Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-102/16/HD
z 1 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni pozostaje w małżeństwie – w ustroju wspólności ustawowej małżeńskiej. Przez ostatnich 5 lat podatkowych Wnioskodawczyni nie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej, ani nie podejmowała zatrudnienia w jakiejkolwiek formie. Jedyną aktywnością zawodową była działalność rolnicza związana z prowadzonym przez małżonków małym gospodarstwem rolnym.

Mąż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego (sklep). Przedmiotem handlu są drobne materiały remontowo-budowlane (farby, kleje, gipsy elementy instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, śruby, gwoździe), części rowerowe oraz narzędzia. Asortyment nie obejmuje części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych.

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą. W tym celu uzgodniła wstępnie warunki podjęcia współpracy z mężem na podstawie umowy agencyjnej, której przedmiotem byłoby stałe zawieranie w ramach przedsiębiorstwa (które Wnioskodawczyni do tego celu powoła i zarejestruje w CEIDG) umów sprzedaży detalicznej towarów w imieniu męża.

Agent zobowiązany byłby do realizacji bezpośredniej obsługi klientów sklepu, prezentacji oferty, zawierania umów sprzedaży, dokumentowania transakcji (w tym wystawianie faktur oraz rejestracja sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej). Wymiar czasu pracy agenta obejmowałby tzw. „godziny szczytu” – czas między godziną 900 a 1500, tj. krócej niż godziny otwarcia sklepu. Nadto agent zobowiązany byłby po realizacji swych obowiązków w szerszym wymiarze czasu podczas nieobecności męża w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.

W przyszłości Wnioskodawczyni nie wyklucza świadczenia usług agencyjnych również dla innych przedsiębiorców działających na lokalnym rynku handlu detalicznego. Działalność agencyjna na rzecz przedsiębiorstwa męża prowadzona byłaby w miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Wynagrodzeniem za świadczone usługi agencyjne byłoby comiesięczne zryczałtowane świadczenie w stałej kwocie nieprzekraczającej 1.000 zł oraz dodatkowa prowizja „za sukces”, tj. za przekroczenie określonego w umowie progu sprzedaży.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni ma wątpliwości co do właściwej stawki podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem opodatkowania byłoby wynagrodzenie agenta na zasadach wyżej opisanych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w wypadku wyboru przez nią – w wyżej opisanych okolicznościach – opodatkowania przychodów z działalności agencyjnej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kwalifikowane będą jako działalność usługowa w zakresie handlu, tj. opodatkowane w wysokości 3% ryczałtu od przychodów objętych ewidencją, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą regulują przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Stosownie do art. 6 ust. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) definicja działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–9.


W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Niniejszą interpretację wydano opierając się na treści wniosku, z którego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność gospodarczą. Nie jest przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia kwestia, czy nie zachodzą okoliczności wyrażone w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkujące tym, że czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię nie będą stanowiły pozarolniczej działalności gospodarczej.


Jednocześnie wskazać należy, że w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostały enumeratywnie wymienione negatywne przesłanki wykluczające opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z tym przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:


  1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

  4. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.


W tym miejscu należy podkreślić, że wybór tej formy opodatkowania i stosowanie właściwych stawek ryczałtu od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zauważyć przy tym należy, że podatnik sam dokonuje kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU. Przedmiotowe zagadnienia nie należą do zakresu uregulowań przepisami prawa podatkowego. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o udzielenie informacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, co wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).


Użyte w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określenia:


  • działalność usługowa – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 4 ust. 1 pkt 1),
  • działalność usługowa w zakresie handlu – oznacza sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3).


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:


  • 8,5% przychód z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  • 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b).


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzić będzie pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której podejmie współpracę z mężem na podstawie umowy agencyjnej, której przedmiotem będzie stałe zawieranie w ramach jej przedsiębiorstwa umów sprzedaży detalicznej towarów w imieniu męża. Wnioskodawczyni podaje, że małżonek prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego (sklep). Przedmiotem handlu są drobne materiały remontowo-budowlane (farby, kleje, gipsy elementy instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, śruby, gwoździe) części rowerowe oraz narzędzia. Asortyment nie obejmuje części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawczyni jako agent zobowiązana byłaby do realizacji bezpośredniej obsługi klientów sklepu, prezentacji oferty, zawierania umów sprzedaży, dokumentowania transakcji (w tym wystawianie faktur oraz rejestracja sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej). Działalność agencyjna na rzecz przedsiębiorstwa męża prowadzona byłaby w miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Wynagrodzeniem za świadczone usługi agencyjne byłoby comiesięczne zryczałtowane świadczenie w stałej kwocie nieprzekraczającej 1.000 zł oraz dodatkowa prowizja „za sukces”, tj. za przekroczenie określonego w umowie progu sprzedaży. W przyszłości Wnioskodawczyni nie wyklucza świadczenia usług agencyjnych również dla innych przedsiębiorców działających na lokalnym rynku handlu detalicznego.

Odnosząc zatem treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nie podano żadnej z przesłanek określonych w cytowanym art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które przemawiałyby za niemożliwością rozpoczęcia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby zawieranie umów sprzedaży detalicznej towarów w imieniu męża Wnioskodawczyni, z której przychody opodatkowane będą zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zważywszy jednak, iż Wnioskodawczyni nie będzie nabywała na własność zbywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towarów stwierdzić należy, iż nie będzie prowadziła działalności usługowej w zakresie handlu w rozumieniu cytowanego powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przez nią przychody nie będą podlegały opodatkowaniu 3,0% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy. Uzyskany ze sprzedaży tych towarów przychód (prowizja) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy – jako przychodów z działalności usługowej.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opisane we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj