Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-9/13/LG
z 3 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013r. (data wpływu 7 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport wywóz towarów uprzednio objętych procedurą celną uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport wywóz towarów uprzednio objętych procedurą celną uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X Sp. z o. o. (dalej „Spółka”) prowadzi działalność m. in. w zakresie produkcji pojazdów samochodowych oraz produkcji podzespołów do tych pojazdów. Swoje wyroby Spółka sprzedaje w przeważającej mierze na rynki Unii Europejskiej i eksport poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Spółka planuje zakup określonych towarów od kontrahenta z siedzibą w państwie trzecim, czyli nienależącym do Unii Europejskiej. Nabywane towary mają być w kraju objęte procedurą celną uszlachetnienia czynnego w systemie zawieszeń, w ramach której to procedury towary te będą podlegać przetworzeniu, które polegać ma na ich demontażu na zestawy komponentów. Z uwagi na objęcie towarów zawieszającą procedurą celną nie będzie powstawać w stosunku do tych towarów dług celny, a w konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy w imporcie towarów.

Po przetworzeniu, zgodnie z przepisami celnymi, towary będą otrzymywać nowe przeznaczenie celne, a mianowicie zostaną objęte procedurą tranzytu i w ramach tej procedury będą wywożone z terytorium Polski na granicę Unii Europejskiej, gdzie nastąpi przeniesienie prawa własności na rosyjskiego kontrahenta Spółki. Spółka będzie odpowiedzialna za transport towarów do granicy z Rosją. Po dokonaniu wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej Spółka będzie zamykać procedurę tranzytu, w wyniku której uzyska komunikat IE599 potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju. Na komunikacie Spółka będzie wskazana jako podmiot dokonujący wywozu towaru z terytorium kraju, natomiast czynności związane z importem towaru na terytorium Rosji będą dokonywane już przez kontrahenta rosyjskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonywany w związku z dostawą towarów, uprzednio uszlachetnionych zgodnie z przepisami celnymi, ich wywóz w procedurze tranzytu z terytorium kraju na granicę Unii Europejskiej, w sytuacji gdy dane towary nie zostały wcześniej dopuszczone do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, stanowi eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej dostawa towarów objętych procedurą tranzytu i przemieszczanych z terytorium Polski poza granicę Unii Europejskiej będzie stanowić eksport towarów, w związku z czym odpowiednim sposobem udokumentowania sprzedaży będzie wystawienie faktury VAT potwierdzającej dokonany eksport towarów. Dostawa będzie opodatkowana stawką VAT 0% przy założeniu uzyskania określonych przepisami prawnymi dokumentów celnych niezbędnych do zastosowania tej stawki VAT.

Dokonywany w związku z dostawą towarów ich wywóz w procedurze tranzytu z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, które to towary nie zostały jeszcze dopuszczone do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, stanowi dla Spółki eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z powyższej definicji pojęcia „towary” wynika, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie rozróżnia towarów niewspólnotowych i wspólnotowych.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Rozpatrując zakres czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy koniecznie należy zwrócić uwagę na definicję eksportu towarów przedstawioną w art. 2 pkt 8 ustawy. Na jej podstawie przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez: dostawcę lub na jego rzecz, lub też nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Z brzmienia zacytowanego przepisu wynika, iż za eksport towarów uznaje się zatem każdy wywóz towarów z terytorium kraju spełniający wskazane w ustawie warunki. W stanie przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku uznać należy, iż warunek określony w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT zostanie spełniony, gdyż w wyniku dostawy realizowanej przez Spółkę towary zostaną przemieszczone z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej.

Intencję ustawodawcy do niezawężania definicji transakcji wymienionych w art. 5 ust. 1 dodatkowo podkreśla zapis art. 5 ust. 2 ustawy, w myśl którego czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż w rozpatrywanym przypadku wywozu objętych procedurą tranzytu towarów, z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, dojdzie do eksportu towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podobną przesłanką, na podstawie której można twierdzić, iż status celny towaru nie ma wpływu na objęcie określonych towarów opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych jest § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju oraz towarów objętych procedurą składu celnego, przy czym możliwość opodatkowania takich dostaw stawką VAT w wysokości 0% uzależniona jest od spełnienia dodatkowych warunków określonych w § 12 pkt 2 rozporządzenia. Spółka pragnie wskazać, iż w przypadku, gdyby teza o braku opodatkowania dostawy towarów niedopuszczonych do obrotu na terytorium UE była uzasadniona, to istnienie wskazanego przepisu rozporządzenia należałoby uznać za całkowicie zbędne, gdyż przepis ten nie znajdowałby nigdy zastosowania.

Mając na uwadze zasadę racjonalnego ustawodawcy uznać należy, że wspomniany przepis ma jednak zastosowanie w określonych stanach taktycznych, w których towary nie są dopuszczone do obrotu na terytorium UE. Dodatkowo należy zauważyć, iż ze wskazanego przepisu wprost wynika, że niespełnienie określonych warunków powoduje w istocie konieczność opodatkowania transakcji zgodnie z ogólnymi zasadami VAT odnoszącymi się do wysokości opodatkowania, przez co przepis ten zakłada, iż możliwe są sytuacje, w których np. dostawa towarów niedopuszczonych do obrotu na terytorium UE podlegałaby opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

W związku z wyżej przytoczonymi argumentami, Spółka wnioskuje o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska zgodnie z którym dostawa towarów realizowana w ramach opisanej we wniosku transakcji stanowić będzie dla Spółki eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r. (zmiany wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013r., poz. 35), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r., przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny w przepisach celnych.

Aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów,
  • w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów (towarów kompensacyjnych) do państwa spoza Unii Europejskiej (Rosja). Towary będące przedmiotem dostawy będą objęte procedurą zawieszającą, tj. procedurą tranzytu następującą po procedurze uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, czyli towarów, które nie będą dopuszczone do obrotu na terytorium Polski (nie powstał względem nich dług celny). Tym samym przedmiotową transakcję, tj. dostawę towarów kompensacyjnych kontrahentowi rosyjskiemu, której towarzyszy przeniesienie prawa własności na kontrahenta rosyjskiego i dochodzi do potwierdzonego przez urząd celny wywozu towaru z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę (Wnioskodawcę), należy uznać za eksport podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przy czym na podstawie art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy, wprowadzonym ww. ustawą z dnia 7 grudnia 2012r. dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji pojazdów samochodowych oraz produkcji podzespołów do tych pojazdów, które sprzedaje na terenie Unii Europejskiej oraz do krajów znajdujących się poza terytorium Unii Europejskiej. Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu towarów od kontrahenta z państwa nie należącego do Unii Europejskiej. Towary te mają być w kraju objęte procedurą celną uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń (nie powstanie dług celny oraz obowiązek podatkowy w imporcie towarów) i w ramach tej procedury towary te podlegać będą przetworzeniu polegającym na demontażu na zestawy komponentów. Po przetworzeniu towarów otrzymają one nowe przeznaczenie celne, tj. zostaną objęte procedurą tranzytu w ramach której zostaną wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej, gdzie nastąpi przeniesienie prawa własności na rosyjskiego kontrahenta Wnioskodawcy. Za transport do granicy z Rosją odpowiedzialny będzie Wnioskodawca. Po czynności wywozu poza granice Unii zamknięta zostanie procedura tranzytu i Wnioskodawca uzyska komunikat IE599 potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju. Na komunikacie tym Wnioskodawca będzie wskazany jako podmiot dokonujący wywozu tych towarów.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy stwierdzić należy, iż wywóz towarów objętych procedurą tranzytu po ich przetworzeniu z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, w związku z ich sprzedażą kontrahentowi z Rosji, nabytych wcześniej w procesie uszlachetniania czynnego spełnia definicję eksportu określoną w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca winien udokumentować ww. eksport towarów poprzez wystawienie faktury VAT ze stawką 0% pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz ww. towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj