Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.481.2016.1.KO
z 23 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dodatku relokacyjnego uczestnikom projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dodatku relokacyjnego uczestnikom projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju, której celem jest m.in. kształcenie zawodowe, podniesienie kwalifikacji zawodowych, organizacja szkoleń językowych i zawodowych, przeprowadzanie warsztatów aktywizacji zawodowej, itp.

Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dofinansowanie, jakie otrzymuje Wnioskodawca na realizację projektu stanowi 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w proporcji 91,89%,
  2. dotacja celowa z budżetu krajowego 3,11%.

Pozostała część wydatków kwalifikowanych projektu (5%) stanowi wkład własny wniesiony przez Wnioskodawcę.

Grupę docelową projektu stanowią 64 młode kobiety, w tym niepełnosprawne, w wieku 15-29 lat, bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu – tzw. młodzież NEET, w tym w szczególności osoby niezarejestrowane w urzędach pracy.

Projekt skonstruowany jest w taki sposób, aby maksymalnie zindywidualizować wsparcie - nie określono z góry jednej ścieżki projektu dla wszystkich Uczestników Projektu. Udział w zadaniu 1 (Poradnictwo indywidualne – identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnoza możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego) i w zadaniu 2 (Kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby) jest obligatoryjny.

Następnie Uczestnicy Projektu odbędą wsparcie dostosowane do ich potrzeb:

  • ścieżka 1 - szkolenia,
  • ścieżka 2 - szkolenia + staż (3 miesiące),
  • ścieżka 3 - szkolenia + środki na zasiedlenie (dodatek relokacyjny),
  • ścieżka 4 - staż (6 miesięcy).

W ramach projektu realizowana jest indywidualna i kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób młodych, która opiera się na co najmniej 3 elementach pomocy wskazanych w typach operacji, przy czym dwa elementy określone w pierwszym typie operacji są obligatoryjne (zadanie 1 i 2).

Kolejne elementy wsparcia są fakultatywne:

  • zadanie 3 - Poradnictwo indywidualne - coaching wspierania równowagi praca-rodzina;
  • zadanie 4 - Wysokiej jakości szkolenia zawodowe - nabywanie podwyższanie i dostosowywanie kompetencji i kwalifikacji niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie;
  • zadanie 5 - Staże spełniające standardy wskazane w polskich i europejskich ramach jakości praktyk i staży - nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywana danego zawodu;
  • zadanie 6 - Zapewnienie środków na zasiedlenie (dodatek relokacyjny).

Wsparcie w postaci zapewnienia środków na zasiedlenie (dodatku relokacyjnego) udzielane będzie w przypadku, w którym:

  1. W momencie zgłoszenia do projektu w miejscowości dotychczasowego zamieszkania przez Uczestnika Projektu nie będą dostępne: oferty pracy, dalszego kształcenia, przygotowania zawodowego lub stażu odpowiadające jego kwalifikacjom. Uczestnik Projektu we własnym zakresie znajdzie pracodawcę lub zleceniodawcę (będącego innym podmiotem niż Wnioskodawca), który zatrudni go na okres minimum 6 miesięcy. Przyszły pracodawca lub zleceniodawca (inny niż Wnioskodawca) wystawi Uczestnikowi Projektu oświadczenie o zamiarze zatrudnienia;
  2. Odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania Uczestnika Projektu do miejsca podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej będzie wynosiła min. 50 km lub czas dojazdu do tej miejscowości i powrotu do miejsca dotychczasowego zamieszkania przekroczy łącznie 3 godziny dziennie;
  3. Z tytułu wykonywania pracy Uczestnik Projektu będzie osiągał wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie oraz będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym;
  4. będzie pozostawał w zatrudnieniu (lub wykonywał inną pracę zarobkową) przez okres co najmniej 6 miesięcy od daty otrzymania środków na zasiedlenie. Uczestnik Projektu będzie zobowiązany do udokumentowania zatrudnienia poprzez przedstawienie zaświadczenia lub umowy zawartej z pracodawcą lub zleceniodawcą będącą innym podmiotem niż Wnioskodawca. Następnie po zakończeniu każdego miesiąca Uczestnik Projektu będzie zobowiązany przedstawić kopię listy płac lub rachunku do umowy cywilno-prawnej oraz dowodów zapłaty wynagrodzenia netto i składek ZUS przez firmę zatrudniającą inną niż firma Wnioskodawcy.

Przyznanie środków na zasiedlenie (dodatku relokacyjnego) nastąpi po przeprowadzeniu obligatoryjnego wsparcia projektowego Poradnictwa indywidualnego – identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnoza możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego (zadanie 1) oraz Kompleksowego i indywidualnego pośrednictwa pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby (zadanie 2). Uczestnik Projektu przejdzie ewentualne wsparcie fakultatywne, jakim jest Poradnictwo indywidualne – coaching wspierania równowagi praca – rodzina (zadanie 3).

Maksymalna wartość dodatku relokacyjnego wyniesie 8.000 zł brutto/Uczestnika Projektu (wysokość dodatku relokacyjnego nie może być wyższa niż 200% przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu przyznania dodatku) i przydzielana będzie na podstawie umowy podpisanej między Uczestnikiem Projektu a firmą realizującą projekt – Wnioskodawcą. Wypłata środków na zasiedlenie (dodatku relokacyjnego) nastąpi jednorazowo lub w transzach. Wypłacone środki na zasiedlenie w całości finansowane będą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji celowej z budżetu krajowego (nie będą finansowane ze środków wkładu własnego wniesionego do projektu przez Wnioskodawcę).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy opisane wsparcie dla Uczestnika Projektu w postaci wypłaty środków na zasiedlenie (dodatku relokacyjnego) będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w imieniu Uczestnika Projektu oraz do wystawienia rocznej deklaracji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata środków na zasiedlenie (dodatku relokacyjnego) dla Uczestnika Projektu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, działając jako płatnik, nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz nie będzie zobowiązany do wystawienia rocznej deklaracji PIT-8C.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52. 52a. i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a - 5c. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych) m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego.

W zaistniałej sytuacji, po przeprowadzeniu wsparcia obligatoryjnego (zadanie 1 i 2) oraz ewentualnie wsparcia fakultatywnego (zadanie 3), realizowanego w ramach projektu z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Uczestnikowi Projektu (który będzie Beneficjentem Ostatecznym) zostaną wypłacone środki na zasiedlenie (dodatek relokacyjny). Warunkiem otrzymania dodatku relokacyjnego będzie spełnienie wymogów projektowych, tj. w momencie zgłoszenia do projektu w miejscowości dotychczasowego zamieszkania przez Uczestnika Projektu nie będą dostępne: oferty pracy, dalszego kształcenia, przygotowania zawodowego lub stażu odpowiadające jego kwalifikacjom, a Uczestnik Projektu we własnym zakresie znajdzie pracodawcę lub zleceniodawcę (inny podmiot niż Wnioskodawca), który zatrudni go na okres minimum 6 miesięcy. Przyszły pracodawca lub zleceniodawca (inny niż Wnioskodawca) wystawi Uczestnikowi Projektu oświadczenie o zamiarze zatrudnienia. Odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania Uczestnika Projektu do miejsca podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej będzie wynosiła min. 50 km lub czas dojazdu do tej miejscowości i powrotu do miejsca dotychczasowego zamieszkania przekroczy łącznie 3 godziny dziennie. Uczestnik Projektu z tytułu wykonywania pracy będzie osiągał wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie oraz będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Uczestnik Projektu zobowiązany będzie również do dostarczenia Wnioskodawcy kopii podpisanej umowy potwierdzającej zatrudnienie lub zaświadczenie od pracodawcy (lub zleceniodawcy). Ponadto, po zakończeniu każdego miesiąca Uczestnik Projektu będzie zobowiązany przedstawić kopię listy płac lub rachunku do umowy cywilno-prawnej oraz dowodów zapłaty wynagrodzenia netto i składek ZUS przez firmę zatrudniającą (inną niż Wnioskodawca).

Uczestnik Projektu otrzyma środki na zasiedlenie (wypłacone jednorazowo lub w transzach) w maksymalnej wysokości 8.000 zł brutto finansowane w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu krajowego (wsparcie nie podlega finansowaniu ze środków wkładu własnego Wnioskodawcy).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zdaniem Wnioskodawcy, finansowanie wsparcia w postaci środków na zasiedlenie (dodatek relokacyjny) realizowanego w ramach programu PO WER z udziałem środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) umożliwi zwolnienie tego wsparcia z podatku dochodowego od osób fizycznych w pełnej wysokości. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu, tym samym nie będzie również zobowiązany do wystawienia deklaracji rocznej PIT-8C.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2010 r., Nr ITPB2/415-308/10/ENB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą „nieodpłatne świadczenie” oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, tak jak w niniejszej sprawie środki pochodzące z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowe dodatki relokacyjne wypłacane w ramach projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - o których mowa w ustawie o finansach publicznych - stanowią przychód uczestników w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. ww. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .…, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj