Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-97/16/EJ
z 23 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.) oraz pismem z 9 maja 2016 r. (data wpływu 13 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem warsztatów szkolnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem warsztatów szkolnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 kwietnia 2016 r. znak: IBPP3/4512-97/16/EJ oraz pismem z dnia 9 maja 2016 r. (data wpływu 13 maja 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 25 kwietnia 2016 r. oraz z 9 maja 2016 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Powiat) jest podatnikiem podatku VAT od 1 stycznia 2012 r., poprzednio – przed zmianą przepisów podatnikiem podatku VAT było Starostwo Powiatowe.

Przedmiotem interpretacji mają być przepisy art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, obejmującą działkę nr X o powierzchni 3.327 m2 dla której w Sądzie Rejonowym prowadzona jest KW. Nieruchomość gruntowa obciążona jest ograniczonym prawem rzeczowym związanym z inną nieruchomością w postaci służebności gruntowej polegającej na prawie przejazdu i przechodu do drogi publicznej –tzw. droga konieczna o powierzchni 115 m2 usytuowaną wzdłuż granicy z działką.

Kształt działki nieregularny. Ukształtowanie terenu korzystne. Teren równy o dogodnych warunkach geotechnicznych do posadowienia budynków. Teren częściowo utwardzony płytami ażurowymi. Teren nieruchomości od strony ul. L. oraz od strony północnej i południowej ogrodzony. Działka jest zabudowana budynkiem warsztatów szkolnych o powierzchni użytkowej 724,36 m2 oraz urządzeniami budowlanymi trwale związanymi z gruntem. Budynek warsztatów jest posadowiony w środkowej części nieruchomości, łączący się od strony zachodniej i południowej z budynkiem o podobnej funkcji i konstrukcji. Okres budowy przypada na lata 80 (około 30 lat).

Od strony północnej budynku znajduje się komin stalowy kotłowni, posadowiony na fundamencie betonowym. Do budynku doprowadzono przyłącza elektryczne, wodociągowe i kanalizacyjne. Obiekt posiada centralne ogrzewanie z własnej kotłowni węglowej.

O 1 stycznia 1999 r. Wnioskodawca nabył prawa własności mienia we władaniu Zespołu Szkół. Od chwili nabycia Wnioskodawca nie wykonywał remontów. Obecnie budynek nie jest docieplony, stolarka okienna stalowa jednoszybowa, w części drewniana, drzwi i bramy zewnętrzne stalowe, dach o konstrukcji stalowej przykryty blachą falistą. Pod względem konstrukcyjnym jest w dobrym stanie technicznym. Pod względem wykończeniowym nadający się do remontu. Symbol PKOB-Budynek, Sekcja 1, Dział 12, Grupa 127, Klasa 1220.

Na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy (Uchwała Rady Miasta i Gminy Szczekociny) budynek warsztatów znajduje się w obszarze zabudowy przemysłowej do restrukturyzacji i dogęszczania.

W piśmie z dnia 25 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał:

  1. Decyzją Wojewody z dnia 12 marca 2002 r. Wnioskodawca nabył z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. prawa własności mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu Warsztatów Szkolnych przy Zespole Szkół.
  2. Wnioskodawca nie był płatnikiem podatku VAT.
  3. Wszystkie zabudowania znajdujące się na działce zostały objęte transakcją zakupu przez Powiat.
  4. Powiat wykorzystywał budynek jako warsztaty szkolne.
  5. Od chwili nabycia przez Powiat ww. nieruchomości służyły wyłącznie jako warsztaty szkolne. Zespół Szkół posiadał trwały zarząd na warsztaty szkolne.
  6. Działalność warsztatów szkolnych nie przynosiła żadnych obrotów.
  7. Wnioskodawca nieruchomość nie podlegała podatkowi VAT.
  8. Działka nie była kiedykolwiek przedmiotem najmu, dzierżawy czy też innych odpłatnych czynności wykonywanych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
  9. Powiat nie ponosił nakładów na ulepszenie obiektu znajdującego się na nieruchomości gruntowej.
  10. Na pytanie cyt. „Jeżeli Powiat ponosił nakłady na ulepszenie obiektów to czy miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi cyt. „Nie dotyczy”.
  11. Na pytanie cyt. „Proszę dokładnie wskazać jakie urządzenia budowlane trwale z gruntem związane znajdują się na działce?” Wnioskodawca wskazał cyt. „Budynek warsztatów oraz urządzenia budowlane trwale związane z gruntem ¬ – budowle (nawierzchnie utwardzone, ogrodzenie terenu, komin, przyłącza sieci infrastruktury technicznej).
  12. Na pytanie cyt. „Czy urządzenia budowlane trwale z gruntem związane znajdujące się na działce stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi cyt. „tak”.

W piśmie z 9 maja 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował informacje zawarte w ww. piśmie z 25 kwietnia 2016 r. i ostatecznie wskazał:

Ad. 2

Wnioskodawcy w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ad.3

Wszystkie zabudowania znajdujące się na działce zostały przekazane na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 12 marca 2002 r.

Ad.5

Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 8 kwietnia 2002 r. został ustanowiony trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół nieruchomością zabudowaną budynkami warsztatów szkolnych. Ustanowienie trwałego zarządu było nieodpłatne.

Ad. 7

Nieruchomość zabudowana warsztatami szkolnymi była wykorzystywana do działalności niepodlegającej podatkowi VAT.

Ad. 8

Działka zabudowana warsztatami szkolnymi nie była przedmiotem najmu, dzierżawy czy też innych odpłatnych czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 9 maja 2016 r.)

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem warsztatów szkolnych nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym przepisie.

Jednakże, w myśl ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie bowiem do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w ww. przepisie dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290).

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 i 2 ustawy wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).

Z kolei w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane znajduje się definicja urządzenia budowlanego, przez który należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Zauważa się więc, że urządzenia budowlane nie mieszczą się w definicji budowli. Co za tym idzie, stanowią one odmienny rodzaj obiektu niż budowle, czy budynki zdefiniowanej w ustawie Prawo budowlane. Skoro nie są to samodzielne budowle, które uznaje się za towar na gruncie ustawy o VAT, to tym samym urządzenia budowlane należy traktować jako elementy przynależne do budynków i opodatkować je łącznie z tymi budynkami, właściwą dla nich stawką podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej obejmującej działkę X. Działka jest zabudowana budynkiem warsztatów szkolnych oraz urządzeniami budowlanymi trwale związanymi z gruntem (nawierzchni utwardzone, ogrodzenie terenu, komin, przyłącza sieci infrastruktury technicznej). Wszystkie zabudowania znajdujące się na działce zostały przekazane na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 12 marca 2002 r. Wnioskodawcy w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie obiektu znajdującego się na nieruchomości gruntowej. Wnioskodawca wykorzystywał budynek jako warsztaty szkolne. Decyzją Zarządu Powiatu został ustanowiony trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół nieruchomością zabudowaną budynkami warsztatów szkolnych. Ustanowienie trwałego zarządu było nieodpłatne. Nieruchomość zabudowana warsztatami szkolnymi nie była przedmiotem najmu, dzierżawy czy też innych odpłatnych czynności. Nieruchomość zabudowana warsztatami szkolnymi była wykorzystywana do działalności niepodlegającej podatkowi VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania sprzedaży ww. nieruchomości.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkowanie stawką podstawową należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem zabudowanej nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości zabudowanej opisanej we wniosku (tj. budynku warsztatów oraz urządzeń budowlanych trwale z gruntem związanych) nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że w odniesieniu do budynku nie doszło do jego pierwszego zasiedlenia, bowiem Wnioskodawca nie nabył go w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (tylko w drodze decyzji wydanej przez Wojewodę ), a ponadto nie doszło do używania nabytej nieruchomości w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość zabudowana warsztatami szkolnymi była wykorzystywana do działalności niepodlegającej podatkowi VAT (nieodpłatne ustanowienie trwałego zarządu na rzecz Zespołu Szkół).

Zatem stwierdzić należy, że transakcja sprzedaży nieruchomości będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Konsekwencją tej sytuacji jest brak możliwości zwolnienia tej transakcji od podatku VAT na podstawie wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednocześnie wskazać w tym miejscu należy na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, który zwalnia od podatku dostawę budynków budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, a ponadto Wnioskodawca od chwili nabycia nie wykonywał remontów, nie ponosił nakładów na ulepszenie obiektu znajdującego się na nieruchomości gruntowej. Zatem spełniając łącznie oba warunki wymienione w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przeznaczona do sprzedaży nieruchomość zabudowana może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem, sprzedaż wymienionej we wniosku nieruchomości zabudowanej budynkiem warsztatów szkolnych oraz urządzeniami trwale z gruntem związanymi będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Końcowo należy wskazać, że na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, skoro dostawa budynku warsztatów szkolnych wraz z urządzeniami budowlanymi trwale z gruntem związanymi korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, że zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaż nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem warsztatów szkolnych nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, jest nieprawidłowe.

Końcowo zauważa się, że skutek prawny w przedmiotowej sprawie w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem warsztatów szkolnym jest identyczny jak stanowisko Wnioskodawcy, jednakże wynika on z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj