Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-138/16-4/NF
z 27 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usług wymienionych w pkt 1-5;
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usług wymienionych w pkt 6.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wymienionych w pkt od 1 do 6. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 lipca 2016 r. o doprecyzowanie pytania i stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką jawną, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: Spółka lub Wnioskodawca). Wnioskodawca posiada obiekt sportowy wraz z klubem fitness i siłownią oraz korty do tenisa, squasha i badmintona, a także salę do trenowania szermierki. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie i odpłatne udostępniane obiektu sportowego na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla uczniów, pracowników, członków.

Udostępnianie obiektu sportowego klientom odbywa się na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup jednorazowego biletu wstępu lub karnetu czasowego) osobom fizycznym, klubom sportowym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich uczniów, pracowników, członków. Odpłatne udostępnianie obiektu sportowego przejawia się w formie możliwości korzystania odpowiednio z siłowni, sali fitness, sali do trenowania szermierki, wyposażonych w sprzęt służący utrzymaniu dobrej kondycji (przyrządy treningowe, bieżnie, rowery stacjonarne itp.) oraz wynajmu kortów do gry w tenisa, squasha i badmintona.

W należącym do Wnioskodawcy obiekcie sportowym prowadzi on również działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu zajęć rekreacyjnych i sportowych o charakterze grupowym i indywidualnym.

Przedmiotem wniosku są usługi Wnioskodawcy prowadzone w następujących formach:

  1. Umożliwienie klientom korzystanie z pomieszczeń siłowni w tym również pomocy obsługi siłowni, która udziela informacji w zakresie sposobu korzystania oraz prawidłowego wykonywania ćwiczeń na danym urządzeniu; głównym zadaniem tych osób jest czuwanie nad bezpieczeństwem klientów, a w razie zagrożenia udzielenie pierwszej pomocy i wezwanie odpowiednich służb medycznych. Pomoc jest dostępna dla wszystkich obecnych w danym momencie na siłowni. Usługa ta jest wliczona w cenę biletu wstępu.
  2. Organizacja grupowych, wakacyjnych zajęć tenisa i badmintona organizowanych dla dzieci (pod nazwą „Akademia Tenisowo-Badmintonowa”); jest to usługa obejmująca wielokrotny lub jednokrotny wstęp i prawo korzystania z obiektów rekreacyjnych Wnioskodawcy w ramach grupowych zajęć, prowadzonych przez instruktorów.
  3. Organizacja grupowych zajęć tenisa, badmintona, szermierki dla dzieci i dorosłych, (tzw. szkółki i sekcje tenisa, badmintona i szermierki); jest to usługa obejmująca wielokrotny lub jednokrotny wstęp i prawo korzystania z obiektów rekreacyjnych Wnioskodawcy w ramach grupowych zajęć, prowadzonych przez instruktorów.
  4. Organizacja grupowych zajęć aerobiku i fitness prowadzonych przez wykwalifikowanego instruktora. Zajęcia prowadzone są na sali wyposażonej w niezbędny sprzęt do wykonywania ćwiczeń; instruktor demonstruje i objaśnia grupie cel wykonywania ćwiczeń oraz zasady obowiązujące przy ich wykonywaniu, biorąc w nich aktywny udział; instruktor jest dostępny jednocześnie dla wszystkich osób uczestniczących w zajęciach grupowych (nie jest dedykowany żadnej osobie na wyłączność).
  5. Organizacja indywidualnych zajęć sportowych i rekreacyjnych, polegających na prowadzeniu indywidualnych zajęć tenisa, squasha, badmintona, szermierki, fitness oraz treningów na siłowni (praca z indywidualnym instruktorem). Za usługę obowiązuje stawka godzinowa, tzn. klienci wnoszą opłaty za każdą godzinę treningu. Klient przy zakupie wstępu na siłownię, salę fitness, salę do trenowania szermierki oraz przy wynajmie kortów może dodatkowo wykupić określoną liczbę godzin treningu z instruktorem. Wykupienie takiej usługi dostępne jest w każdym momencie w obiekcie sportowym. Instruktor nie jest przypisany do klienta na czas dłuższy niż pojedynczy trening i nie przeprowadza dla niego spersonalizowanego planu ćwiczeń, a jedynie asystuje mu przy wykonywaniu ćwiczeń w określonych godzinach treningu.
  6. Organizacja spersonalizowanych, indywidualnych zajęć sportowych i rekreacyjnych polegających na prowadzeniu treningów personalnych z tenisa, squasha, badmintona, szermierki, fitness i na siłowni przez przydzielonego trenera, który zajmuje się układaniem zestawu ćwiczeń dedykowanych danej osobie, mającego na celu osiągnięcie określonego rezultatu oraz kontroluje prawidłowe wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń. Jego zadaniem jest również monitorowanie wyników oraz indywidualna motywacja klienta. Praca z trenerem personalnym znacznie przyspiesza osiągnięcie założonych celów treningowych.

Ww. zajęcia wskazane w pkt 2-6 prowadzone są przez osoby świadczące pracę w stosunku pracy, zlecenia lub świadczące usługi jako samodzielni przedsiębiorcy (dalej jako: instruktor).

Za usługę wymienioną w punkcie 1 Spółka nie pobiera dodatkowych opłat z tytułu ewentualnej asysty instruktora, bowiem wykonuje on wyłącznie przypisane mu zadania w zakresie których czuwa nad bezpieczeństwem osób przebywających na siłowni.

Klient kupując bilet wstępu na zajęcia grupowe (usługi wymienione w punktach 2-5) uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez wykwalifikowanych instruktorów. Zadaniem instruktora jest prowadzenie zajęć oraz zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom poprzez kontrolę prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Obecność instruktora jest normalnym (typowym) elementem zajęć grupowych, bez którego zajęcia te nie mogłyby być prowadzone. Bilet wstępu na zajęcia grupowe nie obejmuje usług treningu personalnego (6) ani usługi zajęć indywidualnych wymienionej w punkcie 5.

Klient oprócz standardowego biletu wstępu może dodatkowo wykupić dodatkowy program ćwiczeń, zapewniając przy tym trenera wyłącznie dla siebie, tzw. trening personalny. Usługa ta została opisana w punkcie 6. Cena takiej usługi jest odpowiednio wyższa.

Usługi indywidualnych zajęć sportowych opisanych w punkcie 5 nie mają charakteru treningu personalnego. Polegają na asystowaniu klientowi w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń przez instruktora (np. przebijanie piłeczki tenisowej na drugą stronę kortu).

Wynagrodzenie instruktorów wliczone jest w cenę usług wskazanych w pkt 1-6.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy opisana w punkcie 1 usługa korzystania z pomieszczeń siłowni znajdujących się w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku VAT (8%)?
  2. Czy opisana w punktach 2-4 usługa wstępu na grupowe zajęcia sportowe świadczona w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku VAT (8%)?
  3. Czy opisana w punkcie 5 usługa indywidualnych zajęć sportowych świadczona w obiekcie sportowym, podlega obniżonej stawce podatku VAT (8%)?
  4. Czy opisana w punkcie 6 usługa treningu personalnego świadczona w obiekcie sportowym jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej (23%)?

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że złożony w dniu 16 maja 2016 r. wniosek w zakresie pytań, od pkt 1 do pkt 6, dotyczy usług związanych z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0 – Usługi związane z działalnością obiektów sportowych – poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku o informację, że stanowisko Wnioskodawcy, od pkt 1 do pkt 6, dotyczy usług związanych z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0 – Usługi związane z działalnością obiektów sportowych – poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy),

  1. usługi świadczone w obiekcie sportowym i wymienione w punktach 1-5 podlegają obniżonej stawce podatku VAT (8%),
  2. usługa treningu personalnego świadczona w obiekcie sportowym i wymieniona w punkcie 6 opodatkowana jest podatkiem VAT według stawki podstawowej (23%).

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 (zwanej dalej ustawą), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, że do dnia 31 stycznia 2017 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy stawka ta, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., wynosi, co do zasady, 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka ta, co do zasady, wynosi 8%).

Usługi wstępu na obiekty sportowe i rekreacyjne ustawodawca opodatkował stawką podatku w wysokości 8% w następujących pozycjach:

  • w poz. 179 sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”,
  • w poz. 183 bez względu na symbol PKWIU wymieniono „Usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne”,
  • w poz. 185 bez względu na symbol PKWiU, znajdują się usługi – „Wstęp na imprezy sportowe” oraz
  • w poz. 186 wymienione zostały „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”, dodatkowo ustawodawca wskazał, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU.

Odnośnie usług związanych z działalnością obiektów sportowych, przyjmuje się, że poprzez obiekt sportowy, należy rozumieć samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp. (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 maja 2012 r., IPTPP1/443-160/12-4/AK). Również łączny wstęp na basen, kręgielnię i na salę gimnastyczną z ścianką wspinaczkową oraz usługi polegające na wynajmowaniu całości lub części obiektu sportowego, które będą świadczone w budynku stanowiącym obiekt sportowy – opodatkowane są 8% stawką podatku, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Usługi sportowych zajęć indywidualnych opisane w punkcie 5 nie mają charakteru treningu personalnego, ponieważ nie uwzględniają indywidualnych potrzeb klienta i nie polegają na odpowiednim, tj. wg wcześniej ustalonego celu treningowego, dobraniu ćwiczeń. Polegają na asystowaniu uczestnikowi w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń przez instruktora (np. przebijanie piłeczki tenisowej na drugą stronę kortu). Podstawową, konieczną i zasadniczą usługą jest korzystanie z siłowni, sali sportowej czy wynajem kortu do gry. Usługa asystowania przez instruktora ma jedynie charakter pomocniczy, wobec udostępnienia obiektu sportowego, zatem cała usług powinna być opodatkowana stawką 8% podatku VAT.

Usługa treningu personalnego opisana w punkcie 6 wykracza poza zakres związany z normalnym typowym użytkowaniem obiektu, gdyż podstawowe i dominujące jest tu świadczenie trenera, które może odbywać się także poza obiektem sportowym, a samo korzystanie z obiektu sportowego ma znaczenie drugorzędne i wtórne, dlatego też usługa ta opodatkowana winna być stawką 23% podatku VAT.

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usług wymienionych w pkt 1-5;
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usług wymienionych w pkt 6.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku, w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) zwanej dalej: PKWiU – obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Natomiast w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.

Powyższe pozycje dotyczą:

  • poz. 179 – usług związanych z działalnością obiektów sportowych – PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 – usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU):
    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe;
    2. do obiektów kulturalnych;
  • poz. 183 – usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 184 – usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 185 – wstępu na imprezy sportowe – bez względu na symbol PKWiU.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.

Należy zauważyć, że z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że posiada on obiekt sportowy wraz z klubem fitness i siłownią oraz korty do tenisa, squasha i badmintona, a także salę do trenowania szermierki.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi prowadzenie i odpłatne udostępniane obiektu sportowego na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla uczniów, pracowników, członków.

W należącym do Wnioskodawcy obiekcie sportowym prowadzi on również działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu zajęć rekreacyjnych i sportowych o charakterze grupowym i indywidualnym prowadzoną w następujących formach:

  1. Umożliwienie klientom korzystanie z pomieszczeń siłowni w tym również pomocy obsługi siłowni, która udziela informacji w zakresie sposobu korzystania oraz prawidłowego wykonywania ćwiczeń na danym urządzeniu; głównym zadaniem tych osób jest czuwanie nad bezpieczeństwem klientów, a w razie zagrożenia udzielenie pierwszej pomocy i wezwanie odpowiednich służb medycznych. Pomoc jest dostępna dla wszystkich obecnych w danym momencie na siłowni. Usługa ta jest wliczona w cenie biletu wstępu.
  2. Organizacja grupowych, wakacyjnych zajęć tenisa i badmintona organizowanych dla dzieci (pod nazwą „Akademia Tenisowo-Badmintonowa”); jest to usługa obejmująca wielokrotny lub jednokrotny wstęp i prawo korzystania z obiektów rekreacyjnych Wnioskodawcy w ramach grupowych zajęć, prowadzonych przez instruktorów.
  3. Organizacja grupowych zajęć tenisa, badmintona, szermierki dla dzieci i dorosłych, (tzw. szkółki i sekcje tenisa, badmintona i szermierki); jest to usługa obejmująca wielokrotny lub jednokrotny wstęp i prawo korzystania z obiektów rekreacyjnych Wnioskodawcy w ramach grupowych zajęć, prowadzonych przez instruktorów.
  4. Organizacja grupowych zajęć aerobiku i fitness prowadzonych przez wykwalifikowanego instruktora. Zajęcia prowadzone są na sali wyposażonej w niezbędny sprzęt do wykonywania ćwiczeń; instruktor demonstruje i objaśnia grupie cel wykonywania ćwiczeń oraz zasady obowiązujące przy ich wykonywaniu, biorąc w nich aktywny udział; instruktor jest dostępny jednocześnie dla wszystkich osób uczestniczących w zajęciach grupowych (nie jest dedykowany żadnej osobie na wyłączność).
  5. Organizacja indywidualnych zajęć sportowych i rekreacyjnych, polegających na prowadzeniu indywidualnych zajęć tenisa, squasha, badmintona, szermierki, fitness oraz treningów na siłowni (praca z indywidualnym instruktorem). Za usługę obowiązuje stawka godzinowa tzn. klienci wnoszą opłaty za każdą godzinę treningu. Klient przy zakupie wstępu na siłownię, salę fitness, salę do trenowania szermierki oraz przy wynajmie kortów może dodatkowo wykupić określoną liczbę godzin treningu z instruktorem. Wykupienie takiej usługi dostępne jest w każdym momencie w obiekcie sportowym. Instruktor nie jest przypisany do klienta na czas dłuższy niż pojedynczy trening i nie przeprowadza dla niego spersonalizowanego planu ćwiczeń, a jedynie asystuje mu przy wykonywaniu ćwiczeń w określonych godzinach treningu.
  6. Organizacja spersonalizowanych, indywidualnych zajęć sportowych i rekreacyjnych polegających na prowadzeniu treningów personalnych z tenisa, squasha, badmintona, szermierki, fitness i na siłowni przez przydzielonego trenera, który zajmuje się układaniem zestawu ćwiczeń dedykowanych danej osobie, mającego na celu osiągnięcie określonego rezultatu oraz kontroluje prawidłowe wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń. Jego zadaniem jest również monitorowanie wyników oraz indywidualna motywacja klienta. Praca z trenerem personalnym znacznie przyspiesza osiągnięcie założonych celów treningowych.

Ww. zajęcia wskazane w pkt 2-6 prowadzone są przez osoby świadczące pracę w stosunku pracy, zlecenia lub świadczące usługi jako samodzielni przedsiębiorcy (dalej: jako instruktor).

Za usługę wymienioną w punkcie 1, Spółka nie pobiera dodatkowych opłat z tytułu ewentualnej asysty instruktora, bowiem wykonuje on wyłącznie przypisane mu zadania w zakresie których czuwa on nad bezpieczeństwem osób przebywających na siłowni.

Klient kupując bilet wstępu na zajęcia grupowe (usługi wymienione w punktach 2-5) uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez wykwalifikowanych instruktorów. Zadaniem instruktora jest prowadzenie zajęć oraz zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom poprzez kontrolę prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Obecność instruktora jest normalnym (typowym) elementem zajęć grupowych, bez którego zajęcia te nie mogłyby być prowadzone. Bilet wstępu na zajęcia grupowe nie obejmuje usług treningu personalnego (6) ani usługi zajęć indywidualnych wymienionej w punkcie 5.

Klient oprócz standardowego biletu wstępu może dodatkowo wykupić dodatkowy program ćwiczeń, zapewniając przy tym trenera wyłącznie dla siebie, tzw. trening personalny. Usługa ta została opisana w punkcie 6. Cena takiej usługi jest odpowiednio wyższa.

Usługi indywidualnych zajęć sportowych opisanych w punkcie 5 nie mają charakteru treningu personalnego. Polegają na asystowaniu klientowi w wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń przez instruktora (np. przebijanie piłeczki tenisowej na drugą stronę kortu).

Wynagrodzenie instruktorów wliczone jest w cenę usług wskazanych w pkt 1-6.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy:

  1. opisana w punkcie 1 usługa korzystania z pomieszczeń siłowni znajdujących się w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  2. opisana w punktach 2-4 usługa wstępu na grupowe zajęcia sportowe świadczona w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  3. opisana w punkcie 5 usługa indywidualnych zajęć sportowych świadczona w obiekcie sportowym, podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  4. czy opisana w punkcie 6 usługa treningu personalnego świadczona w obiekcie sportowym jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Jak wynika ze złożonego uzupełnienia do wniosku wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi dotyczą usług związanych z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0 – Usługi związane z działalnością obiektów sportowych – poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym, właściwa stawka podatku VAT na usługi wymienione w punktach 1-6, świadczone przez Wnioskodawcę w obiekcie sportowym, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Odpowiadając zatem na pytania sformułowane przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że:

  1. opisana w punkcie 1 usługa korzystania z pomieszczeń siłowni znajdujących się w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  2. opisana w punktach 2-4 usługa wstępu na grupowe zajęcia sportowe świadczona w obiekcie sportowym podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  3. opisana w punkcie 5 usługa indywidualnych zajęć sportowych świadczona w obiekcie sportowym, podlega obniżonej stawce podatku w wysokości 8%;
  4. czy opisana w punkcie 6 usługa treningu personalnego świadczona w obiekcie sportowym jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 8%.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi świadczone przez niego w obiekcie sportowym i wymienione w punktach 1-5 podlegają obniżonej stawce podatku VAT w wysokości 8% jest prawidłowe, natomiast stanowisko zgodnie z którym usługa treningu personalnego świadczona w obiekcie sportowym i wymieniona w punkcie 6 opodatkowana jest podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 23% jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj