Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-572/11-6/EWW
z 28 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-572/11-6/EWW
Data
2011.11.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
lotnisko
podatnik
port
przwoźnik zagraniczny
statek powietrzny
transport międzynarodowy
usługi


Istota interpretacji
Stawka podatku dla świadczonych usług kompleksowej obsługi lądowania statku powietrznego, usług kompleksowej obsługi pasażera, usług kompleksowej obsługi statku powietrznego oraz usług o podobnym charakterze.



Wniosek ORD-IN 971 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z Unii Europejskiej z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z Unii Europejskiej z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o pełnomocnictwo, opłatę oraz pytanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka), jest spółką zarządzającą „A”. Spółka świadczy głównie usługi związane z obsługą lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy lotnicze. W związku ze świadczeniem wskazanych powyżej usług, pobiera ona opłaty zgodnie z Taryfą Opłat za Usługi Lotniskowe zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowanych w A(…).

Opłaty lotniskowe uwzględniają koszty usług i urządzeń niezbędnych do wykonania operacji lotniczych, z zapewnieniem odpowiedniego standardu bezpieczeństwa i jakości obsługi, a w szczególności: koszty zapewnienia oświetlenia i wykorzystania pomocy nawigacyjnych dla wykonania operacji startu i lądowania, a także niezbędnego działania służb ratowniczych tego lotniska, w tym straży pożarnej i służb ratownictwa medycznego, niezależnie od rzeczywistego wykorzystania tych służb i urządzeń. Spółka świadczy następujące usługi, za które pobiera następujące opłaty lotniskowe:

  1. usługa kompleksowej obsługi lądowania statku powietrznego - związana z udostępnieniem urządzeń oraz wykonywaniem czynności niezbędnych dla zapewnienia wykonania operacji startu lub lądowania statku powietrznego; Spółka świadczy kompleksową obsługę lądowania samolotów. Przy określaniu kosztów bezpośrednich stanowiących podstawę do ustalania opłat za start i lądowanie statku powietrznego uwzględnia się rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych (Dz. U. 2004.103.1083 z dnia 1 maja 2004 r. - zwane dalej „rozporządzeniem”), uzasadnione koszty utrzymania części lotniczej lotniska, a w szczególności koszty:
    • stałego utrzymywania dróg startowych i dróg kołowania wraz z systemem urządzeń z nimi związanych w stanie pozwalającym na ich bezpieczne wykorzystywanie oraz pozostawanie w stanie gotowości świadczenia usług, za które pobierane są opłaty;
    • zabezpieczenia pola wzlotów i pola manewrowego statków powietrznych obejmującego w szczególności utrzymanie, ogrodzenie, meliorację, oświetlenie, konserwację, ochronę oraz zapewnienie bezpieczeństwa;
    • utrzymania i zabezpieczenia oświetlenia płyt postojowych dla statków powietrznych i ich udostępnienia na czas niezbędny do wykonania czynności serwisowych i ładunkowych, w części nieobjętej opłatą za parkowanie;
    • zabezpieczenia przeciwpożarowego i ratownictwa medycznego operacji lotniczych z uwzględnieniem stałej gotowości do podjęcia niezbędnej akcji w sytuacjach awaryjnych;
    • oświetlenia w nocy i podczas złej widoczności dróg startowych i dróg kołowania oraz udostępnienia wzrokowych i radiowych urządzeń podejścia do lądowania, z wyłączeniem przypadków, gdy są one udostępniane przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
    • ochrony środowiska przed hałasem - chyba że stanowią podstawę do ustalania dopłaty lub opłaty;
    • funkcjonowania innych urządzeń i systemów zapewniających bezpieczeństwo operacji lotniczych;
    • zapewnienia lotniskowej osłony meteorologicznej, w części ponoszonej przez zarządzającego lotniskiem;
  2. usługa kompleksowej obsługi pasażera - związana z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców pasażerskich oraz urządzeń w nich się znajdujących. Zgodnie z rozporządzeniem, opłata pasażerska ustalona jest z uwzględnieniem kosztów bezpośrednich ponoszonych przez zarządzającego lotniskiem, a w szczególności związanych z:
    • udostępnianiem pasażerom budynku dworca lotniczego wraz z niezbędnym wyposażeniem, urządzeniami i systemem dróg dojazdowych, z wyłączeniem kosztów związanych ze świadczeniem usług pozalotniczych;
    • zapewnianiem ochrony i kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu;
  3. usługa kompleksowej obsługi statku powietrznego - związana z udostępnieniem miejsc parkingowych oraz ich oświetleniem. Opłatę postojową na lotniskach użytku publicznego ustala się w odniesieniu do maksymalnej masy lub wymiarów statku powietrznego (zajmowanej powierzchni), oraz czasu postoju tego statku na lotnisku, kompleksowa usługa obsługi statku powietrznego polegająca m.in. na ustawieniu samolotu wg procedury operacyjnej lotniska na stanowisku postojowym, zabezpieczeniu postoju itp.;
  4. usługi o podobnym charakterze (takie jak: usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów, ochrona statku powietrznego, zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania lub roztankowania samolotu).

Spółka świadczy usługi dla podatników, którzy posiadają siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności poza granicami Polski, którzy to podatnicy są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska lub dla podatku o podobnym charakterze poza Unią Europejską. W tej sytuacji sposób fakturowania uzależniony jest od wpisania przewoźnika na listę Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub listę o podobnym charakterze prowadzoną przez państwo przewoźnika.

W związku z powyższym, Spółka stosuje następujący schemat działania, związany z fakturowaniem świadczonych usług na rzecz przewoźników zagranicznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym:

  1. przewoźnik zagraniczny z UE z aktywnym numerem VAT UE lub przewoźnik zagraniczny spoza UE i zarejestrowany na liście polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego - 0% VAT,
  2. przewoźnik zagraniczny z UE z aktywnym numerem VAT UE lub przewoźnik zagraniczny spoza UE i zarejestrowany na „liście” prowadzonej przez państwo przewoźnika - 0% VAT,
  3. przewoźnik zagraniczny z UE z aktywnym numerem VAT UE lub przewoźnik zagraniczny spoza UE i brak danych o liście - NP (nie podlega) VAT.
  4. inny przedsiębiorca zagraniczny z UE z aktywnym numerem VAT UE lub inny przedsiębiorca zagraniczny spoza UE - NP (nie podlega) VAT.


Spółka oświadczyła, iż posiada siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka do świadczonych usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, świadczonych na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z UE z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej prawidłowo stosuje NP (nie podlega) VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, do poszczególnych świadczonych przez siebie usług dla kontrahentów spoza kraju, prawidłowo stosuje stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie ze wskazanym w opisie stanu faktycznego schematem fakturowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej „ustawa o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa powyżej, rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

   - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Jednocześnie Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych (art. 83 ust. 1c ustawy VAT).

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub stałego miejsca zamieszkania prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1f ustawy VAT).

Podsumowując powyższe rozważania, mając na uwadze powyższe przepisy, za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym należy uznać przewoźnika, który uzyskał odpowiedni wpis na liście prowadzonej przez krajowy Urząd Lotnictwa Cywilnego lub w przypadku przewoźników zagranicznych uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, odpowiedni wpis na liście prowadzonej przez państwo siedziby przewoźnika.

Spółka zaznaczyła, iż w art 28a ustawy o VAT, ustawodawca zawarł drugą definicję podatnika, znajdującą zastosowanie wyłącznie w zakresie ustalania miejsca świadczenia usług.

Art. 28b ust. 1 i art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, różnicuje z kolei sposób określenia miejsca świadczenia usług w zależności od tego, na czyją rzecz są one świadczone.

Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, co do zasady jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z kolei, zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f 28d, art. 28g ust. 2, art. 28e, art. 28h-28n, 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w ocenie Spółki, w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności, co do zasady zastosowanie znajdą przepisy art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, nad przepisami regulującymi szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia, o których mowa w art. 28b oraz 28c ustawy o VAT. Sytuacja ta dotyczyć będzie świadczenia przedmiotowych usług na rzecz przewoźników krajowych, jak i zagranicznych wykonujących przewozy głównie w transporcie międzynarodowym i wpisanych na listę Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub listę prowadzoną przez kraj siedziby przewoźnika zagranicznego. W pozostałych przypadkach, a więc co do zasady w przypadku kontrahentów, niebędących przewoźnikami, jak i przewoźników nie wpisanych na listę, o której mowa powyżej, zastosowanie znajdą przepisy art. 28b ustawy o VAT.

Spółka zauważyła, iż w sytuacji, gdy przewoźnik zagraniczny z UE z aktywnym numerem VAT UE lub przewoźnik zagraniczny spoza UE nie będą wpisani, zarówno na listę krajową, jak również na odpowiednią listę prowadzoną przez państwo przewoźnika, art. 83 nie znajdzie zastosowania. Wówczas, zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy art. 28b ustawy o VAT, dotyczące ustalania miejsca świadczenia usług.

W tej sytuacji prawidłowe będzie wystawienie faktury NP (nie podlega) VAT, która powinna zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.68.360), za wyjątkiem stawki i kwoty podatku należności wraz z podatkiem.

Dla podatnika prowadzącego działalność gospodarczą z terytorium Wspólnoty, na fakturze powinna znaleźć się adnotacja „Podatek rozlicza nabywca. Zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług”, co wynika z § 26 ust. 4 wyżej wymienionego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz przedsiębiorców zagranicznych usługi kompleksowej obsługi lądowania statku powietrznego (związane z udostępnieniem urządzeń oraz wykonywaniem czynności niezbędnych dla zapewnienia wykonania operacji startu lub lądowania statku powietrznego); usługi kompleksowej obsługi pasażera (związane z udostępnieniem i utrzymaniem budynków dworców pasażerskich oraz urządzeń w nich się znajdujących); usługi kompleksowej obsługi statku powietrznego (związane z udostępnieniem miejsc parkingowych oraz ich oświetleniem); usługi o podobnym charakterze (tj.: usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów, ochrona statku powietrznego, zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania lub roztankowania samolotu).

W przypadku tym, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług bardzo istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przypadku świadczenia usług będących przedmiotem wniosku na rzecz podatników zagranicznych nie znajdą zastosowania zastrzeżenia wskazane w ww. przepisie. Zatem miejsce świadczenia tych sług ustalane jest właśnie na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy.

Ponieważ przedmiotem niniejszej sprawy są usługi wykonywane na rzecz podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Polski (zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska lub dla podatku o podobnym charakterze poza Unią Europejską), miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania tych usług, jest terytorium kraju, w którym dany przewoźnik posiada swoją siedzibę. Usługi te nie podlegają zatem opodatkowaniu na terytorium Polski.

W przedmiotowej sprawie Spółka świadczy usługi będące przedmiotem wniosku na rzecz podatników, którzy posiadają siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności poza granicami Polski. Tym samym, zgodnie z treścią powyższego przepisu, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na ich rzecz jest terytorium państw, w których podmioty te posiadają swoje siedziby, a nie terytorium kraju.

Dodatkowo tut. Organ zaznacza, że stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Jednym z wyjątków od zasady stosowania podstawowej stawki podatku jest art. 83 ustawy, w którym wskazane zostały czynności, dla których stosuje się stawkę 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany świadczy usługi kompleksowej obsługi lądowania statku powietrznego, usługi kompleksowej obsługi pasażera, usługi kompleksowej obsługi statku powietrznego oraz usługi o podobnym charakterze, na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z Unii Europejskiej z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej.

Zatem nie ma do nich zastosowania powołany powyżej przepis, a Wnioskodawca nie może dla świadczonych usług zastosować preferencyjnej stawki podatku 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

W związku z powyższym, Zainteresowany postępuje prawidłowo nie opodatkowując wykonywanych przez siebie usług na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z Unii Europejskiej z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Zatem stanowisko Spółki tut. Organ uznał za prawidłowe, zaznaczając jednocześnie, iż nie można zgodzić się z jej oceną, że w przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą przepisy art. 83 ustawy (określające szczególne przypadki zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%), nad przepisami regulującymi sposób ustalania miejsca świadczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji indywidualnej rozpatrzono wniosek w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatników będących przedsiębiorcami zagranicznymi z Unii Europejskiej z aktywnym numerem VAT UE lub podatnikami będącymi przedsiębiorcami zagranicznymi spoza Unii Europejskiej. Natomiast w pozostałych kwestiach wydane zostały w dniu 28 listopada 2011 r. odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-572/11-4/EWW, nr ILPP4/443-572/11-5/EWW, nr ILPP4/443-572/11-7/EWW, nr ILPP4/443-572/11-8/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj