopalnianej mogą wchodzić gazociągi/rurociągi o długości sięgającej kilku/kilkunastu kilometrów, które to gazociągi mogą łączyć odwiert z urządzeniami oddzielającymi fazę gazową od cieczy złożowej lub mogą stanowić element Instalacji kopalnianej fizycznie łączący ją z Instalacją wytwórczą.

Wszystkie opisane powyżej etapy, w których wykorzystywany jest Gaz ziemny, stanowią jeden proces technologiczny, który ze względów technicznych nie może być przerwany lub podzielony. Nie ma też możliwości jakiejkolwiek zmiany kolejności czynności technologicznych.

Gaz wydobywany przez Spółkę nie jest sprzedawany podmiotom trzecim, nie jest wprowadzany do sieci przesyłowej czy też dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne ani nie podlega załadunkowi na środek transportu. Niemal całość wydobywanego przez Spółkę Gazu jest wprowadzana do instalacji wytwarzającej energię elektryczną oraz ciepło (niewielka jego część wykorzystywana jest do celów technologicznych - podgrzewania wydobywanego gazu ziemnego oraz kontenera administracyjno-technicznego. W ściśle określonych technicznych przypadkach, ze względów bezpieczeństwa część Gazu podlega spaleniu na tzw. „świeczce”, tj. w punkcie spalania gazu, w którym utrzymywany jest stały płomień, i w którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z odwiertu Gazu ziemnego). Energia elektryczna i ciepło wytwarzane przez Spółkę i niewykorzystane na jej własne potrzeby są sprzedawane do podmiotów trzecich (przy czym ciepło jest sprzedawane w zakresie w jakim istnieje na nie popyt w momencie wytworzenia).

Ze wskazanego wyżej przepisu art. 5 ust. 2a ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin wynika, że obowiązek podatkowy od wydobywanego gazu ziemnego powstaje z chwilą wprowadzenia gazu ziemnego do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej albo z chwilą załadunku gazu ziemnego na inny środek transportu.

Natomiast art. 5 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy w związku z wyprodukowaniem koncentratu, wydobyciem urobku miedzi, wydobyciem gazu ziemnego lub wydobyciem ropy naftowej za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.


W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin nie definiują pojęcia „sieć przesyłowa” lub „sieć dystrybucyjna”.


Natomiast wykładnię tych pojęć odnajdujemy w uregulowaniach ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Z 2012 r., poz. 1059 z późn. zm.)


I tak zgodnie z art. 3 wyżej przytoczonej ustawy:

  • sieć przesyłowa - to sieć gazowa wysokich ciśnień, z wyłączeniem gazociągów kopalnianych i bezpośrednich, albo sieć elektroenergetyczna najwyższych lub wysokich napięć, za której ruch sieciowy jest odpowiedzialny operator systemu przesyłowego (pkt 11a);
  • sieć dystrybucyjna – to sieć gazowa wysokich, średnich i niskich ciśnień, z wyłączeniem gazociągów kopalnianych i bezpośrednich, albo sieć elektroenergetyczna wysokich, średnich i niskich napięć, za której ruch sieciowy jest odpowiedzialny operator systemu dystrybucyjnego (pkt11b);
  • sieć gazociągów kopalnianych (złożowych, kolektorowych i ekspedycyjnych) - gazociąg lub sieć gazociągów wykorzystywane do transportu gazu ziemnego z miejsca jego wydobycia do zakładu oczyszczania i obróbki lub do terminalu albo wykorzystywane do transportu gazu ziemnego do końcowego przeładunkowego terminalu przybrzeżnego (pkt 11c).


Z regulacji zawartych w tych przepisach wynika, że gazowe sieci przesyłowe i dystrybucyjne nie obejmują sieci gazociągów kopalnianych wykorzystywanych do transportu gazu ziemnego z miejsca jego wydobycia do zakładu oczyszczania i obróbki lub do terminalu bądź też wykorzystywane do transportu gazu ziemnego do końcowego przeładunkowego terminalu przybrzeżnego.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca wprowadzając wydobywany gaz ziemny do sieci gazociągów kopalnianych wykorzystywanych w procesie obróbki i transportu tego gazu nie dokonuje jego wprowadzenia do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej, o których mowa w art. 5 ust. 2a ustawy. W konsekwencji w momencie wprowadzenia wydobytego gazu ziemnego do sieci gazociągów kopalnianych nie powstanie obowiązek podatkowy stosownie do przepisu art. 5 ust. 2a ustawy. W rozpatrywanej sprawie należy wskazać, że w przypadku Spółki w odniesieniu do wydobywanego gazu ziemnego nie następuje jego wprowadzenie do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej, gdyż jak wskazał Wnioskodawca całość wydobywanego gazu po jego wyodrębnieniu z cieczy złożowej jest kierowana do instalacji wytwarzającej energię elektryczną i energię cieplną, które to produkty finalne przedsiębiorstwa Spółki sprzedawane są podmiotom trzecim. Tak więc w przypadku wydobywanego gazu ziemnego w Spółce nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku od wydobycia niektórych kopalin z uwagi na niewprowadzenie uzyskanego wskutek wydobycia i obróbki gazu do sieci przesyłowej lub sieci dystrybucyjnej ani też załadunku gazu ziemnego na inny środek transportu. Należy wskazać, że nie będzie miał zastosowania także przepis art. 5 ust. 3 ww. ustawy, który odnosi się do sytuacji, gdy obowiązek podatkowy w podatku od wydobycia kopaliny objętej przepisami ww. ustawy bezsprzecznie wystąpił, jednakże nie został przez zobowiązanego podatnika we właściwym momencie lub w ogóle wykazany. Tak więc przepis ten nie dotyczy sytuacji, w której obowiązek w podatku tym w ogóle nie występuje. Zatem w stosunku do Wnioskodawcy przepis ten w odniesieniu do wydobywanego gazu ziemnego nie będzie miał zastosowania.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 3 należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2016 r.


W zakresie zagadnień dotyczących przepisów ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj