Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1073/11/BW
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1073/11/BW
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
kaucje
obrót
opakowania zwrotne


Istota interpretacji
Czy zamieszczenie w jednym dokumencie wystawianym przez Wnioskodawcę wyodrębnionych informacji o wydaniach towaru (część stanowiąca fakturę ) oraz opakowania (część stanowiąca notę opakowaniową) spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu, (które określa co powinna zawierać faktura oraz zakazuje aby w treści faktury zamieszczać informacje dotyczące wartości opakowania kaucjonowanego)?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 1 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy zamieszczenie w jednym dokumencie wystawianym przez Wnioskodawcę wyodrębnionych informacji o wydaniach towaru (część stanowiąca fakturę) oraz opakowania (część stanowiąca notę opakowaniową) spełnia wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (które określa co powinna zawierać faktura oraz zakazuje aby w treści faktury zamieszczać informacje dotyczące wartości opakowania kaucjonowanego) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011r. złożony został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej, m. in., podatku od towarów i usług w zakresie uznania (m. in.), czy zamieszczenie w jednym dokumencie wystawianym przez Wnioskodawcę wyodrębnionych informacji o wydaniach towaru (część stanowiąca fakturę) oraz opakowania (część stanowiąca notę opakowaniową) spełnia wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (które określa co powinna zawierać faktura oraz zakazuje aby w treści faktury zamieszczać informacje dotyczące wartości opakowania kaucjonowanego).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca jest producentem wyrobu własnego - piwa. Sprzedaż piwa dokonywana jest w opakowaniach zwrotnych typu KEG, butelka, paleta i skrzynka. Obecne zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi stosowane przez Wnioskodawcę dla obrotu handlowego towarami w opakowaniach zwrotnych polegają na określeniu dnia zwrotu opakowań Wnioskodawcy przez klienta tożsamego z dniem ich wydania. W przypadku braku zwrotu opakowań w wyżej wymienionym terminie wystawiana jest faktura na niezwrócone opakowania zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jeżeli kontrahent w terminie zwrotu opakowań oddaje więcej opakowań niż ilość opakowań pobrana, a także, gdy jedynie zwraca opakowania wydawana jest faktura korygująca uprzednio wystawiony dokument rozliczający opakowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca przygotowuje zmianę systemu rozliczenia opakowań zwrotnych. Zmiana systemu spowodowana jest dążeniem do uproszczenia obecnie funkcjonujących procedur w zakresie obrotu opakowaniami zwrotnymi poprzez zmniejszenie ilości generowanych w systemie dokumentów -zarówno dotyczących towaru jak i opakowań. Planowane zmiany będą miały również na celu także nadanie opakowaniom realnej wartości rynkowej, a przez to także uatrakcyjnienie oferty handlowej kierowanej do kontrahentów. Nowy system ma w zamyśle Wnioskodawcy pozwolić na lepsze zarządzanie należnościami z tytułu opakowań, jakie Wnioskodawca posiadać będzie w stosunku do klientów.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie okresu (okresów rozliczeniowych) dotyczących zwrotów opakowań. Powyższe działanie polegało będzie na określeniu terminu do końca którego istniał będzie obowiązek zwrócenia opakowań pobranych przez kontrahentów. Obowiązek ten będzie istniał bez względu na to, kiedy przed zakończeniem tego wyznaczonego terminu (oczywiście w ramach danego Okresu rozliczeniowego) opakowania zostały pobrane przez kontrahenta. Tak, więc do dnia określonego jako termin zwrotu kontrahent będzie miał obowiązek zwrócić opakowania bez względu czy pobrał je na początku Okresu rozliczeniowego czy na przykład kilka dni przed jego zakończeniem. Po zakończeniu Okresu rozliczeniowego ustalonego przez Wnioskodawcę, niezwrócone przez kontrahenta opakowania zwrotne będą podlegały fakturowaniu zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Rozliczenie opakowań na koniec Okresu rozliczeniowego polegające na wystawieniu faktury na zasadach powołanych powyżej będzie również dokumentowało sprzedaż opakowań zwrotnych klientowi.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że obecnie stosowane zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi jak i nowa polityka opakowaniowa firmy oparte będą na tej samej podstawie prawnej to jest § 16 ust. 2 Rozporządzenia.

W zakresie dokumentacji, jaka ma być stosowana w Nowym systemie, Wnioskodawca planuje również wydawanie not opakowaniowych na kaucjonowane opakowania zwrotne, którymi dokumentowane będą bieżące dostawy i zwroty opakowań w ramach współpracy handlowej z danym klientem. Bieżący stan opakowań u klienta będzie wpływał na rozliczenie sprzedaży towaru z klientem - będzie bądź to powiększał (saldo opakowań więcej pobranych niż zwróconych) bądź też pomniejszał (saldo opakowań więcej zwróconych niż pobranych) wartość należności z tytułu zapłaty za towar wykazanej w fakturze dokumentującej sprzedaż towaru.

2. Wnioskodawca podkreśla również, że planowane nowe zasady obrotu opakowaniami zwrotnymi wpłyną na treść dokumentów, które będą wystawiane w ramach nowego systemu.

Obecnie, w przypadku nie zwrócenia przez kontrahenta opakowań Wnioskodawcy w terminie tożsamym z datą ich wydania wystawiana jest faktura zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia. Faktura ta dokumentuje brak zwrotu opakowań zwrotnych w terminie i zawiera wszystkie dane wymagane od faktury na podstawie § 5 Rozporządzenia, który wymienia następujące dane, które powinny znajdować się na fakturze:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Wnioskodawca pragnie dodać, że w przypadku późniejszego to znaczy po terminie zwrotu opakowań zwrotnych przez kontrahenta, wystawiana jest obecnie faktura korygująca dotycząca tylko i wyłącznie opakowań wystawiana zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia. Przepis ten stanowi:

„W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 Ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

2. W przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać, co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego".

Wnioskodawca w ramach Nowego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi planuje wystawiać jeden dokument dla każdego wydania towaru w opakowaniu zwrotnym, który będzie zawierał część opisującą pozycje towarowe objęte dostawą, oraz część dotyczącą bieżącego rozliczenia opakowań zwrotnych. Pierwsza część dokumentu będzie zawierała dane wymagane do uznania dokumentu za fakturę w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów oraz wyżej wymienionego § 5 Rozporządzenia. Druga część dokumentu rozliczeniowego będzie stanowiła notę księgową wystawianą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i jak wspomniano wyżej będzie dotyczyła jedynie obrotu opakowaniami kaucjonowanymi. Wnioskodawca rozważa wystawianie nowej formy dokumentu dla całości obrotu towaru w opakowaniach zwrotnych w ramach nowego systemu, dla każdego klienta, z którym podjęła i nadal prowadzi współpracę handlową Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że dokument zawierający część towarową i opakowaniową drukowany będzie w przypadku sprzedaży wraz z dostawą do kontrahenta z urządzenia mobilnego typu PDA. Przy sprzedaży w oddziałach Wnioskodawcy dokument drukowany będzie tradycyjnie z systemu z urządzenia stacjonarnego.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że nierozerwalnie z nowym systemem rozliczeń opakowań zwrotnych będzie również związane wystawianie faktury z tytułu niezwróconych przez kontrahentów opakowań zwrotnych w terminie określonym w umowie. Faktura ta będzie wystawiana tylko i wyłącznie z uwagi na niezwrócenie przez klienta opakowań na koniec okresu i w tym zakresie będzie czyniła zadość § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jednocześnie faktura ta będzie zawierała wszystkie dane wymagane od takiego dokumentu na podstawie § 5 Rozporządzenia. Faktura ta będzie dokumentowała przeniesienie własności opakowań na klienta z uwagi na ich nie zwrócenie do Wnioskodawcy w terminie.

3. Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wprowadzenie Nowego systemu będzie wiązało się z ustaleniem nowych zasad współpracy z klientami Spółki. Zasady te spisane będą w regulaminie, o którym informacje znajdowały będą się na każdym dokumencie związanym z ewidencjonowaniem opakowań zwrotnych. Regulamin dostępny będzie w każdym punkcie sprzedaży Wnioskodawcy oraz na stronie internetowej. Regulamin ten zawierać będzie podstawowe informacje kształtujące współpracę z klientem. Informacje te będą dotyczyły fakturowania opakowań niezwróconych przez klienta na koniec okresu rozliczeniowego, regulacje dot. przejścia własności do opakowań zwrotnych na nabywcę, w razie, gdy nie zostaną zwrócone w terminie zwrotu a także inne postanowienia kształtujące stosunki handlowe pomiędzy Wnioskodawcą a jej kontrahentami (np. w przypadku wcześniejszego zakończenia współpracy handlowej). Regulamin będzie zawierał również informację dotyczącą daty początkowej obowiązywania Nowego systemu a także informację o tym, że opakowania wydane do momentu rozpoczęcia rozliczania opakowań zwrotnych Nowym systemem zostały już zafakturowane.

4. Wnioskodawca zaznacza również, że wprowadzany Nowy system, choć będzie wprowadzony dla wszystkich klientów Wnioskodawcy nabywających od Wnioskodawcy towary w opakowaniach zwrotnych, to będzie kształtował terminy zwrotu różnie w zależności od grup klientów, z jakimi Wnioskodawca posiada współpracę. Terminy zwrotu opakowań jak już wspomniano wyżej będą wiązały się z wystawianiem faktur sprzedaży na niezwrócone przez klientów opakowania. Terminy zwrotu będą kształtowane poprzez odpowiednie klauzule na fakturze bądź też opisane będą w umowie - w warunkach współpracy pomiędzy klientem a Wnioskodawcą. Dodatkowo, w przypadku przedwczesnego zakończenia współpracy z klientem przez Wnioskodawcę rozliczenie posiadanych przez klienta opakowań zwrotnych będzie odbywało się w innym terminie niż określonym w regulaminie i/lub w umowie.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy zamieszczenie w jednym dokumencie wystawianym przez Wnioskodawcę wyodrębnionych informacji o wydaniach towaru (część stanowiąca fakturę ) oraz opakowania (część stanowiąca notę opakowaniową) spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu, (które określa co powinna zawierać faktura oraz zakazuje aby w treści faktury zamieszczać informacje dotyczące wartości opakowania kaucjonowanego)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że schemat i treść dokumentu będącego podstawą funkcjonowania Nowego systemu przedstawionego przez niego powyżej spełnia wymogi postawione przez przepisy podatkowe. Jedną z podstawowych zasad polskiego systemu podatku od towarów i usług jest obowiązek dokumentowania transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami VAT za pomocą faktury. Treść i zasady wystawiania faktur zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług a także Rozporządzenia. Normujący zagadnienie § 5 Rozporządzenia wymienia następujące dane, które powinny znajdować się na fakturze:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Wnioskodawca oświadcza, że przygotowany przez nią dokument będzie zawierał część dotyczącą towaru, w której zawarte będą wszystkie dane wymienione powyżej wymagane od faktury. W tym zakresie dokument ten, zdaniem Wnioskodawcy, będzie, więc fakturą w rozumieniu przepisów Rozporządzenia. Obrót ewidencjonowany w tej części wydruku będzie przechodził do rejestru sprzedaży podatku od towarów i usług prowadzonego przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie dodać, że dokument przygotowywany dla klientów, dotyczący rozliczenia sprzedawanego towaru znajdującego się w opakowaniu zwrotnym zawierał będzie również część regulującą kwestię rozliczenia opakowań zwrotnych. Ta część dokumentu stanowić będzie notę księgową wystawianą zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości i służyć będzie określeniu ilości i wartości wydawanych oraz zwracanych opakowań. Obrót ewidencjonowany w tej części wydruku nie będzie przenoszony do rejestru sprzedaży podatku od towarów i usług prowadzonego przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy z zapisami znajdującymi się w tej części nie będzie łączyły się skutki podatkowe. Wnioskodawca uważa, więc, że powyższy dokument spełnia wymogi prawne określające wygląd i zakres danych wymaganych od dokumentów takich jak faktury i noty księgowe.

Wnioskodawca uważa, że przedstawiony powyżej wzór dokumentu spełnia również wymogi dotyczące fakturowania opakowań zwrotnych. Jak wynika z § 16 ust. 1 Rozporządzenia, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Spółka zauważa, że w nowym systemie przy sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym do klienta będzie, co prawda pobierana kaucja, jednakże wartość opakowania nie będzie uwzględniana w treści faktury wystawianej w związku z tą sprzedażą. Jak już wyżej wspomniano wartość tego opakowania będzie znajdowała się co prawda na dokumencie wystawianym przy sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym, jednak nie w części dotyczącej obrotu towarowego (w części dokumentu rozumianej jako faktura ), lecz w wyodrębnionej części dokumentu dotyczącej obrotu opakowaniowego. Spółka uważa, bowiem, że z powyższego przepisu wynika jedynie zakaz zamieszczania w treści faktury informacji dotyczących wartości opakowania zwrotnego, jednak zapisu tego nie można rozumieć w ten sposób, że tej informacji nie można zawrzeć w tym samym fizycznie dokumencie, lecz w innej jego części. Celem tego przepisu jest, bowiem nie uwzględnianie opakowania w wartości podstawy opodatkowania. Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że przedstawiony powyżej wzór dokumentu spełnia wymogi dotyczące fakturowania opakowań zwrotnych wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia. Zdaniem Wnioskodawcy w pełni zgodny z powyższym przepisem Rozporządzenia jest dokument, który zawiera część będącą fakturą i część dotyczącą obrotu opakowaniowego, ponieważ w takiej sytuacji wartość opakowania nie powiększa wartości opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7/.../.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej./…/.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

W ww. rozporządzeniu uregulowano również zagadnienia związane z fakturowaniem opakowań zwrotnych.

W myśl § 16 ust. 1 tego rozporządzenia, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.

W § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia postanowiono, iż fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega pobranie kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań.

Jednakże należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż dotyczy to takich sytuacji, w których opakowania nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. Opakowania te, w przypadku nie dokonania ich zwrotu w terminie ustalonym przez strony, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak dostawa towarów, a ich wydanie należy udokumentować fakturą VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku pytania w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy zamieszczenie w jednym dokumencie wystawianym przez Wnioskodawcę wyodrębnionych informacji o wydaniach towaru (część stanowiąca fakturę) oraz opakowania (część stanowiąca notę księgową) spełnia wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego należy na wstępie wskazać, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Zatem wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Należy ponownie zauważyć, iż jak wynika z ww. § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wartości opakowania nie umieszcza się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Jeśli zatem podatnik sprzedaje towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, to nie uwzględnia wartości opakowań w zasadniczej części faktur. Nie ma natomiast przeszkód aby w formie adnotacji na fakturze poza jej treścią, a więc w odrębnej pozycji, wykazać pobranie kaucji za opakowania zwrotne, w tym wartość opakowań

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że obecnie, w przypadku nie zwrócenia przez kontrahenta opakowań Wnioskodawcy w terminie tożsamym z datą ich wydania wystawiana jest faktura zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia. Faktura ta dokumentuje brak zwrotu opakowań zwrotnych w terminie i zawiera wszystkie dane wymagane od faktury na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku późniejszego to znaczy po terminie zwrotu opakowań zwrotnych przez kontrahenta, wystawiana jest obecnie faktura korygująca dotycząca tylko i wyłącznie opakowań wystawiana zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

Wnioskodawca w ramach Nowego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi planuje wystawiać jeden dokument dla każdego wydania towaru w opakowaniu zwrotnym, który będzie zawierał część opisującą pozycje towarowe objęte dostawą, oraz część dotyczącą bieżącego rozliczenia opakowań zwrotnych. Pierwsza część dokumentu będzie zawierała dane wymagane do uznania dokumentu za fakturę w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów oraz wyżej wymienionego § 5 Rozporządzenia Druga część dokumentu rozliczeniowego będzie stanowiła notę księgową wystawianą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i jak wspomniano wyżej będzie dotyczyła jedynie obrotu opakowaniami kaucjonowanymi. Wnioskodawca rozważa wystawianie nowej formy dokumentu dla całości obrotu towaru w opakowaniach zwrotnych w ramach nowego systemu, dla każdego klienta, z którym podjął i nadal prowadzi współpracę handlową Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że dokument zawierający część towarową i opakowaniową drukowany będzie w przypadku sprzedaży wraz z dostawą do kontrahenta z urządzenia mobilnego typu PDA. Przy sprzedaży w oddziałach Wnioskodawcy dokument drukowany będzie tradycyjnie z systemu z urządzenia stacjonarnego.

Wnioskodawca podkreślił przy tym, że nierozerwalnie z nowym systemem rozliczeń opakowań zwrotnych będzie również związane wystawianie faktury z tytułu niezwróconych przez kontrahentów opakowań zwrotnych w terminie określonym w umowie. Faktura ta będzie wystawiana tylko i wyłącznie z uwagi na niezwrócenie przez klienta opakowań na koniec okresu i w tym zakresie będzie czyniła zadość § 16 ust. 2 Rozporządzenia. Jednocześnie faktura ta będzie zawierała wszystkie dane wymagane od takiego dokumentu na podstawie § 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.. Faktura ta będzie dokumentowała przeniesienie własności opakowań na klienta z uwagi na ich nie zwrócenie do Wnioskodawcy w terminie.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, w ocenie tut. organu, przedstawiony we wniosku sposób dokumentowania należy uznać za zgodny z przepisem § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak bowiem wynika z wniosku przygotowany przez Wnioskodawcę dokument będzie zawierał część dotyczącą towaru oraz część regulującą kwestię rozliczenia opakowań zwrotnych, jednakże wartość opakowań zwrotnych nie będzie powiększała (wpływała na) wartości opodatkowania.

Należy także zauważyć, iż faktyczna ocena wypełnienia przez Wnioskodawcę wymogów określonych obowiązującymi przepisami może być zweryfikowana tylko w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie objęte pytaniem oznaczonym numerem 1, 3, 4 i 5 będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj