Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-539/16-2/MS
z 9 maja 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest:
- nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- prawidłowe – w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
W dniu 7 maja 1987 roku Wnioskodawca na mocy aktu notarialnego Rep. sporządzonego w Państwowym Biurze Notarialnym przez notariusza został właścicielem gospodarstwa rolnego w tym nieruchomości rolnej o powierzchni 1,7064 ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Przedmiotowa nieruchomość rolna została zbyta przez Wnioskodawcę i Jego żonę w dniu 10 grudnia 2015 roku na rzecz Powiatu na mocy aktu notarialnego Reo. A sporządzonego w Kancelarii Notarialnej przez notariusza. W imieniu Powiatu za cenę 170.000 zł nieruchomość nabyli przedstawiciele Powiatu:
- Starosta Powiatu,
- Wicestarosta Powiatu.
Cała należność w kwocie 170 tys. złotych została przelana na bankowy rachunek sprzedającego.
Sporządzająca akt notarialny Notariusz pobrała niżej wymienione opłaty:
- z tytułu taksy notarialnej,
- z tytułu opłaty sądowej,
- z tytułu podatku VAT,
- z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrano opłaty na podstawie art. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.).
Wnioskodawca uzyskał ustną informację, że sprzedaż nieruchomości rolnej po spełnieniu warunków opisanych w art. 10 ust. 1 pkt 8 oraz art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym z tytułu tej sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży części Jego gospodarstwa rolnego spełnia warunki do zwolnienia przedmiotowego na podstawie przywołanych wyżej przepisów ponieważ:
- sprzedana nieruchomość do dnia sprzedaży była częścią gospodarstwa rolnego,
- przed sprzedażą użytkowana była przez Wnioskodawcę dłużej niż 5 lat,
- Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat w jakim charakterze przedmiotowa nieruchomość będzie użytkowana przez Powiat.
Opisując zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód uzyskany przez Niego z tytułu sprzedaży przedmiotowej działki jest objęty zwolnieniem na mocy cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy dochód pochodzący ze sprzedaży nieruchomości rolnej w opisanym stanie faktycznym podlega na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z artykułem 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym?
Zdaniem Wnioskodawcy.
Uzyskany przez Niego dochód ze sprzedaży nieruchomości rolnej zbytej po upływie czasu ponad pięć lat od dnia nabycia uprawnia go do skorzystania z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 28 niezależnie od przyszłego sposobu użytkowania tegoż gruntu przez Powiat.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 7 maja 1987 roku Wnioskodawca na mocy aktu notarialnego został właścicielem gospodarstwa rolnego w tym nieruchomości rolnej. Przedmiotowa nieruchomość rolna została zbyta przez Wnioskodawcę i Jego żonę w dniu 10 grudnia 2015 roku na rzecz Powiatu na mocy aktu notarialnego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości jest objęty zwolnieniem na mocy cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, z którego wynika, że Wnioskodawca nabył nieruchomość rolną w 1987 r., stwierdzić należy, że jej sprzedaż nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym miało miejsce nabycie. Oznacza to, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu zbycia przedmiotowej nieruchomości. Skoro sprzedaż nieruchomości nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, to zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie ma zastosowania.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja została wydana dla Wnioskodawcy w Jego indywidualnej sprawie zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Natomiast małżonka Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.
Z uwagi na to, że wniosek z dnia 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 1 stanu faktycznego i 1 zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 80,00 zł, nadpłata w kwocie 40,00 zł zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.