Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-949/11-6/KOM
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-949/11-6/KOM
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
szkolenie
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie i zwolnienie z podatku VAT prowadzonych szkoleń



Wniosek ORD-IN 290 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3.08.2011 r. (data wpływu 8.08.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 20.09.2011r. (data wpływu 23.09.2011r.) oraz pismem z dnia 21.11.2011r. (data wpływu 23.11.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania szkolenia prowadzonego w ramach programu „Akademia…..” (filar I) - jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania pozostałych szkoleń prowadzonych w ramach programów wymienionych w filarach I-III - jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania szkoleń finansowanych w całości ze środków należących do instytucji publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.09.2011r. (data wpływu 23.09.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 9.09.2011r. znak IPPP2/443-949/11-2/KOM oraz pismem z dnia 21.11.2011r. (data wpływu 23.11.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14.11.2011r. znak IPPP2/443-949/11-4/KOM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja („Wnioskodawca”) jest pozarządową instytucją edukacyjną, działającą na zasadach non-profit. Działalność organizacji ma na celu realizację celów statutowych w myśl misji: kształcenie, doskonalenie i inspirowanie liderów środowisk międzynarodowych, pragnących odpowiedzialnie wpływać na otaczającą rzeczywistość.

Wnioskodawca promuje wiedzę o dyplomacji, a poprzez swoje programy wpływa na zwiększenie się świadomości kompetencyjnej w społeczeństwie. Wszystkie uzyskane nadwyżki i wolne środki przekazywane są na realizację celów statutowych, zarówno poprzez dofinansowanie niektórych programów, jak i wsparcie działań studenckiej organizacji pożytku publicznego - Stowarzyszenia ….. oraz pracy think-tanku, a także fundacji, która zajmuje się promowaniem analiz i badań z zakresu spraw międzynarodowych.

Opisana powyżej strategia wzmacnia wiarygodność Wnioskodawcy w oczach partnerów, który cieszy się zaufaniem i otrzymuje wsparcie finansowe na realizacje projektów m.in. od MSZ, Kongresu USA, Fundacji oraz sponsorów komercyjnych, którzy dotują działalność Wnioskodawcy, podzielając wartości stojące u podstaw jego powołania.

Wnioskodawca prowadzi różne inicjatywy już od 2004r., ale formalnie działalność została zarejestrowana w 2007r. jako Akademia…... Wraz z dynamicznym rozwojem w roku 2009 Fundacja zmieniła nazwę na Europejską…., zaś Akademia ….jest obecnie kontynuowana jako program roczny. Poprzez szeroką gamę oferowanych szkoleń kompetencyjnych, językowych i wizyt studyjnych Wnioskodawca działa na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych przedstawicieli polskiej dyplomacji publicznej i biznesu. W ramach rocznego programu „Akademia….” oraz szkoleń na konkursy otwarte, Wnioskodawca jako jedyny w Polsce przygotowuje studentów i młodych absolwentów do procesów rekrutacji do polskiej służby zagranicznej, polskiej służby cywilnej oraz instytucji europejskich i międzynarodowych.

Od 2004 r. programy te ukończyło ponad 3 tyś. osób z Polski i zagranicy. Wśród nich jest wielu obecnych pracowników MSZ, struktur Unii Europejskiej oraz instytucji i firm międzynarodowych.

Wnioskodawca realizuje swoje cele w ramach trzech filarów:

I filar: programy krajowe

  • Akademia …-program roczny dla studentów ostatnich lat studiów i młodych absolwentów, przygotowujący do pracy w polskiej dyplomacji, służbie cywilnej i instytucjach międzynarodowych. Obecnie trwa rekrutacja do VIII edycji programu. Program gwarantuje zdobycie wiedzy i doświadczenia, którego nie oferuje żaden z kierunków studiów na uczelniach wyższych. W ramach programu studenci biorą aktywny udział w spotkaniach z osobami piastującymi wysokie stanowiska w najważniejszych instytucjach państwowych i międzynarodowych, także z autorytetami w dziedzinie polityki i dyplomacji. Bezpośrednio od ekspertów czerpią wiedzę dotyczącą praktycznych umiejętności, niezbędnych w pracy w środowisku międzynarodowym. Od 2004r. Akademię ukończyło ponad 1400 absolwentów, z których wielu pracuje obecnie w MSZ, instytucjach UE i organizacjach międzynarodowych.
  • Szkoła….. jest programem edukacyjnym skierowanym do uczniów liceum zainteresowanych światem dyplomacji. W ramach S uczestnicy poznają praktyczne tajniki sztuki dyplomacji, systematyzują swoją wiedzę na temat polskiej polityki zagranicznej organizacji międzynarodowych, zagadnień bezpieczeństwa itp. Warsztaty z zakresu savoir-vivre, wystąpień publicznych i negocjacji umożliwiają młodzieży zdobycie kompetencji niezbędnych do pracy w międzynarodowym środowisku, podobnie jak spotkania z dyplomatami i przedstawicielami administracji publicznej. S nie tylko pomaga zrozumieć funkcjonowanie świata współczesnej dyplomacji, ale pokazuje też możliwości edukacyjnego i obywatelskiego rozwoju, dając uczestniczącej w niej młodzieży konkurencyjną przewagę przy wyborze przyszłych studiów. S ma na celu promocję wśród licealistów ideałów społecznej odpowiedzialności i profesjonalnej dyplomacji.

II filar: programy międzynarodowe

  • Warsztaty….– anglojęzyczny program poświęcony polityce zagranicznej Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Partnerstwa Wschodniego oraz Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. W roku 2011 rusza druga edycja programu.
  • Polsko Amerykański Parlamentarny Program …….- realizowany na zlecenie rządów USA i Polski, miesięczny pilotażowy program wymiany młodzieży licealnej polskiej i amerykańskiej. W roku 2011/12 będzie IV edycja programu.
  • Wizyty studyjne - organizowane na zlecenie administracji publicznej wizyty urzędników instytucji UE w Polsce lub polskich urzędników w instytucjach UE.

III filar: Szkolenia w ramach bloków tematycznych

  • Laboratorium…, w którym znajdują się: Protokół Dyplomatyczny-teoria i praktyka, Savoir Vivre - etykieta spotkań, Praktyka efektywnych spotkań i kontaktów z partnerami zagranicznymi, Organizacja konferencji i wizyt oraz Proces decyzyjny w UE.
  • Sztuka komunikacji, w którym znajdują się: Wystąpienia publiczne-prezentacje w środowisku międzynarodowym, Praca z mediami-wystąpienia przed kamerą, Przygotowanie do negocjacji w środowisku międzynarodowym oraz Różnice międzykulturowe.
  • Kształcenie językowe - realizowane przez cały rok specjalistyczne szkolenia językowe dla osób pragnących poszerzyć swoje słownictwo dyplomatyczne, prawnicze i ekonomiczne oraz kursy językowe dla dyplomatów.
  • Klub ….- cykl spotkań w elitarnym gronie dyplomatów i biznesmenów z zagranicy, dla których brak wiedzy o kontekście historycznym i kulturowym bywa często przyczyną większych nieporozumień w zrozumieniu wydarzeń bieżących, niż bariera językowa.

W uzupełnieniu z dnia 20.09.2011r. (data wpływu 23.09.2011r.) Wnioskodawca poinformował, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi, które są świadczone przez niego są usługami w zakresie kształcenia zawodowego. Podstawowy program „Akademia…” uzyskał akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej, przyznaną przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

Część szkoleń jest zamkniętych i prowadzona jest dla jednostek publicznych, takich jak ministerstwa, ambasady obcych krajów w Polsce i są finansowane w całości z tych jednostek.

W uzupełnieniu z dnia 21.11.2011r. (data wpływu 23.11.2011r.) Wnioskodawca podał, że prowadzi kształcenie językowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28, pod postacią kursów językowych - nauka języka obcego dla Polaków oraz j. polskiego dla obcokrajowców. Kursy prowadzone są przez wykwalifikowanych lektorów. Na koniec każdego semestru kursanci przystępują do testu potwierdzającego podwyższenie kompetencji językowych i podniesienie stopnia znajomości języka oraz w przypadku pozytywnego wyniku testu otrzymują certyfikat poświadczający znajomość języka na danym poziomie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych oraz firm związanych z prowadzoną działalnością w ramach filarów od 1 do 3 są zwolnione od podatku VAT...
  2. Czy szkolenia, które są opłacane przez instytucje publiczne (ministerstwa itp.) są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowanych w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według Wnioskodawcy:

Odpowiedź na pytanie 1 - fundacja jest zwolniona z VAT na podstawie w/w artykułu

Odpowiedź na pytanie 2 - fundacja również jest zwolniona z VAT na podstawie w/w artykułu.

Kursy językowe (III filar) - nauka języka obcego dla Polaków oraz j. polskiego dla obcokrajowców, są kształceniem językowym zgodnym z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu z dnia 21.11.2011r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania szkolenia prowadzonego w ramach programu „Akademia….” (filar I) uznaje się za prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania pozostałych szkoleń prowadzonych w ramach programów wymienionych w filarach I-III uznaje się za nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania szkoleń finansowanych w całości ze środków należących do instytucji publicznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.



Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Akademii oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust.1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Podkreślenia wymaga, że ani przepisy dyrektywy, ani przepisy ustawy VAT nie definiują pojęcia „zawodu”. Powołany wyżej przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 nie odnosi się jedynie do nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z określonym zawodem, ale również z branżą. Nie jest więc uzasadnione przyjmowanie jakiejś szczególnie wąskiej definicji pojęcia „zawodu”, w efekcie której ze zwolnienia od podatku wykluczone zostałyby szkolenia pozostające z bezpośrednim związku ze sprawowaniem określonej funkcji publicznej (urzędnika, wójta, radnego czy posła). Należy uznać, że sprawowanie takich funkcji jest również przejawem aktywności zarobkowej człowieka, a tym samym szkolenia pozostające w bezpośrednim związku ze sprawowaniem tych funkcji publicznych są kształceniem zawodowym.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, np. stwierdzenie czy dany podmiot jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

1) Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest pozarządową instytucją edukacyjną promującą wiedzę o dyplomacji. Poprzez szeroką gamę oferowanych szkoleń kompetencyjnych, językowych i wizyt studyjnych, Wnioskodawca działa na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych przedstawicieli polskiej dyplomacji publicznej i biznesu. Jako jedyny w Polsce przygotowuje młodych absolwentów do procesów rekrutacji do polskiej służby zagranicznej, polskiej służby cywilnej oraz instytucji europejskich i międzynarodowych. Od 2004 r. szkolenia te ukończyło ponad 3 tyś. osób z Polski i zagranicy. Wśród nich jest wielu obecnych pracowników MSZ, struktur Unii Europejskiej oraz instytucji i firm międzynarodowych.oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca realizuje swoje cele w ramach trzech filarów: programy krajowe, programy międzynarodowe i bloki tematyczne. W ocenie Wnioskodawcy prowadzone przez niego szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego. Tylko program „Akademia…” uzyskał akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej, a przyznana przez Kuratora Oświaty. Wnioskodawca nie wskazał we wniosku ani w uzupełnieniach, czy szkolenia te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Z wniosku nie wynika także, aby szkolenia prowadzone w ramach filarów I-III były finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wnioskodawca nie jest także jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w odniesieniu do programu „Akademia…” (filar I) zgodzić się można z Wnioskodawcą, że szkolenie to wypełnia definicję kształcenia zawodowego, ponieważ skierowane jest do młodych absolwentów studiów wyższych, którzy poprzez zdobywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu dyplomacji przygotowują się do pracy w polskiej dyplomacji, służbie cywilnej i instytucjach międzynarodowych. Szkolenie to pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób szkolących się i ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy potrzebnej do celów zawodowych. Skoro zatem jest to usługa kształcenia zawodowego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, to dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia należy zbadać, czy spełnione zostały dodatkowe warunki wynikające z powołanego wyżej przepisu. Jak podał Wnioskodawca, tylko program „Akademia…” uzyskał akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej, przyznaną przez Kuratora Oświaty. Wobec powyższego należy stwierdzić, że usługa szkoleniowa realizowana w ramach programu „Akademia….” (filar I) jako usługa kształcenia zawodowego, na której prowadzenie Wnioskodawca uzyskał akredytację Ministerstwa Edukacji Narodowej, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT . W tej części stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pozostałych szkoleń prowadzonych w ramach filarów I-III należy zauważyć, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy nie wszystkie te szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego, o którym mowa art. 43 ust.1 pkt 29. Programów „Szkoła…” (filar I) i „Polsko Amerykański Parlamentarny Program…” (filar II) nie można uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem kształcenie zawodowe to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osoby szkolącej się. W rozpatrywanym przypadku, w obu tych programach uczestniczą licealiści zainteresowani światem dyplomacji, a więc osoby, które nie posiadają jeszcze wyuczonego zawodu, w związku z tym nie można mówić w ich przypadku o podnoszeniu lub uaktualnianiu swojej wiedzy potrzebnej do celów zawodowych. Szkolenia te jedynie mogą mieć wpływ i pomagać licealistom w podjęciu decyzji o wyborze w przyszłości kierunku studiów związanego z dyplomacją. Wobec niespełnienia przez oba ww. programy szkoleniowe definicji kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, rozpatrywanie dodatkowych warunków wynikających z przepisu art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a-c, a umożliwiających zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT, stało się bezzasadne.

W odniesieniu natomiast do szkoleń: Warsztaty…,Wizyty studyjne (filar II) oraz Laboratorium…., Sztuka komunikacji, Kształcenie językowe, Klub …..(filar III) można zgodzić się z Wnioskodawcą, że są to usługi kształcenia zawodowego, gdyż mają na celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych przedstawicieli polskiej dyplomacji publicznej i biznesu, ale nie będą to usługi zwolnione z opodatkowania, gdyż nie zostały w ich przypadku spełnione pozostałe warunki, o których mowa w art. 43 ust.1 pkt 29 lit.a-c Szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca nie uzyskał na ich prowadzenie akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie są one finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. A zatem szkolenia te, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

W tej części stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Organ podatkowy pragnie jednak zauważyć, że w przypadku kursów językowych, które Wnioskodawca wymienił w filarze III będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania, ale na podstawie innego, niż podaje Wnioskodawca przepisu, tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Kursy te obejmują naukę języka obcego dla Polaków oraz j. polskiego dla obcokrajowców. Są one prowadzone przez wykwalifikowanych lektorów. Na koniec każdego semestru kursanci przystępują do testu potwierdzającego podwyższenie kompetencji językowych i podniesienie stopnia znajomości języka oraz w przypadku pozytywnego wyniku testu otrzymują certyfikat poświadczający znajomość języka na danym poziomie.

Wskazać należy, iż aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, dany podmiot winien świadczyć usługi nauczania języków obcych bądź dostarczać towary i świadczyć usługi ściśle związane z takimi usługami. Warto w tym miejscu także odnieść się do literalnego brzmienia wyrazu „ścisły”, gdzie zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) wyraz ten oznacza bezpośredni, bardzo bliski związek, relację, ale także wyraża on relację ograniczoną do niewielkiej grupy osób. Z powyższego można wnioskować, iż zwolnienie dotyczy tylko takich usług i dostaw, które bezpośrednio wiążą się z usługą nauczania języków obcych. W tym miejscu zwrócić należy uwagę na art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Przywołany przepis stanowi jasne dookreślenie w odniesieniu do podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, ograniczając je wyłącznie do podmiotów świadczących usługi podstawowe tj. w tym przypadku usługi nauczania języków obcych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, prowadząc kursy językowe (filar III) w postaci kursów j. obcego dla Polaków i j. polskiego dla obcokrajowców, dla których niewątpliwie j. polski stanowi język obcy, jest podmiotem, który świadczy usługi nauczania języka obcego, a więc będą one korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Końcowo należy zauważyć, że Wnioskodawca nie może korzystać przy świadczeniu swoich usług ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, gdyż jak sam podał, nie jest jednostką objęta systemem oświaty. Z opisu zdarzenia nie wynika także, aby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową PAN czy jednostką badawczo-rozwojową, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit.b.

2) Z wniosku wynika także, że Wnioskodawca prowadzi czasem szkolenia, które są szkoleniami zamkniętymi przeznaczonymi dla pracowników jednostek publicznych (np. ministerstw, ambasad) i które to szkolenia są w całości finansowane ze środków pochodzących od tych jednostek. oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Aby było możliwe zastosowanie zwolnienia z opodatkowania takich szkoleń, muszą zostać spełnione warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c. ustawy o VAT.

Powołany wyżej przepis prawa podatkowego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Środkami publicznymi natomiast, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    2. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    3. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    4. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    5. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    6. z innych operacji finansowych;
  4. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Sektor finansów publicznych, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe usługi szkoleniowe świadczone na rzecz organów administracji publicznej są bez wątpienia szkoleniami zawodowymi, podnoszącymi kwalifikacje zawodowe pracowników ministerstw, ambasad i są też finansowane w całości ze środków publicznych, co oznacza, że zostaje spełniona także przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę dla podmiotów publicznych, tj. usługi szkoleniowe są w całości finansowane ze środków publicznych. Tak więc, przedmiotowe szkolenia będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c). Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w tym zakresie za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj