Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.271.2016.1.IR
z 16 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2016 r. (data wpływu 22 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2016 r. (data wpływu 30 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia otrzymanych należności od Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach realizowanego projektu (pytanie nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2016 r. (data wpływu 30 marca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu – miejsce zamieszkania na terenie Polski. Podmiot prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Rozlicza się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych z urzędem skarbowym na zasadach podatku liniowego i prowadzi księgi handlowe. Realizacja projektu przez Wnioskodawcę będzie realizowana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie do projektu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą ….. w dniu 8 grudnia 2015 r. Podstawą do przyznania dofinansowania do projektu są:

  1. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  2. ustawa z dnia 11 lipca 2014 r o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020,
  3. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W realizacji projektu biorą udział Instytucja pośrednicząca – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, beneficjent – …., płatnik – Bank Gospodarstwa Krajowego.

Projekt będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca (beneficjent) będzie realizował projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – osobiście. W przedmiocie działalności firmy jest: produkcja tworzyw w formach podstawowych, badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych. Wnioskodawca posiada kwalifikacje do osobistego prowadzenia i nadzorowania prac objętych projektem. Wnioskodawca będzie wykonywał zadania w zakresie organizacji i nadzoru badań osobiście. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 3 960 962 zł 68 gr, w tym kwota dofinansowania w wysokości 2 444 885 zł 96 gr. Otrzymana kwota dofinansowania będzie obejmować wynagrodzenie Wnioskodawcy. W ramach dofinansowania do projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020” z poddziałania Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne z Unii Europejskiej. W projekcie wytyczone są rodzaje kosztów, które Wnioskodawca może ująć w kosztach tego programu i które będą Mu w ramach tego programu zwrócone (refundowane). Jednym z rodzajów kosztów jest wynagrodzenie właściciela/koszty pracy właściciela. Wynagrodzenie to byłoby liczone zgodnie z wytycznymi zawartymi w regulaminie, w załączniku nr 1. Zgodnie z treścią zawartą w katalogu kosztów kwalifikowanych w ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych. „Właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu.

Rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą następuje wg ustalonej stawki godzinowej, w zależności od faktycznie przepracowanej godziny w projekcie: Koszty pracy=stawka godzinowa* liczba przepracowanych godzin w projekcie”.

Otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie będzie dokumentowane notami księgowymi wystawianymi w okresach miesięcznych i potwierdzone przelewami środków z rachunku firmowego na rachunek prywatny Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca otrzyma, w ramach dofinansowania, wynagrodzenie za własną pracę przy projekcie. Podkreślić należy, że Wnioskodawca przy uzyskiwaniu tego dochodu będzie występował jako przedsiębiorca, co oznacza, że nie będzie go wiązała inna umowa, w tym umowa o pracę lub umowa zlecenia. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 23 ust. 1 pkt 10 koszty pracy właściciela oraz wynagrodzenie właściciela nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy pobierane wynagrodzenie właściciela (prowadzącego działalność gospodarczą) w ramach realizowanego projektu będzie stanowić przychód w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy może być zakwalifikowane jako dodatkowe źródło przychodu z działalności wykonywanej osobiście przez Wnioskodawcę?
  2. Czy kwoty przekazane na prywatny rachunek Wnioskodawcy, z rachunku firmowego …. (tytułem kosztów pracy własnej Wnioskodawcy) będą kosztami uzyskania przychodów w firmie …..?
  3. Czy otrzymane należności od Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tytułem pracy własnej właściciela przy prowadzeniu badań przemysłowych lub rozwojowych w ramach realizowanego projektu korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3, natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą z rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadku, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy, wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z wyżej opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej bierze udział w projekcie finansowanym przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR). Celem programu są działania badawcze w obszarze opracowania technologii i procesu przetwarzania odpadów, materiałów tekstylnych na bazie politereftalanu etylenu z dodatkiem sylikonu a tym samym Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cele programu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy według Wnioskodawcy stwierdzić, że dotacja otrzymana przez EFRR na badania realizowane podczas projektu stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej korzystający ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój jest programem jednofunduszowym, finansowanym w całości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu – miejsce zamieszkania na terenie Polski. Podmiot prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Realizacja projektu przez Wnioskodawcę będzie realizowana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie do projektu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą …. w dniu 8 grudnia 2015 r. Podstawą do przyznania dofinansowania do projektu są rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ustawa z dnia 11 lipca 2014 r o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W realizacji projektu biorą udział Instytucja pośrednicząca tzn. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, beneficjent – …., płatnik – Bank Gospodarstwa Krajowego. Projekt będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca (beneficjent) będzie realizował projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – osobiście. Otrzymana kwota dofinansowania będzie obejmować wynagrodzenie Wnioskodawcy. W ramach dofinansowania do projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020” z poddziałania Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne z Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 127 ust. 1 lit. d) ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1788, z późn. zm.), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1- 3 ww. ustawy, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

  • dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora,
  • dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1,
  • dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

Stosownie do art. 46 ust. 2 ww. ustawy, przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

  • tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 27 ust. 3,
  • budżetu Unii Europejskiej,
  • międzynarodowych programów badawczych,
  • komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,
  • odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych,
  • zapisów i darowizn.

W myśl art. 35 ww. ustawy, realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:

  • określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji,
  • ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w ramach realizowanych programów,
  • ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej „wnioskami”,
  • zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie,
  • nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.

W myśl art. 40 ust. 1 ww. ustawy, przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów następuje w drodze decyzji Dyrektora wydawanej na podstawie listy rankingowej pozytywnie zaopiniowanych wniosków. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę o wykonanie i finansowanie projektu. W umowie określa się m.in. wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum (art. 41 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli środki otrzymane przez Wnioskodawcę od ww. Agencji Wykonawczej nie będą pochodziły z budżetu państwa lecz ze środków Unii Europejskiej, to będą stanowić przychód podatkowy podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy. Wnioskodawca będzie bowiem beneficjentem ww. środków, a nie uczestnikiem projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, według którego dotacja otrzymana przez na realizację projektu stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej korzystający ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj