Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-381/11-5/ASZ
z 10 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-381/11-5/ASZ
Data
2012.04.10
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
przychód z działalności gospodarczej
środek trwały
zakup
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jest zwolniony na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku osobowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 492 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku VAT – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2012 r., Nr IPTPB1/415-381/11-2/ASZ, IPTPP4/443-156/11-2/OS, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie z dnia 22 marca 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 27 marca 2012 r., następnie w dniu 5 kwietnia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 3 kwietnia 2012 r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Od 1999 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: produkcji pieczywa, produkcji świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek (rodzaj przeważającej działalności: PKD 1071Z), opodatkowaną podatkiem liniowym. Od 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 2 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu III Osi Priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Wnioskodawca zawarł umowę w dniu 29 listopada 2010 r. o współfinansowanie w formie dotacji celowej wydatków kwalifikowanych w kwocie nieprzekraczającej 1.437.177,54 zł, stanowiącej maksymalnie 69% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym ze środków;
Powyższa umowa określiła zasady i warunki na realizację projektu p.n. „Podniesienie innowacyjności PPUH X poprzez zakup nowoczesnych linii do bezuciskowej obróbki ciasta, celem dywersyfikacji produkcji”. Całkowita wartość projektu wg umowy wyniosła 2.541.096,52 zł, w tym całkowite wydatki kwalifikowane projektu wyniosły 2.082.866,00 zł, Beneficjent zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 645.688,45 zł. Przez wydatki kwalifikowane należy rozumieć wydatki lub koszty uznane za kwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, rozporządzeniem (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999, rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także zgodnie z krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w zakresie funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 oraz ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. W ramach realizacji projektu w 2011 r. zakupiono środki trwałe:
Z umowy nie wynika, czy wsparcie finansowe - dotacja - jest dofinansowaniem wartości brutto, czy netto wydatków poniesionych w związku z nabyciem środków trwałych. Środki finansowe zostały przekazane przez Ministerstwo Finansów w dniu 16 września 2011 r. w wysokości 1.221.600,90 zł oraz przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w X w wysokości 215.576,63 zł w dniu 19 września 2011 r. na rachunek bankowy założony tylko do celów rozliczania projektu. W 2010 r. dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie 332.349,88 zł. W 2011 r. w stosunku do środków trwałych zakupionych w ramach projektu Wnioskodawca wybrał degresywną metodę amortyzacji. W piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił:
* Wartość opłaty za sporządzenie prognoz do Banku - 800,00 zł. Jednorazowy odpis amortyzacyjny w 2010 r. dotyczył środków trwałych:
Ponadto Wnioskodawca uzyskał przychody z tytułu:
Sprzedaż towarów i wyrobów własnych prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorstwa na rzecz innych przedsiębiorców, a ponadto w sklepach firmowych. Wnioskodawca uzupełnił wniosek także o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania Nr 4. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Do środków europejskich zalicza się zatem:
Należy zauważyć, że pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych w części dotyczącej naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu w tym podatku powoduje, iż ta część wsparcia jest związana z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane za zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych., opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w ocenie Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza iż w istocie nie jest opodatkowany. Reasumując, kwota dotacji przeznaczona na zakup towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. Referencje
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.