Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-33/12/AS
z 1 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-33/12/AS
Data
2012.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
montaż
roboty budowlane
roboty montażowe
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka VAT dla dostawy i montażu schodów i balustrad.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, Izba Finansowa, z dnia 16 czerwca 2010r. sygn. akt I FSK 1064/09 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 maja 2011r. sygn. akt III SA/Gl 2151/10 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 2 listopada 2011r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 19 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2008r. (data wpływu 20 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT dla dostawy i montażu schodów i balustrad – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT dla dostawy i montażu schodów i balustrad.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2008r. (data wpływu 20 czerwca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 czerwca 2008r. Nr IBPP1/443-476/08/EA.

W dniu 4 lipca 2008r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-476/08/EA uznając, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT dla dostawy i montażu produkowanych schodów i balustrad jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 4 lipca 2008r. znak: IBPP1/443-476/08/EA złożył skargę z dnia 16 września 2008r., w której zażądał zmiany zaskarżonej interpretacji indywidualnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 6 lutego 2009r. sygn. akt III SA/Gl 1226/08 oddalił skargę Bogdana Strzałki na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2008r. znak: IBPP1/443-476/08/EA.

Od powyższego wyroku, Pan S. wniósł skargę kasacyjną, natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, Izba Finansowa, Wydział I, wyrokiem z dnia 16 czerwca 2010r. sygn. akt I FSK 1064/09 uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach.

W związku z powyższym, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrokiem z dnia 30 maja 2011r. sygn. akt III SA/Gl 2151/10 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 4 lipca 2008r. znak: IBPP1/443-476/08/EA (data wpływu prawomocnego orzeczenia do tut. organu – 2 listopada 2011r.).

Wskutek powyższego, wniosek Pana S. z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 19 marca 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2008r. (data wpływu 20 czerwca 2008r.), wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawieranych umów z klientami, Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania i zamontowania w budynkach mieszkalnych (PKOB 111, 112) schodów i balustrad. Zawarte umowy wskazują, jakie prace będą wykonane w związku z zawartą umową - prace dzielą się na następujące etapy: pomiar, sporządzenie projektu, wykonanie potrzebnych elementów oraz ich zamontowanie. Są to indywidualne zamówienia klientów, dopasowane do ich osobistych wymagań, w związku z czym wykonywanie schodów nie ma cech produkcji seryjnej.

Po przyjęciu zamówienia odbywa się pomiar w przewidywanym miejscu montażu, w celu zebrania danych potrzebnych do sporządzenia projektu. Następnie wykonywane są poszczególne elementy schodów i balustrad oraz montaż tych elementów u klienta. Wykonywane prace są podporządkowane następującym parametrom: grubość stropu, typ biegu schodów, rodzaje balustrad. Uwzględnia się rozmieszczenie zamontowanych instalacji w budynku. Sam montaż dokonywany jest w następujący sposób: w pierwszej kolejności wstępny montaż (przygotowanie miejsca w stanie surowym), następnie dopasowywanie elementów do miejsca montażu (przycinanie, wykuwanie betonu, itp.) oraz wykończenie (np. malowanie, szlifowanie, barwienie).

Dla powstania schodów niezbędne są prace na miejscu u klienta. Również z uwagi na konieczność zamontowania elementów giętych - do wyginania tych elementów wykorzystywane są ściany. Wszystkie ww. prace wykonują pracownicy Wnioskodawcy, mając do dyspozycji narzędzia i materiały pomocnicze dostarczone przez Wnioskodawcę. Po zamontowaniu wszystkich elementów, gotowe schody są odbierane na podstawie protokołu odbioru technicznego. Wnioskodawca udziela gwarancji na wykonane prace. Należy ponadto wskazać, że schody w są elementami budowlano-konstrukcyjnymi, a ich brak w budynkach jeszcze niezamieszkałych jest przeszkodą do dokonania odbioru budynku.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określane jedną kwotą, umieszczoną w zawartych umowach z klientami (brak podziału na zużyte materiały i wykonaną usługę). Przy ustalaniu wartości usługi, Wnioskodawca bierze pod uwagę wartość zużytego materiału, czasochłonność, stopień skomplikowania prac.

Udział poszczególnych składników ceny nie jest stały i uzależniony jest od konkretnego zamówienia. Udział procentowy samej usługi w ustalonym wynagrodzeniu wynosi ok. 70% - 80% w zależności od rodzaju zużytego materiału i od skomplikowania projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 czerwca 2008r. Wnioskodawca wskazał, iż nie ma żadnych problemów z dokonaniem klasyfikacji prowadzonej działalności, uznając wykonywane czynności w pełnym zakresie jako usługę - usługę o charakterze kompleksowym (bez odwoływania się do jakichkolwiek klasyfikacji, które tego rodzaju usług nie przewidują).

Objaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazują, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi powinny być zaklasyfikowane do Działu 20.30 Produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa. Jednak ta klasyfikacja nie będzie miała zastosowania (o czym poniżej).

Analiza art. 7 i 8 ustawy o VAT wskazuje, że podział czynności opodatkowanych podatkiem VAT ma charakter dychotomiczny, tzn. należy przyjąć, że czynność albo stanowi dostawę towaru albo jest świadczeniem usługi. Taki też podział stanowi implementację przepisów art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG - Dz. U. WE L 145 z 13 czerwca 1977r. ze zm., zwanej dalej: VI Dyrektywą).

W rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, a dopiero w sytuacji, gdy nie można uznać ich za takowe - zakwalifikować do kategorii świadczenia usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT (tożsamy pogląd wyraził WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 11 czerwca 2007r. sygn. akt I SA/Wr 211/07, niepublikowany). W wyniku przystąpienia Polski do UE 1 maja 2004r. obok prawa krajowego obowiązujący jest także system prawa wspólnotowego. Na podstawie traktatu akcesyjnego Polska zobowiązała się respektować dorobek prawny Unii, w tym również orzecznictwo ETS. Polskie przepisy prawne muszą być zgodne z szeroko pojmowanym prawem WE. Przepisy prawa krajowego i decyzje organów nie mogą pozostawać w sprzeczności z normami prawa wspólnotowego ani z orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości. W związku z powyższym, przepisy VI Dyrektywy, identyfikując dane czynności jako dostawę towarów lub świadczenie usług, nie posługują się klasyfikacjami statystycznymi i nie odsyłają do nich, przyjmując szeroką definicję tychże pojęć. Należy zgodzić się tym samym ze stwierdzeniem, iż odwołanie się do klasyfikacji statystycznych może prowadzić na gruncie szerokiej definicji usługi, wynikającej z art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy, do ograniczenia przedmiotu opodatkowania i naruszenia powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług (K. Kosakowska K. Sachs (red), VI Dyrektywa VAT, BECK Warszawa 2004, s. 140). Nie można z tego względu przyjąć prymatu klasyfikacji statystycznej. Klasyfikacja może pełnić co najwyżej funkcję pomocniczą w tym zakresie, zamiast ocenić istotę spornych czynności w kontekście powołanych wyżej art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami VI Dyrektywy wszystkie polskie organy (bez wyjątku) są zobowiązane kierować się zasadą pierwszeństwa prawa wspólnotowego wobec prawa krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie zadane w uzupełnieniu z dnia 9 czerwca 2008r.):

Czy Wnioskodawca, na podstawie zawieranych umów z klientami, ma prawo zastosować obniżoną stawkę VAT 7% do świadczonych usług budowlano-montażowych (usług kompleksowych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonuje on, na podstawie zawieranych umów, kompleksowe usługi, składające się z usługi podstawowej oraz z usług pomocniczych. Wskazują na to jednoznacznie cele zawieranych umów. W związku z tym, Wnioskodawca na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT ma prawo zastosować 7% stawkę VAT w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, kwalifikowanych jako roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym (od 1 stycznia 2008r. podstawą zastosowania 7% stawki VAT jest § 5 ust. 1a rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Celem zawartych umów jest montaż wyprodukowanych przez podatnika elementów schodów i balustrad. Montaż jest usługą podstawową o czym świadczy zamiar klienta, jakim kieruje się przy podpisywaniu umowy - klient chce otrzymać zamontowane schody i to jest dla niego kluczowe. „Roboty budowlane/budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne stanowią tzw. świadczenie złożone, na które składa się szereg czynności mających doprowadzić do określonego efektu gospodarczego” (J. Jędrszczyk, E. Lis „Świadczenia złożone - problemy praktyczne na gruncie przepisów o podatku VAT" -Monitor Podatkowy 2006 nr 6 str. 9).

Zawierane umowy nie wskazują, że umowa obejmuje dostawę wyprodukowanych towarów. Takie podejście kłóciłoby się z celem gospodarczym zawartej umowy, przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel (def. dostawy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) jest dla klienta bezwartościowe, pomijając fakt, że wyprodukowanie schodów bez przymiarki i dopasowań na miejscu jest niemożliwe (zwłaszcza, że wykonanie niektórych elementów giętych możliwe jest tylko w czasie montażu). W związku z tym, Wnioskodawca nie ma w swojej ofercie sprzedaży gotowych schodów (bez montażu).

Natomiast sam etap produkcji jest pomocniczy dla usługi podstawowej (dla montażu).

Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową składającą się z usługi podstawowej oraz z usług pomocniczych. O kompleksowości świadczonej usługi świadczy ponadto brak elementu powtarzalności wyrobu, co jest charakterystyczne w procesie produkcji. Jest to indywidualna usługa wykonywana na specjalne, konkretne zamówienie.

Pogląd o kompleksowości świadczonych usług prezentuje orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, np. sprawa C-41/04 z dnia 27.10.2005r. - ETS stwierdził, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Ponadto w sprawie C-231/94 ETS zauważył, że o tym, czy w świetle VI dyrektywy dana transakcja stanowi dostawę towarów czy świadczenie usług, powinny decydować wszystkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji w celu zidentyfikowania jej cech charakterystycznych.

Naczelny Sąd Administracyjny dnia 5 lipca 2006r. sygn. i FSK 945/05 orzekł: „(...) Celem działalności wykonywanej przez podatnika był montaż wyprodukowanej przez niego stolarki /okien i drzwi/ u klientów, co potwierdza zarówno sposób określenia przedmiotu umowy, sposób jej realizacji, a także łączne określenie kwoty należności za końcowy efekt kompleksowej czynności, brak jest podstaw - jedynie dla potrzeb podatkowych - do dokonywania podziału tej jednorodnej czynności na odrębne jej rodzaje: odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z punktu widzenia klienta - odbiorcy czynności wykonywanych przez podatnika - istotne było bowiem zamontowanie stolarki, czyli przeprowadzenie odpowiednich robót budowlanych, a nie przeniesienie na niego prawa do rozporządzenia wyprodukowanymi przez podatnika towarami jak właściciel.(...)"

Podobnie orzekały: wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 listopada 2007r. sygn. III SA/Gl 711/07, wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 czerwca 2007r. sygn. akt I SA/Wr 211/07, wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 grudnia 2007r. sygn. akt I SA/Ke 527/07, wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 12 czerwca 2007r. sygn. akt I SA/Bd 367/07.

W związku z art. 8 ust. 3 w związku z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, należy przytoczyć pogląd wyrażony przez WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 22 listopada 2007r. sygn. akt III SA/Gl 711/07, w którym stwierdził, że: „przepis art. 146 ustawy o VAT jest przepisem przejściowy, który pozostaje w oderwaniu od definicji dostawy i świadczenia usług zawartą w art. 7 i 8 tej ustawy, nie mają zatem zastosowania również przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług z 18 marca 1997 r. oraz zapis załącznika nr 1 ustawy o podatku VAT (zobacz wyrok WSA w Warszawie z 8 lutego 2007r. sygn. akt III SA/Wa 3990/06, Mon. Pod. 2007/4/44)". Jak wskazuje przytoczony fragment, pogląd wyrażony przez WSA w Gliwicach nie jest odosobniony i dla właściwego sklasyfikowania usług budowlano-montażowych nie jest wymagane zwracanie się do Głównego Urzędu Statystycznego, również dlatego, że klasyfikacja statystyczna może pełnić najwyżej funkcję pomocniczą (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 czerwca 2007r.).

Zaprezentowana argumentacja jednoznacznie wskazuje na kompleksowość świadczonej usługi, w związku z czym Wnioskodawca ma prawo stosować 7% stawki VAT właściwej dla usług budowlano montażowych zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu do 31 grudnia 2007r., obecnie § 5 ust. 1a rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, gdyż stanowi ona ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczeń sądowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ww. ustawy nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. wyżej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl przepisu § 2 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. z 2004r., Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.

W przepisie § 3 ww. rozporządzenia wymienione jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną cytowanym powyżej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008r. w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawieranych umów z klientami zobowiązuje się do wykonania i zamontowania w budynkach mieszkalnych (PKOB 111, 112) schodów i balustrad.

Zawarte umowy wskazują, jakie prace będą wykonane w związku z zawartą umową - prace dzielą się na następujące etapy: pomiar, sporządzenie projektu, wykonanie potrzebnych elementów oraz ich zamontowanie. Są to indywidualne zamówienia klientów, dopasowane do ich osobistych wymagań, w związku z czym wykonywanie schodów nie ma cech produkcji seryjnej.

Po przyjęciu zamówienia odbywa się pomiar w przewidywanym miejscu montażu, w celu zebrania danych potrzebnych do sporządzenia projektu. Następnie wykonywane są poszczególne elementy schodów i balustrad oraz montaż tych elementów u klienta. Wykonywane prace są podporządkowane następującym parametrom: grubość stropu, typ biegu schodów, rodzaje balustrad. Uwzględnia się rozmieszczenie zamontowanych instalacji w budynku. Sam montaż dokonywany jest w następujący sposób: w pierwszej kolejności wstępny montaż (przygotowanie miejsca w stanie surowym), następnie dopasowywanie elementów do miejsca montażu (przycinanie, wykuwanie betonu, itp.) oraz wykończenie (np. malowanie, szlifowanie, barwienie).

Dla powstania schodów niezbędne są prace na miejscu u klienta. Również z uwagi na konieczność zamontowania elementów giętych - do wyginania tych elementów wykorzystywane są ściany. Wszystkie ww. prace wykonują pracownicy Wnioskodawcy, mając do dyspozycji narzędzia i materiały pomocnicze dostarczone przez Wnioskodawcę. Po zamontowaniu wszystkich elementów, gotowe schody są odbierane na podstawie protokołu odbioru technicznego. Wnioskodawca udziela gwarancji na wykonane prace. Należy ponadto wskazać, że schody w są elementami budowlano-konstrukcyjnymi, a ich brak w budynkach jeszcze niezamieszkałych jest przeszkodą do dokonania odbioru budynku.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określane jedną kwotą, umieszczoną w zawartych umowach z klientami (brak podziału na zużyte materiały i wykonaną usługę). Przy ustalaniu wartości usługi, Wnioskodawca bierze pod uwagę wartość zużytego materiału, czasochłonność, stopień skomplikowania prac.

Udział poszczególnych składników ceny nie jest stały i uzależniony jest od konkretnego zamówienia. Udział procentowy samej usługi w ustalonym wynagrodzeniu wynosi ok. 70% - 80% w zależności od rodzaju zużytego materiału i od skomplikowania projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż nie ma żadnych problemów z dokonaniem klasyfikacji prowadzonej działalności, uznając wykonywane czynności w pełnym zakresie jako usługę - usługę o charakterze kompleksowym (bez odwoływania się do jakichkolwiek klasyfikacji, które tego rodzaju usług nie przewidują).

Objaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazują, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi powinny być zaklasyfikowane do Działu 20.30 Produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa.

W wydanym w przedmiotowej sprawie wyroku z dnia 30 maja 2011r. sygn. akt III SA/Gl 2151/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, iż: „Naczelny Sąd Administracyjny wskazał jednoznacznie, iż zgodnie z PKWiU z 1997 r., mającej zastosowanie w podatku od towarów i usług, dział 45 "Roboty budowlane" obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Tym samym montaż schodów w przedstawionym stanie faktycznym należy - z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług - klasyfikować jako usługi.

Ponownie dokonując interpretacji organ uwzględni interpretację przepisu dokonaną przez sąd”.

Biorąc zatem pod uwagę wydany w przedmiotowej sprawie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 czerwca 2010r. sygn. akt I FSK 1064/09 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 maja 2011r. sygn. akt III SA/Gl 2151/10, stwierdzić należy, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na wykonaniu i zamontowaniu w budynkach mieszkalnych (PKOB 111, 112) schodów i balustrad podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT ma prawo zastosować 7% stawkę VAT w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, kwalifikowanych jako roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym (od 1 stycznia 2008r. podstawą zastosowania 7% stawki VAT jest § 5 ust. 1a rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj