Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-381/11-5/ASZ
z 10 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-381/11-5/ASZ
Data
2012.04.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
przychód z działalności gospodarczej
środek trwały
zakup
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jest zwolniony na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku osobowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 492 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2012 r., Nr IPTPB1/415-381/11-2/ASZ, IPTPP4/443-156/11-2/OS, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 22 marca 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 27 marca 2012 r., następnie w dniu 5 kwietnia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 3 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1999 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: produkcji pieczywa, produkcji świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek (rodzaj przeważającej działalności: PKD 1071Z), opodatkowaną podatkiem liniowym.

Od 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 2 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach projektu III Osi Priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Wnioskodawca zawarł umowę w dniu 29 listopada 2010 r. o współfinansowanie w formie dotacji celowej wydatków kwalifikowanych w kwocie nieprzekraczającej 1.437.177,54 zł, stanowiącej maksymalnie 69% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym ze środków;

  • Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w kwocie 1.221.600,90 zł, co stanowi 58,65% wydatków kwalifikowanych projektu oraz 85% kwoty dofinansowania, wydatki majątkowe w kwocie 1.221.600,90 zł,
  • współfinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 215.576,63 zł, co stanowi 10,35% wydatków kwalifikowanych projektu oraz 15% kwoty dofinansowania.

Powyższa umowa określiła zasady i warunki na realizację projektu p.n. „Podniesienie innowacyjności PPUH X poprzez zakup nowoczesnych linii do bezuciskowej obróbki ciasta, celem dywersyfikacji produkcji”. Całkowita wartość projektu wg umowy wyniosła 2.541.096,52 zł, w tym całkowite wydatki kwalifikowane projektu wyniosły 2.082.866,00 zł, Beneficjent zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 645.688,45 zł.

Przez wydatki kwalifikowane należy rozumieć wydatki lub koszty uznane za kwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, rozporządzeniem (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999, rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także zgodnie z krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w zakresie funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 oraz ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

W ramach realizacji projektu w 2011 r. zakupiono środki trwałe:

  • krajalnicę,
  • linię do ciabatty,
  • linię do bułek,
  • linię do chleba.

Z umowy nie wynika, czy wsparcie finansowe - dotacja - jest dofinansowaniem wartości brutto, czy netto wydatków poniesionych w związku z nabyciem środków trwałych.

Środki finansowe zostały przekazane przez Ministerstwo Finansów w dniu 16 września 2011 r. w wysokości 1.221.600,90 zł oraz przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w X w wysokości 215.576,63 zł w dniu 19 września 2011 r. na rachunek bankowy założony tylko do celów rozliczania projektu.

W 2010 r. dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie 332.349,88 zł.

W 2011 r. w stosunku do środków trwałych zakupionych w ramach projektu Wnioskodawca wybrał degresywną metodę amortyzacji.

W piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił:

  • w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:
    • pytania Nr 1 i Nr 2 dotyczą wyłącznie środków trwałych sfinansowanych otrzymaną dotacją,
    • pytanie Nr 3 dotyczy środków trwałych zakupionych w 2011 r. w ramach realizacji projektu (tj. w części sfinansowanych dotacją). Przy czym należy zwrócić uwagę, iż umowa na dofinansowanie ww. środków trwałych została zawarta w dniu 29 listopada 2010 r., natomiast środki z dotacji wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy w dniach 16 i 19 września 2011 r. Konkretne rodzaje środków trwałych sfinansowanych w ramach przedmiotowej dotacji zostały wykazane we wniosku o końcową płatność złożonym po zakończeniu realizacji projektu wraz z kopiami faktur VAT,
    • środki trwałe oraz usługi sfinansowane otrzymaną dotacją unijną w roku 2011:


Lp.

Nazwa

Nr inwentarzowy

Data przyjęcia

Wartość nabycia netto PLN

Koszt prowizji bankowej oraz opłaty za sporządzenie wniosku zł*

Wartość środka trwałego PLN

1

Krajalnica przemysłowa.

(KŚT – 568)

2/2011

31.03.2011

291.436,00

1.541,12

292.887,12

2

Linia do ciabatty smartline maszyna wielozadaniowa (KŚT – 568)

3/2011

11.04.2011

716.000,00

3.786,72

719.786,72

3

Modułowa linia do bułek

(KŚT – 568)

4/2011

14.04.2011

710.175,89

3.756,48

713.932,37

4

Automatyczna linia do chleba

(KŚT – 568)

5/2011

14.04.2011

400.000,00

2.115,68

402.115,68

RAZEM

2.117.521,89

11.200,00

2.128.721,89



* Wartość opłaty za sporządzenie prognoz do Banku - 800,00 zł.
* Koszty prowizji bankowe od kredytu – 10.400,00 zł.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny w 2010 r. dotyczył środków trwałych:

Lp.

Nazwa

Nr inwentarzowy

Data przyjęcia

Wartość początkowa

KŚT

1

Mikser do jajek

V/

2010.01.22

12.000,00 zł

568

2

Kompresor śrubowy

III/46

2010.03.30

11.791,20 zł

484

3

Lada cukiernicza

IV/8

2010.04.23

5.216,40 zł

808

4

Regał cukierniczy

IV/1

2010.04.26

4.100,00 zł

808

5

Lada cukiernicza

IV/2

2010.04.26

4.950,00 zł

800

6

Regał cukierniczy

IV/3

2010.04.27

4.100,00 zł

808

7

Regał piekarniczy

IV/4

2010.04.27

5.750,00 zł

808

8

Agregat prądotwórczy

III/47

2010.04.28

5.000,00 zł

343

9

Agregat prądotwórczy

III/48

2010.04.28

5.000,00 zł

343

10

Lada cukiernicza

IV/7

2010.04.28

5.216,40 zł

808

11

Krajalnica

V/4

2010.05.17

3.850,00 zł

568

12

Krajalnica

V/5

2010.05.17

3.850,00 zł

568

13

Zmywarka

IV/8

2010.06.11

45.000,00 zł

480

14

Wózek widłowy

II/7/ŚT

2010.06.14

18.000,00 zł

761

15

Krajalnica do chleba

V/6

2010.06.28

3.500,00 zł

579

16

Krajalnica do chleba

IV/9

2010.08.16

8.300,00 zł

439

17

Regał na pieczywo

VIII/3

2010.09.01

5.491,80 zł

808

18

Regał cukierniczy

VIII/4

2010.09.01

4.098,00 zł

808

19

Regał na pieczywo

VIII/5

2010.09.01

5.737,70 zł

808

20

Lada cukiernicza

VIII/2

2010.09.03

5.152,00 zł

808

21

Lada cukiernicza

IV/10

2010.10.11

5.152,00 zł

486

22

Regał cukierniczy

VIII/7

2010.10.22

4.100,00 zł

808

23

Regał na pieczywo

VIII/8

2010.10.22

4.550,00 zł

808

24

Nagrzewnica gazowa

VI/1

2010.11.26

11.548,30 zł

659

25

Maszyna szorująco - zbierająca

IV/14

2010.12.13

18.360,00 zł

439

26

Lada cukiernicza

V/2

2010.12.17

10.777,80 zł

579

27

Krajalnica do chleba

IV/3

201012.18

3.500,00 zł

579

28

Nagrzewnica

VI/2

2010.12.23

8.258,28 zł

659

29

Piec

IV/13

2010.12.28

100.000,00 zł

568

RAZEM

332.349,88 zł



  • w zakres podatku od towarów i usług:
    • faktury VAT związane z realizacją projektu wystawione zostały na: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe (P.P.U.H.) X. Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakup środków trwałych związanych z realizacją projektu został ujęty w rejestrze zakupu VAT i odliczony w miesiącu otrzymania faktur,
    • wykorzystywane przez Wnioskodawcę zakupione towary i usługi (środki trwałe) w ramach realizacji projektu dotyczą czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj.:
      1. produkcji produktów piekarniczych (PKWiU 10.71.11), tj. pieczywo świeże, czyli różnego rodzaju bułki, chleb, opodatkowane w 2011 r. - 5% stawką podatku VAT,
      2. produkcji wyrobów ciastkarskich i ciastek, świeżych (PKWiU - 10.71.12) - opodatkowane w 2011 r. - 8% stawką podatku VAT.


Ponadto Wnioskodawca uzyskał przychody z tytułu:

  • wynajmu części lokalu użytkowego - opodatkowanego w 2011 r. – 23% stawką podatku VAT,
  • sprzedaży towarów, w tym m.in. napojów opodatkowanych w roku 2011 - 23% stawką podatku VAT.

Sprzedaż towarów i wyrobów własnych prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorstwa na rzecz innych przedsiębiorców, a ponadto w sklepach firmowych.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek także o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania Nr 4.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana kwota dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (środków trwałych dofinansowanych w 85% kwoty w ramach realizacji Projektu) nie stanowi przychodu na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jest zwolniony na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku osobowym od osób fizycznych...
  3. Czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8, w tej części ich wartości, których zakup nie został pokryty dotacją, wg stawek podwyższonych - zgodnie z art. 22k ust. 1 stanowią koszty uzyskania przychodu...
  4. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT od zakupionych środków trwałych związanych z działalnością gospodarczą sfinansowanych ze środków dotacji – jak podano w opisie stanu faktycznego – na podstawie art. 85 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b),
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe,
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Należy zauważyć, że pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych w części dotyczącej naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu w tym podatku powoduje, iż ta część wsparcia jest związana z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane za zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych., opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w ocenie Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza iż w istocie nie jest opodatkowany.

Reasumując, kwota dotacji przeznaczona na zakup towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj