Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1731/08-4/PR
z 28 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 05.09.2008r. (data wpływu 15.09.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług rozwoju i modyfikacji sprzętu, oprogramowania i procedur dostosowywania do warunków w danym kraju powiązanego z badaniem rynku telewizyjnego, przetwarzania danych produkcyjnych, ich analizy oraz dostarczania informacji na temat rekomendacji usprawnień pomiaru oglądalności telewizji, doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji oraz doradztwa w zakresie oprogramowania komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji na rzecz podmiotu zagranicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.09.2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16.10.2008r. (Podatnik podał symbole PKWiU dla świadczonych usług) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podmiotu zagranicznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Podatnik prowadzący działalność gospodarczą jako osoba fizyczna zawarł umowę ze Spółką prawa szwajcarskiego o świadczenie usług polegających na:

  • rozwoju i modyfikacji sprzętu, oprogramowania i procedur dostosowania do warunków w danym kraju powiązanego z badaniem rynku telewizyjnego,
  • szkoleń w zakresie procedur pomiaru oglądalności telewizji,
  • przetwarzaniu danych produkcyjnych, ich analizie oraz dostarczaniu informacji na temat rekomendacji usprawnień pomiaru oglądalności telewizji,
  • promocji i reklamy narzędzi służących do badania mediów,
  • doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji,
  • doradztwo w zakresie oprogramowania komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji,

Podatnik usługi te wykonuje zarówno w Polsce, jak i ewentualnie w krajach wskazanych przez Zleceniodawcę. Produkt finalny dla powyższych usług stanowią: szkolenia, broszury system pomiaru telewizji, dokumentacja o produkcie, ekspertyzy rekomendujące usprawnienia, komputerowe pliki konfiguracyjne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi rozwoju i modyfikacji sprzętu, oprogramowania i procedur dostosowywania do warunków w danym kraju powiązanego z badaniem rynku telewizyjnego, przetwarzania danych produkcyjnych, ich analizy oraz dostarczania informacji na temat rekomendacji usprawnień pomiaru oglądalności telewizji, doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji oraz doradztwa w zakresie oprogramowania komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji świadczone na rzecz podmiotu szwajcarskiego podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem VA T ?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi te są elementem tzw. usług niematerialnych doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania, badania rynku i opinii publicznych oraz przetwarzania danych i dostarczania informacji. Dla powyższych usług, miejsce ich świadczenia zdefiniowane w art. 27 ust. 3 stanowi miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Wobec tego usługi te, wykonane przez podatnika polskiego nie podlegają w Polsce opodatkowaniu. Faktura dokumentująca tę transakcję nie będzie zawierała zgodnie z par 27 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże ustawodawca przewidział odstępstwa od zasady ogólnej przedstawionej w powyżej zacytowanym artykule. Zatem zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W ust. 4 pkt 3 wyżej cytowanego artykułu, ustawodawca wymienia następujące usługi - doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Wnioskodawca stwierdza, iż wykonuje usługi w ramach zawartej umowy ze Spółką AGB Nielsen Media Research S.A. na rzecz kontrahenta zagranicznego, posiadającego swoją siedzibę na terytorium państwa trzeciego – w Szwajcarii. Ponadto, Wnioskodawca w piśmie z dnia 13.10.2008 r. doprecyzowuje poprzednio przedstawiony stan faktyczny, podając symbole PKWiU pod jakimi są sklasyfikowane wykonywane przez niego usługi, zestawione w poniższej tabeli:


width="106"> style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="23">

L.p.

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="465">

Rodzaj
usługi

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0cm 0.19cm;"
width="106">

Symbol PKWiU

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="23">

1.

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="465">

Rozwój i modyfikacja
sprzętu, oprogramowania i procedur dostosowywania do
warunków w danym kraju powiązanego z badaniem rynku
telewizyjnego.

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0cm 0.19cm;"
width="106">

74.13.11-00.00

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="23">

2.

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="465">

Przetwarzanie danych
produkcyjnych, ich analiza oraz dostarczanie informacji na temat
rekomendacji usprawnień pomiaru oglądalności telewizji

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0cm 0.19cm;"
width="106">

74.13.11-00.00

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="23">

3.

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="465">

Doradztwo w zakresie sprzętu
komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0cm 0.19cm;"
width="106">

72.10.10-00.00

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="23">

4.

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0cm 0.19cm;"
width="465">

Doradztwo w zakresie
oprogramowania komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0cm 0.19cm;"
width="106">

72.22.11-00.00



Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, miejscem opodatkowania dla usług wymienionych w ust. 4 pkt 3 w/w artykułu, świadczonych na rzecz kontrahenta zagranicznego, posiadającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego (Szwajcaria), jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności. Zgodnie z przedstawionymi przez Wnioskodawcę symbolami PKWiU, pod którymi są sklasyfikowane wykonywane usługi: rozwoju i modyfikacji sprzętu, oprogramowania i procedur dostosowywania do warunków w danym kraju powiązanego z badaniem rynku telewizyjnego (74.13.11-00.00), przetwarzania danych produkcyjnych, ich analizy oraz dostarczania informacji na temat rekomendacji usprawnień pomiaru oglądalności telewizji (74.13.11-00.00), doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji (72.10.10.-00.00) oraz doradztwa w zakresie oprogramowania komputerowego służącego pomiarowi oglądalności telewizji (72.22.11-00.00), mieszczą się one wśród usług wymienionych przez ustawodawcę w art. 27 ust. 4 pkt 3. W związku z powyższym, dla w/w usług miejscem świadczenia będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

Reasumując, na mocy art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, miejscem świadczenia usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolami PKWiU 74.13.11-00.00, 74.13.11-00.00, 72.10.10.-00.00, 72.22.11-00.00, które znajdują się wśród usług wymienionych w ust. 4 pkt 3, jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, czyli w Szwajcarii. W konsekwencji, w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj