Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/4512-370/15-7/16-S/ŻR
z 17 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 04 lutego 2016 r., sygn. akt. I SA/Łd 1325/15 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 28 kwietnia 2016 r.) stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2015 r. (data wpływu 29 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2015 r. (data wpływu 14 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu „…”,
  • braku opodatkowania nieodpłatnego wykonywania usług związanych z realizacją projektu,
  • możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2015 r. (data wpływu 14 sierpnia 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta … Sp. z o. o. jest Spółką Skarbu Gminy (100% udziałów). Podstawową działalnością Zakładu Wodociągów i Kanalizacji jest produkcja i sprzedaż wody oraz odprowadzanie ścieków.

Poza działalnością statutową Spółka może prowadzić również inne usługi działalność, a między innymi sklasyfikowaną w PKD jako 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Spółka nie prowadzi usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 punkt 29 ustawy i nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W bieżącym roku Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta … Sp. z o.o. złożył wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. „…” na realizację projektu „…”.

Przedmiotowy projekt skierowany jest do mieszkańców z terenu Gminy …, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów placówek oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja). Z uwagi na fakt, że na terenie Gminy … brak jest systematycznych działań promujących kształtowanie postaw proekologicznych, dlatego też zakład wyszedł z inicjatywą zrealizowania projektu, którego celem jest wspieranie i rozwijanie pozaszkolnych form edukacji ekologicznej adresowanej do uczniów szkół, wychowanków przedszkoli jak i pozostałych mieszkańców Gminy …, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu i rozwijania świadomości społecznej w zakresie funkcjonowania cyklu hydrologicznego na terenach zurbanizowanych, konieczności ochrony wód i zachowania naturalnej retencji oraz kształtowania postaw ekologicznych poprzez propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi.

W ramach realizacji zadania pn. „…” przewidziano:

  • przygotowanie infrastruktury edukacyjnej w postaci interaktywnej ścieżki ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń elektronicznych pozwalających wywołać silne wrażanie poznawcze (tj. infokiosk wraz z aplikacją i grafiką);
  • zorganizowanie i prowadzenie warsztatów stacjonarnych na obiektach zakładu oraz imprez plenerowych w postaci dni otwartych pn. „Piknik wodny” mających na celu przekazanie wiedzy i poruszanie problemów związanych m.in. z ochroną wód, racjonalnym gospodarowaniem zasobami wodnymi, procesami technologicznymi produkcji wody i oczyszczania ścieków, konsumpcją wody, badaniem jakości wody i ścieków;
  • przygotowanie i przedstawianie prezentacji multimedialnej dotyczącej zasobów wody na świecie i jej racjonalnego wykorzystywania oraz ochrony jakości wód;
  • promocję zdrowego stylu życia poprzez pokazanie walorów i możliwości picia wody z kranu, pokazując jednocześnie problem powstawania nadmiernej ilości odpadów (butelki pet) i ich utylizacji.

Przygotowanie i zorganizowanie ww. działań wymaga zakupu towarów i usług, które zapewnią realizację projektu tj. materiały dydaktyczne, publikacje, infokiosk, źródełka wody pitnej, materiały promocyjne, nagrody w konkursach ekologicznych.

Dlatego też przy realizacji przedmiotowego projektu ZWiK GiM … Sp. z o.o. we wniosku złożonym do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … uwzględnił zakup następujących produktów:

  • materiały dydaktyczne (tj. rzutnik, ekran ręczny, laptop z oprogramowaniem, sprzęt i odczynniki laboratoryjne, urządzenie do badania wody i ścieków-spektofotometr, zestawy edukacyjne do filtracji, drobne akcesoria laboratoryjne), które będą przeznaczone na przygotowanie prezentacji multimedialnej i zorganizowanie warsztatów oraz imprez plenerowych,
  • materiały edukacyjne w postaci publikacji (100 szt.), które będą przekazane mieszkańcom Gminy …,
  • materiały promocyjne w postaci banerów, które będą informowały adresatów projektu o planowanych działaniach i imprezach,
  • infokiosk wraz z grafiką, czyli wolnostojący terminal zewnętrzny, który będzie dostępny podczas warsztatów stacjonarnych i będzie zlokalizowany na obiekcie zakładu - stacji uzdatniania wody w …. Infokiosk będzie stanowił interaktywną ścieżkę edukacyjną,
  • źródełka wody pitnej, które będą zamontowane w obiektach publicznych, tj. urząd gminy, szkoły i biuro ZWiK GiM … Sp. z o. o. - pozwolą na wykonanie zadania w zakresie konsumpcji wody kranowej i promowanie zdrowego stylu życia,
  • karafki i szklanki, które stanowić będą nagrody w konkurach ekologicznych organizowanych podczas dni otwartych pn. „Piknik wodny”,
  • długopisy i butelki z nadrukiem, które stanowią efekty rzeczowe i będą rozdawane mieszkańcom Gminy … np. podczas warsztatów i imprez plenerowych; dedykowane akcji butelki wielokrotnego użycia stanowią też element promocji zdrowego stylu życia - piję wodę z kranu.

Projekt jest w 89,73% finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a pozostałą część stanowi udział własny Spółki. Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie.

Termin realizacji przedmiotowego projektu obejmuje okres od 01 czerwca 2015 r. do 31 października 2016 r. Planowane zadanie pn. „…” jest zadaniem złożonym i obejmuje kilka czynności, tj. interaktywną ścieżkę ekologiczną na obiekcie zakładu, promocję picia wody z kranu jako zdrowego stylu życia oraz imprezy plenerowe i warsztaty wypełnione licznymi edukacyjnymi działaniami wpływając na rozwój poznawczy i wiedzę.

Umowa o dofinansowanie ze środków WFOSiGW w … została podpisana 21 lipca 2015 r. Kwota dotacji będzie przekazana jednorazowo w terminie do dnia 31 grudnia 2016 roku (umowa w załączeniu). Dotacja nie będzie stanowić wynagrodzenia za usługi szkoleniowe, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi. Jest przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów działalności związanych z realizacją projektu szkoleniowego. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu dotacja, która przeznaczona jest na pokrycie kosztów projektu.

Nieodpłatne świadczenia będą stanowić:

  • warsztaty edukacyjno-ekologiczne stacjonarne i plenerowe,
  • montaż źródełek i zdrojów wody pitnej w szkołach, instytucjach i miejscach publicznych połączony z możliwością badania wody przez uczniów na lekcjach przyrody lub chemii przy pomocy przenośnego sprzętu laboratoryjnego udostępnionego przez ZWiK, gdzie uczniowie jak i nauczyciele oraz rodzice uzyskają możliwość sprawdzenia za pomocą aplikacji telefonicznych (kod QR) aktualnych badań wody na stronie internetowej ZWiK wraz z informacjami na temat wody i ochrony jej zasobów. Źródełka i zdroje montowane są pod hasłem „…”. Akcję wspiera Gmina i Miasto … oraz Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w …,
  • ścieżkę edukacyjną z multimedialnym infokioskiem prezentującą w ciekawej, interaktywnej formie proces uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków,
  • plenerowe pikniki wodne organizowane na stacjach uzdatniania wody, połączone z występami artystycznymi, warsztatami plastycznymi, konkursami, quizami, prezentacjami urządzeń wodnych, multimediami, doświadczeniami, konsumpcją wody itp.,
  • publikację biuletynu i komiksu.

Usługi te nie są świadczone na cele osobiste Wnioskodawcy, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców i do celów innych niż działalność gospodarcza, czyli niespełnione są warunki wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Projekt edukacyjny nie mieści się w ramach zadań, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, natomiast mieści się w działalności Spółki, sklasyfikowanej jako „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu wystawione są na Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta … Sp. z o. o. w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakład po zakończeniu realizacji zadania pn. „...” nie będzie dokonywać sprzedaży towarów i usług z tytułu zrealizowanego projektu. Wszystkie działania związane z projektem będą realizowane przy udziale pracowników Zakładu i będą wykonywane nieodpłatnie. Dotacja ma charakter bezzwrotny. Warunkiem przyznania dotacji był udział i zakwalifikowanie się w konkursie „…" organizowanym przez WFOŚiGW w … i wydatkowanie środków zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym zadania. Pod pojęciem „Wszystkie działania związane z projektem” mieszczą się opisane powyżej czynności. Nie będzie miało tu zastosowanie zwolnienie (art. 17 ust. 1 pkt 21, 47, 48 ustawy o PDOP).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 3) Czy Spółka ma możliwość odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot za dokonane zakupy niezbędne do realizacji zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż decydującym o prawie do odliczenia jest bezpośredni związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym nieodpłatne świadczenie związane z projektem, zdaniem Wnioskodawcy jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i wiąże się z wykonywaniem działalności, będzie więc korzystało z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do tych czynności.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, tut. Organ wydał w dniu 03 września 2015 r., m.in. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego nr IPTPP1/4512-370/15-6/ŻR uznającą stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu za nieprawidłowe.

Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego nr IPTPP1/4512-370/15-6/ŻR doręczono Wnioskodawcy w dniu 07 września 2015 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, na mocy art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, pismem z dnia 17 września 2015 r. (data wpływu 31 września 2015 r.) wezwano tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa uznając, iż wydana interpretacja jest niezgodna z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W wyniku ponownej analizy sprawy, w piśmie z dnia 08 października 2015 r. Nr IPTPP1/4512-1-26/15-5/EOG Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 03 września 2015 r., nr IPTPP1/4512-370/15-6/ŻR Strona Skarżąca złożyła w dniu 22 października 2015 r. (data wpływu do Organu 26 października 2015 r.), skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z powodu jej niezgodności z prawem.

Wyrokiem z dnia 04 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Łd 1325/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację Ministra Finansów z dnia 03 września 2015 r., nr IPTPP1/4512-370/15-6/ŻR.

W dniu 28 kwietnia 2016 r. do tut. Organu wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wraz z aktami sprawy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w uzasadnieniu wyroku podkreślił, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest przywilejem podatkowym, ale elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług. Takie stanowisko jest utrwalone w orzecznictwie polskich sądów i potwierdzane także w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładem jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 6 września 2012 r. w sprawie C- 496/11, Portugal Telecom SGPS SA a także wyroki: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 BP Soupergaz, z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in., z dnia 13 marca 2008 r w sprawie C-437/06 Securenta oraz z dnia 4 czerwca 2009 r. w sprawie C-102/08 SALIX Grundstücks-N/ermietungsgesellschaft.

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalił się jednolity pogląd, że przewidziane w art. 86 ust. 1 VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy także wydatków (zakupu towarów i usług), które nie mogą zostać powiązane z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, ale jednocześnie wykazują one związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (np. wyrok z 5 kwietnia 2011 r., sygn. akt I FSK 485/10, wyrok z 16 lutego 2010 r. sygn. akt I FSK 2105/08, wyrok z 12 maja 2010 r. sygn. akt I FSK 691/09, wyrok z 14 października 2010 r. I FSK 1834/09, wyrok z 25 lutego 2011 r. sygn. akt I FSK 246/10).

Zatem, dla możliwości obniżenia podatku należnego o naliczony, konieczny jest związek wydatków z działalności opodatkowaną podatnika, jednak związek ten nie musi być bezpośredni wobec czynności podlegających opodatkowaniu, może on mieć także charakter pośredni. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru (wyrok z 22 lutego 2002 r., sygn. akt III SA 7776/98).

W ocenie WSA w Łodzi zaprezentowane przez Organ stanowisko nie zostało uzasadnione w sposób uwzględniający dyrektywy płynące z powołanych poglądów judykatury, a wskazane w opisie stanu faktycznego przełożenie wizerunkowe podejmowanych działań w ramach programu na wzrost spożycia wody zostało całkowicie pominięte. W uzasadnieniu interpretacji Organ skupił się jedynie na założeniach projektu i nie dostrzegł, jakie będą jego efekty, artykułowane wyraźnie przez Spółkę.

Zdaniem Sądu z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika brak związku prowadzonej działalności gospodarczej ze wskazanymi wydatkami. Strona we wniosku oraz w skardze należycie i wyczerpująco przedstawiła stan faktyczny w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i ponoszonych w związku z nią wydatków na realizację projektu. Istnienie tego związku, zdaniem Sądu, nie budzi wątpliwości.

W ocenie Sądu, Organ nie odniósł się rzeczowo do argumentacji Spółki, że działania promocyjne związane ze wzrostem spożycia wody w ramach realizacji celu projektu poprzez kształtowanie postaw ekologicznych przez propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi, postrzegać należy także jako ochronę środowiska poprzez redukcję opakowań do wody, czasem tej samej wody, którą konsument może spożyć wprost z urządzeń doprowadzających ją do domostw. Oznacza to, że zwiększenie świadomości ekologicznej, propagowanie spożycia wody z kranu przyczyni się do zwiększonego na nią zapotrzebowania a zatem i sprzedaży, na co Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje. Zatem jaki charakter mają działania Spółki w okolicznościach stanu faktycznego (bezpośredni czy pośredni) ze sprzedażą wody ponownie powinien ocenić to Organ.

Nadto WSA w Łodzi nie podziela poglądu, że ponoszone wydatki dotyczące projektu, jak dowodzi tut. Organ z powołaniem się na wyrok TSUE z 6 września 2012 r. w sprawie C- 496/11, nie będą stanowiły elementu cenotwórczego dostarczanej wody lub świadczonej usługi odbioru ścieków.

Uzasadniając powyższe Sąd powołał się na interpretację indywidualną z 4 września 2012 r., IPPP1/443-594/12-2/AW, która wskazuje, że w rozstrzygnięciach organów podatkowych pośredni związek wydatków z działalności opodatkowaną, jest akceptowany i wystarczający dla zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uznał, że zaskarżona interpretacja narusza przepisy prawa procesowego i materialnego, opisane wyżej i podniesione przez Skarżącą w skardze, co powoduje konieczność jej wyeliminowania z porządku prawnego. Tym samym zobowiązał Organ do ponownego rozpatrzenia wniosku z uwzględnieniem rozważań Sądu zawartych we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 04 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Łd 1325/15, należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 tej ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powołanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach konkursu pn. „…” Wnioskodawca realizuje projekt „…”. Celem projektu jest wspieranie i rozwijanie pozaszkolnych form edukacji ekologicznej adresowanej do uczniów szkół, wychowanków przedszkoli jak i pozostałych mieszkańców Gminy …, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu i rozwijania świadomości społecznej w zakresie funkcjonowania cyklu hydrologicznego na terenach zurbanizowanych, konieczności ochrony wód i zachowania naturalnej retencji oraz kształtowania postaw ekologicznych poprzez propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi. Projekt edukacyjny nie mieści się w ramach zadań, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, natomiast mieści się w działalności Spółki, sklasyfikowanej jako „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy nieodpłatne usługi (m.in. warsztaty edukacyjno-ekologiczne stacjonarne i plenerowe, montaż źródełek i zdrojów wody pitnej w szkołach, instytucjach i miejscach publicznych, ścieżkę edukacyjną z multimedialnym infokioskiem, plenerowe pikniki wodne oraz publikacja biuletynu i komiksu), które – jak wskazał Wnioskodawca - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na realizację ww. projektu edukacyjnego Wnioskodawca otrzymał dotację, która przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Biorąc pod uwagę opis sprawy, powołane przepisy prawa oraz tezy płynące z wyroku WSA w Łodzi z dnia 04 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Łd 1325/15, należy wskazać, iż w omawianej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu. Zgodnie z wyrokiem Sądu z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika brak związku prowadzonej działalności gospodarczej ze wskazanymi wydatkami. Działania promocyjne związane ze wzrostem spożycia wody w ramach realizacji celu projektu poprzez kształtowanie postaw ekologicznych przez propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi, postrzegać należy także jako ochronę środowiska poprzez redukcję opakowań do wody, czasem tej samej wody, którą konsument może spożyć wprost z urządzeń doprowadzających ją do domostw. Oznacza to, że zwiększenie świadomości ekologicznej, propagowanie spożycia wody z kranu przyczyni się do zwiększonego na nią zapotrzebowania a zatem i sprzedaży. Nadto ponoszone wydatki dotyczące projektu będą stanowiły element cenotwórczy dostarczanej wody lub świadczonej usługi odbioru ścieków. Skoro zatem ponoszone wydatki mają wpływ na wzrost sprzedaży wody a w rezultacie przyczynią się do generowania przez dany podmiot obrotów, to stwierdzić należy, że istnieje pośredni związek pomiędzy działalnością opodatkowaną (sprzedaż wody i odprowadzanie ścieków) a działalnością edukacyjną Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, skoro nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca – zarejestrowany czynny podatnik VAT ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków. Tym samym, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawcy przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy na zasadach określonych w art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz wykładnię przepisów prawa dokonaną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w uzasadnieniu wyroku z dnia 04 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Łd 1325/15, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z jego realizacją są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji nr IPTPP1/4512-370/15-6/ŻR, tj. w dniu 03 września 2015 r.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT za dokonane zakupy niezbędne do realizacji projektu. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj