Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/89/195/SBA/13/RD-12031
z 26 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2010 r., nr IBPP2/443-712/10/UH, wydanej w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, na wniosek z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla wykonywanych robót remontowo-budowlanych związanych z adaptacją budynku po zlikwidowanej szkole na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2010 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla wykonywanych robót remontowo-budowlnych związanych z adaptacją budynku po zlikwidowanej szkole na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W czerwcu 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę o roboty remontowo-budowlane z Fundacją. Firma Wnioskodawcy jako Wykonawca przyjęła do kompleksowej realizacji przedmiot zamówienia pod nazwą: Adaptacja budynku szkoły na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny. Fundacja zakupiła w 2006 roku budynek po zlikwidowanej szkole i chce go zaadaptować na całoroczny obiekt. Fundacja zwróciła się do Urzędu Statystycznego, z prośbą o ustalenie czy prace prowadzone w obiekcie można zakwalifikować do klasy 1130 PKOB i zastosować obniżoną stawkę VAT. W odpowiedzi Ośrodek poinformował, że wymieniony w piśmie budynek placówki opiekuńczo-wychowawczej, którego przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne dla wychowanków, mieści się w grupowaniu: PKOB grupa 113 klasa 1130 „Budynki zbiorowego zamieszkania”.


W piśmie z dnia 22 listopada 2010 r. Wnioskodawca stwierdził, iż:

  1. właściwy symbol PKOB dla budynku po zlikwidowanej szkole przed adaptacją to 1263
  2. dla robót remontowo-budowlanych wskazanych we wniosku zastosowanie mają n/w symbole PKWiU:
    • 45.21 - roboty ogólnobudowlane w zakresie budynków i budowli oraz inżynierii lądowej;
    • 45.23 - roboty ogólnobudowlane drogowe, roboty nawierzchniowe związane z budową obiektów sportowych;
    • 45.31 - roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego;
    • 45.32 - roboty izolacyjne;
    • 45.33 - roboty instalacyjne gazowe, wodno-kanalizacyjne, wentylacyjne i centralnego ogrzewania;
    • 45.34 - roboty instalacyjne budowlane, pozostałe;
    • 45.41 - roboty tynkarskie;
    • 45.42 - roboty związane z montażem stolarki budowlanej;
    • 45.43 - roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian;
    • 45.45 - roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe.
  3. przedmiotowy budynek po zlikwidowanej szkole będzie zaadoptowany na całoroczny obiekt do 49 miejsc noclegowych, w tym 15 dla osób niepełnosprawnych, bazą żywieniową oraz zapleczem do prowadzenia działań kulturalno-edukacyjnych. Jako, że w budynku będzie istniała możliwość całorocznego pobytu (użyta kwalifikacja „stałe zamieszkanie” odnosi się do obiektu budowlanego, a nie do okresu pobytu w danym lokalu) budynek ten jest budynkiem stałego zamieszkania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dla wyżej wymienionej usługi jest prawidłowo zastosowana 7% stawka VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, do robót remontowo-budowlanych wykonywanych w ramach zadania: Adaptacja budynku szkoły na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny należy zastosować obniżoną 7% stawkę VAT.

W dniu 10 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie przepisów § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr IBPP2/443-712/10/UH, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał następujące przepisy: art. 2 pkt 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i ust. 3, art. 41 ust. 1, ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.) oraz odniósł ich treść do stanowiska Wnioskodawcy.

Organ wskazał również na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że jeżeli roboty remontowo-budowlane będą wykonywane w budynku sklasyfikowanym według PKOB w grupowaniu 1263 (budynek szkoły), który nie mieści się w definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas do tych robót zastosowanie będzie miała stawka podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy należało stwierdzić, że interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2010 r. nr IBPP2/443-712/10/UH, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy przewidują dla niektórych czynności stawki obniżone.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a wskazanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), w okresie do 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%, w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 3 pkt 7 i 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.) przez:

  • przebudowę - należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji;
  • roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Jak wynika z wymienionych wyżej przepisów preferencyjna stawka opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% znajduje zastosowanie do usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Ponadto opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT podlegają również usługi budowlane wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie jako budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

W świetle powyższych uregulowań należy uznać, że dla określenia właściwej stawki podatku VAT na usługi budowlane związane z przebudową obiektu budowlanego (lub jego części) uzasadnione jest odniesienie się do statusu obiektu budowlanego (jego części), który ma być efektem inwestycji.

Nadmienić należy, że odmienna interpretacja prowadziłaby do nieuzasadnionego różnicowania stawki VAT np. w odniesieniu do inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego od inwestycji polegającej na przebudowie budynku niemieszkalnego, w wyniku której powstanie budynek mieszkalny.

Jeżeli zatem w wyniku przebudowy obiekt budowlany jej poddany będzie się kwalifikował do budynków mieszkalnych (dział 11 PKOB) zastosowanie znajdzie stawka preferencyjna - 7%, przy czym klasyfikacja i zmiana przeznaczenia musi mieć odzwierciedlenie w stosownej dokumentacji (np. w zawartych umowach o roboty budowlane, w decyzji o pozwoleniu na budowę).

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym firma Wnioskodawcy przyjęła do kompleksowej realizacji przedmiot zamówienia pod nazwą Adaptacja budynku szkoły na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny. W wyniku przeprowadzonych prac w budynku szkoły powstanie budynek placówki opiekuńczo-wychowawczej, którego przeważająca część powierzchni przeznaczona jest na cele mieszkaniowe dla wychowanków, który mieści się w grupowaniu PKOB 1130 „Budynki zbiorowego zamieszkania”.

Zdaniem Ministra Finansów, mając na względzie powyższe uregulowania, w przedstawionym stanie faktycznym, roboty remontowo-budowlane związane z adaptacją budynku szkoły na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny, w którym będzie do 49 miejsc noclegowych, w tym 15 dla osób niepełnosprawnych, bazą wyżywieniową oraz zapleczem do prowadzenia działań kulturalno-edukacyjnych, będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, o ile przebudowany budynek będzie zaliczony do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Nadmienić należy, że zmiana przeznaczenia i klasyfikacji obiektu budowlanego winna znajdować potwierdzenie w stosownej dokumentacji (np. zawartych umowach, w decyzji o pozwoleniu na budowę).

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług adaptacji budynku szkoły na Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% należało uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 10 grudnia 2010 r. nr IBPP2/443-712/10/UH, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji, którą Wnioskodawca przedstawił we wniosku. Informację dotyczącą zaklasyfikowania budynku placówki opiekuńczo-wychowawczej – Młodzieżowy Ośrodek Turystyczny do grupowania PKOB grupa 113 klasa 1130 „Budynki zbiorowego zamieszkania” potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i przy tym założeniu wydano niniejszą interpretację.

Podkreślić przy tym należy, że zmiana interpretacji nie będzie wywoływać skutków prawnych w przypadku, gdy budynek po adaptacji zostanie jednak zaliczony np. do schronisk młodzieżowych lub górskich, bądź też będzie pozostałym budynkiem zakwaterowania turystycznego.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § l ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj